Vad tömmer bilbatteriet?
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
Vad tömmer bilbatteriet?
Har köpt ett nytt batteri men idag när jag sku starta var det stendött. Körde med den igår och då fungerade det bra. Kan det finnas läckage som drar ur batteriet? Inga lampor borde ha varit på under natten och om det är generatorn som inte laddar borde väl någon laddningslampa ha lyst vilket jag inte har sett.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
- Johnny
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2007-07-06 21:44:48
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Bara för att inte laddningslampan lyser behöver ju inte generatorn vara hel, lampan kan vara trasig men det har du nog kollat när du slagit på tändningen. Kolen (borstarna) hänger i luften dvs inte kontakt med rotorn mm. Skulle det vara så att det är någon förbrukare som ligger och tar ström borde du märkt det när du monterade det nya batteriet, gnistor och sprak när du ansluter batt-polerna är tecken på att det är någon belastning som drar ström. Kabelbrott kan det också vara.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
Har nog inte sprakat något alls när jag monterat batteriet (vilket har blivit ganska många gånger de senaste veckorna) Har heller inte kollat om laddningslampan lyser när jag slår på tändningen så det skall jag gå och kolla nu.
Var just o kolla och nog lyser laddninglampan (det är väl den med batteriet?) när jag slår på tändningen. Har svårt att tro att jag skulle ha fått ett defekt batteri så det måste ju vara nåt med bilen. Hoppas inte jag bytt batteri i onödan. Tog för givet att det var det gamla batteriet det var fel på. Men nog tror jag det är dåligt också för det tar knappt emot någon laddning alls vilket det nya nog gör.
Var just o kolla och nog lyser laddninglampan (det är väl den med batteriet?) när jag slår på tändningen. Har svårt att tro att jag skulle ha fått ett defekt batteri så det måste ju vara nåt med bilen. Hoppas inte jag bytt batteri i onödan. Tog för givet att det var det gamla batteriet det var fel på. Men nog tror jag det är dåligt också för det tar knappt emot någon laddning alls vilket det nya nog gör.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
-
- Carrera-Poster
- Posts: 337
- Joined: 2004-04-28 21:49:06
- Bilmodell: VW Polo GTI -06
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Skövde
- Contact:
Surt när det drar ur. Ett batteri som dragits ur helt har bara 70% av sin kapacitet kvar sen har jag hört.
Kolla med multimeter om spänningen sjunker ständigt med batteriet inkopplat & framförallt om det ökar när bilen startat. Sjunker det konstant med bilen avstängd, skaffa en huvudbrytare sålänge & börja den skojiga felsökningen....
Kolla med multimeter om spänningen sjunker ständigt med batteriet inkopplat & framförallt om det ökar när bilen startat. Sjunker det konstant med bilen avstängd, skaffa en huvudbrytare sålänge & börja den skojiga felsökningen....
Porschelös :-(
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Hade en gammal bil som drog ur batteriet på 12 timmar, visade sig efter
lång felsökning att det sig att det var generatorn (förmodligen kortis), men ändå så laddade generatorn batteriet när man körde!
Enkel sökning:
- Koppla bort sladen till +polen
- Koppla en glödlampa mellan +pol och klämman som skall sitta på polen
- Ryck en säkring i tagen för att se när lampan slocknar.
- Slocknar inte lampan när du rycker säkringarna, så är det nått innan
säkringsboxen som drar tjuvström t.ex generator, startmotor...
/ Erol
lång felsökning att det sig att det var generatorn (förmodligen kortis), men ändå så laddade generatorn batteriet när man körde!
Enkel sökning:
- Koppla bort sladen till +polen
- Koppla en glödlampa mellan +pol och klämman som skall sitta på polen
- Ryck en säkring i tagen för att se när lampan slocknar.
- Slocknar inte lampan när du rycker säkringarna, så är det nått innan
säkringsboxen som drar tjuvström t.ex generator, startmotor...
/ Erol
Last edited by Erol on 2008-02-04 00:19:49, edited 1 time in total.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- maverick
- Addict
- Posts: 1993
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
OBS!
Vid mindre krypströmmar rekomderas en mulimeter istället för en glödlampa!
/ Erol
Vid mindre krypströmmar rekomderas en mulimeter istället för en glödlampa!
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
Duger bilens egen voltmätare? Brukar nog ligga på de där 13,9volt som du anger i vanliga fall. Måste fara ut och starta bilen och se vad det ligger på nu.claves wrote:Du kan sätta bilen på tomgång och mäta volt över polaerna aoch då ska där vare en 13,9 volt om bilen laddar.
Det Erol beskriver är ett super bra test!
/C
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
När bilen var igång visade voltmätaren strax under 14 volt. Alltså samma som den brukar. Vet inte vad man kan utläsa av det men kanske ni vetZep-924S wrote:Duger bilens egen voltmätare? Brukar nog ligga på de där 13,9volt som du anger i vanliga fall. Måste fara ut och starta bilen och se vad det ligger på nu.claves wrote:Du kan sätta bilen på tomgång och mäta volt över polaerna aoch då ska där vare en 13,9 volt om bilen laddar.
Det Erol beskriver är ett super bra test!
/C
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
Gjorde som Erol föreslog men inte fick jag lampan att lysa. Använde en 25 W:s glödlampa.
Har nu annars kört bilen ca. 15-20 km med 3-4 starter. Jag har skaffat Hankooks underhållsfria kalsiumbatteri som har en givare som visar grönt när batteriet är laddat och svart när det behöver laddas. Det är alltså detta batteri som var tomt igår. När jag laddade det igår fick jag fram en liten grön strimla men det blev aldrig helt grönt. Nu efter att jag använt bilen så ser det i stort sett likadant ut. Det har alltså inte laddats mera men heller inte blivit mindre. Efter att jag stannade första gången idag och skulle starta igen så var det helt dött. Hade stått stilla i ca. 5 min. Försökte starta igen och då starta bilen utan problem. Den enda som har problem nu är jag...vad är det för fel på bilen? Började fundera på DEFA startspärr som finns monterad. Jag har tagit bort säkringen eftersom det krånglade i sommras. Kom in en hel del vatten vid säkringen eftersom den var helt oskyddad. Men utan säkring så har den ju startat tidigare utan problem. Sen kvarstår det ju att batteriet var tomt.
Det blev en hel del att läsa men jag hoppas någon orkar sig igenom.
Har nu annars kört bilen ca. 15-20 km med 3-4 starter. Jag har skaffat Hankooks underhållsfria kalsiumbatteri som har en givare som visar grönt när batteriet är laddat och svart när det behöver laddas. Det är alltså detta batteri som var tomt igår. När jag laddade det igår fick jag fram en liten grön strimla men det blev aldrig helt grönt. Nu efter att jag använt bilen så ser det i stort sett likadant ut. Det har alltså inte laddats mera men heller inte blivit mindre. Efter att jag stannade första gången idag och skulle starta igen så var det helt dött. Hade stått stilla i ca. 5 min. Försökte starta igen och då starta bilen utan problem. Den enda som har problem nu är jag...vad är det för fel på bilen? Började fundera på DEFA startspärr som finns monterad. Jag har tagit bort säkringen eftersom det krånglade i sommras. Kom in en hel del vatten vid säkringen eftersom den var helt oskyddad. Men utan säkring så har den ju startat tidigare utan problem. Sen kvarstår det ju att batteriet var tomt.
Det blev en hel del att läsa men jag hoppas någon orkar sig igenom.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
- HenkeJ
- NA-Poster
- Posts: 31
- Joined: 2006-08-13 17:30:04
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kungsör
- Contact:
När bilen är "död"... Klickar det eller går starten runt sakta?
Låter som du har något spänningsfall någonstans, typ glapp. Vet att dålig kontakt vid tex batteripolerna kan ge samma symptom som du beskriver. Kan verka stendöd ena försöket och för att sen fungera hur bra som helst. Använd inte snabbklämmor eller sånt på polerna utan riktiga skruvklämmor och väl rengjorda och infettade med polfett. Även larmet som du säger kan ju spöka om det är startspärr på det. Glapp i tändningslåset?
Det där med att den drar ur batteriet, låna/köp en tångamperemeter och kolla vid batteripolen hur mycket den drar när den är avstängd.
Det kanske är så att du har ett glapp, OCH ditt nya batteri inte var ordentligt laddat när du satte i det första ggn?
Låter som du har något spänningsfall någonstans, typ glapp. Vet att dålig kontakt vid tex batteripolerna kan ge samma symptom som du beskriver. Kan verka stendöd ena försöket och för att sen fungera hur bra som helst. Använd inte snabbklämmor eller sånt på polerna utan riktiga skruvklämmor och väl rengjorda och infettade med polfett. Även larmet som du säger kan ju spöka om det är startspärr på det. Glapp i tändningslåset?
Det där med att den drar ur batteriet, låna/köp en tångamperemeter och kolla vid batteripolen hur mycket den drar när den är avstängd.
Det kanske är så att du har ett glapp, OCH ditt nya batteri inte var ordentligt laddat när du satte i det första ggn?
- HenkeJ
- NA-Poster
- Posts: 31
- Joined: 2006-08-13 17:30:04
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kungsör
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
Jo har funderat på startmotorn också.
När den är död så är den verkligen död. Kan inte komma på att den skulle ha klickat. Sen har den ju förstås varit halvdöd när batteriet varit tomt men idag var den som sagt först helt död och sen fungera den igen. Igår var den också helt död. Jag var förvånad att det inte fanns ström för att dra runt ett halvt varv för det gamla batteriet orka nu åtminstone det. Verkar vara flera orsaker till mitt problem.
När den är död så är den verkligen död. Kan inte komma på att den skulle ha klickat. Sen har den ju förstås varit halvdöd när batteriet varit tomt men idag var den som sagt först helt död och sen fungera den igen. Igår var den också helt död. Jag var förvånad att det inte fanns ström för att dra runt ett halvt varv för det gamla batteriet orka nu åtminstone det. Verkar vara flera orsaker till mitt problem.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Who is online
Users browsing this forum: No registered users