931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Goran
Turbo-Poster
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982

Re: 931 -80 Årets första slalomtävling avklarad..

#511 Post by Goran »

Hej Cedric

Det såg riktigt kul ut på konbanan. Grattis till att ha slagit dig in bland de dyra bilarna. :D Du verkar ha bra kontroll på bilen. Vad lugnt och tyst du har det i kupén. Har bilen originalinredningen kvar med alla fönster och takluckor?

Trist att höra om motor/turboproblemen. Det hör till med gamla bilar är jag rädd. Har ju varit och trampat i de spåren för mycket själv tycker jag. Hoppas du också har en bra polare, förutom de på forumet som hejar på dig, som kan rycka upp dig ur mekarångesten som jag hade i trolle. Då orkar man skruva ett varv till.
Det kan inte vara grenröret som spruckit? Lär vara ett ganska vanligt fel på turbona.

TPC -> 11/7... :roll:

Lycka till
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

#512 Post by Cédric »

Goran wrote:Hej Cedric

Det såg riktigt kul ut på konbanan. Grattis till att ha slagit dig in bland de dyra bilarna. :D Du verkar ha bra kontroll på bilen. Vad lugnt och tyst du har det i kupén. Har bilen originalinredningen kvar med alla fönster och takluckor?

Trist att höra om motor/turboproblemen. Det hör till med gamla bilar är jag rädd. Har ju varit och trampat i de spåren för mycket själv tycker jag. Hoppas du också har en bra polare, förutom de på forumet som hejar på dig, som kan rycka upp dig ur mekarångesten som jag hade i trolle. Då orkar man skruva ett varv till.
Det kan inte vara grenröret som spruckit? Lär vara ett ganska vanligt fel på turbona.

TPC -> 11/7... :roll:

Lycka till
Goran
All inredning och ljudisolering kvar, lite stötigt och vibrationer är det ju, men med nya apple racing dämparen och ljudisolering under huven är det riktigt komfortfabelt :). Ska blir najs att prova åka lite längre, känns som att marscha fram i 150 skulle vara alldeles lagom:)

Grenröret är toppskick, hade ju motorn ur nyligen, dessutom borde det låta rätt mycket om det är avgasläckage. Nya packningar å grejer kring turbo och grenrör. Jag är lite uppgiven för tillfället, vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja. Har lite dåligt stöd, det är min egna diciplin som gäller:), Max sorry men du är för garagelat nu för tiden ;);););). Får se vad jag ska ta mig till, har lite tid kvar innan vårträffen, men det FÅR inte vara nåt stort :(

maxcarlsson
S2-Poster
Bilmodell: -

#513 Post by maxcarlsson »

Jag har tyvärr ingen bra replik att komma med... Men lite duktig har jag faktiskt varit den senaste månaden :)
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

notetoself
Addict
Bilmodell: Porschelös

#514 Post by notetoself »

Cédric wrote:Vet inte ens vad jag ska titta på härnäst, det enda jag kan tänka mig är turboras eller om WG fjädern kollapsat, vilket låter helt otroligt.
WG känns väl troligt... ?
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Cédric
Addict

#515 Post by Cédric »

notetoself wrote:
Cédric wrote:Vet inte ens vad jag ska titta på härnäst, det enda jag kan tänka mig är turboras eller om WG fjädern kollapsat, vilket låter helt otroligt.
WG känns väl troligt... ?

Kärvat fast i öppet läge? Den vore ju märkligt men jag får väl ta mig en titt på den, är ju genomgången med nya packningar/membran och inslipad ventil, så det vore ju konstigt, men ingenting är omöjligt :(

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#516 Post by gegge »

Det var svårare. Jag har en turbo där kompressorhjulet snurrar fritt på axeln. Köpte den reservdelar, men tidiagre ägare råkade ut för ungefär samma sak. MEN i ditt fall kom du i alla fall upp i 0,3-0,4 bar vilket är positivt. Testa att lossa slangen till wastegaten. Då borde du få mer tryck vilket utesluter turbon och kan fokusera på wastegaten.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Cédric
Addict

#517 Post by Cédric »

Nu har jag en ny teori, tror ni det kan stämma?

Nyss så var jag ute och körde med WG bortkopplad, frid och fröjd, provade gasa lite och den laddade fin upp till 0.6, vågade inte mer för motorn var inte helt varm. Senare under provkörningen när motorn fått lite temperatur var vi tillbaka på ruta 1, den är rapp upp till 0 bar sen så segar den sig upp till 0.4 om man trycker på lite. Eftersom jag noterade att dumpventilen inte låter när jag stod och torrgasade och letade läckor i motorrummet så blev jag lite misstänksam. Kan det vara den som står "öppen" ? I så fall skulle det kunna förklara att den går snabbt upp till 0, sen börjar den ju trycka genom luft "bakvägen", men går ändå upp lite i ladd när massflödet blir tillräckligt stort. För laddet över 0 kommer efter 4k varv. Varför tog jag inte isär skiten innan jag monterade fanskapet :(.

Frågan är, hur mycket låter era recirtkulationsventiler? både på denna turbo och den förra så klockade det till när man stod och torrgasade, men nu är det inte så längre. Jag undrar om man kan få ut ventilen utan att ta ner turbon, kanske, hade varit enkelt. Men va tror ni, ska jag kasta bilen eller kan det vara den?

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo

Re: 931 -80 Från bredsladd till tårar..

#518 Post by patand »

Det kan nog vara så som du säger. Låter logiskt.

Vet inte om man kommer åt men det var inte så svårt att öppna huset till dumpventilen när man hade turbon löst iaf så kanske kan du göra det med turbon på plats också om du tar bort K-jet huvudet och lite slangar.

Hoppas verkligen det löser sig för dig snart!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Cédric
Addict

#519 Post by Cédric »

Nu har jag tagit ur alla grejer till recirk.ventilen. Kan iaf konstatera att packingen på ena sidan nästan är helt disintegrerad. Eftersom det var på "sug" sidan så borde detta då innebära att vantilen inte öppnar om det läcker. Inte att den alltid är öppen. Kan min turbo ha gått sönder på så kort tid med stängd dump. Det finns ju bilar helt utan (2002turbo :) ). I så fall borde den ju inte ha trycket helt plötsligt dykt upp i morse för att sedan försvinna igen. Jag blir inte klok på det här. Ska jag jaga reda på nya gummin och montera ihop grejerna? Det känns som det enda jag kan göra. Sen är det bara turboavplock som står på listan. Hoppas PC kan skaka fram nya tätningar enkelt och smidigt.

patand
Moderator & Raceputte

#520 Post by patand »

Klart du ska fixa tätningen och montera. Annars får vi ju inte veta om det kan vara det som är felet.
Patrik PCS #9071
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

Cédric
Addict

#521 Post by Cédric »

Uppdaterad teori, gummi från den trasiga packnignen låg i kolvens glidyta, vilket kanske gjorde att den kärvade fast, kanske det kan förklara varför det bara fanns ladd när den var kall och gummit inte hade blivit klibbigt än. Förhoppnignsvis har inget gummit ramlat ner i kompressorhuset, det vore ju lite snöpligt att kasta en till turbo :(. Det kan förklara mina avgaspuffar som fanns när man torrgasade, mao att det smög in lite tjyvluft den vägen eftersom packningen inte tätade. Gummit verkar iaf relativt enkelt att få tag på, sitter exakt samma på 930in.

patand
Moderator & Raceputte

#522 Post by patand »

Låter förhoppningsfullt! :D
Patrik PCS #9071

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#523 Post by gegge »

Med tanke på vad det kunde varit, lät felet som ett överkommligt. Är det de runda packningarna du pratar om? En modell jag åoppnade hade sådana i vit hård plats eller annan inga alls. Tror inte de fungerar som packningar utan snarrare stötdämpare. Bilen utan eller med trasiga klonkar sådär som du beskriver. Det gjorde även min vilket gjorde mig skitnervös innan jag kunde lokalisera ljudet.

Blev duktigt orolig när jag såg rubriken med tårar. Keep up the good work!!!
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Cédric
Addict

#524 Post by Cédric »

Ja, inte tårar som i håi blocket (än). Men det börjar ta musten ur en, man meckar och fixar så blir det ändå något skit som bråkar..

Jag tror dom fungerar som både tätning och dämpare i så fall. Är det inte tätt kommer den ju dra tjuvluft genom locket. Nuvarande packning på sidan där sugslangen sitter var bara gegga kvar och hade smetat runt där inne, hade även kletat sig under fjädersätet så att det satt snett. Det såg ut som det suttit flera sådana ringar där inne, men det visade sig vara en och samma fast som satt lite överallt. Kanske den tätningen gått åt hårdare eftersom det smyger sig ner lite olja och dylikt från insuget. Hoppas bara inte det ramlade ner gummi i turbon, ska försöka sticka ner en slang kopplad till dammsugaren och suga lite utifall det ramlat ner lite skräp. Ganska svårt att kontrollera när jag pillade ut fjädern. Aja, nu är det bara snällt vänta på mina gummin, kostade 36kr/st på PC, men väntat är ju lite seg.

Cédric
Addict

#525 Post by Cédric »

The boost is back!

Under senaste tiden har jag meckat dit dom två nya packningarna, dom verkar inte vara gjorta i lakrits utan något styvare moderna material (vita fö). Hur som helst så var det förbannat trångt men klart görbart. Det är ju inte så många delar heller. Försökte putsa upp loppet till kolven så mycket som möjligt, det satt gammalt klibbigt gummi på väggarna. Försökte också dammsuga ner i kompressorloppet så mycket det gick att komma åt utifall det rasat ner lite gummirster där under meckandet. Så när allt var ihopskruvat så var det dags för en testrutt! Började med att jag kände igen det vanliga klockandet när man torrvarvar (gegge det verkar som det klockar även med nya packninga, klockar det inte är det mao problem :) ), vilket kändes tryggt. Sen var det ut på den hemliga teststreckan mellan bby och stäket. Huj va det går kan jag ju iaf konstatera. Vid 230 mätarfart så accade det fortfarande ordentligt (Det låter bättre än vad det är, mätare visar grymt mycket fel med rdäcken på, 120 på mätaren är ungefär 100 GPS :)) sen fick jag släppa ac och nöjt konstatera att hästarna än en gång är i hagen. Dock trodde jag att mitt avgaspuffande skulle försvinna utifall det smög sig in tjyvluft där. Men det gjorde det inte, puffar det något i era 931or om ni står och torrgasar med varm motor ?

Hur som helst, nu ska det preppas lite inför kullen, dkulle behöva boka in bilen för rototest samt framförallt få till en toe-inställning fram, den känns som den fått lite toe in efter att framvagnen varit nere under vintern för motorlyft. Ut i garaget !!

Post Reply