931-79 Vinteridé och ev uppdatering.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO Bilder Insug

#151 Post by Joakim.S »

Jag kommer att sätta tillbaka 280 graders kammen, nu var effekt och vrid sämre ända upp till 6000 rpm. men förmodligen hade det varit bättre med ett annat grenrör och pulsplittad turbo.
280 graders kammen är 112 i nock och 292 graders kammen 113 i nock, det som blir sämre i hela registret är nog att den är mer öppen vid öd samt att orginallimpan till grenrör förstör och trycker in avagaserna till nästa cylinder som inte stängt.


jag har betalt och beställt en turbo för över ett år sedan med pulssplitt som jag skulle försöka skohorna dit på något sätt redan till förra säsongen, men som sagt den har fortfarande inte dykt upp

Det är intressant att motorn blir effektivare med högre laddtryck, räkande du om mot 0-tryck?

Toppen kanske man skulle flöda, men som tidigare sagt någonstans, så kastade Grottis (RIP) som gjorde toppen ut sin flödesbänk då det inte alltid var det högsta flödet som gav mest effekt.

Om jag uppdaterar motorn till nästa säsong så får den nog lite nya delar och då kan man passa på att göra detta.

MVH Joakim

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO Bilder Insug

#152 Post by Joakim.S »

Ja ha då har man mekat en hel del bla. upp och ner med lådan två gånger pga, missljud.

jag satte upp lådan efter ha modifierat 2:ans synkring och vid start så var det ett himla oväsen bak från lådan, efter lite felsökning så trodde vi att kopplingen mellan lådan och transaxeln slog i hmm det var precis samma saker som satt där innan.

Eftersom jag tycker att det är dumt att chansa så åkte lådan ner puuuh :#pray: , men efter lite felsökning så hittade vi ett litet slagmärke inne i aluminiumet vid ingående axeln där kopplingen snurrar. :?:

Åtgärden blev trycka fram axeln 3-5 mm samt att slipa lite på den skruv som jag bytt ut men som vid uppmätning byggde 2mm mer på höjden än orginalet, men det var samma som satt där som innan.
Efter det så var det baraaaaa att montera upp lådan och provköra och nu var det tyst :)

Måste ju säga att det kändes skönt att man inte klantat till det inne i lådan.

MVH Joakim

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 HO vxlåds strul eller?

#153 Post by patand »

*Pust* Nära ögat... skönt att det var lätt åtgärdat!

Så HO 931an är körklar nu då!? :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO vxlåds strul eller?

#154 Post by Joakim.S »

Jepp men jag har inte provkört än, vet inte om jag vågar :? men servon har jag provkört och den fungerar i alla fall.

/Joakim

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 HO vxlåds strul eller?

#155 Post by patand »

Alltid lite nervöst när man gjort större jobb på bilen och skall provköra ordentligt. Gäller inte bara Porschen utan även om man fixat något större på bruksbilen. Det är bara att ta mod till sig och skynda långsamt... :)

Håller tummarna för att allt funkar! Redan har du ju konstaterat att servon funkar och bara det är ju fantastiskt med tanke på att (så vitt jag vet) bilmodellen inte fanns med servo från fabrik! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 931 HO vxlåds strul eller?

#156 Post by Nahpets »

Mantorp på söndag?? :)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 HO vxlåds strul eller?

#157 Post by Cédric »

Effektplot från senaste bromsningen, är det något du kan bjuda på? :)

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 931 HO vxlåds strul eller?

#158 Post by matsen »

Jag är också nöjd att du inte klantat till det inne i lådan *ler*

Matsen

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO vxlåds strul eller?

#159 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:Effektplot från senaste bromsningen, är det något du kan bjuda på? :)
Jag har en skärmdump på telefonen men det är i alla fall korrigerad effekt, ska se om jag kan få till det.
/joakim

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO vxlåds strul eller?

#160 Post by Joakim.S »

Nahpets wrote:Mantorp på söndag?? :)
Jag har inte kört en mil med bilen än, var ute och provade igår i skymningen och allt fungerade nästan :lol:
Fällde upp lysena och så kom dom bara halvvägs hmm det var någon elak gubbe som monterat oljekylaren 15mm för högt så att staget för att ställa in höjden på ljuset tog i, men det är nog enkelt ordnat med sågen.

Angående Mantorp så har jag det lite öppet, men skulle nog tippa på att det är en 70% chans just nu.

Med vänlig hälsning, Joakim

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO vxlåds strul eller?

#161 Post by Joakim.S »

matsen wrote:Jag är också nöjd att du inte klantat till det inne i lådan *ler*

Matsen
Jepp det var något som sa till mig rör ingen växellåda, nåväl min moddade synkring på 2:an fungerade perfekt

Med vänlig hälsning, Joakim

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 HO vxlåds strul eller?

#162 Post by patand »

Joakim.S wrote:min moddade synkring på 2:an fungerade perfekt
Respekt! 8)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 effektpapper

#163 Post by Joakim.S »

Lägger ut min bromsning av motorn, det är korrigerade data obs statisk effekt dvs motorn låst på redovisat varvtal tills effekten stabilserat sig sen trycker man på knappen och värdena låses.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 HO vxlåds strul eller?

#164 Post by patand »

280kw (380hk) och 450Nm är baske mig inte illa ur en 931 motor! :D

Edit: lite komiskt att du vid 3500 rpm har ca 20hk mer än maximala originaleffekten (dvs vad min bil bör ha) :lol:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO vxlåds strul eller?

#165 Post by Joakim.S »

patand wrote:280kw (380hk) och 450Nm är baske mig inte illa ur en 931 motor! :D

Edit: lite komiskt att du vid 3500 rpm har ca 20hk mer än maximala originaleffekten (dvs vad min bil bör ha) :lol:
Fast den ger inte den effekten direkt utan han sa att han fick hålla den ett par sekunder innan trycket kom, men på lite segdragning så ger den det

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]