Taklucketrubbel

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Nisse
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2010-10-16 08:15:49
Bilmodell: Porsche 944 -84
Location: Växjö
Contact:

Taklucketrubbel

#1 Post by Nisse »

Hej!

Jag har lite trubbel med min taklucka på min 944:a ifrån 1984. Jag har sett att det finns en del trådar i ämnet men eftersom de här problemen verkar se lite olika ut så postar jag en egen beskrivning.

Till att börja med så ligger hela min lucka några mm över taknivån när den är stängd. Jag vet inte om det ska vara så men det ser lite konstigt ut. Största problemet annars för mig är att jag har lyckats att tilta luckan i bakkant och fått bort hela luckan MEN jag kan inte låsa luckan i bakkant igen. Nu ligger den löst och hoppar upp när man t ex stänger dörren. När jag trycker på knappen som (jag tror) ska låsa eller stänga luckan så händer ingenting. Det verkar även saknas en del detaljer runt luckan, inuti bilen.

Om någon har några tips, bilder på hur det ska se ut, eller idéer så är jag tacksam!

Ha det gütt! / Nisse
Nisse Hagmer - VÄXJÖ - 944 -84

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Taklucketrubbel

#2 Post by Nahpets »

Ett tips är att titta till http://www.clarks-garage.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Se: garage manual och sedan Sun roof guiden.

Terry
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2004-10-15 13:30:28
Telefon: 0730420301
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Ljungby, Småland
Contact:

Re: Taklucketrubbel

#3 Post by Terry »

Hej!
Min taklucka ligger också lite över taket, känns som att den inte kommer ner riktigt och därför inte är tät. Satt och kollade i PET lite och hittade en spännskruv eller liknande som sitter inne i luckan fattar jag det som. Har inte kollat hur det funkar ännu. men i PET finns bilden under Body--- Lifting roof. Det jag syftar på spänns med nummer 7. PET finns här: http://www.porsche.com/all/media/pdf/or ... ATALOG.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; nu har vi förvisso inte samma årsmodell, men själva luckan är väl lika.
Känns ju inte så kul att ta ut bilen om luckan inte håller tätt.
Nu kanske...

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Taklucketrubbel

#4 Post by Maxx »

Länk till PET-pdf för 944 1982-1985: http://www.porsche.com/all/media/pdf/or ... ATALOG.pdf
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Taklucketrubbel

#5 Post by maverick »

Att mecka med takluckan är busenkelt, förstår inte varför alla tycker att det är så svårt :)
Att spänna ner takluckan så att den är tät gör jag med "armarna". Passa på att fetta in innan ni stänger "skyddsluckan".
MVH//Per

Terry
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2004-10-15 13:30:28
Telefon: 0730420301
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Ljungby, Småland
Contact:

Re: Taklucketrubbel

#6 Post by Terry »

Problemet för mig är att den inte dras ner till samma nivå som taket med armarna, så det måste ju onekligen vara något annat.
Har inte ens lyckats trycka ner den till rätt nivå.
Och listen runt luckan, både på luckan och på taket, ser hela och fräscha ut.
En tidigare ägare hade försökt lösa problemet med silicon :idea: , inte för att det lyckades men iallafall. Ligger din lucka helt i nivå med taket Maverick?
Nu kanske...

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Taklucketrubbel

#7 Post by [Bobo] »

Takluckan på samtliga mina 9X4:or har legat i nivå med resten av taket i stängt läge...
Ligger den jämnt eller verkar det som att den kommer ner i rätt nivå i framkant?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Terry
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2004-10-15 13:30:28
Telefon: 0730420301
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Ljungby, Småland
Contact:

Re: Taklucketrubbel

#8 Post by Terry »

På min ligger den högre i bakkant. I framkanten tror jag den ligger ganska så i nivå..
Nu kanske...

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Taklucketrubbel

#9 Post by [Bobo] »

Terry wrote:På min ligger den högre i bakkant. I framkanten tror jag den ligger ganska så i nivå..
Då verkar det ju som att dom kuggade "armarna" som lyfter i bakkant har hamnat ett kugg för långt ner av någon anledning...
Testa att låsa upp luckan (första hacket på tändningen) och kolla om du kan få ner den i rätt nivå när armarna inte sitter fast i luckan. Då vet du ju iallafall om felet sitter i luckan, armarna eller både och...
Om den går ner i rätt nivå i olåst läge, så kan du ju testa att trycka ner den lite när du låser luckan... om du har jätte-långa armar vill säga. :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Taklucketrubbel

#10 Post by [Bobo] »

Nisse wrote:Hej!

Jag har lite trubbel med min taklucka på min 944:a ifrån 1984. Jag har sett att det finns en del trådar i ämnet men eftersom de här problemen verkar se lite olika ut så postar jag en egen beskrivning.

Till att börja med så ligger hela min lucka några mm över taknivån när den är stängd. Jag vet inte om det ska vara så men det ser lite konstigt ut. Största problemet annars för mig är att jag har lyckats att tilta luckan i bakkant och fått bort hela luckan MEN jag kan inte låsa luckan i bakkant igen. Nu ligger den löst och hoppar upp när man t ex stänger dörren. När jag trycker på knappen som (jag tror) ska låsa eller stänga luckan så händer ingenting. Det verkar även saknas en del detaljer runt luckan, inuti bilen.

Om någon har några tips, bilder på hur det ska se ut, eller idéer så är jag tacksam!

Ha det gütt! / Nisse
Tjena Nisse!
Jag vet inte hur pass långt du kommit i sökandet, men det verkar som att du (som så många andra, jag själv inkluderad) gått vilse i den där targa-knappens funktion. :D
Knappens funktion styrs av vilket läge tändningslåset står i.
I första läget låser du upp luckan, så du kan plocka ur den. I samma läge kan du även (om allt är som det ska) låsa luckan i bakkant när du sätter tillbaka den.
När du vrider nyckeln till nästa läge låser knappen inte längre upp luckan, utan öppnar den i bakkant med två armar.
Om du har tändningslåset i fel läge när du ska låsa fast luckan i bakkant, så kommer knappen vara i "stänga luckan-mode" med resultat attluckan ligger löst och skakar, precis som du beskriver. Du kommer i det läget inte heller kunna öppna luckan, iochmed att den inte sitter ihop med armarna som ska lyfta den...
Jag tror att det är där felet ligger...

Alltså, för att lösa dina problem (hoppas jag):
Vrid nyckeln till första snäppet, tryck på knappen för att stänga luckan, då ska luckan låsas i bakkant.
Vrid ett snäpp till och tryck på knappen för att öppna luckan, och den ska öppnas i bakkant.

Lycka till! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Taklucketrubbel

#11 Post by maverick »

Sätter 20kr på att armarna behöver fixas.

Skruva bort båda skyddsluckorna till armarna och ta bort dem.
Tryck ner targan med handkraft ovanifrån.

Sätt tillbaka armarna (fetta in) och sätt dit dem så att de spänner ner targan.

På med skyddsluckorna utan att armarna hoppar ut från ditt bestämda läge.


EDIT; Du har en -84a?
Luckorna skiljer sig mellan 85A och 85B.
Mao så är kanske min beskrivning åt h-e.
MVH//Per

Terry
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2004-10-15 13:30:28
Telefon: 0730420301
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Ljungby, Småland
Contact:

Re: Taklucketrubbel

#12 Post by Terry »

Många tips som absolut ska testas i helgen förhoppningsvis!
Hur kan man gå tillväga om luckan inte vill "trilla" på plats utan att armarna är på plats?
Är måttligt trött på targaluckan vid det här laget, men ska man kunna ha bilen ute när det regnar vilket det ju gör här ibland så är det ju kul om luckan håller tätt.
Tackar så länge!
Nu kanske...

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Taklucketrubbel

#13 Post by maverick »

Terry wrote:Många tips som absolut ska testas i helgen förhoppningsvis!
Hur kan man gå tillväga om luckan inte vill "trilla" på plats utan att armarna är på plats?
Är måttligt trött på targaluckan vid det här laget, men ska man kunna ha bilen ute när det regnar vilket det ju gör här ibland så är det ju kul om luckan håller tätt.
Tackar så länge!
Så pass tight är det nog inte.
Jag kan trycka ner min targa med handkraft (när armarna är borttagna).

Du har inte lyckats med min fyllehistoria?

http://944sverige.com/forum/viewtopic.p ... 66#p195766" onclick="window.open(this.href);return false;
MVH//Per

Terry
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2004-10-15 13:30:28
Telefon: 0730420301
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Ljungby, Småland
Contact:

Re: Taklucketrubbel

#14 Post by Terry »

Haha!
Nej det är inte jag som monterat den, men det är ju värt att titta på.
Hur ser man skillnaden på upp och ner?
Nu kanske...

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Taklucketrubbel

#15 Post by Maxx »

Terry wrote:Haha!
Nej det är inte jag som monterat den, men det är ju värt att titta på.
Hur ser man skillnaden på upp och ner?
Testa?

Om luckan inte med relativ lätthet går att stänga så är något fel. Man ska inte behöva vålda ner luckan för att får den stängd (och ändå är det många som försöker med det).
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users