Sportstolar från Ridetech/stylingbutiken.

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#16 Post by patand »

Gråtand wrote:Det är inte samma pengar utan dubbelt så mycket för de FIA-godkända. För 2500 kr så får du två stolar plus monteringsdetaljer hos stylingbutiken, medan man i gruppköpet får en stol för 2500 kr (utan monteringsdetaljer?).

//Fredrik (som ska köpa FIA-godkänd via gruppköp)
Aha... då hade jag missuppfattat. Men jag skulle nog iaf satsa på FIA godkända stolarna. Köp en nu och spara pengar till den andra om det är dåligt i kassan för tillfället. Som Cédric skriver så är det ju inte så kul om stolen pajjar vid en krock. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
nordstedt
Turbo-Poster
Posts: 746
Joined: 2005-08-28 16:57:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kävlinge
Contact:

#17 Post by nordstedt »

Hmm visst inte kul om stolen skulle paja vid en ev krock men och andra sidan dom är ju ruggigt billiga. Borde inte stolarna från stylingbutiken vara testade på något sätt ja menar skulle stolen vara en ren fara för dig skulle dom ju inte få säljas tycker man. Jula tex har ju en sportstol som endast får monteras i långsamtgående fordon den måste ju ha blivit testade på något sätt för att komma fram till det.
Priset som styr tyvärr :(

//nordstedt
Förr Indischrott Porsche 924 N/A -83
Nu BMW 525i 24V -91
BMW 2000NK -70
BMW 518i -87

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#18 Post by Spånet »

Om man krockar så hårt att stolen går sönder har man nog större bekymmer än stolarna. :wink:

Lars G

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#19 Post by Pehr Johnsson »

Inte kul om stolen kollapasar och gör skadan värre heller.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
nordstedt
Turbo-Poster
Posts: 746
Joined: 2005-08-28 16:57:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kävlinge
Contact:

#20 Post by nordstedt »

Spånet wrote:Om man krockar så hårt att stolen går sönder har man nog större bekymmer än stolarna. :wink:

Lars G
Sant :roll:

//nordstedt
Förr Indischrott Porsche 924 N/A -83
Nu BMW 525i 24V -91
BMW 2000NK -70
BMW 518i -87

User avatar
nordstedt
Turbo-Poster
Posts: 746
Joined: 2005-08-28 16:57:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kävlinge
Contact:

#21 Post by nordstedt »

NineFourFour wrote:Inte kul om stolen kollapasar och gör skadan värre heller.
Sant :roll:

//nordstedt
Förr Indischrott Porsche 924 N/A -83
Nu BMW 525i 24V -91
BMW 2000NK -70
BMW 518i -87

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#22 Post by johan944 »

Kan ju säga som så att jag också tittade på dem stolarna pga priset men valde bort dem av den anldeningen att det är en sportbil dem ska sitta i och inte en Trailler Queen.

Eftersom jag kommer att ge mig ut på banorna så vill jag ha en stol som jag vet har testat ordentligt om det skulle hända något.

Angående Julas stolar så tror jag att dem bara skriver så för att inte kunna hållas ansvariga om man sätter dem i en "snabbare" bil och skadar sig vid en eventuel olycka.

Samma sak med dem stolarna som diskuteras i denna tråd så kommer dem ju upp om man söker på sparco eller liknande märke på blocket, vilket jag ser som ganska konstig marknadsföring.

Sen att dem väger 6,8 kilo styck känns väldigt tunt i matterialet, motsvarande Sparco glasfiberstolar ligger på 7,4 (rev plus) till 10 (corsa) och dem stolarna är FIA Godkända.

Hade jag sutit i din sits så hade jag valt att köpa 1 FIA stol istället för 2 kopior med tanke på min egen säkerhet.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
bill b
Addict
Posts: 1316
Joined: 2004-03-29 14:52:25
Location: Göteborg
Contact:

#23 Post by bill b »

Hmm, det här har fått mig att tänka om. Jag var väldigt nära att lägga min
order på ett par Street Razzer men det får nog allt bli något FIA-godkänt
istället. Många bra synpunkter!
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#24 Post by Karl Birgander »

Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#25 Post by Erol »

johan944 wrote:Samma sak med dem stolarna som diskuteras i denna tråd så kommer dem ju upp om man söker på sparco eller liknande märke på blocket, vilket jag ser som ganska konstig marknadsföring.

Sen att dem väger 6,8 kilo styck känns väldigt tunt i matterialet, motsvarande Sparco glasfiberstolar ligger på 7,4 (rev plus) till 10 (corsa) och dem stolarna är FIA Godkända.
Inget konstigt alls, de försöker ju sno kunder från Sparco och andra
märken... Så fungerar det över lag med annonser på blocket.

Stolarna väger mellan 10-11 kg med skenor, dvs ca 8-9 kg utan skenor.
(Jag har vägt mina och "DLS" har vägt sina)

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
hårdrocka´n
S2-Poster
Posts: 278
Joined: 2005-07-23 22:14:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#26 Post by hårdrocka´n »

En annan fråga!!

Är det de eldrivna stolarna i skinn som väger 23 kg styck i våra bilar??

Eller väger de ännu mer??

Hörde talas om ett skräckexempel, el stolar i en merscha 500 vägde ca 60kg styck...
Loosa dom o man märker säkert en jäkla skillnad i prestanda!!
PORSCHE + HÅRDROCK = GLÄDJE!!

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#27 Post by Cédric »

Viktskillnaden blir inte särskilt stor i mina bilar iaf, då är orginalstolarna utan elskräp och annat onödigt. Men ska man bygga någotlunda reglementsenliga fästen blir det inte särskilt lightweight. Då har jag en cobra imola 2, borde väga kring 6.5kg utan fäste. Och enlitgt utzons lista väger en orginalstol 13.5 kg. Men det är ju inte för vikten jag installerat en sådan här stol.

User avatar
hårdrocka´n
S2-Poster
Posts: 278
Joined: 2005-07-23 22:14:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#28 Post by hårdrocka´n »

TÄNKTE MAN KUNDE VINNA PÅ TVÅ FRONTER, 20-30 KG SKOJJAR MAN JU INTE BORT!!
PORSCHE + HÅRDROCK = GLÄDJE!!

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#29 Post by Erol »

Jag tycker att 23kg låter lite... Vet att orginalstolarna väger en hel del.
Dock så har jag inte vägt mina orginal än, de stolar som DLS vägt till 23kg
är orginal skinnstolar med elmotor.

Jag vet att Saabs elstolar väger 35-40kg... Så jag skulle inte bli förvånad om
Porschens ligger i samma viktklass!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#30 Post by Cédric »

Galna siffror. Vilket nöt kom på att det var en bra idé med 50 kg stol i varje bil....

:):)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users