951 -89 - Corleone Edition
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Jo, jag ska behålla den. Jag gillar min bil även om man blir sugen på andra ibland. En av mina bilkompisar har snikbyggt en BMW M3 Turbo nu och nästan 600 hk på bensin, har givetvis åkt med och dom går för jäkla fint.
Nu väntar jag på bur! Till nästa år blir det en del förbättringar och vem vet... kanske lite mer effekt...
Nu väntar jag på bur! Till nästa år blir det en del förbättringar och vem vet... kanske lite mer effekt...
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Dags för lite updates...
Senhösten och vinterns arbete är planerat.
Inredning:
Buren (helbur) från Heigo ska i. Baksätet ur
Evo stol dit på passagerar sidan
6-punktsbälte
Kaross:
Bussningar i bakvagn till "solida"
Diverse bussningar i framvagn
Diverse lättning
Förstärkning i ramben fram
Nya däck, Michelin R-däck troligtvis, har kört med Kumho Ecsta 700 R-däck och det har funkat bra men bak har de bara 285, jag behöver 295.
Motor:
Toppen ska ur för modifiering av kylsystemet med luftning från varje "cylinder"
Ventilspel mätas upp eftersom den gått en säsong nu med stela tryckare
Trycktesta toppen
Tillbaka montering med limmad MLS gasringspackning, limmas mellan alla skikt
Insuget ska modifieras med egen stos för tomgångsmotorn och egen för bromsservo, nu sitter de i samma banjo
Insuget ska pulverlackas ihop med tryckrören
Uppgradering av turbo, just nu är kompressorsidan något liten, skulle behöva 50 hk till. Ska undersöka om det går att finna ett kompressorhjul bar några mm större på inducersidan, då kan det gå att modifiera kompressorhuset. Alternativet är att byta till en Turbonetics GT-K650 alternativt Garret T04Z men då måste jag byta till en T4 fläns och göra om fästet igen, lite tungt arbete faktiskt.
Kylaren ska få några nya luftningsnipplar
Efter det ska jag köra i Rototest med E85 och rätt ladd för att bekräfta 650 hk.
Senhösten och vinterns arbete är planerat.
Inredning:
Buren (helbur) från Heigo ska i. Baksätet ur
Evo stol dit på passagerar sidan
6-punktsbälte
Kaross:
Bussningar i bakvagn till "solida"
Diverse bussningar i framvagn
Diverse lättning
Förstärkning i ramben fram
Nya däck, Michelin R-däck troligtvis, har kört med Kumho Ecsta 700 R-däck och det har funkat bra men bak har de bara 285, jag behöver 295.
Motor:
Toppen ska ur för modifiering av kylsystemet med luftning från varje "cylinder"
Ventilspel mätas upp eftersom den gått en säsong nu med stela tryckare
Trycktesta toppen
Tillbaka montering med limmad MLS gasringspackning, limmas mellan alla skikt
Insuget ska modifieras med egen stos för tomgångsmotorn och egen för bromsservo, nu sitter de i samma banjo
Insuget ska pulverlackas ihop med tryckrören
Uppgradering av turbo, just nu är kompressorsidan något liten, skulle behöva 50 hk till. Ska undersöka om det går att finna ett kompressorhjul bar några mm större på inducersidan, då kan det gå att modifiera kompressorhuset. Alternativet är att byta till en Turbonetics GT-K650 alternativt Garret T04Z men då måste jag byta till en T4 fläns och göra om fästet igen, lite tungt arbete faktiskt.
Kylaren ska få några nya luftningsnipplar
Efter det ska jag köra i Rototest med E85 och rätt ladd för att bekräfta 650 hk.

SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
- anders44
- Carrera-Poster
- Posts: 374
- Joined: 2007-01-09 10:17:59
- Contact:
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Lol!Corleone wrote:
skulle behöva 50 hk till.
Du är bara bäst!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Oj postat igen, dubbelpost!
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Kanske dags att göra om detta till en "Våra bilar" tråd?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S2-Poster
- Posts: 284
- Joined: 2004-04-03 13:40:08
- Bilmodell: Porsche 951
- Location: Dala-Husby
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
karpis wrote:Hej Corleone.. gjort nå fler uppdateringar på bilen..har du luftat kärran för i år än
Peter
Sista veckorna har jag sett den utanför en verkstad, som skall montera bur
i bilen, så visst är den luftad

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Jo men som tyvärr allt för ofta så fattas det grejer i leveransen och då får den stå där flera veckor extra tyvärr. Men snart så är vi med bur, en Sparco stol till och 2 st 6-punktsbälten.
Jag luftade kärran på vägen till verkstaden och det spann härligt både i motor och på 1:an, 2:an och 3:an...
Jag luftade kärran på vägen till verkstaden och det spann härligt både i motor och på 1:an, 2:an och 3:an...
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Väntar fortfarande på 2 stosar som Heigo hade glömt men kylsystemet har under tiden fått sig en ombyggnad. Återstår att se hur det fungerar. Orginal expansionskärl har fått gett vika för ett mindre som sitter högre upp vid torpden på höger sida. Avluftningen från toppen har fått en annan dragning och likaså påfyllningen från kärlet som idag går in på annat ställe. Orginalröret upp till gamla expansionskärlet har pluggats. Till vintern kommer avluftningar under varje insugskanal att ordnas.
Jag berättar mer när jag ser att det funkar och att jag blir av med luften i sytemet på ett bättre sätt
Postar en bild snart...
Jag berättar mer när jag ser att det funkar och att jag blir av med luften i sytemet på ett bättre sätt

SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Nybesiktad UA med bur! Sköööönt....
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
- posse944
- Turbo-Poster
- Posts: 412
- Joined: 2008-12-04 10:38:39
- Telefon: 0763283552
- Bilmodell: 944 2.5L
- Årsmodell: 1988
- Location: Norrköping/Göteborg
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users