924 Turbo -79 She's alive!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#136 Post by makkanftw »

johan944 wrote:Tänk på att för att svänghjulets markeringar ska stämma så måste det sitta monterat på "rätt" sätt, hålen passar hur som men det finns markeringar i centrum på både vevaxel och svänghjul.

Stämmer inte dem så stämmer inte markeringen.
Det har jag såklart missat helt :(

Vilken kolv ska stå i ÖD och vilken ska vara i insug för att den ska vara "nollad"?

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#137 Post by makkanftw »

makkanftw wrote:
johan944 wrote:Tänk på att för att svänghjulets markeringar ska stämma så måste det sitta monterat på "rätt" sätt, hålen passar hur som men det finns markeringar i centrum på både vevaxel och svänghjul.

Stämmer inte dem så stämmer inte markeringen.
Det har jag såklart missat helt :(

Vilken kolv ska stå i ÖD och vilken ska vara i insug för att den ska vara "nollad"?
Är det som vanligt att 1an ska stå i topp (nolläge)?

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#138 Post by johan944 »

Ingen anning faktiskt, jag var tvungen att ta bort mitt svänghjul igen när jag såg att det skulle monteras på ett särskilt sätt. som tur var satt motorn fortfarande i stativet då.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#139 Post by patand »

makkanftw wrote:Är det som vanligt att 1an ska stå i topp (nolläge)?
1:an ska stå i övre dödläge givetvis. :) Dvs 1:ans kolv i topp.

Tänkt dock på att 1:ans kolv är i topp 2ggr per var varv på motorn (en gång vid kompression och 1 gång vid tömning av avgaserna). Se till att kolla att båda ventilerna är helt stända på 1:an när den är i topp det är då den skall tända.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#140 Post by makkanftw »

patand wrote:
makkanftw wrote:Är det som vanligt att 1an ska stå i topp (nolläge)?
1:an ska stå i övre dödläge givetvis. :) Dvs 1:ans kolv i topp.

Tänkt dock på att 1:ans kolv är i topp 2ggr per var varv på motorn (en gång vid kompression och 1 gång vid tömning av avgaserna). Se till att kolla att båda ventilerna är helt stända på 1:an när den är i topp det är då den skall tända.
Tack!!!! :D

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#141 Post by patand »

Bara så du inte tar mig för ordagrant... att 1:an är i topp innebär ju inte att den ska tända exakt när kolven vänder, utan det är ju bara ungefär runt det läget smo den ska tända. Men du kan använda det läget för att iaf få lite koll på hur motorn står. För att få tändningen rätt ställd behöver du dock hitta märkningen på svänghjulet och använda stroboskoplampa.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#142 Post by makkanftw »

Vilket innebär att jag måste ha ur hela blocket igen? :(
- Marcus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#143 Post by patand »

makkanftw wrote:Vilket innebär att jag måste ha ur hela blocket igen? :(
Ser du inte märkningen på svänghjulet öht?Den borde ju synas även om du satt svänghjulet fel.

Men sitter svänghjulet fel så stämmer ju inte inställningen gentemot det iof då...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#144 Post by makkanftw »

Jag ser ju märkningen men har vet inte om det sitter rätt öht. 1/6 chans att jag fått det rätt av slump :(
- Marcus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#145 Post by patand »

makkanftw wrote:Jag ser ju märkningen men har vet inte om det sitter rätt öht. 1/6 chans att jag fått det rätt av slump :(
STOPP vänta här nu! Kom på att du behöver inte se märkningen på svänghjulet för att kontrollera grundinställningen för tändningen!

Det finns ju en märkning på remskivan i framkant på vevaxeln också! Den märkningen skall stå rätt samtidigt som stora kamdrevet står rätt. Du kan ju kontrollera det lite extra genom att kolla hur 1:ans cylinder står när de två märkningarna stämmer.

Om det stämmer så ställer du då fördelaren så att rotorn pekar på 1:ans tändkabel.

Nu har du fått grundinställningen, typ "nollad".

Det du ska ha svänghjulsmärkningarna till är att finjustera tändningen med stroboskoplampa, men det kan ju också göras genom att märka upp gradtal på det stora kamremsdrevet (Gegge hade en bild med exempel på detta i någon tråd) om det visar sig att svänghjulsmärkningarna inte är i rätt läge.

Värt att utforska den möjligheten innan du ger dig på att flytta runt svänghjulet igen iaf. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#146 Post by makkanftw »

Vart på remskivan ska denna markering finnas? För där har jag letat som en dåre efter nollningsmärkning redan.
- Marcus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#147 Post by patand »

makkanftw wrote:Vart på remskivan ska denna markering finnas? För där har jag letat som en dåre efter nollningsmärkning redan.
På remskivan är det bara en liten skåra (skuren tvärs kanten) på den inre kanten av skivan. Den skall sen passas in mot en "pigg" eller vad man ska kalla det på blocket som sitter typ 10-15 grader motsols vridet från rakt upp.

Svårt att beskriva... men du borde se bilder på det både i Haynes och i verkstadshandboken (som jag antar du laddat ner från min hemsida).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#148 Post by makkanftw »

Sådär då satt toppen där den skulle. Dock upptäckte jag att termostathuset spruckit ganska rejält så är på jakt efter ett nytt sådant! Alltid är det något.. :P
- Marcus

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#149 Post by makkanftw »

Helt still står det inte :-)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#150 Post by patand »

makkanftw wrote:Helt still står det inte :-)
Trevligt! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users