makkanftw wrote:Jag ser ju märkningen men har vet inte om det sitter rätt öht. 1/6 chans att jag fått det rätt av slump

STOPP vänta här nu! Kom på att du behöver inte se märkningen på svänghjulet för att kontrollera grundinställningen för tändningen!
Det finns ju en märkning på remskivan i framkant på vevaxeln också! Den märkningen skall stå rätt samtidigt som stora kamdrevet står rätt. Du kan ju kontrollera det lite extra genom att kolla hur 1:ans cylinder står när de två märkningarna stämmer.
Om det stämmer så ställer du då fördelaren så att rotorn pekar på 1:ans tändkabel.
Nu har du fått grundinställningen, typ "nollad".
Det du ska ha svänghjulsmärkningarna till är att finjustera tändningen med stroboskoplampa, men det kan ju också göras genom att märka upp gradtal på det stora kamremsdrevet (Gegge hade en bild med exempel på detta i någon tråd) om det visar sig att svänghjulsmärkningarna inte är i rätt läge.
Värt att utforska den möjligheten innan du ger dig på att flytta runt svänghjulet igen iaf.
