944 Turbo 1989 Rogue M-tune

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!

#181 Post by Erol »

Om du använder orginalspridare, bör du
ta bort motstånden.


/ Erol



Sent from my X10i
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#182 Post by newkie »

Idag tog jag väck motstånden och vred på nyckeln. BIlen gick som tidigare dåligt. Men allt eftersom etanolen försvann ur systemet tickade lambdan närmare och närmare 1. Tillslut låg den som spikad. Video kommer men just nu ska jag på Olearys och se hockeyn...

Om någon har möjlighet att testa min MAF-mätare kansk ni skicka ett PM eller skriva i tråden. Härdrockarn skulle ställa upp men när han verkar ha egna problem med laddtryck kanske någon annan kan ställa upp? Jag vore evigt tacksam...

Mvh // Patrik
Last edited by newkie on 2011-05-08 22:36:36, edited 1 time in total.

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#183 Post by newkie »

Vart lite fel...

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#184 Post by newkie »

Här kommer lite video från hur bilen går nu...

http://www.youtube.com/watch?v=a1i0C2GX4Ms" onclick="window.open(this.href);return false;

Verkar som att remmen till ballansaxlarna fortfarande sitter för hårt spänd. Fast jag tycker det låter mer på filmen än i verkliga livet :-)

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#185 Post by DLS »

Ja den verkar ju faktiskt gå jämt nu, men du laddar väl inge hoppas jag med original spridare o fel chip när du har så mycke annat moddat i motorn?

Måste ju nästan vara maf:en det är fel på.
Är sugen på att hjälpa dig att testa den men tiden räcker ju inte ens till för mig själv.
Har köpt mig en 3:e bil som jag håller på o fixar till nu (volvo ;) )
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#186 Post by newkie »

Glömde skriva det. Tomas skulle skicka ned sin mätare så jag kan prova med den. Tack för det Tomas. Bra support som alltid :)

Jag har inte ens kört bilen än, tror knappast att jag kommer göra det med den här setupen heller. Tycker att näst intill perfekt tomgång samt AFM/Lambda på tomgången är tillräckligt proof of concept så att säga. ..

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#187 Post by newkie »

Har nu provat med Tomas mätare och kan bekräfta att min mätare verkar det inte vara fel på. Problemen fortsätter..

Nästa underliga sak är att. Nu när jag testade Tomas mätare trodde jag att jag äntligen att jag bekräftat felet. Blandningen vart rätt på en gång. Om ändå något höjd i början. Men det är väll kallstarten. Sen när jag kände att bilen gick OK på bensinmappen, bytte jag mätare till min egen igen, varpå den stora skillnad jag hoppats på uteblev.

I veckan gick den ju på tok för snålt på bensinmappen!?

Hur som haver identifierade jag ett underligt beteende. Gasar jag upp bilen till ungefär 2500 v/min och håller pedalen stilla. Då märker man tydligare att bilen puffar sporadiskt, viket den även gör på tomgång bara mindre. Vid varje puff sjunker varvtalet och allt som allt kan varvtalet under puffandet falla 1000 varv, fortfarande med pedalen på samma ställe, för att sen återhämta sig och börja om på samma linje igen.

Under puffarna hoppar AFM från mellan 14 och 15 till 17. För mig känns det som problem med spridarna.

Har ni några ideer hur tokiga dom än är så skriv ett inlägg.

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#188 Post by newkie »

Inte hänt så mkt på slutet då jag haft annat för mig.

Har just beställt lite nya saker från Utzon och lindsey racing.

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#189 Post by newkie »

I min sitts när man inte får så många timmar på vägen måste man även vända sig till lite roligare skruva ibland, förra året renoverade jag till exempel targan. Sån som inte är så svårt att lösa. Därför har bilen fått lite kärlek i form av nedstående.

De nya delarna på sista bilden är en Spridarhärva med ny kabel till knacksensorn, Ny vevhjulsgivare samt en flångny tomgångsventil...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#190 Post by Nahpets »

Aaah ... montera nytt är balsam! :)

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#191 Post by newkie »

För övrigt har jag läst att någon typ av volvo har samma svänghjulsgivare...

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#192 Post by DLS »

jupp jag kör med volvo givare, funkar fint o kostar mindre än hälften av boschen :)
Även jag kör med en träpinne till huven, det är sportigt ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

#193 Post by newkie »

Nu har jag skruvat ihop bilen igen. Blev snyggt med nya kablar till spridarna. Har ännu inte provstartat bilen men det blir nog kanske ikväll eller i morgon.

Jag har i alla fall rett ut alla kablar och slangar vid databoxarna och satt in ny sladd för spridarna och knacksensorn. Nya svänghjulsgivare och ny tomgångsventil. Den enda indikation jag har på resultat än är att mitt jäkla Cargard 850 S billarm öppnar och stänger spridarna i snabb takt när startspärren är i. Förut lät det som att vissa spridare bara gick på halvfart Mot för andra. Nu låter det stadigt och fint på alla spridare.

Frågan är, ska larmet göra så?

Har även rett ut härvan till alla kablar under stereon där lambda och boostkontroll sitter. Lödde in allt fint och satte krympslang istäälet för mcgywer lösningen som var där tidigare.

Hittade också en "liten" vakumläcka. Visar sig att greddy inte skickar så bra slang med deras boostcontrollers.

Bilder kommer så fort mitt bredband fungerar igen..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#194 Post by Erol »

newkie wrote:Hur som haver identifierade jag ett underligt beteende. Gasar jag upp bilen till ungefär
2500 v/min och håller pedalen stilla. Då märker man tydligare att bilen puffar sporadiskt, viket den även
gör på tomgång bara mindre. Vid varje puff sjunker varvtalet och allt som allt kan varvtalet under
puffandet falla 1000 varv, fortfarande med pedalen på samma ställe, för att sen återhämta sig och börja
om på samma linje igen.

Under puffarna hoppar AFM från mellan 14 och 15 till 17. För mig känns det som problem med spridarna.

Har ni några ideer hur tokiga dom än är så skriv ett inlägg.
Har ett liknade fenomen med min bil, iofs. med Nira som styrsystem, men då du bytt kam och till Maf så
finns det en sak som som skulle kunna stämma in även på din bil, jag citerar från Nira´s manual.
Nira wrote:Om man får ryckningar (misständningar) vid väldigt låg last såsom tomgång och låg fart på hög växel
trots att lambda står rätt, kan det vara "Injection Stop to TDC" (Top Dead Center) som står för sent. Då
kommer insugsventilen ibland hinna stänga före allt bränsle kommit in i cylindern och det blir plötsligt för
snål bränsle-luft blandning. Prova å att höja "Injection Stop to TDC" med minst 100 grader från t ex. 300
till 400 CSD (Crank Sfhaft Degrees).
Nu vet jag inte hur mycket du kan justera själv, men om inte annat kan du höra med Tomas om detta kan
vara ett möjligt problem för dig. Killen som gjorde min första mappning trodde att jag hade ett triggerfel
alt. att en av spridarna inte öppnade som den skulle då det såg ut att motorn gick magert, enligt
lambdaloggen, när det misstände.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#195 Post by newkie »

Då har jag provat bilen. Ingen skillnad trotts nya spridarkablar, ny tomgångsmotor samt ny givare på svänghjulet, oljan även bytt.

Börjar verkligen ledsna på det här och överväger att ge upp. Tredje året jag lägger tid och pengar på den här skrothögen trotts att den inte går en meter. Måste ha sveriges mest renoverade motor som inte går som den ska...

Utan att röra något efter start hände följande

Minut 0-2..........

Bilen går klockrent. Inte en enda misständning.

Minut 3-7..........

Bilen gör som alltid tidigare, misständer lite lätt....
Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrpuffpuffrrrrrrrrrrrrrpuffrrrrrrrrrrrrpuffpuffrrrr......

Minut 7-10.........

Puffandet blir värre... Övergår i rullande tomgång som slutligen blir så illa att motorn dör, vilket är nytt..

Det är inga problem att hålla motorn igång om man vill. Men håller man gaspedalen vid samma possition, runt 2000 varv händer fortfarande det jag beskrev i nått tidigare inlägg...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users