951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#271 Post by DLS »

finns många som har detta problem med klegget
står mycke om det på etanol forumet.
Är som du säger pga för mycke oljedimma så en lösning kanske vore en icke återcirkulerande vevhusvent för mig som kör återcirkulerande.
annars är lösningen är att köra nån tank bensin ibland för att rengöra.
annars får man köra med tillsats hela tiden i form av t.ex redline si alcohol.

klegget löser upp sig jätte lätt med lacknafta.
jag vände upp o ner på mina spridare o la i lite lacknafta i dom som fick sitta o sen blåste jag bort all skit med tryckluft
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#272 Post by DLS »

för upplysning dom inläggen som erol citerat som mina är tagna från etanol forumet o är inte mina egna
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4343
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#273 Post by Erol »

DLS wrote:för upplysning dom inläggen som erol citerat som mina är tagna från etanol forumet o är inte mina egna
Jo, jag vet att du tagit det från ett etanolforum, men visste inte vilket/adressen :wink:


/ Jon
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4343
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#274 Post by Erol »

Nya snigeln har anlänt, 53mm kompressor och 65mm turbin ska klara bort åt 550 hk på E85, det vill säga
att den kommer att räcka åt mina effektmål. Får hoppas att det inte behövs allt för mycket modifiering
för att få dit denna och att den har något längre livslängd :lol:

Image

Väntar för övrigt på att DLS ska bli klar med O-ringning av sitt block, så jag kan hämta verktyget :wink:


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#275 Post by DLS »

Ser fin ut :)
Jadu det där verktyget det vettisjutton när du får ;)
slutar väl med att jag får lyfta ur motorn o byta block........
eller köra utan o-ringar om jag inte får dom att fastna/ligga kvar i spåret.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#276 Post by DLS »

Hur går det här då?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#277 Post by emm »

Erol wrote:

Turbon.
Tyvärr upptäckte jag ett större bekymmer i samband med detta, när jag lossade insugsslangen till turbon,
denna slang som, enligt säljaren skulle tåla värme, hade smält :evil: Tack vare detta missöde var det fritt
fram för sparvar, ekorrar och annat bråte att ge sig in i 100.000 rpm-karusellen, med följd att impeller och
lager i turbon är helt slut efter totalt 150 mil sen nymontering :cry:



Image




Usch, det här känner man ju igen, då är man ju inte ensam... läst igenom din tråd nu och är oxå nyfiken på vad som händer, det är snart vår här i Skåne...

:#cheers:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4343
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#278 Post by Erol »

emm wrote:Usch, det här känner man ju igen, då är man ju inte ensam... läst igenom din tråd nu och är oxå nyfiken på vad som händer, det är snart vår här i Skåne...
:#cheers:
Sakta, sakta går det framåt... Iofs ingen brådska, här har vi fortfarande 40 cm snö :wink:

Har precis fått hem ny toppackning och håller på att kolla priser på ARP-bultar till toppen. Sen så har jag gjort en "To do list" vilket resulterat i följande punkter:
  • Plocka isär toppen och göra rent ventiler m.m
  • Montera avluftningsnipplar i toppen
  • Plana toppen
  • Byta topplocksbult
  • O-ringa blocket
  • Ny luftanslutning mellan filter och turbo
  • Byta turbo
  • Byte av olja och luftfilter
  • Renovera frambromsar alt. byta till M030
  • Lokalisera och åtgärda missljud i framvagn
  • Motera sidokjolar
  • Montera ny BBL & avgastemp
Så fort jag avverkat listan ovan, är det dax att köra iväg bilen på en riktig mapning och efter det är det hög tid att börja använda bilen!
max.jpg

/ Erol
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Turboforever
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2012-02-11 13:41:16
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#279 Post by Turboforever »

Vad ska du köra för BBL? Eller ska du bara byta sensorn???
Kör själv AEM. Har lurat utsignalen på den och kör den rakt in i Nirat, funkar klockers... :#cheers:

Lycka till med dina vinterprojekt.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4343
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#280 Post by Erol »

Turboforever wrote:Vad ska du köra för BBL? Eller ska du bara byta sensorn???
Kör själv AEM. Har lurat utsignalen på den och kör den rakt in i Nirat, funkar klockers... :#cheers:

Lycka till med dina vinterprojekt.
Har bara haft en vanlig smalbandslambda i kupén och bredbandslambda kopplat till Nira.
Ska sätta in en Prosport (har samma sorts mätare till laddtryck, oljetemp och avgastemp) i kupén nu. Hur har du lurat signalen till Nirat?

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1768
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#281 Post by Nahpets »

Image
Amen sjuuuukt snygg tagen bild och bil! Shajt maj pänts!

User avatar
Turboforever
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2012-02-11 13:41:16
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: Sv: Re: 951 -86 |

#282 Post by Turboforever »

Erol wrote:
Turboforever wrote:Vad ska du köra för BBL? Eller ska du bara byta sensorn???
Kör själv AEM. Har lurat utsignalen på den och kör den rakt in i Nirat, funkar klockers... :#cheers:

Lycka till med dina vinterprojekt.
Har bara haft en vanlig smalbandslambda i kupén och bredbandslambda kopplat till Nira.
Ska sätta in en Prosport (har samma sorts mätare till laddtryck, oljetemp och avgastemp) i kupén nu. Hur har du lurat signalen till Nirat?

/ Erol
AEM kör ju 0-5v utsignal och nirat vill ha 0-1,2v. Då tar man fem motstånd och kopplar dem
I serie. Sen tar man signalplus på mätaren och kopplar på sina motstånd i ena änden och jordar
den andra. Då har du tillverkar en spänningsdelare... Kopplar du på en voltmeter och mäter
mellan varje motstånd kommer du att se att du tappar en volt mellan varje motstånd.
Så om du lägger in din nya signalplus mellan de två sista motstånden kommer du alltså få
en utsignal på 0-1v.
Sedan talar man bara om för nirat att mätvärdet går mellan 0-1v istället för 0-1,2v.

Har som sagt själv gjort så här och nirat visar exakt det mitt instrument visar.
Hoppas du förstod min instruktion... :D

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4343
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#283 Post by Erol »

Jaha... Då var det snart vår här i mälardalen och som vanligt har man inte gjort ett jota på bilen :roll:

Men idag har jag i alla fall kommit mig för att beställa nya toplocksbultar:

Image

Nu till helgen tänkte jag ta isär toppen och göra rent topp och ventiler samt märka upp vart nipplarna skall monteras i toppen. Lika bra att sätta fart, snart är det midsommar!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#284 Post by DLS »

Bra där :-)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#285 Post by martenheller »

Är målet att köra något i år :)?
Vore jävligt kul att se den live..
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users