944 S2 - 1990 PCSR 8B Racerapport från Knutstorp PCSR

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: 944 S2 - 1990 PCSR 8B (2012)

#46 Post by JohnC »

Tävling på Anderstorp avklarat med PCSR. I gammal god vana var jag ute i god tid med att justera det sista innan tävlingen. Dvs dagen innan Den här gången gick det dock inte som jag hade tänkt mig. Killen som skulle justera inställningarna på bakvagnen hade gått och fått feber och jag fick åka till Anderstorp med 0 grader camber i bak och med en toe vinkel som kunde vara lite si och så.

Blev att älta problemet under fredagen och sedan åka tidigt till banan för att försöka panikmeka ihop någon form av inställning i bakvagnen i okristlig tid. Det gick lite sisådär då Porsches bakvagn på 944:a är lite halvstökig att justera på frihand. Efter att ha sänkt bilen 20 mm och vridit och bänt på bakvagnen så kunde jag dock konstatera 1.5 grader negativ camber på vänster bak och 0,5 negativ camber på höger bak. Kanske inte riktigt optimalt då jag brukar ha 3.5 grader negativ camber runt om....
Vidare valde jag att koppla bort min bakre kräningshämmare helt för att göra något som underlättar för bakvagnen att få grepp när jag försämrat greppet rejält.

Dags för träning och som vanligt så börjar det att regna. Eftersom mina regndäck är från hedenhös tid så valde jag att köra på mina michelin däck och harvade mig runt på tider från 2.12 till 2.25 beroende på mängd regn.

Innan tidskvalet hann det dock att torka upp. Nu hade ett nytt problem infunnit sig som jag också lidit av tidigare men som jag trodde försvunnit. Vid senaste racet på Gelleråsen så hade jag problem med bluddrande motor och härledde det till att det kommit vatten in i motorns LMM. Planen var att korrigera detta vid regn den här gången, vilket jag självklart hade glömt. Dvs motorns LMM fick ta emot ytterligare vatten och effekten var att den började gå orent. I klartext så funkar inte motorn under 6000 rpm, vilket inte riktigt är optimalt. Av någon outgrundlig anledning så fick jag dock 1 varv på kvaltet där motorn gick ungefär som den skulle och jag landade på höga 1.52.97, vilket räckte till en andra startposition av 7 startande i min klass. Helt OK i min värld med hänsyn till alla problem med motor och hjulinställningar.

Dags för RACE 1 under uppvärmningen så blir mina problem tydliga då vi kör tre uppvärmningsvarv och jag halkar efter hela tiden och motorn är på och av konstant. Min förhoppning är att det är ett övergående problem och att det skall lösa sig innan starten. Det visar sig att problemet består och min start blir katastrofal. Direkt i starten försvinner bilar på ömse sidor och på flygrakan så blir det en smärre katastrof. Jag blir totalt lämnad. Motorn bluddrar och jag svär! Skam den som ger sig dock. Jag anpassar min körstil efter bilens problem och försöker att hålla varvet över 6000 rpm eftersom som den i spannet 6000 - 7200 rpm går som den skall. Det resulterar att den funkar hyffsat bra på rakorna men mindre bra i kurvorna, vilket är ganska tydligt på filmen som jag länkat till längre ned. Det postiva under tävlingen var dock att min bil kändes mer välbalanserad än på länge. Mycket underligt med hänsyn till att jag inte hade någon direkt negativ camber i bak. Men jag tror att just Anderstorp inte behöver så mkt camber som vissa andra banor då den har velodromer på flesta ställen.

Efter några varv där mina konkurrenter ökar på sin ledning och jag ligger 4:a i klassen så lär jag mig att köra med mitt motorproblem och försöker att bromsa senare och senare med mina nya bromsar. Det visar sig att jag kan bromsa betydligt senare än min konkurrenter och på så sätt tar jag successivt in mer och mer och hamnar till sist i slagläge för att kunna köra om för att knipa en 3:e plats. Efter hand som upptäcker jag dock att Hinken i sin 911:a inte heller åker så fort så jag kämpar för att komma ikapp och efter ytterligare en aggressiv inbromsning är jag plötsligt 2;a i min klass med 1 varv kvar. Nu gäller det bara att hålla i och hindra så mkt som möjligt. Jag kör så definsivt och snålt som möjligt och min plan lyckades.

Kort vila innan heat 2. Mycket ält och gnällande från min sida mellan heaten. Doktor Sanden konsulteras och vi diskuterar varför motorn inte svarar och varför den kissar vatten på min vindruta hela tiden. Vi härleder det till dåligt topplockspackning samt förmodad trasig eller trillskandes LMM.

Heat 2. Bilen funkar knappt på lineup får start och ligga på 2000 rpm för att den inte skall dö. Starten blev åter en katastrof då tempot låg helt fel för att jag skulle kunna ligga på 6000 rpm. Kämpade ytterligare en gång och slutade här 3:a efter många omkörningar och aggressiva bromsningar. Min huvudkonkturrent i sin 911:a hade den här gången dock flyttat fram sina bromspunkter, vilket gjorde att jag aldrig riktigt fick tag på honom.

Båda racen gick cirka 2 - 3 sekunder långsammare per varv än kvalet beroende på motorproblemet. Det positiva var balansen och att jag faktiskt fick upp en riktigt bra däckstemperatur.

Det negativa är att det är dags att byta topplockspackning igen samt även LMM. Får dock skylla mig själv med min LMM då jag har varit mer än lovligt oaktsam.

Kameran är inte optimalt placerad och ljudet är bristfälligt men själva racet är i min värld kul!

http://www.youtube.com/watch?v=v3elrrzF ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 S2 - 1990 PCSR 8B (2012)

#47 Post by Eddie Varvstopp »

Hur går det John?? Blir det start med kry bil? Håller tummarna att allt går bra inför Mantorp. :#cheers:
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: 944 S2 - 1990 PCSR 8B (2012)

#48 Post by JohnC »

Finalhelgen med PCSR på mantorp 8-9 september hade jag länge projicerat som en helg där jag skulle vinna. Efter många problem under säsongen med motor som inte gått som den skulle och ett chassi som var något felmonterat så tycktes det som att allt fallit på plats när jag var redo för avfärd tidigt lördag morgon.

Poäng ställningen innan helgen var att jag hade en total 4:e plats i cupen och jag behövde 6 poäng upp till 3:e platsen. En andra plats var mer eller mindre omöjlig att nå då jag har deltagit i för få tävlingar och presterat för dåligt. Målet var alltså att vinna och att 3:an i cupen helst skulle komma 3:a eller sämre.

Väl på plats så var jag för första gången på länge klar med allt i tid och kunde åka ut på första träningspasset. Med fokus på att försöka att hitta balans och rätt däckstemperatur. Dessutom ville jag träna lite på att trailbreaka in i Mjölbykurvan. Mot slutet av första passet så var jag nere på en tid strax under 1.33 men bilen kändes lite nervös då jag hade en setup utan krängare bak.

In i depå kolla däckstryck och temp. Innertemp i bak 55 grader och ytterst 40 grader. Fram 50 grader inne och 38 grader ute. Fel temp mao. Jag väljer nu att montera tillbaks krängaren bak och sätta den i mjukaste läget.

Ny träning efter att precis hunnit klart med modifieringar. Bilen känns nu mer balanserad men understyr fortfarande lite i 90 graders böjarna. Inbromsning känns dock mer stabil och jag testar att flytta bromspunkten successivt i Mjölby. Visar sig att jag utan någon större dramatik kan bromsa på 70 - 80 meter i mjölby kurvan. Cirka 30 meter senare än tidigare på säsongen. Bästa tid under pass 2 blev 1.31.82. Klar förbättring men jag är väl medveten om att snabbast i klassen kommer att köra ned mot 1.30 jämt.

Tredje träningen harvar jag mig ned till 1:31.57 och jag börjar fundera på vad jag skall göra för att ytterligare förbättra detta.

KVAL
När sedan kvalet börjar så fattar jag tidigt ett beslut som visar sig vara klockrent. Jag lägger mig bakom Mtechs GT3 (Thomas Ericsson) som brukar vara snabb. I början upplever jag det som att jag är snabbare och svär mest över att han åker för sakta. Successivt skruvar han dock upp tempot och helt plötsligt ser jag på min lap timer att jag har kört 1:30.2, vilket gör att jag tycker att det är lagom. Snabbare än så tror jag inte att jag kunde åka för tillfället då jag körde precis på gränsen för vad greppet tillät.
In i depå varmtryck 2.3 bar runt om och temp bak på 62 grader på inner och 48 grader på ytter. Fram 50 grader på inner och 40 grader på ytter. Jag kör inga avkylningsvarv utan det är alltid full fart in i depå för att kolla detta. Fortfarande för låg temp.

Kvaltiden räckte till en pole i min klass men vad som var än bättre var att jag var snabbare än 3 st 8C bilar vilket gjorde att jag hade luft mellan mig och mina konkurrenter.

RACE 1
Efter 4 varvs varmup så var det dags för start. Gillade min startposition då jag visste att alla bilar som var framför mig är betydligt snabbare. Rullande start som vanligt och min tajming är inte optimal, vilket gör att jag halkar efter lite precis i början dock ingen konkurrent som tar sig förbi. Jag försöker sedan bara att hänga med 8C bilarna efter bästa förmåga då det bör räcka långt i tävlingen. Det visar sig ganska tidigt i racet att mina konkurrenter halkar efter och att klassens suverän Frank Århage har fortsatta problem med ABS systemet och därför är borta ur räkningen. Jag kan sedan ta det ganska "lugnt" hela passet och kolla till höger när jag gått genom parisern och se att min andra huvudkonkurrent inte närmar sig. Får nog säga att det var ett rejält odramatiskt race där jag mest kontrollerade.

Efter vinsten så hade jag knappat in 5 av de nödvändiga poängen då Henrik Ohlsson som hade 3:e platsen innan cupen kom 3:a i racet efter Mattias som är 2:a i cupen.

Nedan är en film från RACE1

http://www.youtube.com/watch?v=m4fMxI1ZsT8&feature=plcp" onclick="window.open(this.href);return false;

Efter race snabbt packa ihop för att åka på 60-års firande i Skövde.

UPPLADDNING INFÖR RACE 2 (dag 2)

Anländer i god tid på söndagen och vädret ser bra ut. Mindre blåst och solen tittar fram mellan molnen och skapar lite värme. Jag har under tidig morgon funderat på varför jag inte nådde i närheten av min kvaltid i RACE1. Inte för att det var nödvändigt men jag vill gärna veta att kapaciteten finns. Det visade sig att allt tid som jag förlorade 2-3 sekunder per varv låg från start och mål passeringen till strax efter chikanen. Något var det jag gjorde där under kvalet som jag inte efter det lyckades upprepa. Dessutom insåg jag att jag bör ha kvar lap timern i bilen då jag av naturen är lat och måste ha något att tävla mot.

Justerar krängaren bak 2 cm på båda sidorna för att försöka få bilen lite mer åt det överstyrda hållet, vilket underlättar när man skall tvinga in bilen i 90 graders böjarna. Vidare lägger jag däckstrycket på 1.8 bar runt om och hoppas att det inte skall vara för lite. Jag är mer fokuserad på temp än tryck, men vågar heller inte köra för mkt luft då det kan leda till okontrollerat tryck och blixthalka.

RACE2

Efter gårdagens ganska dåliga tider under race 1 så hade jag inte längre privilegiet att ha några 8C bilar mellan mig och konkurrenterna. Detta gjorde att jaga på griden skulle ha Mattias direkt till höger om mig och Frank Århage direkt bakom. Dessutom skulle Henrik Ohlson som jag var tvungen att slå stå direkt bakom Mattias. Sen kom en spännande överraskning när vi gjorde line up. En deltagare dök inte upp och då valde man att täppa till de luckan vilket gjorde att Mattias som hade haft en sämre tid under gårdagens race hamnade före mig i startledet. Kan väl säga att jag var mindre nöjd över detta men lite sent att gnälla. Tänkte däremot att jag bromsar mig förbi honom i Mjölby på första eller andra varvet.

Starten gick och jag fick en betydligt bättre start och kunde vika in framför Mattias. Frank och Henrik visste jag inte riktigt var de var initialt. Vid ingången till chikanen så fick en Norrman i en GT3:a i fel växel vilket gjorde att det blev trångt i chikanen då han inte kom iväg ordentligt. Jag fick dock plats på yttern om honom och kom in på 2;ans växel och kunde trycka på fullt. Redan här så fick jag ett bra avstånd till mina konkurrenter i 8B och de nästkommande 2 varvens så kunde jag se att avståndet successivt ökade. Strax efter det så ser jag att Frank Århage har bruitit och att det ryker från hans motor. En norsk 928:a snurrar strax innan chikanen och jag lyckas passera utan att sänka farten särskilt mycket (på ett säkert sätt). Jag har under tidigare tävlingar mer eller mindre stannat bilen när det hänt något på banan av säkerhetsskäl men den hårda vägen lärt mig att jag är ensam om detta.....

Resten av racet så försöker jag att köra lite mot klockan och lite mot en Norrman i en GT3. Han överhettar till sist sina bromsar och får bryta. Tävlingen är avgjord och jag slår av på tempot då min bränslemätare börjat att lysa rött. Bästa tid för dagen är 1:31.6, vilket kändes stabilt.

2 första platser under helgen var mitt mål och så blev det också. 3:a i cupen efter detta och är nu grymt laddad inför nästa säsong då jag hoppas att kunna köra alla deltävlingar och slippa tekniska problem.
Konkurrensen kommer att bli ytterligare tuffare till nästa år då nya vassa förare är på väg in och då flera av konkurrenterna kommer att modifiera sina bilar och renovera motorer.

Bilen skall nu lättas ytterligare minst 20 kg under hösten/vintern och snyggas till inför nästa säsong. Vägde efter race 1 cirka 1197 med halv tank kvar och gissar att jag vägde 1167 efter race 2. Finns alltså ytterligare 67 kg att minska för att vara optimal i klassen.

RACE 2 film

http://www.youtube.com/watch?v=n8106EoRU4M&feature=plcp" onclick="window.open(this.href);return false;

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: 944 S2 - 1990 PCSR 8B (2012)

#49 Post by JohnC »

Bilen håller på att göras klar för ytterligare en säsong och det som har hänt är följande:

1. Sellholm modifierad styrväxel för mindre rattutslag och bättre känsla

2. Gjuten instrumentpanel i plast sparar cirka 4-5 kg

3. Bortplockad reservhjulsbalja sparar 3-4 kg

4. Nya fälgar sparar 13.5 kg (ofjädrar vikt)

I slutet monterades dessutom en herrejösses vinge och splitter.

Mål för året är:

1. Ha kul!
2. Vinna totalen i 8B (PCSR)
3. Mantorp under 1:30´
4. Knutstorp under 1:08
5. Gelleråsen under 1:14
6. Anderstorp under 1:50

Bilen väger 1160 kg efter modifieringar med stor köttklump i. Effekt cirka 220 hk.

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 S2 - 1990 PCSR 8B Ny säsong!

#50 Post by martenheller »

Fasen vad kul de är att läsa dina racerapporter, hoppas du fortsätter bjuda på detta i framtiden!
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 S2 - 1990 PCSR 8B Ny säsong!

#51 Post by Janne J »

Applåder från mig! Bra rapporter från tävlingarna, mycket trevlig läsning.

Lycka till under säsongen.

Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Robert Örebro
Addict
Posts: 1179
Joined: 2005-12-07 23:12:47
Telefon: 0709206975
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1989
Location: Örebro, f. 1967
Contact:

Re: 944 S2 - 1990 PCSR 8B Ny säsong!

#52 Post by Robert Örebro »

Superbra racerapporter John :)
PCS/R # 9755

Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: 944 S2 - 1990 PCSR 8B Ny säsong!

#53 Post by JohnC »

Mr Murphy hänger kvar ytterligare ett tag. Efter schakedown på Gelleråsen för några veckor sedan då topplockspackningen gick efter att kylaren förflyttat sig mot motorn och kylarslangen nötts till läckage så tänkte jag att min otur var slut. Jag hade fel. Årets premiärhelg på Mantorp 27-28 April var planerat att bli en bra kick start på säsongen.

Utsorterad bil med lite lättare fälgar till året samt ytterligare små detaljer som gjort att bilen kommit ned till 1145 kg i vikt vi målgång skulle leda en bra start på säsongen.

Mr Murphy valde då att knacka på igen då kopplingen höll i 1.5 varv på träningen. Fanns då två alternativ i mitt huvud:

1. Ställa bilen i garaget resten av säsongen och börja med boule eller bridge istället
2. Fixa problemet omedelbart

Jag valde alternativ två och lastade bilen för snabb hemfärd, samtidigt som jag arrangerade att min mekaniker fanns stand by. Lastade av bilen i Jönköping och Morgan (mekanikern) började med att plocka bort allt som krävdes för att byta koppling medan jag fortsatte vidare till GBG för att hämta en ny lamell.
8 timmar senare lastade vi åter bilen på släpet för att kunna vara med under söndagen på Mantorp.

I och med att jag inte körde på lördagen så fick jag starta sist. Planen var ganska klar en aggressiv start för att ta mig så långt fram som möjligt redan på första varvet. Gick och förvarnade några av de som stod framför att de skulle hålla god uppsikt i backspegeln och att jag tänkte ladda fullt i starten. Lika bra att förvarna :wink:

Starten gick och faktum var att det gick ungefär som jag hade projicerat i mitt huvud innan start att jag skulle ta mig igenom en stor del av fältet redan innan pariser kurvan. Sedan tog det stopp till långa rakan där jag kunde forcera lite ytterligare. Nu hade jag helt plötsligt ett par hundra meter fram till mina konkurrenter i 8B. Efter lite aggressiv körning så låg jag nu i hasorna på Fredrik Käll som gjorde en strålande helg med bra tider. Lyckades att nöta mig förbi honom på långrakan och siktade mig nu in på Roy Andersson som var ytterligare några hundra meter framför. Något eller några varv senare så var även hann upphunnen och omkörd på långa rakan. Då passade Mr Murphy på att komma tillbaks. Sprinten till styrservot lossnade och plötsligt var jag utan servostyrning. :evil: En mkt intressant upplevelse som krävde oerhört mkt kraft att bemästra. Jag lyckades i allt tumult att tappa Roy i utgången till start och mål rakan för att snabbt hinna upp honom igen. Allt tänk om apex och annat blev ointressant då det mest handlade om att ta bilen till mål och hålla Roy och Fredrik bakom mig. Blev 8 oerhört jobbiga varv som nästan knäckte mig men jag gav mig faan på att inte ge upp. Resultatet blev en total 3:e plats av 7 startande i min klass. Ett resultat som jag var väldigt nöjde med under förutsättningarna.

Bifogar en film från racet förslagsvis så tittar ni från 2:30 till cirka 10:30 efter det händer inte mkt utan är endast en ända lång brottningsmatch och en del gnällande från min sida.... :roll:

http://www.youtube.com/watch?v=vUxlE9V4FIg" onclick="window.open(this.href);return false;

Om någon vill ta över prenumerationen på Mr Murphy så kan ni kontakt mig på PM. :#cheers:

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 S2 - 1990 PCSR 8B Ny säsong!

#54 Post by Janne J »

Mycket trevligt med racerapport!

Lycka till i jobbet att bli av med Mr Murphy ;)

Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1768
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 944 S2 - 1990 PCSR 8B Ny säsong!

#55 Post by Nahpets »

Boner!!!

:#944burn:

Anders Z
S-Poster
Posts: 102
Joined: 2009-09-27 21:47:45
Bilmodell: Sportbilslös f.n.
Årsmodell: Vet ej
Location: Täby-trakten
Contact:

Re: 944 S2 - 1990 PCSR 8B Ny säsong!

#56 Post by Anders Z »

Grymt kört och mekat! Om bilen funkar som den ska kan du säkert utmana Mr Sa...
Mvh
Anders Zimdahl
Sportbilslös f.n.

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: 944 S2 - 1990 PCSR 8B Ny säsong!

#57 Post by JohnC »

Efter kopplingshaveri och styrservofadäsen på Mantorp på premiärhelgen i April så var det dags för revansch!

Laddad så hade jag packat bilen med allehanda verktyg och nya reservdelar. Prenumenerar man på Murphy gäller "better safe than sorry".

Färden började redan strax innan lunch mot Rudskogen då jag inte ville ha några stressmoment innan tävlingen. Väl på banan vid 1900 tiden så lassade jag av bilen och gick banan ett varv med min halvbrorsa som förövrigt är en av årets stora konkurrenter.

Finns inget bättre sätt att lära känna en ny bana än att gå runt den. Man ser då alla onduleringar på ett annat sätt. Nyttigt också att ta reda på vilka curbs som går att köra på och vilka som direkt skadar bilen. Kunde snabbt konstatera att det var en bana där chassibalans kommer att vara avgörande och effekt sekundärt.

Hade studerat banan tidigare på youtube och bestämt mig för att prioritera bort toppfart och istället fokusera på marktryck och hög kurvhastighet. Justerad därför min herrejössesvinge till det läget som ger störst attack. Hade provat det en gång tidigare på Gelleråsen med bra resultat i träning på vått.

Åkte till hotellet meden bra känsla och lagom med adrenalin. Dagen hade avlöpt helt enligt plan och MrMurphy höll sig undan.

Tidig uppgång med snabb frukost och sedan direkt till banan. Jag hade som ambition att köra samtliga träningspass dels för att lära känna banan då jag aldrig kört den tidigare men också för att ha tid att optimera bilen för de givna förhållanden som rådde

Pratade lite med de Norska deltagarna och frågade vad man bör köra för tid ungefär för att hänga med i klassen. Svaret var lite otydligt då spannet sträckte sig från 1:42 - 1:45.

Ombytt och klar och med kollat däckstryck, vätskor och varmkörd motor så var det dags för ett kort och kärnfullt förarmöte för att sedan gå ut på första träningspasset.

Jag gick ut som 2:a på träningen efter Lars-Erik Wågstedt från Norge som onekligen kan banan innan och utan. Tog 3-4 varv bakom honom för att se vilka spår som han uppfattade som optimala. Upptäckte tidigt i passet att bilen överstyde enormt i två/tre kritiska svängar. En kurva i synnerhet ställde till det och det var där man bromsade i nedförsbacke för att sedan svänga 90 grader och åka uppför igen. Fick ställ där varje gång, vilket var klart olustigt och absolut inte snabbaste sättet att ta den kurvan. Bästa träningstid var höga 1:40, vilket gjorde att jag började betvivla att min Norska racekollegas estimat var rätt.

In i depån och ändra vingen till minimal attack. Ut igen 3/4 tank kvar. Fortfarande. Överstyrt och tiden blev låg 1:40. Inte nöjd och dessutom frånåkt av Roy Andersson i min klass så åkte jag in i depån redan efter halva passet för att testa nya inställningar. Nu skruvade jag den krängaren och ändrade vingen till max attack igen i ambition att få bilen något åt det understyrda hållet.

Halv tank kvar och ut på träningspass 3. Nu började bilen stämma bättre 2 av 3 kurvor rätade till sig och jag kunde stå på hårdare och tidigare ursvängarna. Tiden blev hög 1:38 och jag började misstänka att det skulle räcka ganska långt i kvalet.

Emellan passen var det sedvanligt däcksparkande och jag förstod att samtliga hade problem medöverstyrning i samma kurvor som jag. Konkurrenternas verktyg hade dock siesta......

Dags för kval hade nu ganska bra koll på vad samtliga konkurrenter hade kört för tider under förmiddagen utöver Herr Sanden som knappt tränat alls då hans generator valt att sluta fungera.

Efter lite strul med transpondrar som tydligen inte trivdes inne i bilen så var det dag för kval. Jag lyckades komma ut bakom Anders Zimdahl i klass 8C som är snabb i sin vita GT3:a. Tog rygg på Anders och lät honom dra upp tempot successivt i trafiken. Vi k.röp sakta ned i tid och jag hade inga direkt problem att hänga med men såg heller ingen anledning att försöka köra om. Emellanåt så blev det några meter lucka mellan oss mellan varven som jag lyckade stänga. Efter 6 varv kände jag mig klar med en tid på 1:38.8

Den tiden visade sig räcka till att stå i första startled med ett koppel av 8C bilar och sedan också 8B bilar bakom mig. I med lite mer bensin och nu 3/4 tank.

Start Race 1. Uppvärmningen var ett nästan fullt varv, vilket gjorde att däcken var knappt ljumna i starten. Lamporna släcks och jag trycker på fullt. Ser i ögonvrån att Zimdahl i den vita Gt3:an kommer på insidan, gör mig föga då vi kör olika klasser men självklart vill jag ha bilar mellan mig och övriga 8B bilar. Första vänstersvängen kommer snabb och jag missar bromspunkten kapitalt. Flyger över curbsen och ser två ytterligare bilar passera mig innan jag har rätat upp bilen på andra sidan igen. En av dem är självklart Herr Sanden som är oerhört snabb i sin nybyggda 944:a.

Jakten börjar ligger bakom en svart Gt3:a i klass 8C som är klart långsammare än det tempot jag vill hålla. Dessutom gör han att jag inte kan skaka av mig brorsan som ligger och utmanar bakom. Forrsätter så i 2-3 varv innan jag lyckas klippa norrmannen på innern i en trång passage. Säkert inte den snyggaste omkörningen som gjorts men den lyckades. Full spätta framåt nu. Ser att Sanden har försvunnit 3-500 meter men ger inte upp. Efter ytterligare några varv så ser jag att jag närmat mig Sanden hastigt och att konkurrenterna bakom har försvunnit i backspegeln. Sedan 2 varv där allt är oförändrat, dvs jag knappar inte in mer. Plötsligt ser jag dock att Sandens bil går betydligt långsammare och när vi kommer ut på start och målrakan så kan jag passera en Sanden som jag då tror skall bryta. I mål sedan förstår jag att han har haft tekniska problem men ändå lyckas han hålla en 2:a plats i mål. Själv slutar jag 1:a i min klass och 4:a totalt efter 3 st 8C bilar.
Är nöjd med resultatet men inga bra tider och en bil som fortfarande överstyrde lite valde jag att inför race 2 att inte tanka för att förändra viktfördelningen lite och därmed få bilen ytterligare lite mer understyrda hållet.

.Race 2. Eftersom jag körde för långsamt i första racet så privelegiet med att stå i första startled förbrukat. Nu fick jag konkurrenter i samma klass både direkt bakom mig och snett bakom mig. Inget läge för misstag i starten med andra ord. Sanden kom inte till start beroende på tekniska problem. En lucka snett framför mig till höger skapades därför. Norrmannen med GT3:an som jag tampades med i race 1 stod precis bakom den luckan och jag såg ett scenario framför mig där han skulle ta sats i starten och få en bra start och jag få problem att ta mig om igen.

Starten gick och jag hängde på bra till första vänsterböjen Tommy i 8C fick sladd på sin bil och det blev lite oroligt. Han rätade dock upp bilen snabbt och jag låg direkt bakom. I backspegeln såg jag att det direkt hade öppnats en viss lucka redan efter de två första kurvorna. Jag bestämde mig då för att försöka hänga på de tre 8C bilarna som var framför mig och hoppades att mina konkurrenter skulle ha problem med att ta sig förbi den Norska GT3:an i 8C som var mellan mig och dem.

Tempot blev nu betydligt högre för mig än i första racet och bilen kändes riktigt välbalanserad med mindre bensin i tanken. Jag hängde bra med i 8C bilarnas tempo och eftersom jag hade högre fart i depåkurvan så tappade jag bara marginellt på start och målrakan. Efter cirka sju varv började varvningarna på 8A bilar och blå lampor började blinka. Undertecknad fick då någon form av lättare hjärnblödning och förstod först inte vad det var och tänkte instinktivt omkörningsförbud, vilket var ganska exakt tvärt om. Tog ngt halvt varv innan jag kopplade hur det hängde ihop men då hade snöret till framförvarande redan gått. Det blev sen ett race för mig själv med Tommy cirka 200 meter framför. Slog av rejält på tempot de sista 3 varven och vann med cirka 20 sekunder före brorsan och Roy som kom på 3:e plats. Tidsmässigt hade jag kört 1:38.3 vilket är nytt klassrekord på banan.

Till nästa rejs skall jag lära mig några flera flaggor. Verkar vara ganska bra att kunna.


_________________
John Carlsson

________________________
Porsche 944 S2

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: 944 S2 - 1990 PCSR 8B Racerapport från Rudskogen PCSR

#58 Post by JohnC »

Kan också vara så att Mr Murphy lämnat mig men jag är ännu inte säker..... :?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 S2 - 1990 PCSR 8B Racerapport från Rudskogen PCSR

#59 Post by patand »

Härlig racerapport! :) Man blir ju riktigt racesugen själv av att läsa dylikt! Bra kört dessutom med klassrekord!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: 944 S2 - 1990 PCSR 8B Racerapport från Rudskogen PCSR

#60 Post by JohnC »

Ett 3/4 varv på rudskogen. Min GoPro kamera lämnar lite övrigt att önska. Valde att starta 8 minuter in Race1 och stängde av sig efter 3/4 varv igen.

http://www.youtube.com/watch?v=LksdlElZI4Q" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users