968 CS - 95 Smurfen - mysdelar
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
968 CS - 95 Smurfen - mysdelar
Så har man till slut börjat med allt småpill som hör en gammal bil till. Vagnen i fråga är Automobils förra projektbil, Projekt 968 aka Smurfen. Just Smurfen är väl inte mitt favoritnamn men den tycks redan vara döpt och lystra till det så det får hänga med.
Smurfen har en brokig historia men är i vilket fall som helst väl servad de senaste åren. En del av originalinredningen har fått stryka på foten till förmån för Sparcostolar med mera. Fjäderbenen fram samt torsionstavar och dämpare bak (ej M030) har hamnat på soptippen. Nu sitter där istället Ledaprylar signerade Jonas Jarlmark och det duger gott åt mig.
Sedan övertagandet har torkarsegmentet renoverats (en riktig sorgesaga). Porsche ville ha 2500 kronor för ett nytt segment. Nej tack tyckte jag och köpte ett nytt stag (Porsche original) från Ferdinand. Det behövde förlängas 20 mm men det var enkelt gjort med tigen. Priset blev facila 44 kronor istället - tack för det.
Höger handtag på insidan samt facket hängde löst. Det löstes tämligen enkelt med lite epoxi, limpistol och egentillverkade plaststift. Liten insats men med stort resultat. Här märks nackdelen med att bilen varit i redaktionell drift - ingen har varit riktigt intresserad av att hålla på med småfix.
Stötdämparna bak är slut. BCT levererade packningar och Jonas Jarlmark tog emot dämparna idag och skall ha dem färdiga tills på onsdag. Lika gott att han får fixa dem då han har ställt in allt på bilen tidigare och bör sålunda känna till den rätt väl. Att få loss dämparna var enkelt, även om det kostade mig två fina jack på vänsterhandens ovansida samt en blå nagel (matchar bilen - klen tröst). Vänster dämpare var i rätt ok skick men höger dämpade lika bra som en glapp cykelpump. När hjulen var av passade jag på att gnussa rent i hjulhusen. Onödigt men mirakelkur för själen och rena, blåa hjulhus känns lite rejs, iallafall mer än svettig underredsmassa och stenskott...
I nära framtid skall skeva framskivor bytas, fyrhjulsinställning göras och sedan skall den besiktigas. Därpå följer en ordentlig service med lite motortuning i form av luft och buller samt mjukvara. Frågan är vilket chip man ska välja eller om den skall mappas. Resten av sommaren skall ägnas åt att plåga livet ut R888:orna så gott det går.
Vinterplanerna är att byta mjukt gummi mot aluminium, delrin och stål (leverantörsförhandlingar pågår). Krängare från Elephant står på önskelistan tillsammans med fjäderbensstag. Glas skall ersättas med Lexan och allt onödigt skall ut och bort. Kylningen till bromsarna skall förbättras avsevärt och popuplysena åker av. Jag står fortfarande i valet och kvalet om huruvida jag skall stoppa i en bur eller ej, det tar lite emot att såga hål i brädan. Likaså är jag sugen på att leka lite med kolfiber och bygga mig en ny huv med mera. Blir det bur så kanske det blir plastdörrar också. Frontläpp och ställbar Turbo S vinge är också på önskelistan. Och en massa andra saker jag inte minns just precis nu...
Smurfen har en brokig historia men är i vilket fall som helst väl servad de senaste åren. En del av originalinredningen har fått stryka på foten till förmån för Sparcostolar med mera. Fjäderbenen fram samt torsionstavar och dämpare bak (ej M030) har hamnat på soptippen. Nu sitter där istället Ledaprylar signerade Jonas Jarlmark och det duger gott åt mig.
Sedan övertagandet har torkarsegmentet renoverats (en riktig sorgesaga). Porsche ville ha 2500 kronor för ett nytt segment. Nej tack tyckte jag och köpte ett nytt stag (Porsche original) från Ferdinand. Det behövde förlängas 20 mm men det var enkelt gjort med tigen. Priset blev facila 44 kronor istället - tack för det.
Höger handtag på insidan samt facket hängde löst. Det löstes tämligen enkelt med lite epoxi, limpistol och egentillverkade plaststift. Liten insats men med stort resultat. Här märks nackdelen med att bilen varit i redaktionell drift - ingen har varit riktigt intresserad av att hålla på med småfix.
Stötdämparna bak är slut. BCT levererade packningar och Jonas Jarlmark tog emot dämparna idag och skall ha dem färdiga tills på onsdag. Lika gott att han får fixa dem då han har ställt in allt på bilen tidigare och bör sålunda känna till den rätt väl. Att få loss dämparna var enkelt, även om det kostade mig två fina jack på vänsterhandens ovansida samt en blå nagel (matchar bilen - klen tröst). Vänster dämpare var i rätt ok skick men höger dämpade lika bra som en glapp cykelpump. När hjulen var av passade jag på att gnussa rent i hjulhusen. Onödigt men mirakelkur för själen och rena, blåa hjulhus känns lite rejs, iallafall mer än svettig underredsmassa och stenskott...
I nära framtid skall skeva framskivor bytas, fyrhjulsinställning göras och sedan skall den besiktigas. Därpå följer en ordentlig service med lite motortuning i form av luft och buller samt mjukvara. Frågan är vilket chip man ska välja eller om den skall mappas. Resten av sommaren skall ägnas åt att plåga livet ut R888:orna så gott det går.
Vinterplanerna är att byta mjukt gummi mot aluminium, delrin och stål (leverantörsförhandlingar pågår). Krängare från Elephant står på önskelistan tillsammans med fjäderbensstag. Glas skall ersättas med Lexan och allt onödigt skall ut och bort. Kylningen till bromsarna skall förbättras avsevärt och popuplysena åker av. Jag står fortfarande i valet och kvalet om huruvida jag skall stoppa i en bur eller ej, det tar lite emot att såga hål i brädan. Likaså är jag sugen på att leka lite med kolfiber och bygga mig en ny huv med mera. Blir det bur så kanske det blir plastdörrar också. Frontläpp och ställbar Turbo S vinge är också på önskelistan. Och en massa andra saker jag inte minns just precis nu...
Last edited by firefish on 2011-01-24 13:21:33, edited 17 times in total.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- Robert Örebro
- Addict
- Posts: 1179
- Joined: 2005-12-07 23:12:47
- Telefon: 0709206975
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1989
- Location: Örebro, f. 1967
- Contact:
Grattis till köpet
PCS/R # 9755
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Tackar tackar - jo, den är rätt fin. Lite ärrad men still going strong. Har ni sett Mickey Rourke i "the Wrestler" förstår ni som inte sett bilen vad jag menar.
Heigobur - var hittar man en sådan? Jag har talat med Guss och 3400 för en "vanlig" bur och 3900 för en med strävor fram till fjädertornen (fast det senare alternativet lockar inte så mycket med tanke på arbetsinsatsen...).
Heigobur - var hittar man en sådan? Jag har talat med Guss och 3400 för en "vanlig" bur och 3900 för en med strävor fram till fjädertornen (fast det senare alternativet lockar inte så mycket med tanke på arbetsinsatsen...).
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Kanske hos Heigo...firefish wrote:Heigobur - var hittar man en sådan?
Kul att Smurfen hamnat hos en ambitiös ägare! Har sett den live några gånger när Lars Falk plågat den.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Ja, ambitioner har jag gott om. Det är mest tiden som tryter tyvärr.patand wrote:Kanske hos Heigo...firefish wrote:Heigobur - var hittar man en sådan?
Kul att Smurfen hamnat hos en ambitiös ägare! Har sett den live några gånger när Lars Falk plågat den.
Inte plågat. Tuktat. Bilar skall tuktas med jämna mellanrum så de vet vem som tror sig bestämma...
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Kolla på http://www.heigo.de/ men beställ från TA Sportvagn eller Levin för då går det mycket fortare än om du beställer direkt ifrån Heigopatand wrote:Kanske hos Heigo...firefish wrote:Heigobur - var hittar man en sådan?
Kul att Smurfen hamnat hos en ambitiös ägare! Har sett den live några gånger när Lars Falk plågat den.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
- Robert Örebro
- Addict
- Posts: 1179
- Joined: 2005-12-07 23:12:47
- Telefon: 0709206975
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1989
- Location: Örebro, f. 1967
- Contact:
Din bil har hälsat på hemma hos mig när jag hade LIEBLING
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS/R # 9755
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Den där röda känner jag igen.Robert Örebro wrote:Din bil har hälsat på hemma hos mig när jag hade LIEBLING
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 542
- Joined: 2007-08-18 13:37:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Skruvas dessa burar in i bilen eller svetsas de? Jag vill att den eventuella buren skall styva upp karossen så mycket som möjligt och jag antar att en helsvetsad bur gör det bättre är en som är skruvad (det där med skruvade motorcykelramar gick man iaf ifrån för länge sedan, de flexade lika mycket som gamla tältsängar).
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
-
- Addict
- Posts: 1064
- Joined: 2007-07-16 08:35:29
- Bilmodell: VW Typ3 Squareback
- Location: Gävle
- Contact:
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users