Har nu, efter års väntan äntligen tjackat mig en Porsche. Är ju tyvärr för fattig för en 944 som jag egentligen ville ha (är 18 år, går gymnasiet och har ingen fast anställning för tillfället) men är helt nöjd med en 924a!
Tänkte att man skulle inleda sin, med största sannolikhet, långa framtid här på 944sverige med att presentera bilen!
Alltså. Älsklingen är en 924 av första årsmodellen, 1976. När jag köpte bilen hade den bara stått. Förra ägaren hade köpt den till sin sambo för att egga henne att ta körkort, men så fick de barn och bilen blev stående i nästan två år. Då var den besiktigad. Men så stod den som sagt ute i snö och regn. Fullständigt bortglömd, stackaren.
Men så kom jag dit och tittade och fin var hon! Förardörrens sparklåda är rostig och behöver bytas, samt ytrost där någon tidigare ägare verkar ha haft takbox (!?), men det är inte farligt alls. Den hade alltså stått i nästan två år, men att starta och köra hem den från Ekerö till Tungelsta var inga problem, hon gick som en klocka!
Problemen
Tja, så stora problem är det ju inte.
- Strålkastarna var inte inkopplade, men det fixade jag så har nu både halv- och helljus.
- Förrförra ägaren tänkte förmodligen sätta in en startknapp, för han har ryckt tändningen. Soppapumpen går genom bakluckan in i cupén, jordningen hänger under tändlåset liksom startmotorn. Plussen sitter i nyckeln. Men det är nog inga större problem att fixa sedan. Bortsett från att hitta något vettigt sätt att dra in soppapumpen igen. (Någon som kan bidra med tips om hur det är original?)
- Ena bakhjulslagret skramlar som faen. Någon som har tips där?
- Handbromens lås fungerar inte. Bromsen tar jättebra och varningslampan fungerar, men handtaget stannar inte uppe.

Såhär ser hon ut efter att ha spenderat ca två timmar åt att tvätta henne.

Baksätena var helt och hållet gråvita när jag köpte henne. Det låg ett järnrör, ett gammalt paraply m.m där bak som jag inte har en aning om hur det kom dit! Men det gjorde det i alla fall. Uppenbarligen. Gjorde rent sätena ytterst noga. Tog kanske fyra timmar =S

Såhär ser hon ut inuti! Jordningen till tändningen syns hänga där! Och sladden till startmotorn också, om man tittar noga. Sätena ska bytas ut, men jag sparar de där. Även om de är trasiga är de original! Aldrig att man slänger! (Hädelse)
Säg jättegärna vad ni tycker! Är glad att vara här!
Med vänliga hälsningar,
Helge Söderström, Tungelsta