951 -87 | Nahpets
- Peedster
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Tjena Stefan,
Grattis till den "nya" bilen då!
Synd att du inte tog upp detta när vi träffades för jag har en moddad WG liggandes som du kunde testat med...!
Men hoppas det går bra på Ringen så kan vi höras nästa vecka!
Mvh Peter
Grattis till den "nya" bilen då!
Synd att du inte tog upp detta när vi träffades för jag har en moddad WG liggandes som du kunde testat med...!
Men hoppas det går bra på Ringen så kan vi höras nästa vecka!
Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Hej Peter!Peedster wrote:Tjena Stefan,
Grattis till den "nya" bilen då!
Synd att du inte tog upp detta när vi träffades för jag har en moddad WG liggandes som du kunde testat med...!
Men hoppas det går bra på Ringen så kan vi höras nästa vecka!
Mvh Peter
Tack ändå ... den sjunger nu :O) !
Mvh
Stephan
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 508
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Bra jobbat, kul att den funkar nu.Nahpets wrote:spirou944t !
Mäktiga bilder ! Tackar !
Hur menar du med slutet kärl för vevhusventilationen? Det måste väl kunna "andas" ifall du får övertryck i vevhuset?
Har du bild / orkar du beskriva kärlet?
Vilken taktventil använder du? Kunde du montera den bara "bolt on"? Inga moddar med signalen till denna?
Mvh
Stephan
Har en viss känsla av hur det känts..
Gött att ens bilder kan hjälpa fler.
Kärlet är en enkel historia som kan bestå av en flaska som samlar upp oljan, och den skall vara "öppen" upptill för övertrycket.
(jag har enkel flaska som slangen är nedstucken i)
Taktventilen satt på när jag köpte bilen, den är nog monterad av Sanden.
Enda modden är att den inte mäter insugets undertryck, utan atmosfären.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Såååå ...
Jag hade ju arbetat som en galning med min bil för att få den färdig till Gotland Ring avfärd Nynäshamn 1 maj, på gränsen försummat min älskade sambo.
Inför bankörningen hade det gjorts uppdateringar.
Viktigaste uppgraderingarna var Bengts trimpaket, Sparco Sprint stol samt 6 punktsbältet.
- Antagligen gick bilen för fett ... konstant ... eftersom bilen snabbt fick en sotig rumpa, värsta Lada chippet. Jag anar att detta chip installerades av en tysk verkstad enligt servicebokens svaga anteckningar ... hursomhelst ... med Bengts chip så är det endast vägdammet som efter en tid ger en lätt rougé touch.
- Installationen av elen till mina speglar visade sig vara felaktig
... jaha ... så mycket var de funna installationsinstruktionerna värda. Kan inte justera dem elektriskt. Orkar inte ta i det för tillfället.
- Lägg till detta en kylarslang som inte sitter som den ska ... under luftfilterboxen ... mua ha ha ... snubbarna med de vita rockarna ... var är ni? Det läcker alltså kylarvatten.
Well well ... nu var jag ändå på väg mot Gotland Ring.
Jag och Peder tutade ner mot Nynäshamn för att sluta upp med övriga STACC gänget. Peders bil gick lite dåligt på vägen ned tyckte han. Den tvekade och laddade inte korrekt vid gaspådrag. Det visade sig ha att göra med en saknad vakuumslang till BTR! Så det kan gå
. Vad var detta med att LÄMNA IFRÅN bilen till en mek!!!
... är det en piska jag hör vinandes mot Peders bara bak ...
Uppställning vid färjorna och sedan ombordkörning. I en lätt enerverande lunk kom vi till slut fram vid 2330 tiden till Visby.
Nästa dag var det körning och vilket underbart väder vi hade
. Och det bästa av allt. Bilen var underbar att köra. Visst finns det detaljer att justera, men att jämför beteendet nu med förra året med original chassi ... oj oj oj ... jag fick rattlås första varven.
Tror att jag körde totalt 35 banmil.
Mötte upp sweanders som följde med som spårvalsguide och visst ... jag förbättrade mig ytterligare.
Sedan blev klockan 1645 och det var bara 15 minuter kvar till bandagens slut ... De sista varven passade jag på att press mig lite ytterligare ... vad händer ? Jo ... jag tappar kontrollen efter shikanen, precis där rakan börjar i 110 km/h ! Ni som kört på GR vet att det är generösa avvåkningszoner ... dock är dessa belamrade med större stenar istället för den mindre och lenare modellen småsten.
Längs hela rakan finns en betongmur ... i och med att vänstra bakhjul hamnar utanför asfalten efter en alltför inspirerad chikantagning så sladdar jag ut med däcksskrik åt höger. Jag vågar inte parera alltför mycket ... jag vill ju inte råka kastas in i betongmuren. Nej, istället far jag ut åt höger med lätt bredsladd! Så fort jag når gruset/stenarna slås mitt oljetråg in.
Ca 15 meter inåt höger, längs rakan finns det en däcksmur parallellt. Men jag ser den inte. Bilen hoppar och skakar, kastas vänster och höger. Den har ett eget liv ... jag försöker att undvika tvära kast så att jag inte riskerar rulla över. Jag bromsar, men däcken har inte kontakt med solitt material ... jag flyger, glider ... men till slut stannar jag på asfalten på den den lilla asfalterade snutten mellan rakan och den långa snabba vänstersvägen. Under dessa tre sekunder hinner jag tänka en hel del: jag vill INTE rulla ... F-n jag kan inte rulla ... mamma ... pappa ... har ingen båge ... helvete ...
Känslan att vara utom kontroll är inte rolig ... speciellt när ens lemmar är på spel. Klichéartat så passerar livet en enkel revy på enkla tre sekunder.
Efter den bryska avvåkningen fortsätter jag varvet ut, in på depå ... finner att bilen faktiskt klarat sig hyfsat:
- Två större färgskador på front spolern.
- Mycket lätt intryckt oljetråg med sprickbildning. Olja läcker ut, dock endast någon droppe per dygn.
- Lacken fick sig några skott här och där.
- Avgassystemet fick sig några törnar men är intakt. Detsamma gäller hassköldarna under bilen.
Största skadan, om man nu kan säga så, var psykiskt. I några dagar efteråt kände jag av incidenten i tankarna: vad som kunde ha hänt ... rull ... intryck tak ... skadad rygg/nacke och konsekvensen av det. Läskigt det där ...
Bandagen på GR resulterade i en ödmjukare Stephan som nu kommer att överge bankungtankarna, speciellt vid kurvtagningar. Efter incidenten gick luften ur mig och glädjen över bankörning lättare några kilon.
Min kvävande känsla förstärks av att min rumskompis blivit förlamad efter en avåkning under en motorcrosskörning. Kontrasterna blir ännu starkare och likaså känslorna ...
- Målade ju mina bromsok med Foiltecs röda färg forum/viewtopic.php?t=17849 och lovade återkomma med en rapport. Färgen har nu stått ut med 35 mil bana och 50 mil gata ... och jag kan väl säga att färgen är inte lika klarröd som tidigare, typ lite mörkare, men absolut inget att gråta över. Vad som däremot är värt en irriterad tår är däremot den vita hammarlacken till Porsche loggan ... denna har nu övergått i någonslags Grännarosa färg!
Blir till att slipa fram alufärgen!!
Mvh
Stephan
Jag hade ju arbetat som en galning med min bil för att få den färdig till Gotland Ring avfärd Nynäshamn 1 maj, på gränsen försummat min älskade sambo.
Inför bankörningen hade det gjorts uppdateringar.
Viktigaste uppgraderingarna var Bengts trimpaket, Sparco Sprint stol samt 6 punktsbältet.
- Antagligen gick bilen för fett ... konstant ... eftersom bilen snabbt fick en sotig rumpa, värsta Lada chippet. Jag anar att detta chip installerades av en tysk verkstad enligt servicebokens svaga anteckningar ... hursomhelst ... med Bengts chip så är det endast vägdammet som efter en tid ger en lätt rougé touch.
- Installationen av elen till mina speglar visade sig vara felaktig

- Lägg till detta en kylarslang som inte sitter som den ska ... under luftfilterboxen ... mua ha ha ... snubbarna med de vita rockarna ... var är ni? Det läcker alltså kylarvatten.
Well well ... nu var jag ändå på väg mot Gotland Ring.
Jag och Peder tutade ner mot Nynäshamn för att sluta upp med övriga STACC gänget. Peders bil gick lite dåligt på vägen ned tyckte han. Den tvekade och laddade inte korrekt vid gaspådrag. Det visade sig ha att göra med en saknad vakuumslang till BTR! Så det kan gå

... är det en piska jag hör vinandes mot Peders bara bak ...

Uppställning vid färjorna och sedan ombordkörning. I en lätt enerverande lunk kom vi till slut fram vid 2330 tiden till Visby.
Nästa dag var det körning och vilket underbart väder vi hade

Tror att jag körde totalt 35 banmil.
Mötte upp sweanders som följde med som spårvalsguide och visst ... jag förbättrade mig ytterligare.
Sedan blev klockan 1645 och det var bara 15 minuter kvar till bandagens slut ... De sista varven passade jag på att press mig lite ytterligare ... vad händer ? Jo ... jag tappar kontrollen efter shikanen, precis där rakan börjar i 110 km/h ! Ni som kört på GR vet att det är generösa avvåkningszoner ... dock är dessa belamrade med större stenar istället för den mindre och lenare modellen småsten.
Längs hela rakan finns en betongmur ... i och med att vänstra bakhjul hamnar utanför asfalten efter en alltför inspirerad chikantagning så sladdar jag ut med däcksskrik åt höger. Jag vågar inte parera alltför mycket ... jag vill ju inte råka kastas in i betongmuren. Nej, istället far jag ut åt höger med lätt bredsladd! Så fort jag når gruset/stenarna slås mitt oljetråg in.
Ca 15 meter inåt höger, längs rakan finns det en däcksmur parallellt. Men jag ser den inte. Bilen hoppar och skakar, kastas vänster och höger. Den har ett eget liv ... jag försöker att undvika tvära kast så att jag inte riskerar rulla över. Jag bromsar, men däcken har inte kontakt med solitt material ... jag flyger, glider ... men till slut stannar jag på asfalten på den den lilla asfalterade snutten mellan rakan och den långa snabba vänstersvägen. Under dessa tre sekunder hinner jag tänka en hel del: jag vill INTE rulla ... F-n jag kan inte rulla ... mamma ... pappa ... har ingen båge ... helvete ...
Känslan att vara utom kontroll är inte rolig ... speciellt när ens lemmar är på spel. Klichéartat så passerar livet en enkel revy på enkla tre sekunder.
Efter den bryska avvåkningen fortsätter jag varvet ut, in på depå ... finner att bilen faktiskt klarat sig hyfsat:
- Två större färgskador på front spolern.
- Mycket lätt intryckt oljetråg med sprickbildning. Olja läcker ut, dock endast någon droppe per dygn.
- Lacken fick sig några skott här och där.
- Avgassystemet fick sig några törnar men är intakt. Detsamma gäller hassköldarna under bilen.
Största skadan, om man nu kan säga så, var psykiskt. I några dagar efteråt kände jag av incidenten i tankarna: vad som kunde ha hänt ... rull ... intryck tak ... skadad rygg/nacke och konsekvensen av det. Läskigt det där ...
Bandagen på GR resulterade i en ödmjukare Stephan som nu kommer att överge bankungtankarna, speciellt vid kurvtagningar. Efter incidenten gick luften ur mig och glädjen över bankörning lättare några kilon.

Min kvävande känsla förstärks av att min rumskompis blivit förlamad efter en avåkning under en motorcrosskörning. Kontrasterna blir ännu starkare och likaså känslorna ...
- Målade ju mina bromsok med Foiltecs röda färg forum/viewtopic.php?t=17849 och lovade återkomma med en rapport. Färgen har nu stått ut med 35 mil bana och 50 mil gata ... och jag kan väl säga att färgen är inte lika klarröd som tidigare, typ lite mörkare, men absolut inget att gråta över. Vad som däremot är värt en irriterad tår är däremot den vita hammarlacken till Porsche loggan ... denna har nu övergått i någonslags Grännarosa färg!

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Trevlig rapport! Väl skrivet! 
Angående avåkningen så är det ju sådant man får räkna med. Du gjorde helt rätt som försökte ha bilen åkandes i längsled, vid en avåkning i sidled har man mycket större risk att rulla bilen och det är nog inte trevligt ens om man har helbur...
Nu har du iaf provat på var gränsen går, nu kan du backa ett steg eller två och närma dig gränsen sakta igen. Du kommer att bli en bättre förare efter detta men det kommer ta ett tag innan du känner dig säker på banan igen. Har man inte passerat gränsen någon gång så vet man inte var den är...
Båge eller helbur i bilen ger lite större trygghet och säkerhet. Rekommenderas, speciellt om man tänker lägga många banmil i bilen.

Angående avåkningen så är det ju sådant man får räkna med. Du gjorde helt rätt som försökte ha bilen åkandes i längsled, vid en avåkning i sidled har man mycket större risk att rulla bilen och det är nog inte trevligt ens om man har helbur...
Nu har du iaf provat på var gränsen går, nu kan du backa ett steg eller två och närma dig gränsen sakta igen. Du kommer att bli en bättre förare efter detta men det kommer ta ett tag innan du känner dig säker på banan igen. Har man inte passerat gränsen någon gång så vet man inte var den är...

Båge eller helbur i bilen ger lite större trygghet och säkerhet. Rekommenderas, speciellt om man tänker lägga många banmil i bilen.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Trevlig rapport, jag bet på naglarna och fick själv en tankeställare...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Patand, emm och DLS - tack för ert engagemang. Gott att det finns lite cyberporschebröder där ute.
Efter att ha kommit hem och pratat med min sambo ... så kändes allt lite lättare. Extra glad av att få lite klappar på ryggen av ovan nämnda personer. Patand summerade det bra: Du har ramlat av hästen ... upp igen och börja om, om än lite försiktigare.
Jag kommer att tagga ned några hastighetsstreck och satsa på att njuta av körningen och samarbeta med bilen istället för att stressa. Säker är jag att jag kommer att pressa marginalerna framåt igen, men de gångerna antaligen under mer babystep liknande former.
En Heigo rullbåge kommer att köpas in mot hösten. Känslan jag har dock är att om jag kommer att köra så tufft att jag behöver en rullbåge så är jag fel ute med mitt bilintresse. En rullad bil innebär så stora kostnader att jag antaligen skulle sälja den i delar istället för att lägga pengar på att fixa den.
De banträffar jag är ute på är under relativt kontrollerade och behärskade former. Och det är få gånger man får höra att en kleti och pleti lirare har rullat.
MEN ... det stora men:et. Det är aldrig fel med säkerhet ... för det finns ju andra faktorer som kan skapa oreda än ens egen skicklighet: däck som exploderar på egen och andras bilar, oljeläckage från desamma etc etc.
Oavsett hur jag vrider och vänder smakar säkerhet gott. Därför ska en Herr Heigo in i bilen ... ifall ...
Mvh
Stephan
Efter att ha kommit hem och pratat med min sambo ... så kändes allt lite lättare. Extra glad av att få lite klappar på ryggen av ovan nämnda personer. Patand summerade det bra: Du har ramlat av hästen ... upp igen och börja om, om än lite försiktigare.
Jag kommer att tagga ned några hastighetsstreck och satsa på att njuta av körningen och samarbeta med bilen istället för att stressa. Säker är jag att jag kommer att pressa marginalerna framåt igen, men de gångerna antaligen under mer babystep liknande former.
En Heigo rullbåge kommer att köpas in mot hösten. Känslan jag har dock är att om jag kommer att köra så tufft att jag behöver en rullbåge så är jag fel ute med mitt bilintresse. En rullad bil innebär så stora kostnader att jag antaligen skulle sälja den i delar istället för att lägga pengar på att fixa den.
De banträffar jag är ute på är under relativt kontrollerade och behärskade former. Och det är få gånger man får höra att en kleti och pleti lirare har rullat.
MEN ... det stora men:et. Det är aldrig fel med säkerhet ... för det finns ju andra faktorer som kan skapa oreda än ens egen skicklighet: däck som exploderar på egen och andras bilar, oljeläckage från desamma etc etc.
Oavsett hur jag vrider och vänder smakar säkerhet gott. Därför ska en Herr Heigo in i bilen ... ifall ...
Mvh
Stephan
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Bra att du inte ger upp Stephan!
Det är ju som du säger väldigt sällan man hör talas om någon som rullar bilen på en banträff. Men OM olyckan är framma så är ju personen i bilen mycket viktigare än bilen självt och personen är ju skyddad lite extra om man har båge eller bur. 


Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Du körde skitbra med väldigt bra bilkontroll. Att det gick lite överstyr är inget att deppa ner sig över.
Sedan är det väl mitt fel egentligen, som sa till dig att det enda du behövde mer av var attack och agressivitet. Finliret satt där redan.
Jag var tillbaka på GR förra veckan och lekte instruktör för safety driving, det var lite kontrast på både bilar och förarmaterial.
Sedan är det väl mitt fel egentligen, som sa till dig att det enda du behövde mer av var attack och agressivitet. Finliret satt där redan.

Jag var tillbaka på GR förra veckan och lekte instruktör för safety driving, det var lite kontrast på både bilar och förarmaterial.

[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
sweanders wrote:Du körde skitbra med väldigt bra bilkontroll. Att det gick lite överstyr är inget att deppa ner sig över.
Sedan är det väl mitt fel egentligen, som sa till dig att det enda du behövde mer av var attack och agressivitet. Finliret satt där redan.
Jag var tillbaka på GR förra veckan och lekte instruktör för safety driving, det var lite kontrast på både bilar och förarmaterial.

det verkligen schysst av dig att instruera. Du har ett inspirerande sätt.
Min avkörning ... well ... en hel dag med många mil och med annalkande trötthet och hunger ... man blir ju inte altert av det.
Mitt sunda förnuft borde förstått bättre.
Hursomhelst, tack för din hjälp. Skitkul!
Mvh
Stephan
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Otäckt med avåkningen. Det är inget snack om att det där kan sätta djupa spår. Men kul att höra att du inte blivit helt avskräckt! Då kommer du garanterat hitta tillbaka till farten och självförtroendet igen. 

Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Riktigt fin bil du har och den är grymt snygg i vitt 
Självförtroendet får sig helt klart en knäck när man kör av och det kan nog vara bra på sätt och vis för man får precis som du säger en tankeställare om vad som faktiskt kan hända.
Efter ett tag kommer säkert suget efter bankörning säkert tillbaka och då är det bara att ta det hela stegvis och hitta tillbaka men det skulle vara grymt jobbigt att köra av ordentligt på årets sista bankörning och ha 6 månader tills nästa.
En bur eller båge samt riktiga bälten samt riktig stol är ju klart att föredra när man kör bana dels för säkerheten och dels för att man kan koncentrera sig på körningen istället för att klamra sig kvar..
Så även jag säger som Patand upp på hästen igen men ta det i din egen takt.
Magnus

Självförtroendet får sig helt klart en knäck när man kör av och det kan nog vara bra på sätt och vis för man får precis som du säger en tankeställare om vad som faktiskt kan hända.
Efter ett tag kommer säkert suget efter bankörning säkert tillbaka och då är det bara att ta det hela stegvis och hitta tillbaka men det skulle vara grymt jobbigt att köra av ordentligt på årets sista bankörning och ha 6 månader tills nästa.
En bur eller båge samt riktiga bälten samt riktig stol är ju klart att föredra när man kör bana dels för säkerheten och dels för att man kan koncentrera sig på körningen istället för att klamra sig kvar..
Så även jag säger som Patand upp på hästen igen men ta det i din egen takt.
Magnus
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Tills nu har jag hunnit (i kronologisk ordning) med Sviesta, Gelleråsen och Mantorp.
Tre banevent och det har varit intressant.
- Min lagade turbovattenpump har visat sig lägga av oftare och oftare till att bara finnas till.
- Mina hålborrade Zimmerman har efter ca 800 mil varav 300 banmil gett upp. Först hade jag Ferodo DS men eftersom dessa var sk sportbelägg så visade de sig att de inte var passande. Så det blev PFC97or och tjenare var det bettade.
Detsamma! sade mina Zimmermans ... skivorna fick ganska snart sprickbildningar.
På Mantorp började det bromsljudet att "wobbla" om nu kan säga så samtidigt blev bromskänslan svampig. Jag körde in och upptäckte att sprickorna på tre ställen hade nått ut till kanterna och igenom.
Tre timmar kvar på Mantorp and No go!
.
Nu har jag köpt Sebro solida skivor samt vattenpumpen till turbon från Utzon och detta är installerat och klart. Jag upptäckte att ena sidan av skivorna hade mycket stora sprickor, medan den andra var i princip sprickfri. Hur kan detta komma sig?
Olika kylning? Beläggen såg ut att vara jämnt slitna.
Annars så har bilen levererat hela säsongen ... helt otroligt härligt att bara kunna köra och köra ...
Mvh
Stephan
Tre banevent och det har varit intressant.
- Min lagade turbovattenpump har visat sig lägga av oftare och oftare till att bara finnas till.
- Mina hålborrade Zimmerman har efter ca 800 mil varav 300 banmil gett upp. Först hade jag Ferodo DS men eftersom dessa var sk sportbelägg så visade de sig att de inte var passande. Så det blev PFC97or och tjenare var det bettade.
Detsamma! sade mina Zimmermans ... skivorna fick ganska snart sprickbildningar.
På Mantorp började det bromsljudet att "wobbla" om nu kan säga så samtidigt blev bromskänslan svampig. Jag körde in och upptäckte att sprickorna på tre ställen hade nått ut till kanterna och igenom.
Tre timmar kvar på Mantorp and No go!

Nu har jag köpt Sebro solida skivor samt vattenpumpen till turbon från Utzon och detta är installerat och klart. Jag upptäckte att ena sidan av skivorna hade mycket stora sprickor, medan den andra var i princip sprickfri. Hur kan detta komma sig?
Olika kylning? Beläggen såg ut att vara jämnt slitna.
Annars så har bilen levererat hela säsongen ... helt otroligt härligt att bara kunna köra och köra ...
Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]