924 -82 | Vintersläden II

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#616 Post by QV_ »

[Bobo] wrote:
patand wrote: Du har provat då?

Glasnissen löser det säkert! :)
Fick det aldrig att fästa varken på rutan eller spegelfoten...
Lyckades bara tillverka tunna plattor av härdat lim. :?

Nissar brukar ju vara kunniga inom sina respektive skrå. :D

Bobo
Limma är inte min starka sida heller. Din sitter uppe en stund för att sedan återuppliva något experiment från skolfysiken.. Det var något med ett äpple och Newton. Ligger på hyllan förtillfället (under handsfacket)

/Janne

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#617 Post by [Bobo] »

Som vanligt när jag har en riktig produktiv dag att berätta om kan jag inte direkt ta på mig äran för de framsteg som gjorts...
Idag kan jag egentligen bara titulera mig själv som initiativtagare. :?
Stort tack till Samuel som lånade ut tid, kunskap, verktyg, reservdelar, mekplats och startkablar! :#pray:

Disclaimern avklarad. Nu till framstegen...
Precis som så många andra har släden, som bekant, lidit av ånglås med medföljande varmstartsproblem.
Det problemet har i sin tur lett till att bilen använts mindre och mindre. Vilket givetvis medfört att batteriet har laddats högst sporadiskt och därtill tvingats slita ganska hårt när jag plågat igång bilen med det gamla klassiska "gasen i botten och tugga startmotor"-tricket när jag väl kört bilen...
Därtill har generatorremmen varit i lösaste laget, så den lilla körning som blivit av har antagligen inte gett så mycket i form av laddning. :?
IMG_5027.JPG
Idag gjorde jag alltså slag i saken och bad om hjälp. :D
Det blev en knapplösning för att lösa ånglåsproblemet...
Samuel hade ett extra kontaktstycke som nu sitter monterat enligt nedan.
IMG_5028.JPG
IMG_5033.JPG
Från kontakten går en kabel in i kupén och vidare till mitkonsollen...
IMG_5030.JPG
Jag har för närvarande ingen lyktspolning inkopplad, så den knappen får vikariera sålänge...
IMG_5032.JPG
Den här lösningen innebär dock ett litet minus. Knappen måste alltid vara intryckt vid uppstart. Alltså inte bara när den behövs...
En ganska effektiv startspärr, så det kanske är bra att det är så i en bil som går att öppna med en arg blick och en glasspinne. :roll:

Generatorremmen spändes och efter att för andra gången idag blivit igångkablad av Samuel gav jag mig iväg på en eftermiddagstur för att ladda batteriet...
Knäppte av några bilder på vägen. :D
IMG_5035 - Copy.JPG
IMG_5037 - Copy.JPG
IMG_5040 - Copy.JPG
IMG_5042 - Copy.JPG
Nu när släden är i skick igen kan jag äntligen ta mig till garaget. Så imorgon blir det ett nytt försök med turbons växellåda.
Skönt när bruksbilen går att bruka! :D

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#618 Post by patand »

Det var ju inte minuspolen på spolen jag menade när jag sa att jag brukar dra jordkabeln till skruven vid tändspolen... Men det kanske funkar lika bra det?

Varför måste knappen alltid användas? Kallstartsventilen bör inte behövas när bilen är varm (om inte ånglås hunnit uppstå förstås).

Måste också säga att den är riktigt fin när den får komma ut i ljuset! :-D Jag saknar min 924:a nu när den är i vinterförvaring, det är kul med 924:a som bruksbil!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#619 Post by [Bobo] »

patand wrote:Det var ju inte minuspolen på spolen jag menade när jag sa att jag brukar dra jordkabeln till skruven vid tändspolen... Men det kanske funkar lika bra det?
Verkar funka...
Kanske skulle låtit dig snacka med Samuel istället. :roll:
patand wrote:Varför måste knappen alltid användas? Kallstartsventilen bör inte behövas när bilen är varm (om inte ånglås hunnit uppstå förstås).
Men när den är kall måste den ju användas. Och hittills i år har jag ju drabbats av ånglås vid varje varmstart, så i mitt fall måste nog knappen alltid användas... :wink:
Om jag ska vara helt uppriktig så har jag inte riktigt fattat vad ånglåsproblemet består i rent mekaniskt/elektroniskt. Känner bara till symptomen och lösningen...
patand wrote:Måste också säga att den är riktigt fin när den får komma ut i ljuset! :-D Jag saknar min 924:a nu när den är i vinterförvaring, det är kul med 924:a som bruksbil!
Tack! :D
Bästa bruksbilen någonsin! :#cheers:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#620 Post by patand »

[Bobo] wrote:Men när den är kall måste den ju användas. Och hittills i år har jag ju drabbats av ånglås vid varje varmstart, så i mitt fall måste nog knappen alltid användas... :wink:
Tänkte mest på korta stopp, en tankning eller tjuvstopp vid rödlysen t.ex. Då brukar inte ånglås hinna uppstå, iaf inte på någon av mina bilar.
[Bobo] wrote:Om jag ska vara helt uppriktig så har jag inte riktigt fattat vad ånglåsproblemet består i rent mekaniskt/elektroniskt. Känner bara till symptomen och lösningen...
Det är ren fysik (mekanik). Ånglås uppstår när motorn är varm och man inte har en fungerande tryckackumulator och/eller backventil. Det som händer är att om inte bränsletrycket hålls uppe tills motorn svalnat så tillåts bränslet att expandera och därmed förångas i ledningarna av värmen från motorn.

Problemet att sen starta bilen beror på att spridarna i K-jetronik inte öppnas elektroniskt utan mekaniskt av bränsletrycket. Om då bränslet är förångat så kommer inte trycket bli tillräckligt stort mot spridaren utan det blir bränslet som komprimeras istället för att spridarna öppnar som de ska.

Den enda elektriskt öppningsbara spridaren i K-jetronik är kallstartsventilen, den behöver alltså inte ha något specifikt bränsletryck för att öppna. Så genom att tvångsköra den kan man släppa ut det förångade bränslet och få in färskt bränsle i cylindrarna utan att använda de vanliga spridarna. När sen det mesta av det förångade bränslet är borta så öppnar de vanliga spridarna bättre och till slut går motorn som den ska.

:)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#621 Post by [Bobo] »

patand wrote:
[Bobo] wrote:Men när den är kall måste den ju användas. Och hittills i år har jag ju drabbats av ånglås vid varje varmstart, så i mitt fall måste nog knappen alltid användas... :wink:
Tänkte mest på korta stopp, en tankning eller tjuvstopp vid rödlysen t.ex. Då brukar inte ånglås hinna uppstå, iaf inte på någon av mina bilar.
[Bobo] wrote:Om jag ska vara helt uppriktig så har jag inte riktigt fattat vad ånglåsproblemet består i rent mekaniskt/elektroniskt. Känner bara till symptomen och lösningen...
Det är ren fysik (mekanik). Ånglås uppstår när motorn är varm och man inte har en fungerande tryckackumulator och/eller backventil. Det som händer är att om inte bränsletrycket hålls uppe tills motorn svalnat så tillåts bränslet att expandera och därmed förångas i ledningarna av värmen från motorn.

Problemet att sen starta bilen beror på att spridarna i K-jetronik inte öppnas elektroniskt utan mekaniskt av bränsletrycket. Om då bränslet är förångat så kommer inte trycket bli tillräckligt stort mot spridaren utan det blir bränslet som komprimeras istället för att spridarna öppnar som de ska.

Den enda elektriskt öppningsbara spridaren i K-jetronik är kallstartsventilen, den behöver alltså inte ha något specifikt bränsletryck för att öppna. Så genom att tvångsköra den kan man släppa ut det förångade bränslet och få in färskt bränsle i cylindrarna utan att använda de vanliga spridarna. När sen det mesta av det förångade bränslet är borta så öppnar de vanliga spridarna bättre och till slut går motorn som den ska.

:)
Tack för genomgången! :D
Nej, vid så korta stopp kommer jag antagligen inte behöva knappen...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#622 Post by patand »

En liten roadtrip är ju aldrig fel så jag hakade på Bobo till Erol i Eskilstuna idag, vilket blev mycket trevligt! Vintersläden fastnade på bild ett par gånger.
image.jpg
image.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#623 Post by [Bobo] »

I mitt fall blev dagens roadtrip en något skakig upplevelse! :D
Det hela började med att jag svängde förbi garaget och hämtade en pumpflaska med vatten för att kunna göra rent rutan under gång... Målet med resan var att köpa en spolarvätskebehållare för den som undrar varför flaskan behövdes. :wink:

Hämtade upp Patrik i Nyköping och resan fortsatte mot Eskilstuna.
IMG_5066 - Copy.JPG
Jag lider av lite problem med laddning i släden för närvarande...
Problemet ligger i att den helt enkelt inte tar laddning som den ska. Oklart varför.
Sålänge jag kör fram och tillbaka till garaget och laddar över natten är ju detta inget stort problem. När man kör mer än 2 mil åt gången blir det lite knöligare. Iallafall när man ska få igång bilen igen. Tricket har varit att parkera i backar. :P
Där för var jag under dagens roadtrip noga med att inte stänga av bilen i onödan och jag hade startlablarna redo. De kom till användning tre gånger under dagen. :roll:

Väl på plats i Eskilstuna inspekterade vi Erol´s gamla garage. Sparkade lite däck. Snackade skit med Max(x?)
och åkte sedan för att inspektera det nya, lyxiga garaget. :#pray:
IMG_5067 - Copy.JPG
IMG_5071 - Copy.JPG
Finn ett fel... Någon? Erol? :mrgreen:

Efter att ha mosat i oss lite sen lunch på en pizzeria som vi fick tips om var det så dags att bege sig hemåt igen. Vi kablade igång släden och jag insåg ganska snart att det skulle bli en lång väg hem. :?
Bile svarade dåligt på gas över 3000 varv. Spottade och fräste. Det började mörkna och det stod klart att det var lamporna som tog för mycket ström för att tändningen skulle funka ordentligt. Hade inte så mycket val så jag släckte allt som gick att släcka och tog tät rygg på Patrik.

Mörkret föll allt tyngre och när vi rullade in mot Tystberga var jag glad att Patrik erbjudit sig att låna ut ett batteri för resten av hemresan. :#pray:

Vi satte i batteriet från Patriks 931:a och passade på att försöka spänna generatorremmen en aning.
IMG_5073 - Copy.JPG
Släden startade direkt och lyktorna lyste.
Jag chansade på att det var viktigare att komma hem fort än att eventuellt spara lite ström på att köra långsamt så jag stod på ganska bra på hemvägen.
5km från Linköping blev jag tvungen att ta rygg på en annan bil för att få hjälp att lysa upp vägen framför mig och när jag rullade ner i garaget orkade släden knappt stänga ögonen efter dagens ansträngningar. :cry:

På det hela taget en klassisk dag i mitt liv där fiaskona lätt kan härledas till min egen oduglighet och där andras välvilja räddar mig ur dessa idiotiska situationer. :D

Stort tack till patand för all hjälp och trevligt sällskap och till Erol för en smidig affär och trevlig husesyn! :#cheers:

Imorgon tänker jag skruva isär något.

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#624 Post by patand »

[Bobo] wrote:Finn ett fel... Någon? Erol? :mrgreen:
Mannen i svart? Eller kanske att du retuscherat bort bogserlinan? :mrgreen:

Varsågod förresten! Bara kul att kunna hjälpa till, det ska ju vara så på roadtrip med gamla bilar... :-D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#625 Post by patand »

Inte att förglömma, vi fick tillfälle att ge bud på en mytisk 931:a också, inte ens ägaren är säker på att den finns... :lol:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#626 Post by [Bobo] »

patand wrote:
[Bobo] wrote:Finn ett fel... Någon? Erol? :mrgreen:
Mannen i svart? Eller kanske att du retuscherat bort bogserlinan? :mrgreen:
Ja, någon av dom är det... :mrgreen:
patand wrote:Varsågod förresten! Bara kul att kunna hjälpa till, det ska ju vara så på roadtrip med gamla bilar... :-D
Helt klart!
Och om det inte hade blivit som det blev hade jag ju inte fått träffa hundarna! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#627 Post by Mattias 924 »

En uppsättning kryssekerfälgar med 4x108 på att laddningsproblemen beror på slitna kol i generatorn eller sönderbrända kablar vid grenröret.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#628 Post by [Bobo] »

Mattias 924 wrote:En uppsättning kryssekerfälgar med 4x108 på att laddningsproblemen beror på slitna kol i generatorn eller sönderbrända kablar vid grenröret.
Tänkte skruva isär skiten imorgon bitti...
Kan jag komma och hämta fälgarna imorgon kväll om det visar sig vara något annat?! :mrgreen:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: 924 -82 | Vintersläden II

#629 Post by Erol »

patand wrote:
[Bobo] wrote:Image
Finn ett fel... Någon? Erol? :mrgreen:
Mannen i svart? Eller kanske att du retuscherat bort bogserlinan? :mrgreen:
Bogserlina? Nä du Patrik, vi vet ju alla att min bil var snabbaste Porsche till nästa garage... Varför skulle jag behöver en bogserlina, min bil som är så bekymmerslös :wink:

Jag få ursäkta att jag inte var helt närvarande, mentalt sett, då det både skulle visas garage, flyttas bilar och bota gårdagens julsnaps...

Hur va det, va någon av er intresserad av att förvalta 931-aggregatet? Vore ju synd att slänga om det kan komma till nytta.


Mvh Jon
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#630 Post by patand »

Ja du hann ju faktiskt först till nya garaget Jon... :lol:

Ingen fara med att du var splittrad, det var kul att göra ett garagebesök och snacka lite iaf!

Klart man är intresserad av att förvalta aggregatet och se om det går att rädda. 931 delar ska inte slängas om de kan räddas, så vill du bara bli av med det istället för att det tar plats i garaget så tar jag det gärna. :-) Men betala mer än en symbolisk summa för det är ju en annan femma då jag redan har ett nyrenoverat aggregat i förrådet.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]