Porvette 931 | Hjärtat. CBB

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#301 Post by fridsten »

Kul att det ordnade sig med dörrarna. Jag har förresten en liten dörrpryl som är din. Den ligger dessvärre i bilen nere i Skåne, men jag kan hämta den i jul när jag ska ner.

Snygga speglar också! Jag har likadana fast i "carbon look", som troligtvis ska på min bil så småningom. :)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#302 Post by johan944 »

Fredrik, jag kan ta den när du hämtar upp bilen till sommaren :)

een, vilken sorts mahlekolvar är det du har?? Är det typ 1 ??

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

een
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: GBG
Contact:

#303 Post by een »

[quote]een, vilken sorts mahlekolvar är det du har?? Är det typ 1 ??


Öhm det har jag glömt, men gissar att det var dom. Kolvarna är platta i toppen och krävde borrning av motorblocket, men det behövde jag göra ändå.
Köpte dom av Bathory Sven som i sin tur köpt dom på dahlhems.

Det finns en blid på Våra bilar: Daniels "Mycke meka blir det" bil
Daniel Eén

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#304 Post by Jon80 »

een wrote:Jag är i liknande sits som dig men precis som sagts tidigare så låter jag det ta lite tid då jag inte annser att en hobby skall sänka ekonomin.

Även mitt recept är:
931 med smiddakolvar, i mitt fall Mahle.
IC.
VEMS sprut, tror jag att jag väljer.
Troligtvis ny turbo, vet inte om vill slänga på en gammal turbo när motorn i övrigt är renoverad.

Jag tycker det är himla roligt att läsa denna tråd och önskar dig lyckatill.
*Gaaaah* Tack som fasiken Daniel, var på väg att riva håret av knoppen igår, kom inte på vad VEMS hette, tänkte tipsa Johan om det, då det är byggt som ett modulsystem :). Verkar mycket bra med få användarrestriktioner (för en vettig peng!).

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#305 Post by johan944 »

een, vilken sorts mahlekolvar är det du har?? Är det typ 1 ??


Öhm det har jag glömt, men gissar att det var dom. Kolvarna är platta i toppen och krävde borrning av motorblocket, men det behövde jag göra ändå.
Köpte dom av Bathory Sven som i sin tur köpt dom på dahlhems.

Det finns en blid på Våra bilar: Daniels "Mycke meka blir det" bil
Då är det samma som jag har.

Hur tycker du att det känns med VEMS verkar det som en enkel instalation i motorn eller hur är det?

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#306 Post by Bathory »

Om du har problem med att installera VEMS så är jag bekant med 1 av killarna som har utvecklat det.
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#307 Post by johan944 »

Sven, kan du kolla om dem kan tänka sig att kanske sälja ett rabaterat system i utbyte mot lite reklam på bilen???

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#308 Post by patand »

Så vitt jag förstått så är inte Johans mål att ha 250hk till våren utan bara att ha en fungerande motor som gör att bilen går framåt med någorlunda kraft. :) Alltså bör det fungera bra med kolvarna som du köpt nu Johan.

Ett förslag är att du ser till att skaffa en knacksensor och knackindikator i kupén. T.ex något som Knocklink som jag har eller så bygger man något eget med t.ex SAAB APC som grund. Då kan man enkelt se om motorn knackar.

En tanke för att motverka det högre kompet kan ju vara att installera en IC med fortfarande köra med original laddtryck. Högre komp ökar ju risken för knackning och en IC minskar risken för knackning. Kanske kan man då hamna på plus minus noll. Annars tar man helt enkelt och minskar laddtrycket genom att byta wastegatefjäder eller ta bort eventuella chimsningar.

SAAB APC kan ju även styra laddtrycket utefter om motorn knackar eller ej så det kan ju vara ett alternativ också att bygga in det.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#309 Post by johan944 »

Patrik, låter som en bra ide med det där saab systemet, borde inte bli så dyrt heller :D

Harfått några svar ifrån racing i tråden på rejsa så och han har samma åsikt som du, bara att smaka ihop.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#310 Post by Jon80 »

Smart Patrik, hade fullständigt glömt bort Saab!
Borde finnas massor med delar från skrotar runtom i sverige!
Saabs Intercoolers ska tydligen vara riktigt bra orginal (för motorer med sparsam effekt)!!
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#311 Post by johan944 »

patand wrote:Så vitt jag förstått så är inte Johans mål att ha 250hk till våren utan bara att ha en fungerande motor som gör att bilen går framåt med någorlunda kraft. :) Alltså bör det fungera bra med kolvarna som du köpt nu Johan.

Ett förslag är att du ser till att skaffa en knacksensor och knackindikator i kupén. T.ex något som Knocklink som jag har eller så bygger man något eget med t.ex SAAB APC som grund. Då kan man enkelt se om motorn knackar.

En tanke för att motverka det högre kompet kan ju vara att installera en IC med fortfarande köra med original laddtryck. Högre komp ökar ju risken för knackning och en IC minskar risken för knackning. Kanske kan man då hamna på plus minus noll. Annars tar man helt enkelt och minskar laddtrycket genom att byta wastegatefjäder eller ta bort eventuella chimsningar.

SAAB APC kan ju även styra laddtrycket utefter om motorn knackar eller ej så det kan ju vara ett alternativ också att bygga in det.
Patrik, har du koll på vilka delar som behövs från en saab för att få detta system att fungera??

Har även ordnat med ett extra 4 punktsbälte till passagerar platsen. JAG vet att det inte är det bästa men det får bli så till att börja med för att sen bli utbytt till 2 stycken 6 punktare. Så nu har jag det sagt och jag vet om riskerna så vi behöver inte diskutera mitt val av bälten något mer. Infästningarna kommer att vara i original bältesinfästningar i golvet där bulten blir utbyt emot FIA Öglor sen får jag se om jag sätter axelbanden i staget emellan C stolparna eller om jag skruvar dem i golvet med fia plattor och Öglor, beror på hur ekonimin ser ut.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#312 Post by Spånet »

Strålande med fyrpunktsbälte till passagerare, hur många har det!

Om du skall montera bakre banden i golvet får vinkeln ej överstiga 45 gr(rek 10gr) samt att förstärkningsplattorna skall vara 40cm2/fäste i min 3mm gods på båda sidor av plåten. Gäller naturligtvis endast om det skall vara godk.

Tjoa till om du vill ha hjälp med plattorna.

Edit. förstärkningen behöver bara vara på undersidan, det räcker med en fet bricka på ovansidan.
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#313 Post by johan944 »

Lars,

Tänkte använda sådanna här FIA plattor till bältena om det blir aktuellt: http://www.rallyimport.se/balten/mont/

Men som det ser ut nu kommer dem att fästas i staget. Vilket blir perfekt om man vill ha en kamera också.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#314 Post by patand »

johan944 wrote:Patrik, har du koll på vilka delar som behövs från en saab för att få detta system att fungera??
Ja
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#315 Post by patand »

Jon80 wrote:Smart Patrik, hade fullständigt glömt bort Saab!
Kan inte helt ta åt mig äran då det var Pär Hylander som nämnde det för mig för något år sedan... :? men kan ju ta åt mig äran för att jag kom ihåg det iaf! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users