
924 -76 | Räserbilen
- fridsten
- Turbo-Poster
- Posts: 619
- Joined: 2007-06-28 14:35:42
- Bilmodell: Boxster
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Solna
- Contact:
Re: 924 -76 | Räserbilen
Kan ni inte få 118 100 att sponsra er? Vore klockrent med tanken på reklamen de kör nu... 

- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 924 -76 | Räserbilen
Vad bra då känner ni redan till det, jag menade mer för framtida utvecklingTjonken wrote: Ja, Cédric tipsade om det för ett tag sen, men dom här fälgarna var billigare.![]()
Nu har vi fått dit en rejsig klibba i framrutan också, så vi inte glömmer bort vad vi heter.![]()

Snygg streamer

Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Tjonken
- S2-Poster
- Posts: 294
- Joined: 2009-05-14 15:31:19
- Telefon: 0733821214
- Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
- Årsmodell: 1987
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 -76 | Räserbilen
Hahaha, ja det vore nåt.fridsten wrote:Kan ni inte få 118 100 att sponsra er? Vore klockrent med tanken på reklamen de kör nu...

"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall
Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02
Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592
Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02
Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592
- Tjonken
- S2-Poster
- Posts: 294
- Joined: 2009-05-14 15:31:19
- Telefon: 0733821214
- Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
- Årsmodell: 1987
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 -76 | Räserbilen
Nu närmar det sig med stormsteg. Bilen har nu fått en bogserögla även bak och nya bromsbelägg ligger och väntar på att jag ska hämta ut dom.
Andra fälgar - KLART
Nya däck - KLART
Bogserögla bak - KLART
Generatorremsbyte - KLART
Kamremsbyte - KLART
Sänkning bak - KLART
Byta bromsbelägg - alldeles snart...
På lördag mellan 17-22 på Mantorp Park är racet, så om ni av nån anledning är i närheten så kom och heja fram oss, eller kom fram och heja på oss.
Andra fälgar - KLART
Nya däck - KLART
Bogserögla bak - KLART
Generatorremsbyte - KLART
Kamremsbyte - KLART
Sänkning bak - KLART
Byta bromsbelägg - alldeles snart...
På lördag mellan 17-22 på Mantorp Park är racet, så om ni av nån anledning är i närheten så kom och heja fram oss, eller kom fram och heja på oss.

"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall
Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02
Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592
Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02
Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592
- Tjonken
- S2-Poster
- Posts: 294
- Joined: 2009-05-14 15:31:19
- Telefon: 0733821214
- Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
- Årsmodell: 1987
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 -76 | Räserbilen
Igår var det ju race igen. Det var samma upplägg som förra racet vi körde, start kl.17 och målgång kl.22,
med 5 obligatoriska depåstopp. Den stora skillnaden nu, mot i början av juni, var att dom sista timmarna var det mörkt...
"D" tog första stinten, och allt såg bra ut. Ända tills vi inte såg honom alls längre... Bilen hade tvärdött, och "D" stod still i Pariserkurvan. Bärgningsbil till depån, där det snabbt visade sig att ett kabelbrott vid tändspolen var boven i dramat.
Så efter nån minut i depån var han ute på banan igen. Resten av stinten flöt bra, med en rolig kubbning med den vita Volvon (nr.5)
Dags för förar byte, och Lillen tog över ratten.
Allt rullade på bra och 50 minuter senare var det dags för förarbyte igen.
Jag hoppade in i bilen och gav mig ut. Nu skulle det bli spännande att känna skillnaden i väghållning, efter sänkning och nya fälgar och däck.
Och bilen kändes betydligt mycket bättre nu, än sist. Vilken skillnad!
Min stint flöt på bra. Jag körde ikapp den svarta Alfa 155:an(nr.155), men jag lyckades inte ta mig förbi. Bilarna var extremt lika i acc och fart, och i kurvorna var det inte lätt att köra förbi. Men jag hade riktigt kul när jag låg bakom och letade luckor.
Efter några varv så gick han dock i depå (jag tror dom blev invinkade pga att dom saknade bromsljus), och inte så långt efter det var det ändå dags för mig att lämna över ratten till D, och hans andra stint.
Medan vi bytte plats tog sig Lillen en snabb titt på bromsarna. I med 20 liter soppa, och sen var det bara att skicka ut D igen.
Inga missöden nu heller, och D satte vårat snabbaste varv under den här stinten.
Men i depån beslutade Lillen att vi måste byta bromsbelägg vid nästa förarbyte, för dom höll redan på att ta slut. Så våra nya belägg som monterades på morgonen klarade inte mer än drygt 3 timmars racing.
Beläggbytet förbereddes och D vinkades in efter sin stint. Belägg byttes, förare byttes och ytterligare 20 liter soppa slogs i. Allt som allt tog det stoppet c:a 22 minuter.
Lillen gav sig iväg ut, men efter 5 varv kom han in igen. Det gick inte att gasa fullt och bilen var slö.
Det visade sig kvickt att bara ena porten öppnade.
10 minuter senare var Lillen ute i mörkret och gasade för fullt igen.
16 varv till blev det för honom innan det var dags för det sista förarbytet.
Jag tog plats och skulle bara starta bilen och ge mig ut, men...startmotorn ville inte vara min vän. Det fick bli start med hjälp av mankraft, men iväg kom jag.
Ut i den svarta natten bar det. Utan annan belysning än original... Herrejösses! Det hade nästan varit bättre att sätta en vit blindkäpp i fronten... Och när man sen fick nån bakom sig som bländade i backspeglarna blev det i stort sett omöjligt att se nåt överhuvudtaget. Det bästa var att bara släppa förbi och försöka ta rygg på den bilen istället.
Så till nästa race MÅSTE vi ha bättre belysning!
Men till slut viftades målflaggan, och vi hade fullföljt vårt andra race!
Vi slutade 6:a av 9 startande, och är helnöjda.
En kul detalj är att våra respektive varvtider är såpass jämna. D var snabbast med 1.08.050, sen Lillen med 1.08.419, och jag som var ytterligare 3(!) tusendelar långsammare med 1.08.422!
Så det skiljer bara 0.372 sekunder mellan oss.
Nu ser vi fram emot nästa race, som är ett 12-timmars lopp som går av stapeln den 9 oktober.
med 5 obligatoriska depåstopp. Den stora skillnaden nu, mot i början av juni, var att dom sista timmarna var det mörkt...
"D" tog första stinten, och allt såg bra ut. Ända tills vi inte såg honom alls längre... Bilen hade tvärdött, och "D" stod still i Pariserkurvan. Bärgningsbil till depån, där det snabbt visade sig att ett kabelbrott vid tändspolen var boven i dramat.
Så efter nån minut i depån var han ute på banan igen. Resten av stinten flöt bra, med en rolig kubbning med den vita Volvon (nr.5)
Dags för förar byte, och Lillen tog över ratten.
Allt rullade på bra och 50 minuter senare var det dags för förarbyte igen.
Jag hoppade in i bilen och gav mig ut. Nu skulle det bli spännande att känna skillnaden i väghållning, efter sänkning och nya fälgar och däck.
Och bilen kändes betydligt mycket bättre nu, än sist. Vilken skillnad!
Min stint flöt på bra. Jag körde ikapp den svarta Alfa 155:an(nr.155), men jag lyckades inte ta mig förbi. Bilarna var extremt lika i acc och fart, och i kurvorna var det inte lätt att köra förbi. Men jag hade riktigt kul när jag låg bakom och letade luckor.
Efter några varv så gick han dock i depå (jag tror dom blev invinkade pga att dom saknade bromsljus), och inte så långt efter det var det ändå dags för mig att lämna över ratten till D, och hans andra stint.
Medan vi bytte plats tog sig Lillen en snabb titt på bromsarna. I med 20 liter soppa, och sen var det bara att skicka ut D igen.
Inga missöden nu heller, och D satte vårat snabbaste varv under den här stinten.
Men i depån beslutade Lillen att vi måste byta bromsbelägg vid nästa förarbyte, för dom höll redan på att ta slut. Så våra nya belägg som monterades på morgonen klarade inte mer än drygt 3 timmars racing.
Beläggbytet förbereddes och D vinkades in efter sin stint. Belägg byttes, förare byttes och ytterligare 20 liter soppa slogs i. Allt som allt tog det stoppet c:a 22 minuter.
Lillen gav sig iväg ut, men efter 5 varv kom han in igen. Det gick inte att gasa fullt och bilen var slö.
Det visade sig kvickt att bara ena porten öppnade.
10 minuter senare var Lillen ute i mörkret och gasade för fullt igen.
16 varv till blev det för honom innan det var dags för det sista förarbytet.
Jag tog plats och skulle bara starta bilen och ge mig ut, men...startmotorn ville inte vara min vän. Det fick bli start med hjälp av mankraft, men iväg kom jag.
Ut i den svarta natten bar det. Utan annan belysning än original... Herrejösses! Det hade nästan varit bättre att sätta en vit blindkäpp i fronten... Och när man sen fick nån bakom sig som bländade i backspeglarna blev det i stort sett omöjligt att se nåt överhuvudtaget. Det bästa var att bara släppa förbi och försöka ta rygg på den bilen istället.
Så till nästa race MÅSTE vi ha bättre belysning!
Men till slut viftades målflaggan, och vi hade fullföljt vårt andra race!
Vi slutade 6:a av 9 startande, och är helnöjda.

En kul detalj är att våra respektive varvtider är såpass jämna. D var snabbast med 1.08.050, sen Lillen med 1.08.419, och jag som var ytterligare 3(!) tusendelar långsammare med 1.08.422!
Så det skiljer bara 0.372 sekunder mellan oss.
Nu ser vi fram emot nästa race, som är ett 12-timmars lopp som går av stapeln den 9 oktober.
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall
Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02
Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592
Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02
Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592
- Tjonken
- S2-Poster
- Posts: 294
- Joined: 2009-05-14 15:31:19
- Telefon: 0733821214
- Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
- Årsmodell: 1987
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 -76 | Räserbilen
Förberedelserna inför nästa race är igång.
Idag gjordes en lista över vad som måste göras inför den 9/10.
Bl.a:
Byta startmotor
Montera extraljus
Fixa sidorutan (som inte går att veva upp längre)
Byta backspeglar
Köpa en uppsättning fälgar till
Byta olja och filter
Vi har också kommit fram till att vi skulle vilja ta in ytterligare en förare.
Så om det finns nån här som är sugen på att ratta "Räserbilen" runt Mantorp Park några timmar den 9/10, så skicka ett PM eller ring mig på 0733-821214.
Idag gjordes en lista över vad som måste göras inför den 9/10.
Bl.a:
Byta startmotor
Montera extraljus
Fixa sidorutan (som inte går att veva upp längre)
Byta backspeglar
Köpa en uppsättning fälgar till
Byta olja och filter
Vi har också kommit fram till att vi skulle vilja ta in ytterligare en förare.
Så om det finns nån här som är sugen på att ratta "Räserbilen" runt Mantorp Park några timmar den 9/10, så skicka ett PM eller ring mig på 0733-821214.
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall
Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02
Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592
Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02
Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592
- Tjonken
- S2-Poster
- Posts: 294
- Joined: 2009-05-14 15:31:19
- Telefon: 0733821214
- Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
- Årsmodell: 1987
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 -76 | Räserbilen
Operation "Fixa-bättre-bromsar-så-vi-inte-behöver-byta-belägg-var-tredje-timme" är igång.
Jag tänkte väl att vi skulle köpa bättre belägg, men Lillen hade suttit och klurat lite härom kvällen.
Så nu blir det större, ventilerade, slitsade, hålborrade skivor från Saab 9000! Samtidigt byter vi ut dom räjsiga trumbromsarna bak mot skivor också. Här ska bromsas!
Jag tänkte väl att vi skulle köpa bättre belägg, men Lillen hade suttit och klurat lite härom kvällen.
Så nu blir det större, ventilerade, slitsade, hålborrade skivor från Saab 9000! Samtidigt byter vi ut dom räjsiga trumbromsarna bak mot skivor också. Här ska bromsas!

"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall
Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02
Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592
Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02
Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -76 | Räserbilen
Se till att framförallt få bra bromskylning, det sparar bromsbeläggen rejält! 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Tjonken
- S2-Poster
- Posts: 294
- Joined: 2009-05-14 15:31:19
- Telefon: 0733821214
- Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
- Årsmodell: 1987
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 -76 | Räserbilen
Vi kom till slut fram till att vi inte hinner klart med ombygnationen av bromsarna innan nästa race, så det får vänta till vintern.
Nu sitter det iaf 3 extraljus bultade på kofångaren... Fyy f-n, det är inte vackert, men det hjälper oss förhoppningsvis i mörkret.
T.o.m. nya torkarblad på nu. 
Bromskylning har vi, men vi ska nog försöka bättra på den lite. Vi får se vad vi hittar på.patand wrote:Se till att framförallt få bra bromskylning, det sparar bromsbeläggen rejält!
Nu sitter det iaf 3 extraljus bultade på kofångaren... Fyy f-n, det är inte vackert, men det hjälper oss förhoppningsvis i mörkret.


"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall
Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02
Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592
Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02
Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592
-
- Turbo-Poster
- Posts: 669
- Joined: 2008-10-25 07:03:10
- Bilmodell: 993 C2
- Location: Hyssna / Katrineholm
- Contact:
Re: 924 -76 | Räserbilen
Hej
Verkar riktigt kul det där...
Vad är det för budget bakom detta?
Mvh / Micke

Verkar riktigt kul det där...
Vad är det för budget bakom detta?
Mvh / Micke
Nordic Jack 993 Carrera 2
Fd. 944 S 88:A
Fd. 944 S 87:A
Fd. 944 S 88:A
Fd. 944 S 87:A
- Tjonken
- S2-Poster
- Posts: 294
- Joined: 2009-05-14 15:31:19
- Telefon: 0733821214
- Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
- Årsmodell: 1987
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 -76 | Räserbilen
Budget?watp wrote:Hej![]()
Verkar riktigt kul det där...
Vad är det för budget bakom detta?
Mvh / Micke

Bilen har hittils kostat c:a 45000:-, ink. inköp, byggkostnad, ja precis allt, och 2st 5-timmarsrace.
Last edited by Tjonken on 2010-09-26 10:02:52, edited 1 time in total.
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall
Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02
Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592
Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02
Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592
- fridsten
- Turbo-Poster
- Posts: 619
- Joined: 2007-06-28 14:35:42
- Bilmodell: Boxster
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Solna
- Contact:
Re: 924 -76 | Räserbilen
Om ni vill ha ett par cupspeglar från Realcar i kolfiberimitation, så har jag ett par ni kan få. Kan hjälpa till att få ner luftmotståndet, så det går fortare. Sen gör ju utseendet att toppfarten ökar med minst 20 km/h och tiden 0-100 kapas med minst en halv sekund. 

- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -76 | Räserbilen
Njae, ha gärna kvar orginalspeglarna. Bra bakåtsikt är klart viktigare om man vill ha bilen hel efter ett rejs. Ska bli riktigt kul det här, jag har valt att hoppa på tåget och ska med till mantorp och köra 12h rejset. Ska bli sjukt kul det här !
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 924 -76 | Räserbilen
Underhållande tråd
. Intressant att teamet är så pass jämna som förare. Kul att Cedric blandar sig in som pilot. Lycka till allesammans
.


Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Tjonken
- S2-Poster
- Posts: 294
- Joined: 2009-05-14 15:31:19
- Telefon: 0733821214
- Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
- Årsmodell: 1987
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 -76 | Räserbilen
Då har vi ju som sagt förstärkt teamet till nästa race.
Ska bli kul att se hur fort det verkligen går att köra bilen. Så din uppgift, Cédric, blir ju att piska upp farten ordentligt och sen lära oss hur man gör. 
Och speglarna behåller vi som dom är så länge, men tack iaf, Fredrik.


Och speglarna behåller vi som dom är så länge, men tack iaf, Fredrik.
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall
Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02
Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592
Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02
Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592
Who is online
Users browsing this forum: No registered users