Tändkablar och tändspole.

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

Tändkablar och tändspole.

#1 Post by claves »

Hur ser man på det här med tändkablar och tändspole?

Är det något man bytar för att de förbrukas eller typ pga ålder som om de förfaller.

kan tänka mig att de är lite osexigt med sprukna kablar.

/Clavas
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Tändkablar är iaf en förbrukningsvara.

Tändspole verkar man dock inte byta ofta, tycker det verkar som att det är original tändspole i båda våra 924or...20 resp 25 år gamla... men det behöver ju inte innebära att det är rätt eller ens OK att ha dem kvar iof... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Rylander
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2004-04-19 15:28:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by Rylander »

Kan säga som så här, jag byte fördelarlock och rotor i förgår och lyckades då dra sönder en tändkabel eftersom den ärgat fast totalt i fördelarlocket...det kan inte varit mycket kontakt där men ändå gick bilen helt okej. Ska montera ny kablar idag och det ska bli spännande att se om det märks någon skillnad. Men det var nog bara en tidsfråga innan kabeln hade lagt av helt...

Tändspolen däremot vet i katten om jag skulle byta om den inte var trasig...

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#4 Post by claves »

Vad gav du för rotor och fördelarlock och kablar? Orginal?

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Rylander
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2004-04-19 15:28:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by Rylander »

Fördelarlock och rotor köpte jag från Tyskland, kostade ungefär 500 kr och då är det originaldelar. Kablarna köpte jag på Porsche, kostar ca 250-280 kr per st.

Edit: Ska tilläggas att detta är till en N/A...kan ju vara andra priser till en Turbo.

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#6 Post by Sydbom »

skit i att köpa original! dyrt o inte ens säkert att det passar (!!!) köp från mekonomen!
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by gurra »

Fördelarlocket är rätt onödigt att byta, men rotor och kablar är viktigt att ha i god kondition. En rotor kostar ca 200kr från Mekonomen.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Rylander
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2004-04-19 15:28:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by Rylander »

skit i att köpa original! dyrt o inte ens säkert att det passar (!!!) köp från mekonomen!
Kablarna är dyrare på Mekonomen än original...Mekonomen tar 1600 för en sats. Sen kan man ju så klart säkert göra egna kablar men i alla fall på tidiga 944:or så är hatten till stiftet rätt speciell.
Fördelarlocket är rätt onödigt att byta, men rotor och kablar är viktigt att ha i god kondition.
Beror ju på hur det ser ut...mitt var i bedrövligt skick när jag kollade...och det kvittar ju hur fräsch rotorn är om inte locket är fräscht!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#9 Post by patand »

Rylander wrote:Beror ju på hur det ser ut...mitt var i bedrövligt skick när jag kollade...och det kvittar ju hur fräsch rotorn är om inte locket är fräscht!
Håller med... sen är det ju inte speciellt dyrt med fördelarlock i de flesta fall (vet inte vad det kostar till 944orna iof...)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by gurra »

Jag menade såklart som vanlig serviceåtgärd.. det säger sig självt att det är bra att byta om det är i dåligt skick.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#11 Post by Porrsche »

Hur viktigt är det med rätt motstånd i kablarna?
Skall vara 3K ohm om jag inte minns fel. Jag köpte nya på PC för att just mekonomen var dyrare men funkar det med andra motstånd så finns det ju massor med alternativ. Någon som vet?
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users