944 S2 -90 | Burbygge pågår
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
944 S2 -90 | Burbygge pågår
Sådär, efter att ha rotat information i nån månad, terroriserat div bekanta och även er så är det nu klart!
I onsdag ringde jag tidigare ägare och hörde efter om bilen, på torsdag ringde jag och anmälde mitt intresse och fick veta att en annan tänkte komma upp på lördag då även jag tänkt komma upp. Efter snabb diskussion med den bestämmande i hushållet bestämde vi oss för att istället åka upp på fredagen.
efter att ha börjat resan från kalmar (500m) körde vi på ett rådjur, men tur i oturen var att endast en lykta fick sätta livet till....
Väl framme hos säljaren (efter 8 månader i kalmar är man inte i takt med stockholmstrafiken.... ) fick vi se precis vad vi fått beskrivet för oss.
Bilen verkar underbart välskött sånär som på servicebok. allt känns tajt och väl fungerande. provturen blev en dryg timme lång inklusive 40 minuter av klämmande och kontrollerande i varje skrymsle och karossskarv. det faktum att provturen inskränkte sig till stockholms innerstad gjorde att bilen inte riktigt kom till sin rätt, men ändå: sicken underbar körmaskin!
Så vi bestämde oss på stört och lämnade handpenning. på onsdag åker jag upp och betalar resterande belopp och hämtar bilen.
Bilen är alltså en 944 S2 -90 med ca 20800mil på mätaren, vilka jag anser vara korrekta och välskötta.
Till utrustningen hör taklucka och momoratt.
Bilen levereras med 16" originalfälgar med vintersulorna och 17" cup fälgar med bridgestone S-03
Tanken med bilen är att ha en väldigt standard kärra som klarar lite smiskande på banor, inte i prestandasyfte, utan för att ha förbannat kul helt enkelt.
Tidigare BMW 318is var kalas till detta, men miltalet på nästan 30000 och en kaross som började få hål gjorde att det var dags att sondera terrängen.
I början var miata det första alternativet, men användbarheten hos porsche var faktiskt det som tog överhanden.
Så vad som ska göras är:
Byta bromsvätska till motul RBF600 som ligger i förrådet.
Spana på hur jag löser ordentlig bromskylning.
Se över kamkedjeplattor (kamrem ska enligt kvitton var bytt hos sanden för mindre än två år sen.)
Montera mina två sparcostolar (med ställbar rygg) eller skaffa andra
(bygga lite billjud, det är ju även långvägsåket... )
Förresten: i sommarfälgarna står det 993...... som art# innebär det att de eg. är avsedda för 993 karossen?
I onsdag ringde jag tidigare ägare och hörde efter om bilen, på torsdag ringde jag och anmälde mitt intresse och fick veta att en annan tänkte komma upp på lördag då även jag tänkt komma upp. Efter snabb diskussion med den bestämmande i hushållet bestämde vi oss för att istället åka upp på fredagen.
efter att ha börjat resan från kalmar (500m) körde vi på ett rådjur, men tur i oturen var att endast en lykta fick sätta livet till....
Väl framme hos säljaren (efter 8 månader i kalmar är man inte i takt med stockholmstrafiken.... ) fick vi se precis vad vi fått beskrivet för oss.
Bilen verkar underbart välskött sånär som på servicebok. allt känns tajt och väl fungerande. provturen blev en dryg timme lång inklusive 40 minuter av klämmande och kontrollerande i varje skrymsle och karossskarv. det faktum att provturen inskränkte sig till stockholms innerstad gjorde att bilen inte riktigt kom till sin rätt, men ändå: sicken underbar körmaskin!
Så vi bestämde oss på stört och lämnade handpenning. på onsdag åker jag upp och betalar resterande belopp och hämtar bilen.
Bilen är alltså en 944 S2 -90 med ca 20800mil på mätaren, vilka jag anser vara korrekta och välskötta.
Till utrustningen hör taklucka och momoratt.
Bilen levereras med 16" originalfälgar med vintersulorna och 17" cup fälgar med bridgestone S-03
Tanken med bilen är att ha en väldigt standard kärra som klarar lite smiskande på banor, inte i prestandasyfte, utan för att ha förbannat kul helt enkelt.
Tidigare BMW 318is var kalas till detta, men miltalet på nästan 30000 och en kaross som började få hål gjorde att det var dags att sondera terrängen.
I början var miata det första alternativet, men användbarheten hos porsche var faktiskt det som tog överhanden.
Så vad som ska göras är:
Byta bromsvätska till motul RBF600 som ligger i förrådet.
Spana på hur jag löser ordentlig bromskylning.
Se över kamkedjeplattor (kamrem ska enligt kvitton var bytt hos sanden för mindre än två år sen.)
Montera mina två sparcostolar (med ställbar rygg) eller skaffa andra
(bygga lite billjud, det är ju även långvägsåket... )
Förresten: i sommarfälgarna står det 993...... som art# innebär det att de eg. är avsedda för 993 karossen?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Karl Birgander on 2016-04-25 22:08:03, edited 9 times in total.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Najs! Mycket glädje!!!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Kul att det blev en 944 Karl
Jag har sett att du har smygit runt här på forumet och jag vill önska dig lycka till med bilen.
Och som Magnus skriver är det klart du genast skall gå med PCS (så slipper du missa några träffar till sommaren) .
Jag har sett att du har smygit runt här på forumet och jag vill önska dig lycka till med bilen.
Och som Magnus skriver är det klart du genast skall gå med PCS (så slipper du missa några träffar till sommaren) .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
tack för alla lyckönskningar!
jo, lite har jag väl smugit och sett potentialen i åken, så det var bara att skaffa en själv och bedöma om ni har rätt eller inte...
Ska naturligtvis gå med i pcs med det blir nog nästa år.
I år är det mycket konbana/slalom och förhoppningsvis ss i trakterna som är målet.
behöver väl knappt nämna att jag längtar tills onsdag!
(nedrans banker som ska ha transaktionsdagar och grejer! )
jo, lite har jag väl smugit och sett potentialen i åken, så det var bara att skaffa en själv och bedöma om ni har rätt eller inte...
Ska naturligtvis gå med i pcs med det blir nog nästa år.
I år är det mycket konbana/slalom och förhoppningsvis ss i trakterna som är målet.
behöver väl knappt nämna att jag längtar tills onsdag!
(nedrans banker som ska ha transaktionsdagar och grejer! )
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Grattis! Välkommen som "fullvärdig" medlem!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Posts: 1662
- Joined: 2004-12-18 01:38:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
Grattis till en helt underbar bil..
Glöm inte att kolla kamkedjesträckarens plastskena.. och ev byta.
Sandén har dessa för 250:- dvs 1/100 av en rasad motor..
Glöm inte att kolla kamkedjesträckarens plastskena.. och ev byta.
Sandén har dessa för 250:- dvs 1/100 av en rasad motor..
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
det står på att göra listan ovan!Bodens Svarta 944 S2 wrote:Grattis till en helt underbar bil..
Glöm inte att kolla kamkedjesträckarens plastskena.. och ev byta.
Sandén har dessa för 250:- dvs 1/100 av en rasad motor..
behöver man ta av kamrem och kamaxlar för att byta dessa eller kan man lossa anspänningen på kedjan??
håller just på och letar efter nån länk till lite info om både detta och kamremsbyte.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Posts: 1662
- Joined: 2004-12-18 01:38:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
Eh.. Undrar när man ska börja läsa innan man börjar skriva..
Detta är busenkelt.. Demontera bränsleledningarna som går över ventilkåpan..
Ska gå att göra utan detta ingrepp men det är lättare om man skruvar isär..
Skruva loss ventilkåpan och peta ner papper i alla håligheter i toppen. Tråkit att tappa
ner nåt.. Lossa oljeledningen som går till kedjesträckaren.
Tryck ner sträckaren med tex tummen och sätt in en eller ett par
jättetunna skruvmejslar el dyl
i hålen på sidan av sträckaren så att den håller sig nere. Skruva loss sträckaren
tryck ihop sträckaren, demontera mejseln och flippa loss sträckarplasten. Montera ny och skruva ihop..
Montera nya alubrickor på oljeledningen rör.. Det gjorde jag..
Köpte brickorna på Mekonomen i alu.. 100 st.
Fanns inte i mindre antal.. Tror att brickorna gick på 50:-/ 100st.
Hålbultarna till oljeledningen ska enligt Workshop dras med 10NM
Har inte hittat nåt ang bultarna till själva sträckaren.. Om man är osäker
ang detta så kan man ringa Sandén o fråga honom..
Obs! Glöm inte pappret..
Obs! Glöm inte heller skruvmejseln till sträckaren..
Detta är busenkelt.. Demontera bränsleledningarna som går över ventilkåpan..
Ska gå att göra utan detta ingrepp men det är lättare om man skruvar isär..
Skruva loss ventilkåpan och peta ner papper i alla håligheter i toppen. Tråkit att tappa
ner nåt.. Lossa oljeledningen som går till kedjesträckaren.
Tryck ner sträckaren med tex tummen och sätt in en eller ett par
jättetunna skruvmejslar el dyl
i hålen på sidan av sträckaren så att den håller sig nere. Skruva loss sträckaren
tryck ihop sträckaren, demontera mejseln och flippa loss sträckarplasten. Montera ny och skruva ihop..
Montera nya alubrickor på oljeledningen rör.. Det gjorde jag..
Köpte brickorna på Mekonomen i alu.. 100 st.
Fanns inte i mindre antal.. Tror att brickorna gick på 50:-/ 100st.
Hålbultarna till oljeledningen ska enligt Workshop dras med 10NM
Har inte hittat nåt ang bultarna till själva sträckaren.. Om man är osäker
ang detta så kan man ringa Sandén o fråga honom..
Obs! Glöm inte pappret..
Obs! Glöm inte heller skruvmejseln till sträckaren..
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
tackar! då ska herr sanden få en beställning!
ang. tappa ner saker i motorn så har jag redan lärt mig det den svåra vägen....
ang. tappa ner saker i motorn så har jag redan lärt mig det den svåra vägen....
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Posts: 1662
- Joined: 2004-12-18 01:38:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
Ett tips till..
Kan va värt att byta alla gummipackningar i ventilkåpan när du ändå
håller på o skruva.. Kostar nåra hundra..
Beställde mina från PC.
Tyvärr så blev frakten nästan lika dyr som delarna.
F-in Posten..
Återigen.. Grattis till köpet.
Kan va värt att byta alla gummipackningar i ventilkåpan när du ändå
håller på o skruva.. Kostar nåra hundra..
Beställde mina från PC.
Tyvärr så blev frakten nästan lika dyr som delarna.
F-in Posten..
Återigen.. Grattis till köpet.
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
-
- Carrera-Poster
- Posts: 321
- Joined: 2004-03-29 12:40:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kalmar
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Turbo 4-kolvs
...tror inte dina passar då?? eller?
...tror inte dina passar då?? eller?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
första samtalet till sanden var trevligt! trevlig prick det där!Bodens Svarta 944 S2 wrote:Grattis till en helt underbar bil..
Glöm inte att kolla kamkedjesträckarens plastskena.. och ev byta.
Sandén har dessa för 250:- dvs 1/100 av en rasad motor..
sen att ovan nämnda del kostade 110 och inte 250 gjorde inte saken sämre!
ska bytas inom kort!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Posts: 1662
- Joined: 2004-12-18 01:38:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
Karl Birgander skrev:
250:- för båda inkl frakt.. Köpte ju 2 på en gång..
Hoppsan.. Då har han antingen sänkt priserna, eller så betalade jagsen att ovan nämnda del kostade 110 och inte 250 gjorde inte saken
sämre!
250:- för båda inkl frakt.. Köpte ju 2 på en gång..
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Who is online
Users browsing this forum: TomasJ