951-90 E85

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#196 Post by Björn Nilsson »

Efter att ha kollat igenom alla lyftarna och hittat en som var lite väl mjuk så tvättades denna i diesel och fick ett skönt oljebad efteråt :D Nu är ljudet borta och det är dax för besiktning igen.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951-90 E85

#197 Post by DLS »

Hur går bilen nu då? :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#198 Post by Björn Nilsson »

ÄNTLIGEN är bilen godkänd för att brukas på gatan. Satt ganska långt inne men REJÄL värmning av katten så var avgasvärdena klart under gränsvärdena

Nu ska jag bara hitta varför jag tappar lite tryck, har gått från 1,7 bar till 1,5-1,55. Felsöka wastegate och solenoiden från sprutet. Den går så förbannat friskt på 1,7 så det vill jag kunna ha

Så bankörning i augusti ser lovande ut

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

Re: 951-90 E85

#199 Post by FredrikÅ »

Härligt! :D
Fredrik Åberg

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#200 Post by Björn Nilsson »

Jaa, du får bli andreförare så du får köra lite tryck å pys du också :lol:

/B
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 951-90 E85

#201 Post by emm »

Tummen upp!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#202 Post by Björn Nilsson »

Ny elfönstermekanism så jag inte kokar inne bilen...så skönt :D Å laddtrycket är stabilt så nu går den som en "lätt" tunad 944 Turbo :roll: :mrgreen:

Nu skall bara lämpligt bankörningstillfälle dyka upp.

/B
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#203 Post by Björn Nilsson »

Å bana blev det :mrgreen: Knutstorp med Procedural, har inte kört Knutan sedan 2003 så rätt rostig :roll:
2013-08-09-11-16-32__l8d3243.jpg
2013-08-09-11-19-08__l8d4830.jpg
2013-08-12-10-17-33__l8d4199.jpg
/Björn
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#204 Post by Björn Nilsson »

Har också beställt nya bussningar till fram/bakvagn från Paragon. Dock inte racingversionerna för både jag och Ola Nilsson (proff racingförare) tycker bilen fungerar bra i chassit som den är, vilket är med gamla orginalbussningar.

Sen har jag haft ett väldigt svårdetekterat fel på bilen...igen...kabeln mellan batteri och startmotor har på något vis hamnat mot DP och höljet hade smält...medförde att DP:n smälte och två hål uppkom. Detta upptäckte jag direkt genom min bredbandslambda och senare av ljudet. Min DP är sjukt svår att få av/på men det är fixat nu och hålen är svetsade. Ny kabel mellan batteri och startmotor är också fixad.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951-90 E85

#205 Post by Cédric »

Najs att se den luftas, några varvtider?

mats ivarson
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2005-05-19 12:29:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: 951-90 E85

#206 Post by mats ivarson »

Härligt Björn!

Kan du skriva mer utförligt om hur den är nu jämfört med tidigare?
Den var lätt :twisted: snabb sist jag satt i den! :#944burn:

Mvh
Mats
www.boost242.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 951-90 E85

#207 Post by patand »

Snygg bil! :-)

Vad är DP för något?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: 951-90 E85

#208 Post by Erol »

patand wrote:Snygg bil! :-)

Vad är DP för något?
Down Pipe... Första avgasbiten efter turbon
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#209 Post by Björn Nilsson »

Cédric wrote:Najs att se den luftas, några varvtider?

Skäms för den usla tiden men en 1,12,xx var det.....vilket är way too slow... Men Ola satte en 1,09,x på bara ett varv, motorn gick varm så det blev inte mer. Men under det skall den ju klara :D

Skyller på rostig förare :mrgreen:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#210 Post by Björn Nilsson »

mats ivarson wrote:Härligt Björn!

Kan du skriva mer utförligt om hur den är nu jämfört med tidigare?
Den var lätt :twisted: snabb sist jag satt i den! :#944burn:

Mvh
Mats
Tjena Mats!

Jag körde inte med fullt laddtryck på Knutan :wink: Tror jag la den på 1,3 bar. Men lyfte trycket i mappen själv efter 5500 rpm ett klick, tror det blev 1,65 som mest. Så det går nog att åka 1,8 som du testade men tycker det trycker på riktigt bra som det är nu.

Men bilen är faktiskt lättkörd även att jag måste använda 2:ans växel rätt mycket för att ha effekt. Inget speciellt bara man häl-tå:ar :mrgreen:

Ha det gött å hälsa familjen!

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users