944 n/a '86 | Såld!
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Modsport Kl 3!
http://www.modsport.se/index.php?mact=N ... eturnid=67
Det blir med andra ord Volvo motor och slicks i år! Bilder kommer...
Det blir med andra ord Volvo motor och slicks i år! Bilder kommer...
- Erol
- Moderator
- Posts: 4339
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Modsport Kl 3!
Då jag vet att det finns mer info och bilder om vinterns äventyr,
så är min fråga: När kommer uppdateringen?
/ Erol
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
så är min fråga: När kommer uppdateringen?
/ Erol
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Volvo Power!
http://1.bp.blogspot.com/-rdXjmc19yJc/T ... CN2160.JPG
Nu sitter det Volvo motor i bilen. Varför väljer man då Volvo motor över Porsche 944S2 eller 968? Mer mos, mindre pengar och dessutom lättare! Fin-fint!
http://henkaeriksson.blogspot.com/
- gegge
- Addict
- Posts: 2628
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Volvo Power!
WOW! Grymt avundsjuk. Det är trots allt en riktigt bra motor, speciellt med B234 16V toppen även om en enkel 531 räcker för att klämma ur närmare 280hk.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Volvo Power!
Teoretisk effekt: 200hk (alltså den effekt som används vid beräkning av vilken vikt jag ska hamna på)
Praktisk effekt: Mellan 200hk och det Gegge antyder är möjligt.
Det är en väldigt fin motor faktiskt. Jag har alltid haft svårt för Volvo men det känns F-n skönt ända in i själen att hänga i den här motorn i bilen. Det känns hel-rätt! Får hoppas att det nu ger utdelning på banan också!
200hk=1000kg --> Ganska mycket jobb att få ner bilen i vikt!
Praktisk effekt: Mellan 200hk och det Gegge antyder är möjligt.
Det är en väldigt fin motor faktiskt. Jag har alltid haft svårt för Volvo men det känns F-n skönt ända in i själen att hänga i den här motorn i bilen. Det känns hel-rätt! Får hoppas att det nu ger utdelning på banan också!
200hk=1000kg --> Ganska mycket jobb att få ner bilen i vikt!
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Volvo Power!
Har länge varit sugen på en volvospis i 924an. Funkar ju bra då den är reggad som ombyggt fordon. Några tips på vart man vänder sig om man vill ha lite prisuppgifter på motorer?Henka_E wrote:Teoretisk effekt: 200hk (alltså den effekt som används vid beräkning av vilken vikt jag ska hamna på)
Praktisk effekt: Mellan 200hk och det Gegge antyder är möjligt.
Det är en väldigt fin motor faktiskt. Jag har alltid haft svårt för Volvo men det känns F-n skönt ända in i själen att hänga i den här motorn i bilen. Det känns hel-rätt! Får hoppas att det nu ger utdelning på banan också!
200hk=1000kg --> Ganska mycket jobb att få ner bilen i vikt!
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Volvo Power!
Blocket och Resultatservce. Det finns mycket motorer från rally och rallycross bilar. Jag hade siktat på en rätt grym motor - typ med 48-40 ventiler och minst Weber 48:or. Går att fynda riktigt billigt! Själva poängen är ju att låta bli att köpa en ny för 100-150 papp utan en vettig beggad genomgången för typ 25-30 papp. Tror inte det kan bli så tokigt - toppen är ju det viktiga, resten är skit det samma. Så det är egentligen ekelt! Och vill man sedan växa så finns det billiga vevar också. Grenrör finns i en uppsjö, kör själv med ett Timo4 och det behövs egentligen inte mycket för att det ska passa. Lite modd bara.
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Volvo Power!
Äger nu 8st 9"x17" Cup 1 - fyra till torrdäck och fyra till regnrock. Hade egentligen hellre haft 8st 996 fälgar, alltså de som ibland kallas Cup 3 eftersom de är lite lättare. Om nån är sugen att byta så är det bara att PM:a... Men - det är ENDAST 9" som är intressant. Annars har det inte hänt så mycket faktiskt.
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1970
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Volvo Power!
Vad behövs för att besikta din bil Henke?
Skulle kunna vara kul med en tråd om bara hur man gör och vad som krävs.
Skulle kunna vara ett alternativ så småningom
Skulle kunna vara kul med en tråd om bara hur man gör och vad som krävs.
Skulle kunna vara ett alternativ så småningom
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Volvo Power!
Den skulle gå att besa som ombyggt fordon. Jag tror det vore bra att byta bärarmar fram för att vara på säkra siden. Tanken finns för det här vore en dräparbil i roadsport B. Det samma gäller din bil - i med en Volvo motor och besa som ombyggt.
Med den Volvo motor jag har går det ju inte att besa - förgasare gör att den går bort. Tricket blir alltså att besiktiga den med sprut - original Volvo insug osv men typ Vems eller nåt skulle funka bra. För att tävla skulle jag sedan uppge att motorn är trimmad och köra förgasare. Om det är rumsrent eller inte enligt SPVM kan man reflektera över - personligen gillar jag inte tanken på besiktningsmotorer i roadsport, tycker man lite gör fel då. Jag tycker bilarna ska gå att besa som de står på startlinjen. Å andra sidan står det ju att de inte behöver vara besiktigade och godkända med den effekt de har. Det är en gråzon och jag vet inte om jag vill skriva så mycket om den heller.
För att summera - för mig återstår bara bärarmar fram för att jag ska ha en bil som duger som ombyggt och planer på att besiktiga finns helt klart. Mest för att kunna göra ett inhopp i roadsport i framtiden. Vill kriga med B-bilar
Bärarmarna finns redan ritade i princip och det som är bra är att jag då slipper spacers fram... Det vore väldigt fint.
Med den Volvo motor jag har går det ju inte att besa - förgasare gör att den går bort. Tricket blir alltså att besiktiga den med sprut - original Volvo insug osv men typ Vems eller nåt skulle funka bra. För att tävla skulle jag sedan uppge att motorn är trimmad och köra förgasare. Om det är rumsrent eller inte enligt SPVM kan man reflektera över - personligen gillar jag inte tanken på besiktningsmotorer i roadsport, tycker man lite gör fel då. Jag tycker bilarna ska gå att besa som de står på startlinjen. Å andra sidan står det ju att de inte behöver vara besiktigade och godkända med den effekt de har. Det är en gråzon och jag vet inte om jag vill skriva så mycket om den heller.
För att summera - för mig återstår bara bärarmar fram för att jag ska ha en bil som duger som ombyggt och planer på att besiktiga finns helt klart. Mest för att kunna göra ett inhopp i roadsport i framtiden. Vill kriga med B-bilar
Bärarmarna finns redan ritade i princip och det som är bra är att jag då slipper spacers fram... Det vore väldigt fint.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Volvo Power!
Får man ha vilken motor som helst i Roadsport? Jag har fått för mig att motorn skall vara av samma fabrikat som karossen? Dvs Porschemotor i Porsche. Men det kanske är helt fel uppfattat av mig eller så blandar jag ihop det med någon annan serie (flera långlopp har sådana regler i vissa klasser tror jag).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gegge
- Addict
- Posts: 2628
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Volvo Power!
Är det inte en toklång diskussion hurvida en Miata får ha en Ford motor då det är samma motorfamilj någonstans..?
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Volvo Power!
Mycket diskussioner om detta. orsaken till att man säger att "Motorn ska vara av samma fabrikat och typ..." är för att man ska få byta motor i en Miata 1.6 till 1.8. Men - det finns inget förbud mot ombyggt fordon eller amatörbygge i roadsport. Med andra ord - om man reggar bilen med Volvo 4 cylindrig så får man byta till vilken Volvo 4:a man vill. Man måste dock uppge i vagndeklarationen exakt vilken motor man har vid tävling.
Det är väl bara PCSR som kräver samma fabrikat som kaross? Och det förstår man ju, skulle man börja släppa in 944:or med vettiga motorer så hade ju ingen 924/944/968 haft en chans what so ever...
Det är väl bara PCSR som kräver samma fabrikat som kaross? Och det förstår man ju, skulle man börja släppa in 944:or med vettiga motorer så hade ju ingen 924/944/968 haft en chans what so ever...
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Volvo Power!
Där kör man klassindelning efter vikt/effekt så har svårt att se att ett volvojärn under huven skulle göra bilen mer konkurrenskraftig..Henka_E wrote:Det är väl bara PCSR som kräver samma fabrikat som kaross? Och det förstår man ju, skulle man börja släppa in 944:or med vettiga motorer så hade ju ingen 924/944/968 haft en chans what so ever...
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Volvo Power!
Beror på om effekten är baserad på teoretisk modell, bänk eller uppgiven original effekt. Så fort man åker på teoretisk modell eller "given voym - trimma fritt" så går porsche motorn bort. I princip går det inte att få ut mer än kanske kanske 85-90hk/ltr ur en n/a - grundmotorn tillåter inte det och då blir det svårt att konkurrera. Finns väl olika orsaker till det men faktum kvarstår - det finns ingen som lyckats trimma en Porsche 4:a och bibehållit nån form av hållbarhet.gurra wrote: Där kör man klassindelning efter vikt/effekt så har svårt att se att ett volvojärn under huven skulle göra bilen mer konkurrenskraftig..
Men - jag ska sluta tjata om det, jag kommer inte byta åsikt så jag ska sluta klaga på originalmotorn.
Last edited by Henka_E on 2012-04-04 18:36:46, edited 2 times in total.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users