M030 Fabriksmoterat?

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
XIIIM-Jocke
Turbo-Poster
Posts: 912
Joined: 2004-03-31 12:19:55
Bilmodell: 986 Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: UDDEVALLA
Contact:

#16 Post by XIIIM-Jocke »

porschedennis wrote:Hej

Nu har jag fått veta av Porsche i Borås att m030 pkt till 944 s2 -90 innehöll koni dämpare och bromsar som har 44mm kolvar fram och 30mm bak.

Krägnigshämarna var samma som orginal 26.8mm fram och 16mm bak.

M022 diffen var ännu ett tillval.

Jag har inte de stora bromsarna :( så där blev jag lurad.

Men jag har M022 diffen och koni dämparna och bromsarna funkar säkert till mitt tempo på bana. Bara att se till att ha hårda belägg och frisk broms vätska.

Om någon har 44mm broms ok så hör av dig.

Mvh

Dennis
(lurad blev du nog inte. Ialla fall inte av Bjarne. Han hade nog fått fel info när han köpte den. Jag har oxså alltid trott att han hade M030 paketet. jag visste inte att det innehöll S-Bromsarna? Sedan är inte han "så där" super på att plocka fram info. han vill mest köra. :wink: MVH XIIIM-Jocke

Fixade citeringen åt dig igen Jocke... sätt din text UTANFÖR citeringen så ser man vilken del av texten som du har lagt till... mvh Patrik
Över 40 men leker fortfarande med bilar.


[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]

porschedennis
Carrera-Poster
Posts: 370
Joined: 2009-09-07 17:36:19
Bilmodell: 944 s2 -90
Location: Grästorp
Contact:

#17 Post by porschedennis »

Hej Jocke

Jag tror precis som du att Bjarne har köpt bilen i tron att det var m030. Och det är inte så noga vilket, bilen har bra bromsar ändå och allt det andra är samma som m030.

Jag fick ett bra pris på HR komplett kit justerbart i höjd och fjädring både fram och bak med montering och bortplockning av stavarna bak samt fyrhjuls inställning på Porsche i Borås idag. Men jag har inte råd nu det är synd.

Det får bli senare det är ju rätt nya grejor på bilen nu.

Mvh

Dennis
944 TURBO -85
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#18 Post by firefish »

Fast S4-bromsarna är radialmonterade så ska det bli helt rätt så behöver du andra spindlar och nav också.
Magnus W
www.bike.se

porschedennis
Carrera-Poster
Posts: 370
Joined: 2009-09-07 17:36:19
Bilmodell: 944 s2 -90
Location: Grästorp
Contact:

#19 Post by porschedennis »

Ja så det känns som ett projekt långt fram i tiden.

Mvh

Dennis
944 TURBO -85
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#20 Post by Erol »

firefish wrote:Fast S4-bromsarna är radialmonterade så ska det bli helt rätt så behöver du andra spindlar och nav också.

Om man inte låser sig på att köra "orginal", så finns det adaptrar att
sätta på spindeln så man kan montera de större bromsarna :wink:


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: M030 Fabriksmoterat?

#21 Post by Bosse »

porschedennis wrote:Hej

Är det någon av er som har en 944a med m030 option från fabrik?

Mvh

Dennis
Det står vilka options du har på bilen på klisterlappen bak i bilen.
Har du M030 så står det där.
Bosse

Se bild på just din bil.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#22 Post by firefish »

Är lappen borta kan PC ta fram uppgifterna åt dig.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#23 Post by gegge »

Ragnar Joensen wrote:Hej Dennis,

944 årsm. 90 med M030 har dessa bromsar:

Fram höger: 928 351 422 03 (44 mm kolvar)
Fram vänster: 928 351 421 03 (44 mm kolvar)
Bak höger: 951 352 422 02 (30 mm kolvar)
Bak vänster: 951 352 421 02 (30 mm kolvar)

Turbo årsm. 90 och fram har samma bromsar fram, oavsett om den hade M030 eller ej. Observera att detta är standardbromsarna på 928 årsm. 87 och fram. Tidigare Turbo bilar hade andra bromsar, men samma kolvdiameter.

Bromsarna bak är ej speciella för M030 paketet. 944 S2, 944 S2 M030 och 944 Turbo hade samma bromsar. Turbo bilarna fick en uppgradering från 00 till samma bromsar (02) som S2 vid ett tillfälle, troligtvis när S2 kom på marknaden.

Dock hade 944 S2 med M030 paket andra bromsbelägg, jämfört med vanlig 944 S2. 944 Turbo hade också dessa bromsbelägg, även om M030 inte var monterat på den bilen.


Ragnar
Kolvarna är inte fullt så stora. 36mm plus 44mm fram samt 28mm plus 30mm bak.
Dvs samma som Turbo S 88´ och Turbo 89´ med 131,8mmx71mm belägg.

Uppgraderingen 01 till 02 innebar att man gick från enkla skrapringar till dammdamasker på kolvarna. 00 varkoden för de mindre bromsarna på 86´.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users