951 -89 - Corleone Edition

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#166 Post by Corleone »

Jo, jag ska behålla den. Jag gillar min bil även om man blir sugen på andra ibland. En av mina bilkompisar har snikbyggt en BMW M3 Turbo nu och nästan 600 hk på bensin, har givetvis åkt med och dom går för jäkla fint.
Nu väntar jag på bur! Till nästa år blir det en del förbättringar och vem vet... kanske lite mer effekt...
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#167 Post by Corleone »

Dags för lite updates...

Senhösten och vinterns arbete är planerat.

Inredning:
Buren (helbur) från Heigo ska i. Baksätet ur
Evo stol dit på passagerar sidan
6-punktsbälte

Kaross:
Bussningar i bakvagn till "solida"
Diverse bussningar i framvagn
Diverse lättning
Förstärkning i ramben fram
Nya däck, Michelin R-däck troligtvis, har kört med Kumho Ecsta 700 R-däck och det har funkat bra men bak har de bara 285, jag behöver 295.

Motor:
Toppen ska ur för modifiering av kylsystemet med luftning från varje "cylinder"
Ventilspel mätas upp eftersom den gått en säsong nu med stela tryckare
Trycktesta toppen
Tillbaka montering med limmad MLS gasringspackning, limmas mellan alla skikt
Insuget ska modifieras med egen stos för tomgångsmotorn och egen för bromsservo, nu sitter de i samma banjo
Insuget ska pulverlackas ihop med tryckrören
Uppgradering av turbo, just nu är kompressorsidan något liten, skulle behöva 50 hk till. Ska undersöka om det går att finna ett kompressorhjul bar några mm större på inducersidan, då kan det gå att modifiera kompressorhuset. Alternativet är att byta till en Turbonetics GT-K650 alternativt Garret T04Z men då måste jag byta till en T4 fläns och göra om fästet igen, lite tungt arbete faktiskt.
Kylaren ska få några nya luftningsnipplar

Efter det ska jag köra i Rototest med E85 och rätt ladd för att bekräfta 650 hk. :D
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
anders44
Carrera-Poster
Posts: 374
Joined: 2007-01-09 10:17:59
Contact:

#168 Post by anders44 »

hehe nok å gjøre... :D

min skal få en 16v..... men 4 syl til! ;) skal nok klare å henge med på effektjaget.. :D

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#169 Post by DLS »

Du ger dig aldrig micke ;)
du är ju redan värst räcker inte dina fjuttiga 600hk ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#170 Post by emm »

Corleone wrote:
skulle behöva 50 hk till.
Lol!
Du är bara bäst!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#171 Post by Corleone »

Oj postat igen, dubbelpost!
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#172 Post by patand »

Kanske dags att göra om detta till en "Våra bilar" tråd?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

karpis
S2-Poster
Posts: 284
Joined: 2004-04-03 13:40:08
Bilmodell: Porsche 951
Location: Dala-Husby
Contact:

#173 Post by karpis »

Hej Corleone.. gjort nå fler uppdateringar på bilen..har du luftat kärran för i år än

Peter

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#174 Post by Erol »

karpis wrote:Hej Corleone.. gjort nå fler uppdateringar på bilen..har du luftat kärran för i år än

Peter

Sista veckorna har jag sett den utanför en verkstad, som skall montera bur
i bilen, så visst är den luftad :wink:



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#175 Post by Corleone »

Jo men som tyvärr allt för ofta så fattas det grejer i leveransen och då får den stå där flera veckor extra tyvärr. Men snart så är vi med bur, en Sparco stol till och 2 st 6-punktsbälten.
Jag luftade kärran på vägen till verkstaden och det spann härligt både i motor och på 1:an, 2:an och 3:an...
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#176 Post by Corleone »

Väntar fortfarande på 2 stosar som Heigo hade glömt men kylsystemet har under tiden fått sig en ombyggnad. Återstår att se hur det fungerar. Orginal expansionskärl har fått gett vika för ett mindre som sitter högre upp vid torpden på höger sida. Avluftningen från toppen har fått en annan dragning och likaså påfyllningen från kärlet som idag går in på annat ställe. Orginalröret upp till gamla expansionskärlet har pluggats. Till vintern kommer avluftningar under varje insugskanal att ordnas.

Jag berättar mer när jag ser att det funkar och att jag blir av med luften i sytemet på ett bättre sätt :) Postar en bild snart...
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#177 Post by DLS »

vad du donar micke :)
blir nog fint det där :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#178 Post by Corleone »

Nybesiktad UA med bur! Sköööönt....
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#179 Post by Björn Nilsson »

Corleone wrote:Nybesiktad UA med bur! Sköööönt....
Grattis!!

Var å hämtade min bur i måndags så den ska snart i :D

Ha det gött

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
posse944
Turbo-Poster
Posts: 412
Joined: 2008-12-04 10:38:39
Telefon: 0763283552
Bilmodell: 944 2.5L
Årsmodell: 1988
Location: Norrköping/Göteborg
Contact:

#180 Post by posse944 »

kanon! då kommer du till Meet Of The Month :)
Porsche är en livstil...
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)

Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users