928S CUP 85- " GULFEN "
- Shrimpen
- S-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Donpa
- S-Poster
Nu när man fick köra av sig lite så kommer man vidare till nästa problem, vid lite snabbare växlingar
så hänger synkningen inte med i lådan.
Detta är inget ovanligt problem på 928:or, man hittar nog detta problem främst på tvåan på flertalet vid lite snabbare växling!

Detta är inget ovanligt problem på 928:or, man hittar nog detta problem främst på tvåan på flertalet vid lite snabbare växling!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Pier "Donpa" Siwers
THE SHARK ATTACKS FROM BELOW
- Donpa
- S-Poster
Bara att ta med växellådan till verkstaden så att man kan få isär den.
Tanken är att byta alla synkroniseringsringar och sätta i nya lager och packboxar.
Jag hade även ett problem att växelspaken saknade fjäder verkan, men svaret på de lär jag nog hitta här inne.
Det gäller att passa på att tvätta av den innan man försöker att sätta ihop den!
Tanken är att byta alla synkroniseringsringar och sätta i nya lager och packboxar.
Jag hade även ett problem att växelspaken saknade fjäder verkan, men svaret på de lär jag nog hitta här inne.
Det gäller att passa på att tvätta av den innan man försöker att sätta ihop den!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Pier "Donpa" Siwers
- Nahpets
- Addict
Mekar du låda själv?Donpa wrote:Bara att ta med växellådan till verkstaden så att man kan få isär den.
Mvh
Stephan
- Donpa
- S-Poster
Japp, jag fixar den själv, då vet man ju vad som blir gjort!Nahpets wrote:Mekar du låda själv?Donpa wrote:Bara att ta med växellådan till verkstaden så att man kan få isär den.
Mvh
Stephan

Pier "Donpa" Siwers
- Ragnar Joensen
- Addict
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
Jag håller just på att se över min undervagn, och originalt är min bil monterat med Boge dämpare. Min bil har M474 sportundervagn.Donpa wrote:Då blev det dags för de nya Koni fjäderbenen, bara att slita bort de gamla och dit med de nya.
Det paket som du har köpt verkar inte att vara någon originaluppsättning direkt. Har du lite specar och pris kanske också ?
Nyfiken på alternativ till originalet.
Ragnar
- Pake
- S-Poster
Hur lätt ska man kunna växla?
HejDonpa wrote:Nu när man fick köra av sig lite så kommer man vidare till nästa problem, vid lite snabbare växlingarså hänger synkningen inte med i lådan.
Har en 928 GT -90. Växellådan käns bra med exakta lägen och inget skrap men man måste växla den "rent" dvs inte trycka spaken snett genom växlarna diagonalt för att få i dem. Är detta tecken på slitna synkringar? Har själv trott att det för effektens skull krävs en ganska robust låda och växlingarna måste därför göras med viss precision. Skulle gärna vilja veta vad din uppfattning är.
Porsche 928 GT
- Ragnar Joensen
- Addict
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
Re: Hur lätt ska man kunna växla?
Jag har också samma "egenskap" på min '89 928 GT. Min bil har gått ca. 15 000 mil, och jag misstänkte att synkringarna var lite slitna. När växellådan och oljan var kall, var den trögare, särskilt i 1:an och 2:an.Pake wrote:Hej
Har en 928 GT -90. Växellådan käns bra med exakta lägen och inget skrap men man måste växla den "rent" dvs inte trycka spaken snett genom växlarna diagonalt för att få i dem. Är detta tecken på slitna synkringar? Har själv trott att det för effektens skull krävs en ganska robust låda och växlingarna måste därför göras med viss precision. Skulle gärna vilja veta vad din uppfattning är.
Jag bytte olja till Redline, och passade på att använda 50% 75W90 och 50% 75W90 NS.
75W90 innehåller "friction modifiers", som gynnar diffen, men ogynnar åt andra sidan synkringarna. 75W90 NS innehåller inte "friction modifiers", och gynnar därför synkringarna.
Resultatet blev en viss förbättring, dock känns det fortfarande lite trögt med kall låda. Med varm låda känns allt bra - klart bättre än tidigare.
Generellt känns lådan och växlingen, och inte minst kopplingen, ganska omjuk och kontant. Det är ingen Nissan Micra mojäng.
Jag har för mig att just GT årsm. '89 har nästan rakskurna drev, och därför kan växlingen kännas lite mindre samarbetsvillig. Årsm. '90 och fram hade lite mer snedskurna drev.
Ragnar
Last edited by Ragnar Joensen on 2009-03-12 12:00:54, edited 1 time in total.
- Donpa
- S-Poster
När det gäller mina fjäderben så är det justerbara Koni 8240-1085 fram och 8240-1086 bak dessa ligger på ca 2500:-st.Ragnar Joensen wrote:Jag håller just på att se över min undervagn, och originalt är min bil monterat med Boge dämpare. Min bil har M474 sportundervagn.Donpa wrote:Då blev det dags för de nya Koni fjäderbenen, bara att slita bort de gamla och dit med de nya.
Det paket som du har köpt verkar inte att vara någon originaluppsättning direkt. Har du lite specar och pris kanske också ?
Nyfiken på alternativ till originalet.
Ragnar
Sedan har Pelle på stötdämparExperten i Stockholm www.stotdamparexperten.se
tagit fram fjädrar justerbara tallrikar och monterat ihop det hela, om jag inte misstar mig helt så låg fjädrarna på ca 5-6tusen.
Det kittet jag har är inget som bjuder på någon större komfort men det går bra på banan.
Vet man bara vad man söker så står Pelle för lösningen.
Pier "Donpa" Siwers
- Donpa
- S-Poster
Re: Hur lätt ska man kunna växla?
Ragnar Joensen wrote:Jag har också samma "egenskap" på min '89 928 GT. Min bil har gått ca. 15 000 mil, och jag misstänkte att synkringarna var lite slitna. När växellådan och oljan var kall, var den trögare, särskilt i 1:an och 2:an.Pake wrote:Hej
Jag bytte olja till Redline, och passade på att använda 50% 75W90 och 50% 75W90 NS.
Att 928:ans växellåda är robust råder det inget tvivel om, risken att dreven skulle rasa ser jag som högst otroligt.
Att lägena känns distinkta har inte med lådan att göra utan med det yttre växel länkaget och hur slitet det är.
Att växla denna låda lika snabbt som man kan göra på andra modeller är svårt, om man dessutom inte har någon växellåds oljekylare kommer lådans olja gå varm vilket ytterligare försämrar synkringarnas funktion.
75W90 innehåller "friction modifiers", som gynnar diffen, men ogynnar åt andra sidan synkringarna. 75W90 NS innehåller inte "friction modifiers", och gynnar därför synkringarna.
Resultatet blev en viss förbättring, dock känns det fortfarande lite trögt med kall låda. Med varm låda känns allt bra - klart bättre än tidigare.
Generellt känns lådan och växlingen, och inte minst kopplingen, ganska omjuk och kontant. Det är ingen Nissan Micra mojäng.
Jag har för mig att just GT årsm. '89 har nästan rakskurna drev, och därför kan växlingen kännas lite mindre samarbetsvillig. Årsm. '90 och fram hade lite mer snedskurna drev.
Ragnar
Pier "Donpa" Siwers
- Donpa
- S-Poster
- Pehr Johnsson
- Addict
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Donpa