el problem?
-
- S-Poster
- Posts: 65
- Joined: 2005-10-30 12:59:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finland
- Contact:
el problem?
Hejsan! Ja äntligen har man fått i nya motorn i 944'an N/a.... Satt i batteriet och det visade 12v på mätaren, okej då är det väl bara att prov starta då, men NEJ... start motorn går inte runt... jaha, var ner å knackade på solinoden men endå inte, sen försökte jag dra igång den, men det funkade inte heller. Men då konstaterade jag att det inte kommer någo bensin, och man hör inte bensin pumpen. Så det värkar bara vara instrument belysningen och lamporna som fungerar! Vad kan det vara för kablar eller finns det nåt rele som kan vara sönder? allt sånt här funkade ju då jag tog ur den gammla motorn... måste vara nån kabel jag har glömt?
TACK FÖR ALLA SVAR!!!
/mvh Finnen
TACK FÖR ALLA SVAR!!!
/mvh Finnen
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Startmotorn går att tvångsköra genom att kortsluta två av kabelanslutningarna på den. Förslagsvis med t.ex startkablar som du klämmer fast på startmotorn och sen kortsluter ståendes bredvid bilen. Sök på forumet om detta har för mig det finns en tråd med bilder på hur det ska kortslutas.
Om det är en 944 med gamla inredningen så finns det har jag för mig samma bränslepumpsrelä som på 924. Detta relä är känt för att pajja. Dock går det bra att tvångsköra pumpen (har bara erfarenhet av detta från 924) genom att sätta i två kablar istället för relät och kortsluta dessa.
Relät sitter ovanför förarens fötter och det är terminal 87 och 30 (tror jag kommer ihår rätt) du ska kortsluta där relät satt om du vill tvångsköra pumpen.
Förresten, pumpen startar inte om inte bilen tänder. Så har du ingen tändning kommer inte relät att starta bensinpumpen. Kolla så att du har gnista på stiften när du kör runt motorn.
Hoppas jag kunde hjälpa till lite iaf.
Om det är en 944 med gamla inredningen så finns det har jag för mig samma bränslepumpsrelä som på 924. Detta relä är känt för att pajja. Dock går det bra att tvångsköra pumpen (har bara erfarenhet av detta från 924) genom att sätta i två kablar istället för relät och kortsluta dessa.
Relät sitter ovanför förarens fötter och det är terminal 87 och 30 (tror jag kommer ihår rätt) du ska kortsluta där relät satt om du vill tvångsköra pumpen.
Förresten, pumpen startar inte om inte bilen tänder. Så har du ingen tändning kommer inte relät att starta bensinpumpen. Kolla så att du har gnista på stiften när du kör runt motorn.
Hoppas jag kunde hjälpa till lite iaf.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 65
- Joined: 2005-10-30 12:59:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finland
- Contact:
Jo det är en 944 med gammla inredningen. Men har svårt att tro det där relet skulle ha kunnat gå sönder medan jag har bytt motor... tändninden däremot kan jag tro att inte fungerar, men hur kan ja kolla detta när inte startmotorn fungerar? måste jag tjuv koppla ?
Och vad kan det vara för fel på tändningen isf? Det värkar som alla dom där tre grejorna är kopplad till samma ställe eller någo liknande´.....
Men tack för svaren!!!!!
Och vad kan det vara för fel på tändningen isf? Det värkar som alla dom där tre grejorna är kopplad till samma ställe eller någo liknande´.....
Men tack för svaren!!!!!
-
- S-Poster
- Posts: 65
- Joined: 2005-10-30 12:59:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finland
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 65
- Joined: 2005-10-30 12:59:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finland
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Får du fram bränsle? Om inte så är det fortfarande risk att det är "databoxen" eftersom jag har för mig att den aktiverar bränslepumpen.
Anledningen att "boxen" kan gå sönder om man försöker starta utan motorn jordkabel är för att jorden till startmatorn då kan gå via just "boxen" och den klarar inte dom 100A eller vad det är frågan. Antagligen går den isf sönder inom loppet av en tusendels sekund eller så.
Anledningen att "boxen" kan gå sönder om man försöker starta utan motorn jordkabel är för att jorden till startmatorn då kan gå via just "boxen" och den klarar inte dom 100A eller vad det är frågan. Antagligen går den isf sönder inom loppet av en tusendels sekund eller så.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Ajaj låter som det borde stå en STOR varningsskylt framför bilen om att man ska se till att jordkabeln mellen motor och kaross sitter på plats innan man försöker starta bilen...
Hoppas Finnens box klarade sig trots allt, men om inte annat finns det säkert en begagnad box att få tag i via detta forum...
Hoppas Finnens box klarade sig trots allt, men om inte annat finns det säkert en begagnad box att få tag i via detta forum...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 65
- Joined: 2005-10-30 12:59:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finland
- Contact:
Hej igen!! nu börjar man bli less.... Nu har jag mätt lite, det kommer 12.6 volt ur båda plus spolarna på tändspolen, och 1.6 volt till alla spridare. Men det kommer inget ur själva huvudkabeln på tändspolen, går denna via nån tändmodul? isf. vart finns den? kan det vara den som är sönder? Eller kan det vara boxen som har farit fast det kommer ström till tändspolen och spridarna?
/Mvh en lessen finne
/Mvh en lessen finne
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Jag tror att jag har en box liggandes som passar din bil.
D.v.s om det är den som är sönder.
Hojta till om du behöver den.
500:- + frakt vill jag ha för den.
Mvh
Sven
D.v.s om det är den som är sönder.
Hojta till om du behöver den.
500:- + frakt vill jag ha för den.
Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
-
- S-Poster
- Posts: 65
- Joined: 2005-10-30 12:59:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finland
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2292
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
+ på spridare och tändspole matas direkt när man vrider på tändningen via tändsningslåset eller nått relä, minns inte vilket. (pinsamt)
Databoxens roll i det hela är sedan att öppna aktivera spridarna eller ladda spolen genom att jorda andra sidan av spole eller spridare så de aktiveras. För att kunna mäta på detta måste man ha lite prylar och kunskap. Oscilloscope är nästan nödvändigt.
Det du kan kolla innan du skrotar databoxen är att trigger givarna är ok, mät direkt i databoxens kontakt och se till att du har kring 1000 ohm på båda. Har du inte det så börja felsökningen där. Själv försöker jag just nu hitta dessa givare på min !##"!%&% audi som just nu är en strandad 2 tons val i mitt garage. På 944:an är det gott om plats, audin är läskigt välpackad under huven.
//Magnus
Databoxens roll i det hela är sedan att öppna aktivera spridarna eller ladda spolen genom att jorda andra sidan av spole eller spridare så de aktiveras. För att kunna mäta på detta måste man ha lite prylar och kunskap. Oscilloscope är nästan nödvändigt.
Det du kan kolla innan du skrotar databoxen är att trigger givarna är ok, mät direkt i databoxens kontakt och se till att du har kring 1000 ohm på båda. Har du inte det så börja felsökningen där. Själv försöker jag just nu hitta dessa givare på min !##"!%&% audi som just nu är en strandad 2 tons val i mitt garage. På 944:an är det gott om plats, audin är läskigt välpackad under huven.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users