951 -87 | Nahpets
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: 951 -87 | Nahpets
Nu är bilen besiktigad med två anmärkningar; hö blinkers samt bromsljus hö bak ur funktion.
Komiskt så hade även hö positionsljus slutat fungera när jag körde iväg men den kom undan ...
Sedan dess har det varit fyrverkerier.
Efter varit äckligt kaxig över att ha lagat dimljusen så slutade höger positionsljus att fungera inkonsekvent.
Nu lyste fronten men jag började blåsa säkringar på position 41; höger positionsljus.
Gav mig på elschemat och fick se att förutom positionsljusen så hade säkring 41 och något att göra med lampan och de uppvärmda munstyckena på huven.
Gav mig på sladdtjafset under huven med en konstruktiv suck. Kunde snabbt se att kontaktdonet gjort sitt (sönderärgat). Följde kabelslangen med de tre delikata trådarna som gick via huvens gångjärn.
Minns att kablage inte tycker att röra på sig så jag klämde på slangen varvid ett 1-öressmällare brann av!
Felet funnet: två tåtar av och en på väg som kortade. Bland hånglet var en jord.
Då jag inte bryr mig om uppvärmda munstycken (förutom min frus) samt lampan i motorutrymmet klippte jag av dessa och paketerade för framtida projekt.
Sedan vände jag blicken till bromsljuset. Efter att tagit bort kåpan och frilagt rampen så var orsaken ärgning på både kontakter, lampa men även kontakten var lite lös. Rengjorde samt bytte honstiftet.
Alles funktioniert.
Vad gäller höger blinkers, så har jag lärt mig om sockeltyperna för BA15S och BAU15S. Detta var inte helt trivialt till en början eftersom jag köpte på mig två olika paket med gula och kromade glas för att bara finna att styrpinnarna inte var kompatibla med Porschens.
Började tänka komplicerade tankar tills jag insåg att det räckte med att slipa ned ett av stiften.
Donkeyfejs ...
Men nu funkar allt ... tvi tvi tvi
Komiskt så hade även hö positionsljus slutat fungera när jag körde iväg men den kom undan ...
Sedan dess har det varit fyrverkerier.
Efter varit äckligt kaxig över att ha lagat dimljusen så slutade höger positionsljus att fungera inkonsekvent.
Nu lyste fronten men jag började blåsa säkringar på position 41; höger positionsljus.
Gav mig på elschemat och fick se att förutom positionsljusen så hade säkring 41 och något att göra med lampan och de uppvärmda munstyckena på huven.
Gav mig på sladdtjafset under huven med en konstruktiv suck. Kunde snabbt se att kontaktdonet gjort sitt (sönderärgat). Följde kabelslangen med de tre delikata trådarna som gick via huvens gångjärn.
Minns att kablage inte tycker att röra på sig så jag klämde på slangen varvid ett 1-öressmällare brann av!
Felet funnet: två tåtar av och en på väg som kortade. Bland hånglet var en jord.
Då jag inte bryr mig om uppvärmda munstycken (förutom min frus) samt lampan i motorutrymmet klippte jag av dessa och paketerade för framtida projekt.
Sedan vände jag blicken till bromsljuset. Efter att tagit bort kåpan och frilagt rampen så var orsaken ärgning på både kontakter, lampa men även kontakten var lite lös. Rengjorde samt bytte honstiftet.
Alles funktioniert.
Vad gäller höger blinkers, så har jag lärt mig om sockeltyperna för BA15S och BAU15S. Detta var inte helt trivialt till en början eftersom jag köpte på mig två olika paket med gula och kromade glas för att bara finna att styrpinnarna inte var kompatibla med Porschens.
Började tänka komplicerade tankar tills jag insåg att det räckte med att slipa ned ett av stiften.
Donkeyfejs ...
Men nu funkar allt ... tvi tvi tvi
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: 951 -87 | Nahpets
Har varit ute och rastat bilen.
Kan verkligen inte rekommendera toe in fram och toe ut bak. Väldigt lynnig i styrningen.
Har haft två motorstopp vid olika tillfällen. Båda avhjälptes på plats medelst rycka i tändkablarna. Annars har jag misstänkt DME-reläet.
Lite jobbigt med intermittenta fel...
Men tror att jag kommit på det. Verkar vara tändkabeln från spolen till fördelarlocket.
Så nu letar jag sådan!
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =7&t=34148" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan verkligen inte rekommendera toe in fram och toe ut bak. Väldigt lynnig i styrningen.
Har haft två motorstopp vid olika tillfällen. Båda avhjälptes på plats medelst rycka i tändkablarna. Annars har jag misstänkt DME-reläet.
Lite jobbigt med intermittenta fel...
Men tror att jag kommit på det. Verkar vara tändkabeln från spolen till fördelarlocket.
Så nu letar jag sådan!
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =7&t=34148" onclick="window.open(this.href);return false;
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: 951 -87 | Nahpets
Besiktigad!!
Tog den från förvaring till besiktning. Missade tyvärr att ett bromsljus var paj, så det blev underkänt med fix på eget ansvar.
Annars är det grönt ljus i två år!
Mätarställning: 162959km.
Nu blir det start av att banavpassa bilen. Jag är ju äldre och vill åka behagligt .
Tog den från förvaring till besiktning. Missade tyvärr att ett bromsljus var paj, så det blev underkänt med fix på eget ansvar.
Annars är det grönt ljus i två år!
Mätarställning: 162959km.
Nu blir det start av att banavpassa bilen. Jag är ju äldre och vill åka behagligt .
- Cédric
- Addict
- Posts: 4679
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 951 -87 | Nahpets
Skönt med besiktat! Ska försöka släpa dit min nån dag framöver, ser aldrig fram emot det. Man blir lite mjukare med åldern, skönt att kunna använda bilen också med rätt balans av sport och obekvämlighet
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: 951 -87 | Nahpets
Jo precis !
Få se hur fort detta går med allt annat som pågår samtidigt.
Få se hur fort detta går med allt annat som pågår samtidigt.
- safe
- Addict
- Posts: 1470
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 951 -87 | Nahpets
Gamlingar! Ut och kör lite bana med bilarna!
På knutan sist var det EN* frontmotorbil som körde "lugn och fin".
Ska se till helgen om det är lika illa på kullen.
*tekniskt sett 3 st, men 2 var Panamera och de räknas inte...
På knutan sist var det EN* frontmotorbil som körde "lugn och fin".
Ska se till helgen om det är lika illa på kullen.
*tekniskt sett 3 st, men 2 var Panamera och de räknas inte...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: 951 -87 | Nahpets
Hej allesamman,
Tittade till bilen för någon vecka sedan. Det kittlar lite under huden. Lätt (hår)resning.
Körde den sparsamt 2021, för att bara förflyttas mellan A och B 2022 och heldvala 2023.
Jag ser skalet nästan varje helg och varje gång har jag lyckats undvika de frestande tankarna att sätta igång. Byter avfuktare varje halvår; lukten av äldre, tyskt läder kittlar näsan när dörren öppnas.
Ni förstår; en bil med snart 40 år på mätaren behöver uppmärksamhet. Skummade igenom min tråd för att minnas. Varma minnen sköljer över mig.
Borta är tankar om bankörning som var huvudanledningen till köpet.
Kul som bara den. Men kostar tid och pengar.
Det vore faktiskt trevligt att få köra lite i år och kanske landar tankarna att behålla den eller sälja den.
Spinner jag vidare på tankarna om mer gatvänligt behöver jag;
- byta till vanliga däck (R-däcken blästrar karossen).
- byta bromsok, kul att det skriker någon gång men inte varje gång du bromsar kallt.
- byta tillbaka till originalstolen och ta bort 6-punktsbältet.
- byta olja och filter
Sedan har vi det där tråkiga måsten:
- byta termostatbrytare i kylaren eftersom den låter fläktarna gå trots att det är kallt.
- byta kamrem
- leta kylarvätskeläckage.
En sak har man lärt sig. Ta små tuggor!
Vi får se. Kanske enklare att sälja och låta någon annan njuta av den.
Tittade till bilen för någon vecka sedan. Det kittlar lite under huden. Lätt (hår)resning.
Körde den sparsamt 2021, för att bara förflyttas mellan A och B 2022 och heldvala 2023.
Jag ser skalet nästan varje helg och varje gång har jag lyckats undvika de frestande tankarna att sätta igång. Byter avfuktare varje halvår; lukten av äldre, tyskt läder kittlar näsan när dörren öppnas.
Ni förstår; en bil med snart 40 år på mätaren behöver uppmärksamhet. Skummade igenom min tråd för att minnas. Varma minnen sköljer över mig.
Borta är tankar om bankörning som var huvudanledningen till köpet.
Kul som bara den. Men kostar tid och pengar.
Det vore faktiskt trevligt att få köra lite i år och kanske landar tankarna att behålla den eller sälja den.
Spinner jag vidare på tankarna om mer gatvänligt behöver jag;
- byta till vanliga däck (R-däcken blästrar karossen).
- byta bromsok, kul att det skriker någon gång men inte varje gång du bromsar kallt.
- byta tillbaka till originalstolen och ta bort 6-punktsbältet.
- byta olja och filter
Sedan har vi det där tråkiga måsten:
- byta termostatbrytare i kylaren eftersom den låter fläktarna gå trots att det är kallt.
- byta kamrem
- leta kylarvätskeläckage.
En sak har man lärt sig. Ta små tuggor!
Vi får se. Kanske enklare att sälja och låta någon annan njuta av den.
Last edited by Nahpets on 2024-04-15 07:53:22, edited 1 time in total.
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3919
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Nahpets
Den är vansinnigt snygg den där.
Jag sitter i ungefär samma situation med min 931:a. Tillochmed liknande lista.
Tänkte att jag skulle sälja den efter att inte ha kört den på ett bra tag.
Men jag kommer på mig själv med att kräva väääldigt bra betalt för den när någon frågar och innerst inne vill jag nog inte sälja den.
Tänker att det skulle bli väldigt mycket jobbigare att hitta en ersättare om jag skulle ångra mig än det skulle vara att åtgärda det som behöver fixas och börja köra med den igen istället.
Din att-göra-lista är ju inget du behöver ta tjänstledigt för direkt.
Inte min heller, för den delen.
Så mitt råd är att låta det mala lite (öländskt uttryck) och inte sälja den nu om du inte desperat behöver få loss pengar.
Så resonerar jag iallafall.
Jag sitter i ungefär samma situation med min 931:a. Tillochmed liknande lista.
Tänkte att jag skulle sälja den efter att inte ha kört den på ett bra tag.
Men jag kommer på mig själv med att kräva väääldigt bra betalt för den när någon frågar och innerst inne vill jag nog inte sälja den.
Tänker att det skulle bli väldigt mycket jobbigare att hitta en ersättare om jag skulle ångra mig än det skulle vara att åtgärda det som behöver fixas och börja köra med den igen istället.
Din att-göra-lista är ju inget du behöver ta tjänstledigt för direkt.
Inte min heller, för den delen.
Så mitt råd är att låta det mala lite (öländskt uttryck) och inte sälja den nu om du inte desperat behöver få loss pengar.
Så resonerar jag iallafall.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: 951 -87 | Nahpets
Hej Bobo,
Tack för ditt inlägg.
Jag saknar mekplats och har saker som jag prioriterar högre just nu. Så mekandet blir begränsat. Det finns ju alltid något som behöver fixas/dyker upp.
Det emotionella värdet brukar stå högre .
Vi får helt enkelt se var det landar.
Tack för ditt inlägg.
Jag saknar mekplats och har saker som jag prioriterar högre just nu. Så mekandet blir begränsat. Det finns ju alltid något som behöver fixas/dyker upp.
Det emotionella värdet brukar stå högre .
Vi får helt enkelt se var det landar.
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: 951 -87 | Nahpets
Jaha, så nu står den på pallbockar.
Lite trixigt eftersom det är mjukt underlag.
Sedan hoppade jag på motorn.
Helt klart hade jag förskönat minnena av hur delarna såg ut. Det var smutsigare och trasigare än vad jag senast mindes.
Vad sägs om trasiga gänginsatser på luftboxen.
Jag har känt en glykoldoft när bilen gått ett tag.
Kylvätskebehållaren var tömd på vätska och den låg nu på marken under bilen. Men jag kan inte hitta tydliga spår var det runnit. Hur är det möjligt?!
Samtidigt har motorn klätts med ett vitt skimmer av oxid. Turbopumpen mer än andra ytor.
Stjärtsmisk, jag orkar inte utan monterar ihop och hoppas på fynd när den lever igen.
Det eviga småläckaget från servobehållaren verkar också hålla i sig trots nya slangar. Slangarna är lätt fuktiga. Hur är det möjligt?
Om inte det var tillräckligt hade jag missat att det behövdes en lång hylsa till termobrytaren i kylen. Den jag höll i handen speglade ett rött argt fejs.
Och så nådde jag till slut remmarna. Gummit såg fräscht ut på båda. Allt detta jobb i onödan? Tittade lite slött på luftburen som var utrustad med en klisterlapp av nuvarande ägare. Den sade att kamremmen byttes 2013. Ops, ok jag byter.
Hej TDC!
Sedan orkade jag inte mer. Jag vågade inte. Lusten att meka balanserar på en egg.
Jag vill bara köra.
Fortsättning följer.
Lite trixigt eftersom det är mjukt underlag.
Sedan hoppade jag på motorn.
Helt klart hade jag förskönat minnena av hur delarna såg ut. Det var smutsigare och trasigare än vad jag senast mindes.
Vad sägs om trasiga gänginsatser på luftboxen.
Jag har känt en glykoldoft när bilen gått ett tag.
Kylvätskebehållaren var tömd på vätska och den låg nu på marken under bilen. Men jag kan inte hitta tydliga spår var det runnit. Hur är det möjligt?!
Samtidigt har motorn klätts med ett vitt skimmer av oxid. Turbopumpen mer än andra ytor.
Stjärtsmisk, jag orkar inte utan monterar ihop och hoppas på fynd när den lever igen.
Det eviga småläckaget från servobehållaren verkar också hålla i sig trots nya slangar. Slangarna är lätt fuktiga. Hur är det möjligt?
Om inte det var tillräckligt hade jag missat att det behövdes en lång hylsa till termobrytaren i kylen. Den jag höll i handen speglade ett rött argt fejs.
Och så nådde jag till slut remmarna. Gummit såg fräscht ut på båda. Allt detta jobb i onödan? Tittade lite slött på luftburen som var utrustad med en klisterlapp av nuvarande ägare. Den sade att kamremmen byttes 2013. Ops, ok jag byter.
Hej TDC!
Sedan orkade jag inte mer. Jag vågade inte. Lusten att meka balanserar på en egg.
Jag vill bara köra.
Fortsättning följer.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3919
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Nahpets
Friskt satsat ändå!
Kamremmen borde sitta så man kan byta den utan att montera bort något. Eller helst skulle det finnas en app för det. Oklart hur det skulle fungera, dock.
Det känns nästan som att dom alltid gjorde det så krångligt och omständligt som möjligt bara för att jävlas med folk.
Kamremmen borde sitta så man kan byta den utan att montera bort något. Eller helst skulle det finnas en app för det. Oklart hur det skulle fungera, dock.
Det känns nästan som att dom alltid gjorde det så krångligt och omständligt som möjligt bara för att jävlas med folk.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: 951 -87 | Nahpets
Bobo, jag körde utan manual .
Idag gick det som det brukade; 3 framåt och 1 framåt som senare ändrades till 2 bakåt.
1. Balansrem bort.
2. Kamrem bort.
Båda remmarna har 11 år på nacken. De såg faktiskt OK ut. Gick inte att riva isär som Erols skräckfilm.
Båda byts .
Spännrullarna kändes/hördes fina. De behåller jag.
3. Termobrytaren i radiatorn bort. Ser att jag har plastgängor. Skruvar in den nya men kom på senare att den medföljande metallbrickan kanske inte är lämplig. Borde jag sätta en papp/gummipackning?
4. Det ska vara enkelt att byta olja! Och det var det. Skruva bort pluggen och se att bara olja rinna ut och utan metallspån på pluggen. Lycka!!
5. Dagens skräckis var oljefiltret. Det satt som berget!!
Slutade med att jag använde två klämverktyg; varav en med 40(!) cm hävarm. Tiiiiill sluuuuut går det att skruva av filtret.
Tror jag höll på i 15 min.
6. Dagens bakslag var att jag jag rörde vevaxeln så nu måste jag under bilen och ta bort startmotor for att "nolla" den ...
Fortsättning följer ...
Idag gick det som det brukade; 3 framåt och 1 framåt som senare ändrades till 2 bakåt.
1. Balansrem bort.
2. Kamrem bort.
Båda remmarna har 11 år på nacken. De såg faktiskt OK ut. Gick inte att riva isär som Erols skräckfilm.
Båda byts .
Spännrullarna kändes/hördes fina. De behåller jag.
3. Termobrytaren i radiatorn bort. Ser att jag har plastgängor. Skruvar in den nya men kom på senare att den medföljande metallbrickan kanske inte är lämplig. Borde jag sätta en papp/gummipackning?
4. Det ska vara enkelt att byta olja! Och det var det. Skruva bort pluggen och se att bara olja rinna ut och utan metallspån på pluggen. Lycka!!
5. Dagens skräckis var oljefiltret. Det satt som berget!!
Slutade med att jag använde två klämverktyg; varav en med 40(!) cm hävarm. Tiiiiill sluuuuut går det att skruva av filtret.
Tror jag höll på i 15 min.
6. Dagens bakslag var att jag jag rörde vevaxeln så nu måste jag under bilen och ta bort startmotor for att "nolla" den ...
Fortsättning följer ...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3919
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Nahpets
Bra jobbat!
Lite ska det alltid jävlas. Det får man räkna med.
Det viktiga är att inte tappa moment.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: 951 -87 | Nahpets
Tack Bobo. Håller med.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users