944 -84 Vinterräser. äntligen uppdat.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
xanlar
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#46 Post by xanlar »

watp wrote:Hej..

Det är riktigt kul att följa ditt bygge!

Jag är imponerad i synherhet när man kollar på vilken liten arbetsyta du har att jobba på.

Vet hur det ibland kan ta slut med motivationen, så kämpa vidare.

Mvh / Micke
Kul att höra! Motivationen är det inget fel på, det är mest mer tid man skulle behöva. nu har det ju även kommit in lite action i tråden så det kan nog bli bra :wink: Blir intressant att läsa om uppgraderingarna du sätter igång med snart! se till att få in lite bilder i din tråd!

MVH Andreas
Andreas Larsen

xanlar
Turbo-Poster

#47 Post by xanlar »

Plopp sa det
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Andreas Larsen

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986

#48 Post by Erol »

Ser ju bra ut!

Har du fått tag på baklysen åxå? eller blir det någon hemmagjord variant?

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

xanlar
Turbo-Poster

#49 Post by xanlar »

Erol wrote:Ser ju bra ut!

Har du fått tag på baklysen åxå? eller blir det någon hemmagjord variant?

/ Erol
Tack!
i morgon ska jag stadga upp formen och göra någon typ av kant så det blir lättare att ploppa ur slutliga produkten

Har inte köpt bakljus än, men blir väl att beställa på ebay snart. Någon som har att sälja annars?

Behöver även spakar med centrum , modell gamla instrumenteringen i svart. har till nyare att byta eller sälja. Mina gamla blev knäckta när de stal bilen så det blir kortis när man använder vindrutespaken:/
Andreas Larsen

xanlar
Turbo-Poster

#50 Post by xanlar »

nu har det hänt lite i garaget.

Har fått frontläppen nu. Egentligen skulle jag haft gemballaläpp men sen fanns inte gjutformen så jag tog en annan och jag är riktigt nöjd. Nu gör sig lysena mycket bättre tycker jag.

Har även monterat gamla mätarna i nya instrumenteringen. Har varit en del pyssel, använder "fiberoptiken" från nya panelen men har gjort om till diodbelysning. Var rätt mycket pyssel att kretskortslöda med en monsterlödkolv men är man envis så ;)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Andreas Larsen

xanlar
Turbo-Poster

#51 Post by xanlar »

Uppdatering
Andreas Larsen

bergodalvana
Addict
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951

#52 Post by bergodalvana »

Grymt!!!!
Imponerande bygge. :)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar

#53 Post by Erol »

Ser ju riktigt bra ut! Blir det hellack framöver, eller lackas fronten i bilens färg?

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Nahpets
Addict

#54 Post by Nahpets »

Erol wrote:Skriv upp mig på intresselistan :wink:

Mvh Erol
Hallå där! Määääktigt bygge.

En stark intressent här också på spoilern! Mycket bra att man slipper såga. Ska bli mycket intressant att se den monterad :)

Kul att se ... hur gör man egentligen en egen spoiler? Du pratar om mallar ... utgår du från en äkta bakspoiler som du skapar mallskelett av?

Mvh
Stephan

xanlar
Turbo-Poster

#55 Post by xanlar »

bergodalvana wrote:Grymt!!!!
Imponerande bygge. :)
Tack! :D
Och desamma måste jag säga om dina projekt! alltid lika kul att följa!
Erol wrote:Ser ju riktigt bra ut! Blir det hellack framöver, eller lackas fronten i bilens färg?

/ Erol
Tack!

Det blir hellack. Planen var att hinna med det under sommarn men det ser mörkt ut nu då skolan började för en vecka sen... så jag blir nog tvungen att åka ner till götet imorgon för att ta ikapp föreläsningarna.

Hade tänkt besiktiga i morgon men när jag körde runt bilen efter att justerat lysena började den läcka kylarvätska och gjorde en pöl under motorn. Rädd att det kan vara vattenpumpen men den har bara gått 3-4000 mil. Får titta nogrannare när solen gått upp igen.

Tycker bilen ser rå ut i vitt, formerna förstärkts på något sätt så det blir nog en kall pearl-vit färg sen. Men än är det mycket spackling och slipning fram tills det blir aktuellt
Andreas Larsen

xanlar
Turbo-Poster

#56 Post by xanlar »

Nahpets wrote:
Erol wrote:Skriv upp mig på intresselistan :wink:

Mvh Erol
Hallå där! Määääktigt bygge.

En stark intressent här också på spoilern! Mycket bra att man slipper såga. Ska bli mycket intressant att se den monterad :)

Kul att se ... hur gör man egentligen en egen spoiler? Du pratar om mallar ... utgår du från en äkta bakspoiler som du skapar mallskelett av?

Mvh
Stephan
Tackar! :D

Jag har utgått från en orginalspoiler, men den var trasig så jag har fått återskapa en del på ena sidan vilket syns på sida 3. Så det var återskapandet som krävde mallarna för att få samma form på bägge sidor. Att bygga upp, plasta, spackla och slipa för att få pluggen (som delen som ska gjutas av kallas) tog över en veckas arbete på två pers som tycker om fika. Men väldigt mycket jobb var det att få det perfekt. Hade man utgått från en hel orginaldel så hade allt gått en vecka fortare.

Delen som ska gjutas av vattenslipas, poleras och vaxas, och sedan penslar man på ett släppmedel i flera lager som blir som ett plastskickt som göra att formen sedan kan lossas. torkningstid och fika mellan varje lager, sen penslar man på gelcoat som blir det fina skicktet i formen, tar en lång fika, o sen plastar man. När allt härdat nått dygn är det bara att hoppas att formen släpper från pluggen. en del slit att få isär det men när det väl lossar så har man en form som man kan gjuta i på samma sätt som formen tillverkades.

Ska man prova på detta så är dethär en bra länk att följa
http://www.bilforumet.no/how-to-forum/8 ... b-net.html

allt är väldigt giftigt, kliar och kladdar så gasmask och rejäla skydd krävs.

Nu är det mycket som har krånglat på senare tiden och jag har blivit tvungen att lägga tiden på tråkigare saker som att få bilen körklar osv så när jag hinner gjuta vet jag inte riktigt. Blir det fint väder nästa helg och min vattenpump är hel så är det möjligt att jag hinner då, åker upp till örebro på fredag igen men ha inte för höga förhoppningar.

men du har andra tjing på en spoiler när den blir klar :wink:

MVH Andreas
Andreas Larsen

Nahpets
Addict

#57 Post by Nahpets »

xanlar wrote:
Nahpets wrote: Hallå där! Määääktigt bygge.

Mvh
Stephan
Tackar! :D

Jag har utgått från en orginalspoiler, men den var trasig så jag har fått återskapa en del på ena sidan vilket syns på sida 3. Så det var återskapandet som krävde mallarna för att få samma form på bägge sidor. Att bygga upp, plasta, spackla och slipa för att få pluggen (som delen som ska gjutas av kallas) tog över en veckas arbete på två pers som tycker om fika. Men väldigt mycket jobb var det att få det perfekt. Hade man utgått från en hel orginaldel så hade allt gått en vecka fortare.

Delen som ska gjutas av vattenslipas, poleras och vaxas, och sedan penslar man på ett släppmedel i flera lager som blir som ett plastskickt som göra att formen sedan kan lossas. torkningstid och fika mellan varje lager, sen penslar man på gelcoat som blir det fina skicktet i formen, tar en lång fika, o sen plastar man. När allt härdat nått dygn är det bara att hoppas att formen släpper från pluggen. en del slit att få isär det men när det väl lossar så har man en form som man kan gjuta i på samma sätt som formen tillverkades.

Ska man prova på detta så är dethär en bra länk att följa
http://www.bilforumet.no/how-to-forum/8 ... b-net.html

allt är väldigt giftigt, kliar och kladdar så gasmask och rejäla skydd krävs.

Nu är det mycket som har krånglat på senare tiden och jag har blivit tvungen att lägga tiden på tråkigare saker som att få bilen körklar osv så när jag hinner gjuta vet jag inte riktigt. Blir det fint väder nästa helg och min vattenpump är hel så är det möjligt att jag hinner då, åker upp till örebro på fredag igen men ha inte för höga förhoppningar.

men du har andra tjing på en spoiler när den blir klar :wink:

MVH Andreas
Tack för utförligt svar.
Ifall du har ork att tillverka ett antal spoilers, har du idag en prisidé?

Mvh
Stephan

rob3rt
Turbo-Poster

#58 Post by rob3rt »

grymt bygge, är mest fascinerad av framlysena VILL HA. men det passar nog inte på en 924.. när du köpte frontplåten till lysena, fick du med glaset då??
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

Xanand
NA-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983

#59 Post by Xanand »

Tja! När kommer du till Örebro nästa gång så vi kan gjuta bakdelen? :wink:
// Andreas Andersson
garaget.org/Xanand

xanlar
Turbo-Poster

#60 Post by xanlar »

Nahpets wrote:
Tack för utförligt svar.
Ifall du har ork att tillverka ett antal spoilers, har du idag en prisidé?

Mvh
Stephan

mja, priset får nog jag och xanand diskutera nästa gång jag åker till örebro. :roll:
Andreas Larsen

Post Reply