Första haveriet - motorproblem *Felet hittat*
-
- Turbo-Poster
- Posts: 440
- Joined: 2005-08-22 22:19:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppland
- Contact:
Första haveriet - motorproblem *Felet hittat*
I dag var ingen bra dag i mitt 944-liv... Jag skulle åka 18 mil från Uppsala till Falun, med stopp på halva vägen för att hälsa på en kompis. Jag kom visserligen fram, men på flaket till en bärgare.
Början av resan gick utmärkt, förutom att det var lite småregnigt. Efter några mil började bilen smårycka när man körde med jämn gas på femman i omkring 100 km/h. Jag rullade in på en p-plats och nu går bilen riktigt dåligt. Det skakar något våldsamt på tomgång och låga varv, samt att motorn nästan lägger av några gånger. Jag klev ut och kikade under huven, men inget verkade uppenbart fel och det var inte blött förutom allra längst ned i motorrummet.
Efter några minuter verkar får motorn normal tomgång igen och jag testar att köra vidare. Nu börjar det regna ordentligt och det går inte att köra fortare än 80 km/h. Motorn smårycker om man kör på femman i den hastigheten, men om man växlar ned till fyran går den betydligt bättre på det högre varvet.
Jag kommer i alla fall fram till min kompis och stannar där några timmar. Under tiden slutar det att regna och när jag åker vidare skiner solen. Bilen går skapligt, om än inte riktigt som den ska. Efter några mil börjar bilen återigen rycka när man kör på femman. Jag växlar ned till fyran och det går skapligt någon mil ytterligare, men plötsligt tappar bilen all kraft och när jag kopplar ur lägger motorn av. Som tur var fanns det en bussficka inom rullavstånd, så jag rullar in där och börjar allvarligt fundera på att köpa en ny Toyota och börja samla frimärken.
Jag gör några startförsök under 20 minuter, men bilen bluddrar som bäst lite och tänder aldrig riktigt. Nu ger jag upp och ringer på bärgare som kör mig och bilen hem till mina föräldrar i Falun.
Några timmar senare går jag ut och provstartar bilen. För att felsökningen ska bli lättare hoppas jag naturligtvis att bilen INTE ska starta, men efter några startförsök går bilen igång under stort hostande och skakande. Efter ett tag går bilen skapligt på tomgång och även när man varvar. Den ryker och skakar en del, men med tanke på kallstarten borde det inte vara helt onormalt. En gång så lägger motorn plötsligt av, men startar direkt när man vrider på nyckeln.
Jag kan inte provköra bilen, eftersom jag för tillfället inte har någon som kan bogsera hem mig - en bärgningssjälvrisk per dag får räcka... Jag borde dock kunna ta en provtur på onsdag kväll.
Ja, det är läget som det ser ut just nu. Jag har läst en del här på forumet samt på Clarks garage och DME-reläet nämns ofta som ett typfel. DME-reläet skadar säkert inte att byta i alla fall, men jag tycker inte riktigt att mina problem matchar beskrivningarna av ett dåligt DME-relä.
Början av resan gick utmärkt, förutom att det var lite småregnigt. Efter några mil började bilen smårycka när man körde med jämn gas på femman i omkring 100 km/h. Jag rullade in på en p-plats och nu går bilen riktigt dåligt. Det skakar något våldsamt på tomgång och låga varv, samt att motorn nästan lägger av några gånger. Jag klev ut och kikade under huven, men inget verkade uppenbart fel och det var inte blött förutom allra längst ned i motorrummet.
Efter några minuter verkar får motorn normal tomgång igen och jag testar att köra vidare. Nu börjar det regna ordentligt och det går inte att köra fortare än 80 km/h. Motorn smårycker om man kör på femman i den hastigheten, men om man växlar ned till fyran går den betydligt bättre på det högre varvet.
Jag kommer i alla fall fram till min kompis och stannar där några timmar. Under tiden slutar det att regna och när jag åker vidare skiner solen. Bilen går skapligt, om än inte riktigt som den ska. Efter några mil börjar bilen återigen rycka när man kör på femman. Jag växlar ned till fyran och det går skapligt någon mil ytterligare, men plötsligt tappar bilen all kraft och när jag kopplar ur lägger motorn av. Som tur var fanns det en bussficka inom rullavstånd, så jag rullar in där och börjar allvarligt fundera på att köpa en ny Toyota och börja samla frimärken.
Jag gör några startförsök under 20 minuter, men bilen bluddrar som bäst lite och tänder aldrig riktigt. Nu ger jag upp och ringer på bärgare som kör mig och bilen hem till mina föräldrar i Falun.
Några timmar senare går jag ut och provstartar bilen. För att felsökningen ska bli lättare hoppas jag naturligtvis att bilen INTE ska starta, men efter några startförsök går bilen igång under stort hostande och skakande. Efter ett tag går bilen skapligt på tomgång och även när man varvar. Den ryker och skakar en del, men med tanke på kallstarten borde det inte vara helt onormalt. En gång så lägger motorn plötsligt av, men startar direkt när man vrider på nyckeln.
Jag kan inte provköra bilen, eftersom jag för tillfället inte har någon som kan bogsera hem mig - en bärgningssjälvrisk per dag får räcka... Jag borde dock kunna ta en provtur på onsdag kväll.
Ja, det är läget som det ser ut just nu. Jag har läst en del här på forumet samt på Clarks garage och DME-reläet nämns ofta som ett typfel. DME-reläet skadar säkert inte att byta i alla fall, men jag tycker inte riktigt att mina problem matchar beskrivningarna av ett dåligt DME-relä.
Last edited by Notch on 2007-10-01 19:59:53, edited 3 times in total.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77
Nu: 911 -77
- GLind
- Turbo-Poster
- Posts: 942
- Joined: 2005-06-26 09:31:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund/Sthlm
- Contact:
Tändningsproblem? Det var ju någon här som hade en smått atomiserad rotor tex.
Verkar ju inte vara några större mekaniska problem om olja, vatten-temp höll sig normalt och du inte hörde några missljud annat än bludder...
Varför ska man ha en toyota och mista sådana här äventyr?
Verkar ju inte vara några större mekaniska problem om olja, vatten-temp höll sig normalt och du inte hörde några missljud annat än bludder...
Varför ska man ha en toyota och mista sådana här äventyr?
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
- Kenneth Strömberg
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2004-03-30 08:25:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
Eftersom jag inte är så duktig att mecka så kan jag bara ge en liten reflektion.
Felet uppstod när det var regn, så det kan det ju vara vatten som har letat sig in någonstans. Petrus & jag har haft liknande problem som började efter en tvätt (dock fick Petrus större & än olöst problem)
Mitt enkla fel var att det krypigt in vatten i fördelardosan (trots att jag inte motortvätta)
Enkelt att kontrollera och åtgärda.
Hoppas det löser sig
Felet uppstod när det var regn, så det kan det ju vara vatten som har letat sig in någonstans. Petrus & jag har haft liknande problem som började efter en tvätt (dock fick Petrus större & än olöst problem)
Mitt enkla fel var att det krypigt in vatten i fördelardosan (trots att jag inte motortvätta)
Enkelt att kontrollera och åtgärda.
Hoppas det löser sig
---------------------------
Kenneth Strömberg
PCS 7431
Porsche Boxster S -01
Porsche 944 Turbo -89 (såld)
Dodge B250 Van -88
Honda Civic 1.5i -89
---------------------------
Kenneth Strömberg
PCS 7431
Porsche Boxster S -01
Porsche 944 Turbo -89 (såld)
Dodge B250 Van -88
Honda Civic 1.5i -89
---------------------------
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Köp lite kontaktsprej och gå igenom kontakterna i motorrummet...
kan det vara luftmängdsmätaren som drar mer luft då du har högre varv eller TPS som har en annan position män du har högre växel.... där av bättre gång då dessa givarna står i annan position då...
TPS kontakten hade jag kollat... är det som om bilen vill starta men ändå inte... och ibland går den om du håller igång den med gasen?
/C
kan det vara luftmängdsmätaren som drar mer luft då du har högre varv eller TPS som har en annan position män du har högre växel.... där av bättre gång då dessa givarna står i annan position då...
TPS kontakten hade jag kollat... är det som om bilen vill starta men ändå inte... och ibland går den om du håller igång den med gasen?
/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 440
- Joined: 2005-08-22 22:19:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppland
- Contact:
Bra idé! Rotorn ska jag kontrollera i morgon. Tändstiften byttes vid 16.000-milaservicen, så dom är bara 400 mil gamla.GLind wrote:Tändningsproblem? Det var ju någon här som hade en smått atomiserad rotor tex.
Nej, inga speciella missljud. Inga varningslampor lyste och temp, oljetryck och spänning var alla normala.GLind wrote:Verkar ju inte vara några större mekaniska problem om olja, vatten-temp höll sig normalt och du inte hörde några missljud annat än bludder...
En rolig sak var att när motorn gick (extra) dåligt och man släppte gasen, gick varvräknaren ned på noll innan någon tomgångsreglering (gissar jag) fick upp varvtalet igen.
Jag har kännt mig så nöjd med att köra en rolig bil som bruksbil, men just nu känns det lite motigt. Dessutom blev min text så lång att den krävde ett skämt i fetstil i mitten.GLind wrote:Varför ska man ha en toyota och mista sådana här äventyr?
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77
Nu: 911 -77
-
- Turbo-Poster
- Posts: 440
- Joined: 2005-08-22 22:19:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppland
- Contact:
Jo, jag trodde också att det var vatten på fel ställe, men alla gånger jag tittade under huven (det blev ett antal under resan) såg motorn väldigt torr ut.Kenneth Strömberg wrote:Felet uppstod när det var regn, så det kan det ju vara vatten som har letat sig in någonstans.
Mitt enkla fel var att det krypigt in vatten i fördelardosan (trots att jag inte motortvätta)
Det ska bli intressant att kolla under födelarlocket i morgon. Med tanke på luftfuktigheten just nu borde inte eventuellt vatten hinna torka innan dess.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77
Nu: 911 -77
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Där har du ju en ledtråd. Varvräknaren antar jag går på tändpulserna (iaf är det så på 924or) och om den går ner på noll fastän motorn går runt så har du helt enkelt inga tändpulser dvs ingen gnista på stiften heller. Helt klart dags att felsöka tändsystemet.Notch wrote:En rolig sak var att när motorn gick (extra) dåligt och man släppte gasen, gick varvräknaren ned på noll innan någon tomgångsreglering (gissar jag) fick upp varvtalet igen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 440
- Joined: 2005-08-22 22:19:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppland
- Contact:
Vilken kontaktsprej ska man använda? 5-56 känns lite för "kladdig" för att man ska vilja spruta den på elprylar.claves wrote:Köp lite kontaktsprej och gå igenom kontakterna i motorrummet...
När jag satt i bussfickan och drömde om Toyota, dvs. när motorn inte gick igång alls, var det ingen skillnad oavset läge på gasen. Motorn bara bluddrade till då och så.claves wrote:TPS kontakten hade jag kollat... är det som om bilen vill starta men ändå inte... och ibland går den om du håller igång den med gasen?
Jag läste lite på Clarks garage om TPS och den verkar kunna ge upphov till de flesta av mina problem. Tack för tipset!
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77
Nu: 911 -77
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Spelar ingen roll typ.Notch wrote:Vilken kontaktsprej ska man använda?
En kontaktspray bara. Knallar du in på typ mekonomen kan du troligen köpa CRC's modell.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Jepp, så var det! Känner igen dina symptom. Jag har plockat isär en del av systemet och jag såg att strömfördelaren är skitig på insidan och har till och brännmärken. Antagligen där ligger felet på min. Jag har inte testat motorn än för fick tips från Sandén att testa även vevaxeln så att den sitter som den ska nu när jag ändå har plockat isär framsidan... Kika in på min tråd så du kanske kan få lite hjälp av dom svaren jag har fått där.Kenneth Strömberg wrote:Eftersom jag inte är så duktig att mecka så kan jag bara ge en liten reflektion.
Felet uppstod när det var regn, så det kan det ju vara vatten som har letat sig in någonstans. Petrus & jag har haft liknande problem som började efter en tvätt (dock fick Petrus större & än olöst problem)
Mitt enkla fel var att det krypigt in vatten i fördelardosan (trots att jag inte motortvätta)
Enkelt att kontrollera och åtgärda.
Hoppas det löser sig
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7958
// Mvh, Petrus
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
-
- Turbo-Poster
- Posts: 440
- Joined: 2005-08-22 22:19:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppland
- Contact:
Jaha, nu har jag lyft på fördelarlocket och där var det ju inte vackert - se bilderna nedan.
Lock och rotor ska jag naturligtvis byta, men frågan är om det här felet verkligen är det enda felet. Jag menar, rotor och lock har rimligtvis varit dåliga rätt länge men bilen har fungerat bra, förutom just i går.
Det var extremt fuktigt i luften i går, men var det tillräckligt för att bilen skulle gå så dåligt att den lägger av och sedan inte startar. Varken i går eller i dag såg jag några tecken på att det skulle varit vatten i fördelaren.
Lock och rotor ska jag naturligtvis byta, men frågan är om det här felet verkligen är det enda felet. Jag menar, rotor och lock har rimligtvis varit dåliga rätt länge men bilen har fungerat bra, förutom just i går.
Det var extremt fuktigt i luften i går, men var det tillräckligt för att bilen skulle gå så dåligt att den lägger av och sedan inte startar. Varken i går eller i dag såg jag några tecken på att det skulle varit vatten i fördelaren.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77
Nu: 911 -77
- GLind
- Turbo-Poster
- Posts: 942
- Joined: 2005-06-26 09:31:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund/Sthlm
- Contact:
Din såg ju ivf bättre ut än petrus och den andra här som bara hade en stump kvar av sin rotor.
Ska du byta har Utzon prylarna.
Ska du byta har Utzon prylarna.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Verkar som alla 944or lider av dåliga tänddelar... bör nog vara standard att se över detta vid köp av 944or hädanefter... tänddelar ÄR slitdelar...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 440
- Joined: 2005-08-22 22:19:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppland
- Contact:
Utzon har locket för 317:- och rotorn för 230:-. Tyvärr står det på hemsidan att Utzon har semester till 21 augusti.
Mekonomen har locket för 306:-, men verkar inte ha rotorn.
MECA har locket för 933:- och rotorn för 628:-. Hmm, inte billigt....
Micro verkar inte ha varken rotor eller lock.
Paragon har delarna, men jag hinner inte vänta på ett paket från USA.
Det blir till att testa om Mekonomen kan få fram rotorn utifrån Bosch-numret eller ringa Sandén.
Mekonomen har locket för 306:-, men verkar inte ha rotorn.
MECA har locket för 933:- och rotorn för 628:-. Hmm, inte billigt....
Micro verkar inte ha varken rotor eller lock.
Paragon har delarna, men jag hinner inte vänta på ett paket från USA.
Det blir till att testa om Mekonomen kan få fram rotorn utifrån Bosch-numret eller ringa Sandén.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77
Nu: 911 -77
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Kan mycket väl vara detta som är problemet. En polare hade en gammal mazda 323 som några andra polare lånade och helt plötsligt bara tvärdog den. Stiften var så slitna att gapet blivit stoort. Efter att avståndet knackades ihop startade bilen och gick som vanligt igen! Inget annat gjordes med bilen!
Mvh Gustav
Mvh Gustav
Who is online
Users browsing this forum: No registered users