944 N/A -84 l Projekt 944:1 GTS-front => SÅLD

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#121 Post by Daniel E »

Bankörning Mantorp 28/8.

Vädret var strålande, precis som mitt humör. Jag har ändrat lite på bromsarna så de är mycket stummare nu. :D
Dagen till ära körde vi den bortre halvan av banan. Alltså Mjölbykurvan, krönet, svängen vid depåinfarten och sen ut på rakan via en svag höger.
Jag har faktiskt aldrig kört denna varianten på Mantorp. Det ger mig tillfälle att träna på den förädiska Mjölbykurvan. Nu var farten inte lika hög som när man har hela rakan på sig. Men jag varvar fullt ut på fyran, drygt 6000rpm. :twisted: Sen är der bara att stå på hejdarna. Och som väntat kommer bakvagnens dans i gång. Vänster bak låser först, sen kommer höger och det är som att dansa på ett såpat salsgolv. Nu klarade jag dock denna kurva utan missöden. Värre var det för en svart 951:a som hamnade långt ut i Lecan. Men ett gäng starka karlar och långa band kopplat till en jeep ordnade allt. 951:an klarade dock magplasket bra, endast en servorem som lossnade var bestående men efter att alla Lecakulor sanerats.
Nu börjar jag få in riktigt flyt över krönet. Bromsa är för fegisar (bortset från dom som har mer än 163hk och verkligen använder dom). Det är bara att släppa lite på gasen, styra in och ge fullt. Man hinner gasa en bit innan man måste bromsa och spätta ner till tvåan i 90 gradaren vid depåsvängen. Det roliga med att köra denna bit av banan var det långa fullgashögern ut på slutet av dragrakan. Det är häftigt att se hur viktigt det är att ha farten med sig ut ur kurvor. Jag gasade :shock: mig förbi bilar med betydligt mer hk än min. KUL

Nu måste jag vänta hela två veckor till innan det är dags igen. Jag vill köra igen, nu!!!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Daniel E on 2007-09-11 22:58:44, edited 1 time in total.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#122 Post by fridsten »

Härliga bilder! Kul att se dig i full fart också.

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#123 Post by Daniel E »

Det är i full fart som våra bilar trivs som bäst. :D
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#124 Post by fridsten »

Jag undrar om min 924 N/A från 78 överhuvudtaget har något som kan kallas för full fart. :P

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#125 Post by Daniel E »

Bankörning Mantorp 11/9

Jag höll på att ge upp redan på vägen ner till Mantorp. Innan jag hade kommit till Nyköping hade himlen öppnat sig och regnet formligen öste ner. Inte så kul med slitna R-däck. Jag var tvungen att slå av på takten betänkligt. Men det klarnade så småningom och när jag kom till Mantorp tittade solen till och med fram.

Idag var det full attack på långa banan som gällde. Redan på årets första körning klarade jag 1:40 tider och har legat där hela säsongen. Men målet har varit att komma ner i 1:38. Därför var det kanske inte så konstigt att jag gick på lite för hårt i början.
Efter bara något varv tog jag i lite hårt i utgången av Parisern och körde över kurbsen på vänster sida av banan med både fram och bakhjulet. :oops: De är verkligen inte att leka med, Mantorps höga kurbs. Jäklar vad det slog i bilen, jag trodde allt skulle skramla isär. Tyvärr flaggades stinten av strax därefter då en GT3:a hade ställt sig en bit ut i gruset på insidan av chikanens utgång.

Andra stinten gick bättre. Jag såg till att däckstempen var rätt innan jag attackerade denna gång. Men däcken är hala. Kör på fyrhjulssladd i de flesta kurvor. Bromsarna bak låser såklart upp vilket gav ett, minst sagt, spännande ställ innan ingången till Mjölbykurvan. :? Efter att ha kört om, och blivigt omkörd av, div bilar har jag nu en röd BMW 320 som jag skall jaga ikapp. Jag tar in mycket efter Mjölbykurvan och över krönet, bromsar sent till vändningen vid depåkurvan och ger full gas ut på den korta rakan innan det är dags att bromsa och ta vänstern ut på start- och målrakan. Nu händer det som inte får hända. Jag går på gasen för tidigt, innerhjulet spinner för mycket och jag glider/sladdar ut till höger över kurbsen (är nog tom lite utanför). Får sen en sladd till vänster och en giftig höger retursladd som jag inte kan häva. Bilen vänder runt och med låsta hjul går jag baklänges snett mot armcoräcket på insidan av banan. PANG "JÄVLAR". Högra skärmen och en bit av fronten tar i innan jag hinner stanna. Bilen verkar gå ok men jag skyndar in till depån för att kontrollera skadan.
Höger framskärm och frontplåt är lite knögliga, blinkers paj och kofångare spräckt. När jag försöker att fälla upp lyserna fastnar de halvvägs och det blir kortis i motorn och kablaget. Varför löste inte säkringen ut? :(
Bilen funkar hur som helst bra mekaniskt, och det är huvudsaken.

Efter lite flaggvaktande är det dags för tredje stinten och det är lika bra att köra så att man inte fastnar i någon sorts avåkningsnoja. Denna gång är jag mera försiktig men pressar ändå på så mycket jag kan. Jag försöker att hänga på några väldigt snabba 993:or och känner att detta skall nog gå vägen. När soppalampan har blinkat en bra stund och jag har märkt att motorn hackat vid något tillfälle tar jag ett avsvalningsvarv. Inga missöden denna gång, puh.
Väl inne i depån ser jag att jag har lyckats med säsongens mål, klockan visar på höga 1:38. HURRA!!! Kvällen är räddad, mina mål är nådda. :D :D :D
Med sneda lysen ger jag mig av hemåt med Hassestålben i bilen bredvid. Han har också haft en bra kväll och bla snyggt kört om en 996 Carerra 4. Dessutom satte han snabbaste tid i slalomen.

Nu är det väl dags att börja fundera på vad jag skall göra med bilen. Men mer om det senare.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#126 Post by Pehr Johnsson »

Trist med plåten Daniel.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#127 Post by Karl Birgander »

Bra jobbat med körningen och att du körde direkt efteråt!
Nu har den fått lite krigsärr, så det är väl bara att börja tävla då eller? :D

Bra att det klarade sig helt ok!
Lite plåt går att ersätta! Nu har du också en anledning att greja fasta lysen! :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#128 Post by Daniel E »

Pehr Johnsson wrote:Trist med plåten Daniel.
Ingen större fara egentligen. Förra säsongens vevlagerras var jobbigare. Lite vintermek skadar aldrig. :wink:
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#129 Post by Daniel E »

Karl Birgander wrote:Bra jobbat med körningen och att du körde direkt efteråt!
Nu har den fått lite krigsärr, så det är väl bara att börja tävla då eller? :D

Bra att det klarade sig helt ok!
Lite plåt går att ersätta! Nu har du också en anledning att greja fasta lysen! :D
Krigsärr :D Jag gillar inte trailerqueens, så jag tar det som en komplimang.
Att bygga om lyserna har jag gått och sugit på ett bra tag nu. Detta är en bra anledning.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#130 Post by Pehr Johnsson »

...då blir det plastskärmar nu då? :D
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#131 Post by patand »

Tur i oturen! Kul "race" rapport! :D Snyggt kört och bra varvtid! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#132 Post by patand »

TIPS: Fyll på denna nystartade tråd: forum/viewtopic.php?t=13283

Tipsa Hasse också!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#133 Post by Cédric »

Kul att det går undan, mindre kul att blev buckligt. Men det är i sådana lägen man är glad att man inte kör gt3 :)

Tar du tid själv eller har du en laptajmingslav i depån ?

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#134 Post by Karl Birgander »

Daniel E wrote: Krigsärr :D Jag gillar inte trailerqueens, så jag tar det som en komplimang.
Att bygga om lyserna har jag gått och sugit på ett bra tag nu. Detta är en bra anledning.
Det VAR en komplimang!

Håller med cedric om hur kul det varit i en gt3 eller något exotiskt i glas/kolfiber! :? :? :roll:


Kul att se bilens och din utveckling!

Hur gick det för dig i slalom?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#135 Post by Daniel E »

Cédric wrote:Kul att det går undan, mindre kul att blev buckligt. Men det är i sådana lägen man är glad att man inte kör gt3 :)

Tar du tid själv eller har du en laptajmingslav i depån ?
Vi känner alla till GT3 syndromet, dyr bil = lite attack. Men jag skulle inte ha råd med nya däck till en sån bil ens, de är nog dyrare än hela min bil. :)

Nej, jag har inget laptimertjofräs. Jag förlitar mig på hederligt stoppur, även om det är lite extra funktioner så som bästa varv, snittid m.m.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]