Snygga speglar också! Jag har likadana fast i "carbon look", som troligtvis ska på min bil så småningom.

*Gaaaah* Tack som fasiken Daniel, var på väg att riva håret av knoppen igår, kom inte på vad VEMS hette, tänkte tipsa Johan om det, då det är byggt som ett modulsystemeen wrote:Jag är i liknande sits som dig men precis som sagts tidigare så låter jag det ta lite tid då jag inte annser att en hobby skall sänka ekonomin.
Även mitt recept är:
931 med smiddakolvar, i mitt fall Mahle.
IC.
VEMS sprut, tror jag att jag väljer.
Troligtvis ny turbo, vet inte om vill slänga på en gammal turbo när motorn i övrigt är renoverad.
Jag tycker det är himla roligt att läsa denna tråd och önskar dig lyckatill.
Då är det samma som jag har.een, vilken sorts mahlekolvar är det du har?? Är det typ 1 ??
Öhm det har jag glömt, men gissar att det var dom. Kolvarna är platta i toppen och krävde borrning av motorblocket, men det behövde jag göra ändå.
Köpte dom av Bathory Sven som i sin tur köpt dom på dahlhems.
Det finns en blid på Våra bilar: Daniels "Mycke meka blir det" bil
Patrik, har du koll på vilka delar som behövs från en saab för att få detta system att fungera??patand wrote:Så vitt jag förstått så är inte Johans mål att ha 250hk till våren utan bara att ha en fungerande motor som gör att bilen går framåt med någorlunda kraft.Alltså bör det fungera bra med kolvarna som du köpt nu Johan.
Ett förslag är att du ser till att skaffa en knacksensor och knackindikator i kupén. T.ex något som Knocklink som jag har eller så bygger man något eget med t.ex SAAB APC som grund. Då kan man enkelt se om motorn knackar.
En tanke för att motverka det högre kompet kan ju vara att installera en IC med fortfarande köra med original laddtryck. Högre komp ökar ju risken för knackning och en IC minskar risken för knackning. Kanske kan man då hamna på plus minus noll. Annars tar man helt enkelt och minskar laddtrycket genom att byta wastegatefjäder eller ta bort eventuella chimsningar.
SAAB APC kan ju även styra laddtrycket utefter om motorn knackar eller ej så det kan ju vara ett alternativ också att bygga in det.
Jajohan944 wrote:Patrik, har du koll på vilka delar som behövs från en saab för att få detta system att fungera??
Kan inte helt ta åt mig äran då det var Pär Hylander som nämnde det för mig för något år sedan...Jon80 wrote:Smart Patrik, hade fullständigt glömt bort Saab!
Users browsing this forum: No registered users