Hej.
Vi har samma planer(frånsett motorvalet kanske..) för en race/porschetokig kartförare -02a
Hur mycket var du tvungen att göra med karossen för att få den godkänd?
Gick det att lämna gångjärnen orörda i taket?
Tillverkning av adapter och svänghjul.
Tog orginalplåten för startmotorinfästningen som mall för att få fästpunkterna i blocket, samt svetsade en bom tvärs över vevaxeln för att kunna få ut centrum.
Tror att det blev bra, trots att vi inte använt maskiner för tillverkningen. Har vi fel så får vi väl be någon hjälpa oss med en adapter.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose
När motor väl var på plats så behövdes en kort mellanaxel med en knut och en hardyskiva. Problemet i Porschen är att allt sitter ihop från början (motor o växellåda) men nu blir motorn fristående på tre motorfästen.
Fick tag i en komplett mellanaxel från en BMW som jag tog en knut ifrån samt hardyskivan.Gjorde en adapter samt svarvade passning så att det gick att svetsa ihop.
Längdutrymmet jag hade att spela på var strax över 25 cm.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose
Yanmar motorn har ett 10 liters oljetråg i orginal så ett nytt lite mindre tråg tillverkades.
Fick pilla lite för att få ihop oljepickupen med sil, men det fungerar.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose
En A-traktor får inte ha något baksäte och man ska inte komma åt utrymmet bakom kupen innifrån bilen heller.
Vi gjorde en plexiruta och efter ett tips från en annan traktorbyggare så fräste vi in en logga i plexit.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose
Nu är vi i realtid och igår kväll så sänkte vi ner bilen och provkörde. Den var så låg att avgassystemet tog i backen när det var snökanter på vägen.
Tog ett par Öhlinsfjädrar som suttit fram på en snöskoter och svetsade in på bakstötdämparna.
Det blev riktigt bra höjd tycker jag.
Lite låg bak a.jpg
Coilover a.jpg
Höjd efter coilover a.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose
Grattis
Kul bygge. Inspirerar mig ännu mer till att bygga av -85:an
Går det alltså att klara sig igenom utan flak eller har ni monterat tillbaka luckan efter besiktning?
Den är besiktad utan flak, med luckan kvar. Det står inskrivet i reg. bevis att det är öppningsbar lucka.
Det har varit mycket jobb men det har varit roligt. Framför allt så har vi hjälpts åt i hela byggprocessen. Jag har nog skrivat max 8 timmar utan att sonen varit med. Han har nog gjort 20-30 timmar själv utan mig.
Nyttigt och lärorikt för en 15 åring.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose