Bankörning Mantorp 11/9
Jag höll på att ge upp redan på vägen ner till Mantorp. Innan jag hade kommit till Nyköping hade himlen öppnat sig och regnet formligen öste ner. Inte så kul med slitna R-däck. Jag var tvungen att slå av på takten betänkligt. Men det klarnade så småningom och när jag kom till Mantorp tittade solen till och med fram.
Idag var det full attack på långa banan som gällde. Redan på årets första körning klarade jag 1:40 tider och har legat där hela säsongen. Men målet har varit att komma ner i 1:38. Därför var det kanske inte så konstigt att jag gick på lite för hårt i början.
Efter bara något varv tog jag i lite hårt i utgången av Parisern och körde över kurbsen på vänster sida av banan med både fram och bakhjulet.

De är verkligen inte att leka med, Mantorps höga kurbs. Jäklar vad det slog i bilen, jag trodde allt skulle skramla isär. Tyvärr flaggades stinten av strax därefter då en GT3:a hade ställt sig en bit ut i gruset på insidan av chikanens utgång.
Andra stinten gick bättre. Jag såg till att däckstempen var rätt innan jag attackerade denna gång. Men däcken är hala. Kör på fyrhjulssladd i de flesta kurvor. Bromsarna bak låser såklart upp vilket gav ett, minst sagt, spännande ställ innan ingången till Mjölbykurvan.

Efter att ha kört om, och blivigt omkörd av, div bilar har jag nu en röd BMW 320 som jag skall jaga ikapp. Jag tar in mycket efter Mjölbykurvan och över krönet, bromsar sent till vändningen vid depåkurvan och ger full gas ut på den korta rakan innan det är dags att bromsa och ta vänstern ut på start- och målrakan. Nu händer det som inte får hända. Jag går på gasen för tidigt, innerhjulet spinner för mycket och jag glider/sladdar ut till höger över kurbsen (är nog tom lite utanför). Får sen en sladd till vänster och en giftig höger retursladd som jag inte kan häva. Bilen vänder runt och med låsta hjul går jag baklänges snett mot armcoräcket på insidan av banan.
PANG "JÄVLAR". Högra skärmen och en bit av fronten tar i innan jag hinner stanna. Bilen verkar gå ok men jag skyndar in till depån för att kontrollera skadan.
Höger framskärm och frontplåt är lite knögliga, blinkers paj och kofångare spräckt. När jag försöker att fälla upp lyserna fastnar de halvvägs och det blir kortis i motorn och kablaget. Varför löste inte säkringen ut?
Bilen funkar hur som helst bra mekaniskt, och det är huvudsaken.
Efter lite flaggvaktande är det dags för tredje stinten och det är lika bra att köra så att man inte fastnar i någon sorts avåkningsnoja. Denna gång är jag mera försiktig men pressar ändå på så mycket jag kan. Jag försöker att hänga på några väldigt snabba 993:or och känner att detta skall nog gå vägen. När soppalampan har blinkat en bra stund och jag har märkt att motorn hackat vid något tillfälle tar jag ett avsvalningsvarv. Inga missöden denna gång, puh.
Väl inne i depån ser jag att jag har lyckats med säsongens mål, klockan visar på
höga 1:38. HURRA!!! Kvällen är räddad, mina mål är nådda.
Med sneda lysen ger jag mig av hemåt med Hassestålben i bilen bredvid. Han har också haft en bra kväll och bla snyggt kört om en 996 Carerra 4. Dessutom satte han snabbaste tid i slalomen.
Nu är det väl dags att börja fundera på vad jag skall göra med bilen. Men mer om det senare.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.