951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#106 Post by Pehr Johnsson »

SAAB?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#107 Post by 951master »

Pehr Johnsson wrote:SAAB?
Killen har en viss förkärlek till de sydsvenska jordfräsarna..

BTW. Jon, när ska du komma över å ta loss dina fjäderben ifrån min bil, så ja kan sätta på dom riktiga grejerna? :lol:
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#108 Post by Pehr Johnsson »

951master wrote:
Pehr Johnsson wrote:SAAB?
Killen har en viss förkärlek till de sydsvenska jordfräsarna..
Oj då! Hoppas verkligen inte att det är allvarligt och att du/Jon återhämntar sig snabbt. Hopps verkligen inte det medför några komplikationer framöver :( Krya på dig.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#109 Post by Erol »

951master wrote:
Pehr Johnsson wrote:SAAB?
Killen har en viss förkärlek till de sydsvenska jordfräsarna..
BTW. Jon, när ska du komma över å ta loss dina fjäderben ifrån min bil, så ja kan sätta på dom riktiga grejerna? :lol:

Mmmm, men jag har såld den Saab som jag hyste kännslor för:
Image

nu skall jag bara avyttra sambons 900 -94. Nån som vill köpa?

Ev. kommer jag å Madde över ikväll, då kan vi ta fjäderbenen :wink:


Pehr Johnsson wrote:
951master wrote:Killen har en viss förkärlek till de sydsvenska jordfräsarna..
Oj då! Hoppas verkligen inte att det är allvarligt och att du/Jon återhämntar sig snabbt. Hopps verkligen inte det medför några komplikationer framöver :( Krya på dig.

Den största komplikationen är att man blivit totalt vridmometsberoende
efter nästan 10 år med trimmad Saab turbo! Men det ska botas med en
ordentligt trimmad 951:a :wink:





/ Erol


Ps. 951master glömde å säga att han är nyfrälst Saabåkare åxå, han har
letat 9-5.or på löpande band sen han sålde sin 9000 2,3T :roll: Dock så
vart han med BMW för tillfället, men sneglar fortfarande på Saabannonser...
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#110 Post by 951master »

Erol wrote: Ps. 951master glömde å säga att han är nyfrälst Saabåkare åxå, han har
letat 9-5.or på löpande band sen han sålde sin 9000 2,3T :roll: Dock så
vart han med BMW för tillfället, men sneglar fortfarande på Saabannonser...
Hysssch :oops:
Last edited by 951master on 2008-11-16 17:05:15, edited 2 times in total.
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#111 Post by Erol »

951master wrote:när ska du komma över å ta loss dina fjäderben ifrån min bil, så ja kan sätta på dom riktiga grejerna? :lol:

Söndagen meckades det Porsche, men inte min egen :? Dock så var det
mina fjäderben som skruvades loss :wink:

Snålwerner ville inte släppa sina coilisar till mig för samma pris så jag fick
nöja mig med orginalfjäderben...


Mina fjäderben brevis Richards nya coilover:
Image


Upptäckte att det kommer att bli problem med att montera mina camberplates
(likadana som den som sitter på coiloverdämparen i mitten) min bil kommer
bli ca 3 cm för hög med camberplates, nån som har något tips?

Bortsett från att bygga om till ställbara fjäderben eller köpa andra camberplates?



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

#112 Post by YocaL »

lite offtopic:
men har gaz färdiga coiloverkit till 944 bak & fram?
Jag har bara hittat lösa dämpare.
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#113 Post by Erol »

YocaL wrote:lite offtopic:
men har gaz färdiga coiloverkit till 944 bak & fram?
Jag har bara hittat lösa dämpare.

Nope, detta är ett custom made kit, dvs. beställt efter eget önskemål.
Dock så har de ju gjort detta och borde därför kunna göra flera!



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

#114 Post by YocaL »

Aha ok. tack! :)
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#115 Post by Erol »

Har blästrat och tvättat lite saker under veckan som varit, dock så vart det
ett större projekt än vad jag räknat med från början.

Det började med att jag skulle lossa generatorn från generatorfästet, det
gick si så där, slutade med att jag drog av M10 bulten som generatorn
sitter fast med :evil:

Image



Detta resulterade i att jag fick dela på generatorn för att komma åt den fastärjade bulten.

Image


Nu när generatorn ändå var isärskruvad så skrotade jag min idé om att
göra rent den med stålborste och kastade in stommen i blästerskåpet

- Före -
Image

- Efter -
Image


Lackade sedan de blästrade delarna så att de inte ska oxidera så fort bilen tas i trafik.
Image


Sen monterade allt ihop igen, hoppas bara att den fungerar, annars är jobbet gjort i onödan :roll:
Image
Image


Sen passade jag även på att blästra och lacka lite andra prylar när jag
ändå hade ångan uppe :wink:

Image
Image



Det var allt för denna gången...



/ Erol



Ps. Tack Johan "DLS", för lån av bläster och verkstad!
Last edited by Erol on 2008-11-23 01:03:53, edited 1 time in total.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#116 Post by Maxx »

Gjorde ett litet studiebesök i Erols garage idag och jag måste säga att den gröna nyansen på metalliclacken är superb! Och bilen är snart färdig, bara lite att montera. ;)

Tack för lånet av fälgar, transport och allt annat! :D
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#117 Post by patand »

Man skulle ha ett blästerskåp... snygga prylar blir det! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#118 Post by Erol »

patand wrote:Man skulle ha ett blästerskåp... snygga prylar blir det! :D

Ja det vore inte helt fel... Jag tackar "DLS" för hjälp med blästring!


Har skruvat lite på söndagen, började med att byta casterblocken, kanske inte behövdes, vad tror du?

Image


Passade även på att byta båda damaskerna på styrväxeln, ena damasken va trasig.

Image

Så nu är jag klar med framvagnen, den skall bara monteras på bilen, så fort motorn sitter på plats!

På tal om motorn, har även pysslat lite med att få plats med turbon, lite halvtight vid insuget...

Image

Det är fortfarande lite att fixa och dona innan det är dax för uppstart...



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#119 Post by Pehr Johnsson »

Uj! Vad casterblocken såg ut! Hur långt har de rullat?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#120 Post by Erol »

Pehr Johnsson wrote:Uj! Vad casterblocken såg ut! Hur långt har de rullat?

Ingen aning, förmodligen sen bilen var ny 1986, gummi är ju en färskvara
och detta utgångsdatum var nog passerat :wink:

Iofs, va det inte helt av, bara sprucket, men utan bekymmer vred jag av
bussningen med handkraft...



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users