944 -85B | Clubräser

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Eddie Varvstopp
Addict
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984

#136 Post by Eddie Varvstopp »

Riktigt trevlig läsning :d=:
Kul att den fungerar problemfritt :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

headline
Addict

#137 Post by headline »

Det var ett tag sen jag skrev nåt i tråden... (fick till och med bläddra för att hitta tråde.. :roll: )

Det som är på gång nu är att det blir banåka av nu på söndag på Kinnekulle ring.

Mina fula cookie-cutters har fått nytt liv och är skodda med mina bridgestone r-puckar som har legat och mognat i källaren! :lol:

Satsar på att skruva lite med framvagnen på lördag (om jag inte skulle få ett ryck i veckan) och sen får vi se hur bilen beter sig.

Jag skulle gissa att den blir mer överstyrd än när jag körde på Sviesta iom att jag bytte fjäderbenen fram. Men vi får se helt enkelt!

Summa är att jag ser fram emot helgen!! Någon som ska dit?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

headline
Addict

#138 Post by headline »

Jahopp, skulle kontrollera hur det ligger till med körningen på söndag och det visade sig att jag ligger som reserv... :evil:

Ligger tvåa i kön så om någon som anmält sig till OR får väldigt gärna lämna återbud! 8)

Blir så trött...

Annars vore det ju möjligt att åka mgcc KM3 kanske, det blir så jäkla långt bara och så har jag inga godkända skor än...

Någon som kan erbjuda sig sängplats lör-sön + att jag får tag i skor så ska jag banne mig ta en seriös funderare på det alternativet!

Nåväl, så här såg rejshjulen ut förut:

Image

och nu ser det ut såhär:
Image

Det som ska göras innan körning är lite framvagnsskruvande!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

headline
Addict

#139 Post by headline »

Tack vare att jag låg på reservplats till Kullenkörningen bestämde jag mig för att åka MGCC KM3 istället! (Fick samtal igår att jag fick plats ändå men planerna har ju blivit ändrade! :D)

Har blivit lovad att jag ska få låna den personliga utrustning som jag ännu inte har så det problemet löste sig.

Igår fick jag hjälp med framvagnsinställning och det blev bättre än tidigare. Har iofs inga värden men toe blev ställt till typ 0, max caster och max camber.

Det finns givetvis utrymme för utveckling här men det blev en grovinställning som var bättre än innan i allafall.

Då jag insåg att bilen i princip är standard chassimässigt (Turbofjäderben och krängare fram, orginal stavar med konidämpare med extra fjäder och ingen krängare bak) så kändes det som att nåt ytterligare få jag väl ta till! Så jag plockade ut bagagerumsmattan, lite lös isolering och baksätesryggen! Det gör säkert ingen skillnad på mina tider men det känns gott för självkänslan! Sen låter det och ser mer rejsigt ut! :D

Mvh Gustav
Mvh Gustav

headline
Addict

#140 Post by headline »

Summering av MGCC KM3

Efter att ha fått på rejs/ballonghjulen i lördags så bar det av söderut från Göteborg. Efter några timmar kom jag fram till easec i Lomma där jag hade blivit erbjuden att stanna över natten. :D Det sparkades lite däck, blev en del skitsnack och grillning. Lite senare tog vi oss till Eddie Varvstopp i mekgaraget då han hade fastnat med sista-måste-göra-attackmek med hjulvinklarna bak. Mats (easec) gjorde ett hästjobb med vattenpass och linjal medans Edvin skruvade. Själv stod jag mest och övervakade... :wink:
Vår "avancerade riskokarförberedelse" försvann tyvärr pga tidsbrist men det får bli till nästa gång! (filmnötning, "bästa sätt att få en Miata att bromsa på sig", mental avslappning är några av programpunkterna i kursen)

Sen blev det sova och upp tidigt i ottan. Edvin kom förbi och vi körde på ett "streeg" (streck påskånska) till Sturup Raceway. Väl framme var det besiktning och diverse iformation osv. Var lite halvirrigt iom att det var första gången för min del.

Lagom till besiktningen så började det regna....
Image

Tidsträning 1:
Låg bakom easec hela tiden och försökte bekanta mig med banan. Eftersom det var rejält blött gick det inte så fort och jag hann inte riktigt känna på bilens gränser. Blev mest att ta sig runt och lära sig bansträckningen.

Tidsträning 2:
Tror det var lite torrare denna gång, nåja, mindre blött och körningen kändes mycket bättre. Hittade bättre runt och kunde laborera lite mer med fart och känna på bilen. Tycker den beter sig riktigt bta och är lättkörd. Vid det här laget hade jag koll på hur svängarna i banan låg så det var me avslappnat. dessutom var det inte så mycket trafik så det var lättare att konsentrera si på sitt.

Innan vi ställde upp för race:
Image
Racet:
Hade tredje sämsta tid så jag startade i näst sista ledet. Starten var väl inte hundra men samtidigt inte helkass, tappade inget mot dom runtomkring i alla fall. Det var mycket torrare nu så det gick helt klart snabbare. Några snurrningar längre upp i fältet gjorde att det blev lite kaos men det var ingen kontakt nån gång i hela fältet.
Image

Image
Image
Hade ett riktigt bra race med Fredrik Hedberg (svart 944) och Magnus Mattson (Mgb GT) och vi tampades på bra. Fredrik låg först i klungan men efter några varv var jag ganska varm i kläderna och kände att jag var lite snabbare. Lyckades ta mig upp bredvid efter målrakan och vi låg jämsides hela rakan efter första böjen och var om vid högfartskurvan. Sen lyckades jag faktiskt köra ifrån lite och det var skitroligt!! :lol: Racet var kanonkul!

Image
Image

Målet var att inte komma sist och det gjorde jag ju inte så jag är mycket nöjd. Det kommer bli mer banåka för min del! Nästa banträff blir med Porscheklubben på Anderstorp!

Det va allt för nu.

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Eddie Varvstopp
Addict
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984

#141 Post by Eddie Varvstopp »

Det var superkul att träffas Gustav :D . Jag tyckte du klarade dig jättebra på första tävlingen och på en helt ny bana :d=: . Jag hoppas i.a.f. du dyker upp på höstracet (KM5) igen.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Göran_J
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#142 Post by Göran_J »

:D Kul läsning Gustav!

Vi ses på Anderstorp.

headline
Addict

#143 Post by headline »

Göran_J wrote::D Kul läsning Gustav!

Vi ses på Anderstorp.
Härligt!

Gott mos!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

headline
Addict

MGCC KM5 "Höstracet" Knutstorp Ring

#144 Post by headline »

Det var ett tag sen jag uppdaterade så nu blir det en rapport från helgens strapatser!

Sista KM:et för säsongen och min första gång på Knutstorp. Åkte ner på fredagskvällen från Göteborg och övernattade hos vänner i Halmstad. Upp i ottan på lördagen med riktning mot Kågeröd. Väl framme ställdes det upp i depån tillsammans med Pär H, Edvin, Mats, Patrik och Otto, alla här från forumet. Senare under dagen kom det fler folk här från forumet. Minns inte exakt vilka ni var så hojta till om ni läser detta! :d=:

Efter besiktningen var det roadsport C som var först ut med tidsträning 1:

Smått nervös över att det var första gången på banan, lite allmänt irr kring däckstryck osv så kom vi ut på banan. Jag Edvin och Mats var tidigt i ledet. Tänkte att jag skulle försöka hänga på Edvin men det visade sig att det var döfött, Han hittar ju sen tidigare runt banan så jag fick snällt harva runt bästa jag kunde med massa miator som körde om hela tiden... Hittade i allafall runt och det var väl inte mycket mer med det. Spårval osv var väl lite hit och dit. Tyvärr så fungerade inte min transponder så alla varv loggades inte... Mitt mål var att slå Edvins tid från tidigare på 1.18.88. vilket jag inte fick nån indikation på hur det hade gått. Dessvärre fick jag missljud från motorn vilket lade lite sordin på glädjen när jag kom tillbaka till depån. Efter lite mek (fettack Edvin för den rejäla domkraften!! :D ) visade det sig att det antingen var generatorn eller AC-kompressorn som lät. Ingen fara för motorn så det var bara att stå på igen.

Tidsträning 2:
startade lite längre bak i fältet den här gången för att slippa trafik (bli omkörd hela tiden...) vilket gjorde att jag fick lite mer tid till att koncentrera mig på körningen. Det small till en gång och det visade sig att AC-kompressorn spontanlättade sig med några gram (bakstycket lossnade) och det var alltså den som ställt till med oljud. Ljudet försvann och allt frid och fröjd. (Kompressorn agerar endast remspännare nu för tiden då resten av AC:systemet är bortplockat)
Hade personlig klockning vilket gav bästa tid kring 1.17.5. Kanonkul att jag lyckades med det! :lol: Bilen gick bra men är för understyrd och mjuk. Hårnålen är ett riktigt helsike och där tappar jag nog mycket tid iom att jag hamnade för långt ut hela tiden vilket straffar sig i kurvorna efter. Kul som bara den i allafall!

I mellantid bjöd Mats på korv vilket var mycket uppskattat! Gott att det finns folk med rutin (och engångsgrill!)

Race 1:
Hamnade ganska långt bak i fältet och gjorde en halvdann start. Tappade placering i första kurvan då jag var lite mesig. Fältet blev ganska utdraget så det var mest solokörning som gällde. Tog dock tillbaka placeringen från MGB:n? jag tappade i starten.

Race 2:
Detta var helt klart höjdpunkten under dagen!! Den rutin jag trots allt skaffadt mig under dagen + lite spårvalstips gjorde att det blev betydligt mer rejs än tidigare! Gjorde en bättre start en dom runt omkring mig så jag tog flera placeringar. Dock visste jag ju att flera är snabbare på banan så jag släppte förbi utan fajt (kommer dock sluta med det framöver!! :wink: ). Film finns här: https://lagring.storegate.se/user/Share ... 877ae858f8
Hade kanon fajt med en Miata (Jan-Erling Rydquist) och vi jag lyckades hålla honom bakom mig rejset ut. Var riktigt svettigt vid dom kurviga partierna. Den extra pressen gjorde (nog) att jag presterade bästa tiden på dagen 1.16.9x.! Undet 1.17!! :lol: Kul! Nästan två sekunder bättre än uppsatt mål!

Sammanfattningsvis var dagen kanon och vädret kunde inte varit bättre!! Kul att träffa nya och bekanta sig ytterligare med folk man träffat sen tidigare! Bilen behöver bli med betydligt mer chassi då det ibland kändes som att man åkte omkring i en överviktig båt (segelbåt i kryss!) i förhållande till konkurrenterna! Tyckte dock att jag hängde med bra trots brist på chassi och lättad bil. Har fått blodad tand oh kommer sikta på att klättra i tabellen nästa år! :lol:

Mvh Gustav
Mvh Gustav

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

Re: MGCC KM5 "Höstracet" Knutstorp Ring

#145 Post by patand »

Typiskt, tänkte kolla in filmen men får upp ett meddelande:
Idag, söndag 24/9, ligger tjänsten nere pga. tekniskt underhåll.
:(

Men iaf... tycker du körde mycket bra med din väldigt standardbetonade 944 gustav! :D Hur blir det nu med försäljning? Blir det en 931a istället kanske?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

headline
Addict

Re: MGCC KM5 "Höstracet" Knutstorp Ring

#146 Post by headline »

patand wrote: Men iaf... tycker du körde mycket bra med din väldigt standardbetonade 944 gustav! :D Hur blir det nu med försäljning? Blir det en 931a istället kanske?
Tack för omdömmet! Är nöjd med mina insatser, lite mer rutin och träning så blir det nog ännu bättre! :D
Inte omöjligt att det blir ny bil, känner mig dock mer hemmma med 944 tekniskt sett så det lutar mest åt att jag håller mig till det. Det jag vet är att uppgradering och träning krävs så det blir lite mer match!! :D

Mvh Gustav
Last edited by headline on 2006-09-24 21:38:46, edited 1 time in total.
Mvh Gustav

patand
Moderator & Raceputte

#147 Post by patand »

944 eller 931, verkar ju vara ganska jämnsnabba i "upphottat" skick. Jag och Edvin höll ju ganska jämna steg. :) Tekniken skiljer inte speciellt mycket heller egentligen.

Men ska du behålla den fina vita eller bygga på en "risigare"? :)
Patrik PCS #9071
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

headline
Addict

#148 Post by headline »

patand wrote:944 eller 931, verkar ju vara ganska jämnsnabba i "upphottat" skick. Jag och Edvin höll ju ganska jämna steg. :) Tekniken skiljer inte speciellt mycket heller egentligen.

Men ska du behålla den fina vita eller bygga på en "risigare"? :)
Är väl mest motorn jag tänker på. Kan 944 ganska bra + att det är lite mer meck med turbo. Inte alls omöjligt som sagt. Behåller den vita om jag inte hittar nåt annat vettigt!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

patand
Moderator & Raceputte

#149 Post by patand »

Ja vi lär väl alla få veta hur dina planer går... :)
Patrik PCS #9071

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

headline
Addict

#150 Post by headline »

Japp, det blir "ny" kärra till nästa säsong! Den vite får bli glidarbil och en rejskärra är på ingående!

Det blir en 924 NA som det är nerlagt mycket jobb i så jag slipper göra så mycket själv! :lol:

Kommer iofs bli en del skruvande ändå och jag får lägga mycket krut på att få ner vikten på åket så jag kan hänga med... Det blir inga kompromisser med den bilen i allafall!

:twisted:

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Post Reply