Barn i baksätet

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
stefan
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2005-02-09 20:14:49
Contact:

Barn i baksätet

#1 Post by stefan »

Min son 3 år åker framåtvänd med en ganska tjock skumgummi att sitta på i det befintliga baksätet .Jag har monterat ett bälte på stolpen bak(7/16 fingängat har jag för mig det var!)så han får ett 3 punktsbälte kan man säga. När han var bebbe hade vi en Britax rock a tot monterad mellan stolarna fastsatt med kraftiga spännband i bla. stolsunderrede och baffen till bagaget . Lycka till och ge inte upp även om vänner och bekanta säger "Nu måste ni väl köpa en Volvo kombi" Det är roligt att åka bil som min son brukar säga . Det är inte roligt att åka Volvo

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Maxx »

Tycker inte att det låter särskilt bra att en treåring åker framåtriktad i ett trepunktsbälte ovanpå en skumgummibit ... :shock: (antar att skummgummit är för att han ska komma upp en bit och inte strypas av bältet redan när bilen står still?)

Vad händer om ni råkar ut för en krock? Eller kan sånt inte hända er? :? Tror nog att det till och med räcker att du behöver tvärnita för att din son ska råka illa ut.

Jag tänker verkligen vara en moraltant och säga att jag tycker det verkar vara högst olämpligt att du låter din son åka med i bilen innan du har ordnat att så att han verkligen sitter skyddat. :evil:


För övrigt finns det redan en tråd om barn i bilen och jag förutsätter att någon moderator flyttar dessa inlägg dit.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Maxx wrote:För övrigt finns det redan en tråd om barn i bilen och jag förutsätter att någon moderator flyttar dessa inlägg dit.
Tyvärr verkar det som att det bara går att dela trådar inte slå ihop två befintliga... eller så är det bara jag som inte vet hur man gör... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

stefan
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2005-02-09 20:14:49
Contact:

Barn i baksätet

#4 Post by stefan »

Moraltant-Maxx Du tycker väldigt mycket.Tror du jag skulle monterat något som var farligt för min son. Jag blir så trött på Besserwisser typer.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Barn i baksätet

#5 Post by Maxx »

stefan wrote:Moraltant-Maxx Du tycker väldigt mycket.Tror du jag skulle monterat något som var farligt för min son. Jag blir så trött på Besserwisser typer.
I det här fallet tar jag gärna på mig besserwisserrollen och bjuder på moralkakan. Varsågod. Du får bli hur trött du vill.

Och ja, jag tror verkligen att det finns personer som kan montera något som är farligt för deras barn, dock tror jag inte att de gör det medvetet.

Om du är en av dem vet du nog bäst själv och du behöver faktiskt inte bry dig om vad en sån moraltant som jag skriver.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Alla tycker vi olika, jag tycker t.ex det är mycket olämpligare att tävla på allmän väg än att köra sin son bältad enligt ovan.

Vad gäller barn i bil är just svenska morsor och den svenska barn-i-bil-industrin oerhörd självgoda IMO. Såhär ska vara och är det inte så ska man inte köra med barn i bil, punkt slut. Att sen montera värstingstolen till barnet i Nissan Micra eller Opel Kaputt från 80-talet är det ingen som reflekterar över....

Vidare så totalt omyndigförklarar man resten av Europa och världen som kör barnen framåtvända.... Jag tror oxo det är säkrats att köra barn bakåtvända, men det innebär inte för mig att det är förkastligt att ha dom annat sätt. Skulle sådan logik gälla så skulle man ju t.ex inte få köra sportbilar, speciellt inte äldre sådana eftersom dom inte har fem stjärnor i NCAP, eller hur?

I vårt fall kan vi inte få in ngn sorts bakåtvänd stol till Albin i cabben, så han får sitta i 4-punktbälte i baksätet. Det är en kalkylerad risk vi tar för att kunna använda vår entusiast bil litegrann tills han är stor nog då även svenska moralpaniksamfälligheten tycker det är ok med framåtvänt barn. Istället så försöker vi minska riskerna genom extra försiktig körning. Visst, det är inte perfekt, men vi har valt att göra så.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by Maxx »

Med tanke på att jag från tidig ålder åkte obältad i baksätet på mina föräldrars bil, liksom i princip alla i min generation, utan att det någonsin hände mig något så skulle man kunna säga att det är ett fullgott alternativ. Eller? (Nåja, det var bara en parantes för att visa på att det för det mesta kan gå alldeles utmärkt även om inte prioriterar säkerheten överhuvudtaget. Ett alternativ som är klart sämre än något som nämnts ovan.)

Jag håller med om att det är mycket olämpligare att tävla på allmän väg än att köra sin son bältad enligt vad som har beskrivits tidigare i tråden, men det var väl inte riktigt det som det handlade om?

Jag håller även med om motsägelsen i att sätta en jättebra barnstol i en relativt osäker bil. Jag har länge undrat varför det är så att mannen tar den stora volvon/mercan/audin till jobbet och kvinnan tvingas skjutsa barnen till dagis/skolan i en liten ynklig plåtlåda till bil. Nu tror jag inte att det alltid är så men av personlig erfarenhet så verkar det vara vanligt förekommande. Naturligtvis borde det vara tvärtom – den som skjutsar barnen borde självklart ta den säkraste bilen.

Om man läser mitt första inlägg igen så ser man att det jag ifrågasätter är huruvida en "ganska tjock skumgummi[bit]" och trepunktsbälte (som troligtvis är anpassat för någon med större kropp än en treåring) är en särskilt lämplig lösning för en treåring, inte om det är lämpligt med barn i bilen eller ens om de ska sitta framåt- eller bakåtriktade.

Att man får göra vissa kompromisser på grund av utrymmesbristen i en Porsche har jag full förståelse för, men det hindrar ju inte att barnet får sitta så trafiksäkert som möjligt. Min spontana reaktion var att stefans son inte gjorde det med den lösning stefan hade. Det är min åsikt, inget annat. (Jag är ganska säker på att åsiktsfrihet fortfarande gäller i Sverige.) Jag är övertygad om att det finns föräldrar som har kommit på fullgoda lösningar på problemet, och det finns även lösningar tillhandahållna av Porsche, som gör att barn kan åka med på ett tillfredställande säkert sätt. För naturligtvis ska väl även barnen få njuta av att åka Porsche? Att åka bil är ju hur kul som helst när man är liten. :D

Det är märkligt att det inte ska gå att ha en åsikt i frågan utan att bli kallad för en massa saker. Lite högre nivå än så förväntar jag mig utanför Zatzys forum. Dock, i detta fall kan jag ta att bli kallad besserwisser och moraltant då jag tror jag träffade en öm punkt som jag tror personen som gav mig dessa epitet har blivit petad på av andra i sin (nära?) omgivning. Det vill säga, jag är nog inte ensam i min åsikt. (Besserwisser stämmer nog bra med verkligheten iofs, moraltant tror jag däremot någon som känner mig skulle ha svårt att kalla mig. :wink: )



(Jag hade faktiskt tänkt strunta i att överhuvudtaget kommentera vidare i denna tråd men jag kände att jag behövde förtydliga min ståndpunkt något. Om jag har lyckats med det eller ej lär väl visa sig ...)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users