951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
finns många som har detta problem med klegget
står mycke om det på etanol forumet.
Är som du säger pga för mycke oljedimma så en lösning kanske vore en icke återcirkulerande vevhusvent för mig som kör återcirkulerande.
annars är lösningen är att köra nån tank bensin ibland för att rengöra.
annars får man köra med tillsats hela tiden i form av t.ex redline si alcohol.
klegget löser upp sig jätte lätt med lacknafta.
jag vände upp o ner på mina spridare o la i lite lacknafta i dom som fick sitta o sen blåste jag bort all skit med tryckluft
står mycke om det på etanol forumet.
Är som du säger pga för mycke oljedimma så en lösning kanske vore en icke återcirkulerande vevhusvent för mig som kör återcirkulerande.
annars är lösningen är att köra nån tank bensin ibland för att rengöra.
annars får man köra med tillsats hela tiden i form av t.ex redline si alcohol.
klegget löser upp sig jätte lätt med lacknafta.
jag vände upp o ner på mina spridare o la i lite lacknafta i dom som fick sitta o sen blåste jag bort all skit med tryckluft
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
för upplysning dom inläggen som erol citerat som mina är tagna från etanol forumet o är inte mina egna
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4343
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Jo, jag vet att du tagit det från ett etanolforum, men visste inte vilket/adressenDLS wrote:för upplysning dom inläggen som erol citerat som mina är tagna från etanol forumet o är inte mina egna
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
/ Jon
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Erol
- Moderator
- Posts: 4343
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Nya snigeln har anlänt, 53mm kompressor och 65mm turbin ska klara bort åt 550 hk på E85, det vill säga
att den kommer att räcka åt mina effektmål. Får hoppas att det inte behövs allt för mycket modifiering
för att få dit denna och att den har något längre livslängd
![Image](https://lh4.googleusercontent.com/-A_BLhOCLTZ8/T6PwrzndfxI/AAAAAAAAAUE/gauFsV9iLdg/s512/DSC_0492.jpg)
Väntar för övrigt på att DLS ska bli klar med O-ringning av sitt block, så jag kan hämta verktyget
/ Erol
att den kommer att räcka åt mina effektmål. Får hoppas att det inte behövs allt för mycket modifiering
för att få dit denna och att den har något längre livslängd
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Image](https://lh4.googleusercontent.com/-A_BLhOCLTZ8/T6PwrzndfxI/AAAAAAAAAUE/gauFsV9iLdg/s512/DSC_0492.jpg)
Väntar för övrigt på att DLS ska bli klar med O-ringning av sitt block, så jag kan hämta verktyget
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Ser fin ut ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jadu det där verktyget det vettisjutton när du får![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
slutar väl med att jag får lyfta ur motorn o byta block........
eller köra utan o-ringar om jag inte får dom att fastna/ligga kvar i spåret.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jadu det där verktyget det vettisjutton när du får
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
slutar väl med att jag får lyfta ur motorn o byta block........
eller köra utan o-ringar om jag inte får dom att fastna/ligga kvar i spåret.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Hur går det här då?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Erol wrote:
Turbon.
Tyvärr upptäckte jag ett större bekymmer i samband med detta, när jag lossade insugsslangen till turbon,
denna slang som, enligt säljaren skulle tåla värme, hade smältTack vare detta missöde var det fritt
fram för sparvar, ekorrar och annat bråte att ge sig in i 100.000 rpm-karusellen, med följd att impeller och
lager i turbon är helt slut efter totalt 150 mil sen nymontering![]()
Usch, det här känner man ju igen, då är man ju inte ensam... läst igenom din tråd nu och är oxå nyfiken på vad som händer, det är snart vår här i Skåne...
![:#cheers:](./images/smilies/beer.gif)
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Erol
- Moderator
- Posts: 4343
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Sakta, sakta går det framåt... Iofs ingen brådska, här har vi fortfarande 40 cm snöemm wrote:Usch, det här känner man ju igen, då är man ju inte ensam... läst igenom din tråd nu och är oxå nyfiken på vad som händer, det är snart vår här i Skåne...
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Har precis fått hem ny toppackning och håller på att kolla priser på ARP-bultar till toppen. Sen så har jag gjort en "To do list" vilket resulterat i följande punkter:
- Plocka isär toppen och göra rent ventiler m.m
- Montera avluftningsnipplar i toppen
- Plana toppen
- Byta topplocksbult
- O-ringa blocket
- Ny luftanslutning mellan filter och turbo
- Byta turbo
- Byte av olja och luftfilter
- Renovera frambromsar alt. byta till M030
- Lokalisera och åtgärda missljud i framvagn
- Motera sidokjolar
- Montera ny BBL & avgastemp
/ Erol
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Turboforever
- S-Poster
- Posts: 115
- Joined: 2012-02-11 13:41:16
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Vad ska du köra för BBL? Eller ska du bara byta sensorn???
Kör själv AEM. Har lurat utsignalen på den och kör den rakt in i Nirat, funkar klockers...
Lycka till med dina vinterprojekt.
Kör själv AEM. Har lurat utsignalen på den och kör den rakt in i Nirat, funkar klockers...
![:#cheers:](./images/smilies/beer.gif)
Lycka till med dina vinterprojekt.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4343
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Har bara haft en vanlig smalbandslambda i kupén och bredbandslambda kopplat till Nira.Turboforever wrote:Vad ska du köra för BBL? Eller ska du bara byta sensorn???
Kör själv AEM. Har lurat utsignalen på den och kör den rakt in i Nirat, funkar klockers...![]()
Lycka till med dina vinterprojekt.
Ska sätta in en Prosport (har samma sorts mätare till laddtryck, oljetemp och avgastemp) i kupén nu. Hur har du lurat signalen till Nirat?
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1768
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Amen sjuuuukt snygg tagen bild och bil! Shajt maj pänts!
- Turboforever
- S-Poster
- Posts: 115
- Joined: 2012-02-11 13:41:16
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Re: Sv: Re: 951 -86 |
AEM kör ju 0-5v utsignal och nirat vill ha 0-1,2v. Då tar man fem motstånd och kopplar demErol wrote:Har bara haft en vanlig smalbandslambda i kupén och bredbandslambda kopplat till Nira.Turboforever wrote:Vad ska du köra för BBL? Eller ska du bara byta sensorn???
Kör själv AEM. Har lurat utsignalen på den och kör den rakt in i Nirat, funkar klockers...![]()
Lycka till med dina vinterprojekt.
Ska sätta in en Prosport (har samma sorts mätare till laddtryck, oljetemp och avgastemp) i kupén nu. Hur har du lurat signalen till Nirat?
/ Erol
I serie. Sen tar man signalplus på mätaren och kopplar på sina motstånd i ena änden och jordar
den andra. Då har du tillverkar en spänningsdelare... Kopplar du på en voltmeter och mäter
mellan varje motstånd kommer du att se att du tappar en volt mellan varje motstånd.
Så om du lägger in din nya signalplus mellan de två sista motstånden kommer du alltså få
en utsignal på 0-1v.
Sedan talar man bara om för nirat att mätvärdet går mellan 0-1v istället för 0-1,2v.
Har som sagt själv gjort så här och nirat visar exakt det mitt instrument visar.
Hoppas du förstod min instruktion...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
- Erol
- Moderator
- Posts: 4343
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Jaha... Då var det snart vår här i mälardalen och som vanligt har man inte gjort ett jota på bilen
Men idag har jag i alla fall kommit mig för att beställa nya toplocksbultar:
![Image](http://i.ebayimg.com/t/ARP-Porsche-944-2-5L-SOHC-DOHC-water-cooled-engine-Head-Stud-Kit-ARP-204-4211-/00/s/NTMzWDgwMA==/$%28KGrHqF,!nME-0nlEHJGBP%29S%292E,DQ~~60_12.JPG)
Nu till helgen tänkte jag ta isär toppen och göra rent topp och ventiler samt märka upp vart nipplarna skall monteras i toppen. Lika bra att sätta fart, snart är det midsommar!
/ Erol
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Men idag har jag i alla fall kommit mig för att beställa nya toplocksbultar:
Nu till helgen tänkte jag ta isär toppen och göra rent topp och ventiler samt märka upp vart nipplarna skall monteras i toppen. Lika bra att sätta fart, snart är det midsommar!
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Bra där ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Är målet att köra något i år
?
Vore jävligt kul att se den live..
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vore jävligt kul att se den live..
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
Who is online
Users browsing this forum: No registered users