Nahpets wrote:Erol wrote:Skriv upp mig på intresselistan
Mvh Erol
Hallå där! Määääktigt bygge.
En stark intressent här också på spoilern! Mycket bra att man slipper såga. Ska bli mycket intressant att se den monterad
Kul att se ... hur gör man egentligen en egen spoiler? Du pratar om mallar ... utgår du från en äkta bakspoiler som du skapar mallskelett av?
Mvh
Stephan
Tackar!
Jag har utgått från en orginalspoiler, men den var trasig så jag har fått återskapa en del på ena sidan vilket syns på sida 3. Så det var återskapandet som krävde mallarna för att få samma form på bägge sidor. Att bygga upp, plasta, spackla och slipa för att få pluggen (som delen som ska gjutas av kallas) tog över en veckas arbete på två pers som tycker om fika. Men väldigt mycket jobb var det att få det perfekt. Hade man utgått från en hel orginaldel så hade allt gått en vecka fortare.
Delen som ska gjutas av vattenslipas, poleras och vaxas, och sedan penslar man på ett släppmedel i flera lager som blir som ett plastskickt som göra att formen sedan kan lossas. torkningstid och fika mellan varje lager, sen penslar man på gelcoat som blir det fina skicktet i formen, tar en lång fika, o sen plastar man. När allt härdat nått dygn är det bara att hoppas att formen släpper från pluggen. en del slit att få isär det men när det väl lossar så har man en form som man kan gjuta i på samma sätt som formen tillverkades.
Ska man prova på detta så är dethär en bra länk att följa
http://www.bilforumet.no/how-to-forum/8 ... b-net.html
allt är väldigt giftigt, kliar och kladdar så gasmask och rejäla skydd krävs.
Nu är det mycket som har krånglat på senare tiden och jag har blivit tvungen att lägga tiden på tråkigare saker som att få bilen körklar osv så när jag hinner gjuta vet jag inte riktigt. Blir det fint väder nästa helg och min vattenpump är hel så är det möjligt att jag hinner då, åker upp till örebro på fredag igen men ha inte för höga förhoppningar.
men du har andra tjing på en spoiler när den blir klar
MVH Andreas