924 -76 Kompressor

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Gulen
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#61 Post by Gulen »

Efter samtal med ett par insatta i ämnet så insåg jag att jag ställt in kammen fel igen :( Hade blandat ihop siffrorna, "rätt" ska vara 0,8 mm lyft på avgas vid ÖD. Blir till att justera om igen. Tur att det finns en instuktion nu hur man ska göra :wink:

Gulen
S-Poster

#62 Post by Gulen »

Motorn är nu ihopskruvad!!

De två senaste dagarna har jag återigen justerat in kammen (äntligen), byggt ett fäste för remspännaren och modifierat till oljestickan och oljesticksröret. Ikväll satte jag även tillbaka termostathus, termostat och ett par kylarslangar samt strippade fast lite lösa grejer. I och med det är alla delar på motorn på sina rätta ställen, och det känns inte som om det är långt kvar till provstart.

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#63 Post by patand »

Härligt! Bara lite vätskor osv sen dags att brumma lite i garaget?! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

fridsten
Turbo-Poster
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej

#64 Post by fridsten »

Den här bilen är helt enkelt bara för grym. Hade varit kul att se den live på bana. :)

Lycka till med uppstarten!

Svart944S2
NA-Poster

#65 Post by Svart944S2 »

Nu säger ryktena att bilen är så startklar den kan bli men att det inte får plats något luftfilter!?! Då är det nog bara två alternativ som återstår eftersom att bara låta bilen stå inte är något alternativ. Se till att filtret får plats eller kör öppet! Var det något mer du behövde hjälp med?

Gulen
S-Poster

#66 Post by Gulen »

Luftfilterfrågan blev löst igår, fick flytta på ett par grejor som satt ivägen...

Planen är provkörning i helgen.

JBlom
Addict
Bilmodell: VW Typ3 Squareback

#67 Post by JBlom »

Trevligt trevligt...
Då vill jag gärna se en film på provkörningen.
Kanske skulle ha passat på att kika lite på bilen din nästa gång jag är i Sundsvall en längre stund. :)
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

Gulen
S-Poster

#68 Post by Gulen »

Efter en helgs hårdmekande blev det äntligen provstart på söndag eftermiddag.

Tyvärr ingen film.

Det som åtgärdats i helgen är:
Övre motorvattenkylaranslutningen omsvetsad från att peka rakt bakåt till att vara vinklad 90 grader.
Monterat ICvattenpumparna
Dragit vattenslangarna till IC:n
Dragit vevhusventilation mellan ventilkåpa och luftfilter
Tomgångsluft- och kallstartstillsatsluftslidslangar.
Fyllt på kylarvatten och olja (kylsystemet rymmer en hel del mer vatten nu med större kylare).
PWM-styrningen till elfläkten inkopplad och fungerande.
Skattekvittot fastklistrat

När allt var åtgärdat började "uppstartsnojan" att infinna sig... "Har jag skruvat fast ... ordentligt???", "Oj, nu har jag nog glömt ...!" (Byt ut punkterna mot valfritt 9x4 relaterat substantiv, för att få en ide om vad nojan innebär :wink: )

Motorn startade ganska enkelt, men gick väldigt dåligt på tomgång. Kände på grenrören och 2:an å 3:ans cylindrar var svalare än övriga. Bytte plats på tändkablarna, (VEM hade vart och flyttat runt dom??) och bytte 3:ans tändstift mot ett nytt, så gick motorn bra igen.

Lät motorn komma upp i driftstemperatur samtidigt som jag kollade efter läckage. Elfläkt och kylsystemet verkade fungera.

MEN, av lathet har jag gjort anslutningen mellan kompressor och IC av en 90graders silikonslang istället för av ett rör, som var meningen från början. Det här innebär att då motorn har vakuum i insuget så sugs slangen ihop och blir platt och blåses upp igen när det blir positivt tryck i insuget. Det känns ingenting av det under körning, men slangen rör sig så mycket att det bara är en tidsfråga innan den har rekat lös. (Nytt rör har påbörjats idag).

Provkörningen var relativt odramatisk, det som slår en mest är vilket otroligt gassvar det är i motorn!

JBlom
Addict

#69 Post by JBlom »

Härligt. :)
Men som sagt, FILM. :P
PCS 11575

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#70 Post by patand »

Grattis! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Gulen
S-Poster

#71 Post by Gulen »

Tack!

Har plockat isär bilen och gjort en fix på slangen. Att bygga ett nytt rör tar för lång tid, så lösningen blev en bit rostfritt rör ipressat i slangen för att förhindra att den suger ihop sig. Återstår att se om det fungerar...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Gulen
S-Poster

#72 Post by Gulen »

Skruvat ihop bilen idag igen. Den förstärkta silikonslangen verkar fungera.

Preliminära mätningar på tryckfallet över luftfilter och inlopp till kompressorn visar på en halvering jämfört med förut ( från -150mBar till ca 60-70mBar). Tryckklockan är inte den allra bästa att mäta med, så nya mätningar kommer att göras vid tillfälle. Jag hade förväntat mig ca -50mBar, men jag har ett par förbättringar kvar att göra på inloppet och med en bättre tryckmätare så går det nog att putsa till de siffrorna.

Har konstaterat att nya IC:n kyler bättre än gamla, med dagens +22°C ute, så ligger inloppstempen på ca 48°C efter en bra stunds körning på max laddtryck (start inloppstemp 36°C). Gamla IC:n ökade från 33°C till 56°C på ca 8 sekunder med maxladd (utetemp ca 18°C). Detta är gjort med samma cirkulationspumpar (29l/min) och samma värmeväxlare i fronten. Noggrannare mätningar kommer göras vid senare tillfälle, det var kul att se att förbättringarna har gjort skillnad :D .

Har hunnit köra lite drygt 7 mil idag. Motorn drar väldigt fint upp till ca 3500 rpm, efter det så märks det att setupen är förändrad jämfört med när senaste motorkalibreringen gjordes.
Kommer att ge mig på kalibreringen till veckan.

JBlom
Addict

#73 Post by JBlom »

Hur går det här då? :)
PCS 11575

Gulen
S-Poster

#74 Post by Gulen »

Har blivit ett antal mil till.
Tänkte att jag skulle svetsa fast en nippel för att kunna mäta avgastemp i grenröret. Hittade en fin tempmätare för k-givare på Kjell å co, 2-kanals (de medföljande givarna är däremot kassa). Antalet nipplar ökade då till 2, grenrören sitter 3 och 3 så varför inte då dra i en nippel i alla 3 när jag ändå håller på? Men när ändå ena grenröret är löst varför inte göra all 6 på en gång? Så blev det.

Tyckte att bilen inte gick riktigt som den skulle, men trodde att det berodde på alla förändringar som är gjorda utan att justera bränsle/ tändning. Den gick fint på tomgång och dellast, men betedde sig inte riktigt som jag tänkt på fullast. Under tiden som jag fundera på vad som orsakade den konstiga gången, så monterade jag knacklyssningsutrustning och kopplade in bredbandslamdan till MBE:t.

Fick för mig att byta tändstiften och var ut och provkörde. Skillnaden blev markant! Ett av stiften fungerade inte som det skulle under fullast och tände därmed inte på den cylindern. 6 nya stift för 212 kr resulterade i ca 16% mer effekt.

Tisdagskvällen spenderades i bilen för att justera till bränsle/ tändning. Körde ett fullastsvep och kollade hur bränslet varierade över varvtalsregistret, det visade sig att motorn gick väldigt magert upp mot varvstoppet. Efter en stunds pillande så låg bränslet på lagom nivå över hela registret och spridardutyn är nu uppe i 98%.

Med den fetare blandningen så började misständningar att komma vid ca 6000rpm, detta löstes med att öka laddtiden på tändspolarna med ca 25%.

Utan misständningarna, så var det dags att höja tändningsmappen, gick ut hårt med 5 graders ökning från ca 3700 - 7000 rpm. Motorn har haft gansk låg tändning på fullast tidigare. Skillnaden i acc blev enorm! Motorn fick en helt ny sång och verkade trivas bra. Inga sspikningstendenser och en helnöjd chaufför! Efter en hel del provande så blev det ca 2 grader till i ungerfär samma register. När tändmappen ansågs tillfälligt klar så provkördes den tändmap som var i innan justeringarna gjordes, för att känna på skillnaden, och bilen upplevdes som slö i jämförelse.

Av loggdatan som samlades under justeringarna, så syns det att ombyggnationerna som har blivit gjorda i sommar har gett utdelning: Det uppgraderade inloppssystemet resulterade i 0,3 bar(!) högre laddtryck vid maxvarv ( med samma utväxling på kompressorn) och inloppstempen efter IC:n är lägre med den nya IC:n. Hittils har nya vattenkylaren/ elfläkten fungerat bra, återstår hårdtestning på bana dock.

Nu känner jag mig väldigt nöjd med bilen, om tid finns denna säsong kommer det bli en effektmätning.

Gulen
S-Poster

#75 Post by Gulen »

Nu har en ny säsong börjat, hämtade hem bilen från vinterförvaringen för ett par veckor sedan, men det har inte blivit något tillfälle att provköra än.

Går det inte att köra så kan jag skruva istället. Har haft ett glapp i ett kontaktstycke vid säkringsdosan. Glappet har gjort att instrumenten och blinkreläet har uppträdigt underligt. Jag har stört mig på det en längre tid. Det tog nästan fem minuter att åtgärda felet, och då dök en fråga upp: Varför åtgärdade jag inte detta tidigare?

Vidare har jag dragit om lite i kabelhärvan, för att få bort kablar som ej används och för att styra cirkulationspumparna till IC:n med MBE:et istället för att styra dem med tändningslåset. MBE:et har ett par utgångar som kan dra tex relän, när vissa villkor är uppfyllda. I detta fall dras reläet för ICpumparna då varvtalet är större en 650 rpm.

Blir det fint i helgen tänkte jag ut och provköra.

Post Reply