951 -87 | Nahpets

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#106 Post by Nahpets »

Jaha ja ...

jobbat övertid i garaget. Hoppas det smakar därefter ...

Jag är äckligt irrriterad.
Hade ju läckage på servoslangarna. Efter noggrannare titt på da schlangs, visade sig att dessa är bovarna. Dumsnål (mitt mellannamn) som jag är så tänkte jag ... jag fixar detta själv!
Så jag åkte först till Hydroscand ... och ärligt talat ... de var inte de vassaste knivarna i lådan. Åtminstone inte den liraren jag pratade med: Här kommer jag, gör klart för dem att jag inte är sakkunnig och att jag vill ha två nya slangbitar som ska fästa på en servobehållare: behållare till pump och behållare till kylslinga. Det finns ett problem, ändarna på slangdimensionerna måste vara olika.
Jag börjar snacka olika slangdiametrar med koppling med slangklämmor, men de småler och säger att servosystem de bygger ju 100 bar så det håller inte.
Lustigt nog så finns det TYDLIGA schlangklämsmärken på slangarna jag har med mig, men detta tar de inte notis om ... utan vad gör killen. Jo ... han fixar ARMERADE hydraulslangar och klämmer fast detta med RAMBOkoppling ... ! Skojar inte, kunde använt skiten som vapen.
När jag ser dessa, säger jag; jaha dessa ska jag montera med slangklämmor? Nej det går inte säger han tyst... :evil:
Tjenare tänker jag, jag har ju faktiskt sagt att detta är till en bil.
Det slutar med att jag åker därifrån med en slang bit lös och en slangbit klämd på kylslingan. (DOCK när denna var monterad så visade det sig att snubben orsakat STOPP... så nu måste jag demontera skiten igen)
Så går det när proffs leker proffs. Kom ner på marken ... 300 kr fick jag pröjsa ... svart dessutom.
Så vad hände ... jo ... lekmannen Stephan åker till Swedol, skaffar andra slangbitar med kopplingar med slangklämmor och fixade biffen själv. :#cheers:

- Monterade Denso stift IW22 från eBay av Daveknowsdeals, monterade och klara.
- Bytt bromsvätskan
- Klippte av servoremmen efter att jag upptäckte att det var stopp i systemet pga täppt kylslinga.... :evil:

Påställning och besiktning senare idag ... :)

:#944burn:

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#107 Post by gurra »

Trist med dålig service! De brukar vara bra på Hydroscand, du måste haft otur.
Tur att lekman Stephan styrde upp det hela :d=:
Lycka till på besiktningen.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#108 Post by Nahpets »

Tack Gustaf!

Besiktningen gick bra. Det nedslag jag fick var inte oväntade.
- Strålkastarpumpen paj
- Slitet däck

Dock måste jag säga att jag är nedrans trött på att meka bil just nu. Iförsig har jag hållit på i fyra dagar sträck mellan 22 -02 för att iordningställa den inför besiktningen.
Jag vill bara köra och vara glad.

Idag fick jag första (allvarliga) känslan att jag borde sälja den. :(
Glädjen är inte riktigt där längre. Kan nog bero på att jag saknar kontinuerlig närvaro av porschepolare/mekarpolare. Det är bara jag med bilen och den trevliga dagliga kontakten med artfränder saknas. I och med att jag blir av med garaget snart så blir det extra tomt. Men kanske också att jag lider av sömnskuld som adderar extra pessimism.

Klart är att jag måste ta tag i ytskiktet ifall jag säljer. Omlackering front, samt vänster sida efter blästringsskadorna på Gotland Ring.

Nej, nu ska jag vila. Fundera på vad jag vill. :?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#109 Post by patand »

Det är ALLTID roligare att meka om man är fler än en.

Men du ska se att det känns kul när du kommer ut på banorna och träffar likasinnade! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#110 Post by Nahpets »

Så ... servoslangarna bytta. Och servosystemet luftat.
Det var en resa värre än jag trott.
Har haft ur servooljan en gång tidigare och då var det bara att hälla i så var det luftat och klart. Denna gång gick det inte lika rättframt. Men efter lite bökande blev det klart.

Nu slipper jag förhoppningsvis köpa nya kränghämmarbussning varje säsong. Den förstörs ju av oljan ... mjuk och svullen. Tänk att gummi kan kosta en 500 lapp.

Nu gäller det att få till ombesiktningen klar sedan är SÄSONGEN IGÅNG !!! :#cheers:
Här har jag köpt en Biltema spolarpump, sedan blir det en uppsättning fälgar. Sålde ju mina fina svarta eftersom jag tänkte med arslet. Har kommit på att det är bra att kunna ha sommardäck och R-däck.

Wrroam ! :D

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#111 Post by Nahpets »

Första baneventet avklarat på Sviesta. (http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=916020#916020" onclick="window.open(this.href);return false;). Finns en erotisk bild på mig :mrgreen: .
Skitkul! :)

Bilen fungerade som den skulle. Justerade laddadet till ca 1bar. Servon levde livet. Kylarvattnet höll sig på plats. Taktventilen fungerade.
Cheezes vad jag svettades ... fick låna en Nolan skidhjälm modell mindre så Top Model var att glömma denna gången.
Något som irriterar mig är bromseffekten. Första 2, 3 varven är bromsarna riktigt bra. Sedan känner jag att de inte är lika på bettet.

Ett av mina mål med dagens övning var att köra gummit av min slitna R888or. Herr Besiktningsman (kollade på däcken i 5 minuter...) tyckte att dessa var nära kassaktion förutom ett som redan var out of bounds. Ganska lagom faktiskt: Pundet är lågt så nu blir det 255or och 245or fram från Camskill. Beställt och klart.
Tyvärr kommer budgeten för detta år bli lägre än tänkt pga Radonsanering i huset ... hade sådana stråningsvärden att dammtussana lyste i mörkret,

Det andra målet var att ta den där långa, läskiga högerkurvan utan att dansa ut i vassen. Det gick bra. Två gånger kände jag att det var nära ... vilken kick när man klarar av att rädda situationerna. Men fortfarande får jag inte till det. Imponeras av dessa kamikazes som ligger och dansar ut med stjärten på detta parti i fullt blås!
En ny sak jag upptäckte: jag gillar bilens beteende med nästan tom tank ... hade 1,8 bar fram (235or) och 1,9 bar bak (255or). Kändes som att jag kunde läsa av den bättre.

Shit vad jag längtar tills nästa event! :#944burn:

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#112 Post by patand »

Låter som du hade kul! Förhoppningsvis kan jag vara med och jaga runt några varv nästa gång. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#113 Post by gurra »

Kul, låter som att du fått tillbaka lite motivation nu!

Ps. låter inget vidare när dammtusarna lyser :lol:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#114 Post by Nahpets »

patand wrote:Låter som du hade kul! Förhoppningsvis kan jag vara med och jaga runt några varv nästa gång. :-)
Jag trodde faktiskt att jag skulle få se dig :) . Jag var den enda 944an på plats och du var saknad. Brukar alltid se dig där. Diggar din kroppsoverall, får oljetempen att visa rött ;).
gurra wrote:Kul, låter som att du fått tillbaka lite motivation nu!

Ps. låter inget vidare när dammtusarna lyser :lol:
Jo då, man blir lite tänd. Jag måste bara fixa en sådan där tidtagningsenhet. Köra utan är som att "äta kola med papper" .... if you know what I mean .... :wink:

Har sett någonstans att man kan nyttja en vanlig iPhone med GPSpuck och rätt mjukvara, istället för att köpa en 5000 kr box. Någon som har mer info?

Mvh
Stephan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#115 Post by patand »

Nahpets wrote:Jag trodde faktiskt att jag skulle få se dig :) . Jag var den enda 944an på plats och du var saknad. Brukar alltid se dig där. Diggar din kroppsoverall, får oljetempen att visa rött ;).
hehe... kul att man är saknad! :lol:
Nahpets wrote:Har sett någonstans att man kan nyttja en vanlig iPhone med GPSpuck och rätt mjukvara, istället för att köpa en 5000 kr box. Någon som har mer info?
IPhone grejar väl inte extern GPS puck? Eller?

Men mjukvara till IPhone finns det iaf, jag har en som heter LapTimer och en som heter CMSLapTimer. Tyvärr missade jag att prova dem när jag var på förarkursen... vet alltså inte hur bra det funkar med den interna GPSen (jag har IPhone 3GS).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#116 Post by Dea »

Var 1,8 och 1,9 bar varmtryck? om inte vilket varmtryck kom du upp i?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#117 Post by Nahpets »

Dea wrote:Var 1,8 och 1,9 bar varmtryck? om inte vilket varmtryck kom du upp i?

/Dea
Trycket mättes direkt efter depåstopp. Hade ingen koll på temperaturen.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#118 Post by Nahpets »

Mua ha ha ha ha ... Nahpets är street legal :#cheers:

Biltemaspolaren var plug n play!
Och däcken från Camskill kom till slut fram. Blev något strul, så det försenades 1 vecka.
245 mm fram på mina 8 tums fälgar verka funka (hade tidigare 235), liiite ballongvarning. Men viktigast är bankänslan; hoppas på mer överstyrning så vi får se vid nästa event.
Detta betyder att jag möjligtvis har Rdäck till salu som balanserar på street legalvågen ifall herr Blå är på humör.
Så idag var jag på obokad efterkontroll i Rissne. Dit ska jag åka fler gånger. Trevlig, ung personal och inte dessa kassaservicemänniskor som väntar på pensionen och låter humöret påverka servicen.
Nissen i Märsta hade jag lust att knäa i fejan ... minst två ggr.

Min servoslang som jag fixade så vackert började läcka en aning ... så det blir nog till att köpa en ny slang i alla fall.

Min stora utmaning nu är att hitta lämplig bromsuppgradering till min framvagn.
Dubbelkollade att jag inte felmonterat mina Baby brembook. De större kolvarna var fram så alltså är setupen korrekt.

Kanske, kanske blir det Mantorp på söndag ... Nämen!!! Det är ju imorgon ... :D .
Najs, najs sa indianen när han sått sin majs.
Regnkörning lär det bli, eftersom det tydligen ska regna.

Patand:
Angående GPH puck till iPhone ... har ingen aning. Hörsägen :) .

:#944burn:

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#119 Post by Nahpets »

Så var säsongens andra banevent avverkad på Mantorp under Increase arrangemang.
Frukost, fika, middag och eftermiddagsfika :D. Vilken dag!
Regngudarna försov sig och vi hade perfekt banväder; mulet, ca 10-15 grader.

Exklusiva bilar av olika modeller Porschar, Ferrari, Corvette, BMW, EVOs (nja ... ;) ), Jaguar XKR samt en liten Ariel som susade omkring. Trots den stora blandningen av skills så var banetiketten mycket bra.

I mitt förra "race" på Mantorp så klagade jag på understyrning. Istället för att gå på kränghämmare, fjädrar så satsade jag på 245or fram, istället för 235or. Och det blev mycket bättre!
En gång kokade vätskan för mig på långa rakan, men jag undvek grönbete. :#pray:

Bilen höll superbra. Mitt största problem just nu är bromsarna. Och faktiskt börjar jag tycka att bilen känns lite mjuk :? .
PEANsweden, Per, var på plats och han åkte med och körde min bil (tre varv) för att försöka förstå min bromsproblematik.
Det var mycket intressant att åka med Per som garanterat smiskade upp bilen i ett tempo som jag inte var beredd på. Han pressade den hårt i kurvorna, körde äckligt snabbt in i schickanen innan långa rakan. Det lustiga var att under hans körning hade bromsskivstemperaturen en ca 280 grader, medan under min var den 320 grader. :roll:

Slutsatsen var
1. Jag måste förbättra min bromsteknik till att inneha mer attack. ja ja ... patand kommer nu lägga in ett sådant där inlägg gammal är äldst :D ;) .
2. Bromskylning behövs. Bort med bromsskölden ... han gjorde fågelholksminen när han såg dem ... och in med kylluftskomponenter.
3. Uppgradera till större pjäser om inte 2 räcker till.
ÖVrigt tyckte han att bilen hade härlig balans.

Efter Pers input på bromssättet gjorde jag mitt bästa varv hittills; 1:35,1.
Jag förbättrade min tid från 1:37.0 till 1:35.1 ! :#cheers:
Undrar om jag skrek så det hördes utifrån på målrakan :).

Dock så tröttas bromsarna ut till slut så även med förbättrad bromsteknik så blir bromsen lite mushig, så något skall göras!
Dessutom blir det sista gången jag kör med PFC97 (långloppsbelägg). Dessa förstör, felaktigt uttal ... resterna från skivorna lägger sig på fälgarna, min fälgar och dessa kommer aldrig att bli lika fina som tidigare. Pean rekommenderade PFC 01, eller 06 samt Carbotech.

Dessutom måste jag börja fundera på lack av min lilla kärlek. Avvåkningsskadorna från GR syns och påminner mig, avgaser har färgat stjärten lätt gräddvit, småsten och skit skaver på hjulhusen.

Bilder på riddaren nytvättad! Som ni ser så gör fälgarna ett deprimerande intryck.
:#944burn:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Nahpets on 2010-05-10 15:06:09, edited 1 time in total.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#120 Post by patand »

Nahpets wrote:1. Jag måste förbättra min bromsteknik till att inneha mer attack. ja ja ... patand kommer nu lägga in ett sådant där inlägg gammal är äldst :D ;) .
:mrgreen: Sa inte jag... näe jag säger nog inget iaf, man ska inte sparka på den som ligger! ;)
Nahpets wrote:2. Bromskylning behövs. Bort med bromsskölden ... han gjorde fågelholksminen när han såg dem ... och in med kylluftskomponenter.

Dock så tröttas bromsarna ut till slut så även med förbättrad bromsteknik så blir bromsen lite mushig, så något skall göras!
Hade du blockat bort bromsskölden när du förbättrat bromstekniken? Har du tur räcker det med det för att öka kylningen och sen skadar det ju inte om du drar ett par kylslangar också förståss. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users