944 turbo - 86 [Old School] -SÅLD-
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
944 turbo - 86 [Old School] -SÅLD-
Ny bil igen, det blev ingen revolution nu heller - Jag stannar såklart här,
inom den vattenskadade delen av Porschefamiljen.
Om Doktor Jarlmark är familjens chassiguru i vått och torrt, så är
"Sweanders" vår stora bilfixare...
Först fixade han ju fram Annas bil - ett bra ex till bra pris och nu var det
min tur...
Fick ett samtal från Anders för någon vecka sedan, precis när Cabben blivit
såld. Han berättade att han hade blivit erbjuden en annan Porsche som
inbyte mot sin Turbo Cup. "Okeeej", sa jag slött - "Var det något kul?"
Förväntade mig ännu en illa skött lila Porsche 964 cab eller något annat
typiskt inbytesobjekt.
Men här var det alltså något helt annat:
-En fräsch och raceklar 944 turbo fusk-cup, baserat på en Svensksåld,
väldokumenterad, röd 944 Turbo -86, med 7100 garanterade mil på
mätaren.... Jag bestämde mig snabbt för att Anders inte skulle behöva ta
bilen i inbyte - jag ville ju ha den!
Bilens förrförra ägare - som hade raceambitioner, god smak och resurser -
ville under tidigt nittiotal bygga något som kom nära en Turbo Cup i
specifikationerna och nådde, med Sandéns hjälp, fram till följande:
Motor: Nyare blocket från 1989, totalrenoverad 1996-2000 (var avställd
då), infrästa spår i toppen, nya vattenpumpen, automatiska
kamkedjespännaren, nya grenrören med bälgar, större turbo KKK 27:80,
turbo Cupens chip, turbo Cupens tryckdosa för wastegaten, Pierburg taktventil.
Någonstans runt knappa 300 hästar ska detta recept ge - men dom
hästarna är svåra att hitta och ännu svårare att hålla i schack när man väl
fått fart på dom......
Chassie: Gula Koni coilovers runt om, inga fjäderstavar bak,
delrinbussningar, 968RS-vingen bak. Krängningshämmare från Turbo Cup:
30mm fram och 19 mm justerbar bak. Sandéns Camberplattor och
Fjäderbensstag.
Transmission: Nedväxlad. Ger vid 6500 varv på 1:an 57,3 Kph; 2:an 98 Kph;
3:an 143 Kph; 4:an 194 Kph och 5:an 243 Kph. (Bilen går att varva till
7000 varv) Lådan har dessutom extra oljekylning, samt förstärkt koppling
från turbo Cup och dessutom naturligtvis diffbroms 40%.
Övrigt: Full bur monterad, vagnbok, Recaro SPG på förarsidan, OMP på
passagerarsidan, Laptimer Unipro Racing.
Bilen är i ett kanonbra skick och är rena drömobjektet att bygga på.
Men: I ärlighetens namn så är ju både motor och chassi byggt på totalt
föråldrade idéer om det optimala.. Ska den bli konkurrenskraftig
krävs mycket jobb och en del pengar.
Jag kommer att sortera ut bilen under denna säsong och satsar på att
göra den till en vinnare i PCSR Klass 2 till nästa år:
Först och främst ska motorn mappas om, för bättre körbarhet, bättre
gasrespons och mindre effekt. Vill då ha 260 hk ungefär, för att
nå "idealvikten" för min klass: 1250 kilo i målgångsvikt. Under vintern
ska bilen också lättas lite, få nya spännande dämpare, få lite andra hjul etc.
(Ska däremot åka denna säsong med lite mer effekt, tänkte busa med lite
GT3-or, RS:ar och sånt.)
Ett kul projekt med andra ord. Lite lättare, lite snabbare..
Här kommer lite bilder från i eftermiddags, när jag förberedde den inför
banpremiär på Knutan i morgon.
inom den vattenskadade delen av Porschefamiljen.
Om Doktor Jarlmark är familjens chassiguru i vått och torrt, så är
"Sweanders" vår stora bilfixare...
Först fixade han ju fram Annas bil - ett bra ex till bra pris och nu var det
min tur...
Fick ett samtal från Anders för någon vecka sedan, precis när Cabben blivit
såld. Han berättade att han hade blivit erbjuden en annan Porsche som
inbyte mot sin Turbo Cup. "Okeeej", sa jag slött - "Var det något kul?"
Förväntade mig ännu en illa skött lila Porsche 964 cab eller något annat
typiskt inbytesobjekt.
Men här var det alltså något helt annat:
-En fräsch och raceklar 944 turbo fusk-cup, baserat på en Svensksåld,
väldokumenterad, röd 944 Turbo -86, med 7100 garanterade mil på
mätaren.... Jag bestämde mig snabbt för att Anders inte skulle behöva ta
bilen i inbyte - jag ville ju ha den!
Bilens förrförra ägare - som hade raceambitioner, god smak och resurser -
ville under tidigt nittiotal bygga något som kom nära en Turbo Cup i
specifikationerna och nådde, med Sandéns hjälp, fram till följande:
Motor: Nyare blocket från 1989, totalrenoverad 1996-2000 (var avställd
då), infrästa spår i toppen, nya vattenpumpen, automatiska
kamkedjespännaren, nya grenrören med bälgar, större turbo KKK 27:80,
turbo Cupens chip, turbo Cupens tryckdosa för wastegaten, Pierburg taktventil.
Någonstans runt knappa 300 hästar ska detta recept ge - men dom
hästarna är svåra att hitta och ännu svårare att hålla i schack när man väl
fått fart på dom......
Chassie: Gula Koni coilovers runt om, inga fjäderstavar bak,
delrinbussningar, 968RS-vingen bak. Krängningshämmare från Turbo Cup:
30mm fram och 19 mm justerbar bak. Sandéns Camberplattor och
Fjäderbensstag.
Transmission: Nedväxlad. Ger vid 6500 varv på 1:an 57,3 Kph; 2:an 98 Kph;
3:an 143 Kph; 4:an 194 Kph och 5:an 243 Kph. (Bilen går att varva till
7000 varv) Lådan har dessutom extra oljekylning, samt förstärkt koppling
från turbo Cup och dessutom naturligtvis diffbroms 40%.
Övrigt: Full bur monterad, vagnbok, Recaro SPG på förarsidan, OMP på
passagerarsidan, Laptimer Unipro Racing.
Bilen är i ett kanonbra skick och är rena drömobjektet att bygga på.
Men: I ärlighetens namn så är ju både motor och chassi byggt på totalt
föråldrade idéer om det optimala.. Ska den bli konkurrenskraftig
krävs mycket jobb och en del pengar.
Jag kommer att sortera ut bilen under denna säsong och satsar på att
göra den till en vinnare i PCSR Klass 2 till nästa år:
Först och främst ska motorn mappas om, för bättre körbarhet, bättre
gasrespons och mindre effekt. Vill då ha 260 hk ungefär, för att
nå "idealvikten" för min klass: 1250 kilo i målgångsvikt. Under vintern
ska bilen också lättas lite, få nya spännande dämpare, få lite andra hjul etc.
(Ska däremot åka denna säsong med lite mer effekt, tänkte busa med lite
GT3-or, RS:ar och sånt.)
Ett kul projekt med andra ord. Lite lättare, lite snabbare..
Här kommer lite bilder från i eftermiddags, när jag förberedde den inför
banpremiär på Knutan i morgon.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by FredrikÅ on 2008-05-24 10:54:05, edited 2 times in total.
Fredrik Åberg
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- JDr
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2005-09-09 11:38:12
- Bilmodell: 944 turbo
- Location: Lindome(Gbg)
- Contact:
- Björn.C
- Turbo-Poster
- Posts: 946
- Joined: 2006-09-23 13:30:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Älvängen
- Contact:
Riktigt fin bil, grattis, hoppas man får se den på någon träff då
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468
[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468
[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Fy sjutton vilka roliga leksaker ni hittar jämt du och Anna! Grattis! Och extra kul att du blev kvar på forumet Fredrik!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Tack! Nu har jag ju ännu större nytta av forumet och alla klokapatand wrote:Fy sjutton vilka roliga leksaker ni hittar jämt du och Anna! Grattis! Och extra kul att du blev kvar på forumet Fredrik!
medlemmar, än någonsin förut...
Cabben var väl rätt konkurrenskraftig från start, men den här bilen
behöver en hel del uppdateringar...
Fredrik Åberg
- djungel-Jim
- Turbo-Poster
- Posts: 696
- Joined: 2005-04-05 12:35:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Wow snyggt!! Grattis till bilen! Det är nästan att man blir lite sugen på att börja skrapa loss allt med vikt i cupén efter att ha sett de där bilderna!
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Karl kommentar: Varför tusan byter du till en bil som du först måste mappa för att få körbarhet ur? Du skulle hållit dig till sugmotorer!
Spontan kommentar: Jösses, kalasbil som utgångsobjekt för dig! Inte en äkta cup som kan smällas, inte fullt utvecklat chassi utan potentiall även där, det kommer ju bara gå fortare och fortare!
Spontan kommentar: Jösses, kalasbil som utgångsobjekt för dig! Inte en äkta cup som kan smällas, inte fullt utvecklat chassi utan potentiall även där, det kommer ju bara gå fortare och fortare!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
FredrikÅ wrote:Jag vill ha en större utmaning...Karl Birgander wrote:Karl kommentar: Varför tusan byter du till en bil som du först måste mappa för att få körbarhet ur? Du skulle hållit dig till sugmotorer!
En S2:a kan ju vilken stolle som helst lära sig att köra. -Eller hur?
ssssccchh!
Jo, det är väl lite av sanningen kanske...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Grattis!
Ser ju najs ut och verkar passa dig som handsken!
Ser ju najs ut och verkar passa dig som handsken!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Anna E
- S-Poster
- Posts: 200
- Joined: 2006-07-19 11:27:32
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Malmö/Düsseldorf
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users