931 1979 Alpinvit.
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
931 1979 Alpinvit.
ÄNTLIGEN! Idag så fick jag ner bilen på välbehövlig tvätt efter 15 år utomhus. Bilen blev betydligt finare och den går riktigt bra. Turbon laddar fint. Fick ihop bromsröret och tog isär bakoken. Bromsarna låg på en hel del ändå efter första bromsningen. Får bli vintergöra att byta inredningen och kika bromsar.
Även elen är mindre bra. Fick åka hem i beckmörker utan en enda lampa som fungerade.... Mindre kul. De ända lamporna som fungerar är ena regplåtslampan och backljus.
Lyckades även med bedriften att slå igen huven helt och dra av vajern vid nästa öppning. Blev en del jobb att få upp den, men det löste sig.
Även elen är mindre bra. Fick åka hem i beckmörker utan en enda lampa som fungerade.... Mindre kul. De ända lamporna som fungerar är ena regplåtslampan och backljus.
Lyckades även med bedriften att slå igen huven helt och dra av vajern vid nästa öppning. Blev en del jobb att få upp den, men det löste sig.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 1979 Alpinvit.
Kul att det går framåt! Verkar som du leder racet mellan nr2:orna nu trots att jag hade lite försprång med att motorn gick från början på min...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
931 1979 Alpinvit.
Nej det tror jag inte.. Har en massa el att lösa. Får se om det är ett stort fel eller massor av små
Och sen måste framstolar och matta bytas.. Så jag har en del att stå i..
Och sen måste framstolar och matta bytas.. Så jag har en del att stå i..
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 1979 Alpinvit.
Jag har ju inte ens börjat kika på min, bara tagit en kortare provtur och startat den vid ett par tillfällen för att flytta den när den stått i vägen. Men förhoppningsvis funkar det mesta elmässigt och inredningen är iaf i funktionellt skick även om framstolarna (som vanligt) inte är hela.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
931 1979 Alpinvit.
Nu har det jobbats lite i jul. Har bytt luftvåg, bränslehuvud, bränsleledningar, spridare och WUR. Bilen verkar gå jämt och fint. Ska dock inom snar framtid köra större service med kamrem, oljefilter, olja och bränslefilter. Så snart jag bytt olja ska jag ta bilen på en tuffare provtur. Har även fått igång alla lampor förutom blinkers som inte vill fungera.
Finns en hel del mer att se över i elväg. Få igång friskluftsfläkten och värmen. Men ska nog även byta mattor och framstolar minst. Har en alpinvit 924 som nu helt fått blivit donator på intedningssidan.
Fortsättning följer...
Finns en hel del mer att se över i elväg. Få igång friskluftsfläkten och värmen. Men ska nog även byta mattor och framstolar minst. Har en alpinvit 924 som nu helt fått blivit donator på intedningssidan.
Fortsättning följer...
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Re: 931 1979 Alpinvit.
Igår byttes kamrem och stift. Bilen startade direkt och gick rent och fint. dock eftertände den ganska rejält precis efter avstängning.. kan eventuellt vara lite otäta ventiler ändå?
Eller så behöver tändningen justeras.. har dock inge bra verktyg till exakt ställning.
Arbetet fortskrider.. Idag bör oljefilter och bränslefilter dyka upp..
Fich igång kupefläkten också. Kvarstår problem med blinkers som inte fungerar alls varken med varningsblinkers eller med spak. Indikatorlampan på panelen lyser med fast sken men i övrigt händer ingenting. Ska kika relät till att börja med.
Mvh
Eller så behöver tändningen justeras.. har dock inge bra verktyg till exakt ställning.
Arbetet fortskrider.. Idag bör oljefilter och bränslefilter dyka upp..
Fich igång kupefläkten också. Kvarstår problem med blinkers som inte fungerar alls varken med varningsblinkers eller med spak. Indikatorlampan på panelen lyser med fast sken men i övrigt händer ingenting. Ska kika relät till att börja med.
Mvh
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 931 1979 Alpinvit.
Prova att rucka/jucka på alla snabbkopplingar under elcentralen för att få bort oxiden.
/Jan
fler fel kan komma när några försvinner men tillslut blir det bra
/Jan
fler fel kan komma när några försvinner men tillslut blir det bra
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 1979 Alpinvit.
Kul att det går framåt för dig Freddie!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
931 1979 Alpinvit.
Ute och provkörde nyligen. Laddningen lade av under körning vilket resulterade i stopp 2 km hemifrån. Frugan räddade mig och kom ut med ett annat batteri. Sen måste jag utföra ett leakdown test. Tror ändå det är någon/några skeva ventiler. Bilen små baktänder på tomgång men går bra på varv. Skulle kanske vara konstigt om inte något hänt när kamremen stod 6 kugg fel.
MvhYou do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 1979 Alpinvit.
Grattis till åkturen!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 931 1979 Alpinvit.
leak down kitt finns i förrådet
Tändinställningslampa med "valfri" vinkel för nollning mot ÖD finns...
/QV
Tändinställningslampa med "valfri" vinkel för nollning mot ÖD finns...
/QV
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
931 1979 Alpinvit.
Tack Janne. Tandställningar doningarna kan vara intressant senare. Dock är leakdown redan byggt.
DÄRFÖR SÖKES EN AVGASVENTIL 931!
Finns ju separat köpes tråd..
Mvh
Tyvärr med lyckat resultat Så nu kan jag slå fast att avgasventilen på cylinder 2 inte håller tätt. Läckte ganska friskt. Därav de små baktändningarna.DÄRFÖR SÖKES EN AVGASVENTIL 931!
Finns ju separat köpes tråd..
Mvh
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
931 1979 Alpinvit.
Nu har det börjat rivas för ventilbyte.
Allting rullade på fint på insugssidan som demonterades fort. Men på avgas/turbosidan så började det trixiga. Inte mycket plats tillövers där. Skönt att man inte har bråttom.
Nu blev det då att jag fick bort alla muttrar till grenröret och lossade de fasta oljerören och konsolen till turbon. Jag tror det kommer gå bra att få bort toppen då. Finns tillräckligt med plats att trycka turbo och grenröret av pinnbulten på toppen.
Och glädjande nog så stämmer det att motorn är nyrenoverad ( för 15 år sen och 0 mil) Alla packningar är hela och fina och ser nya ut på både insug och avgassida. Och inuti ser det väldigt rent och fint ut utan någon långstå rost på kamnockarna.
Med vänlig hälsning,
Allting rullade på fint på insugssidan som demonterades fort. Men på avgas/turbosidan så började det trixiga. Inte mycket plats tillövers där. Skönt att man inte har bråttom.
Nu blev det då att jag fick bort alla muttrar till grenröret och lossade de fasta oljerören och konsolen till turbon. Jag tror det kommer gå bra att få bort toppen då. Finns tillräckligt med plats att trycka turbo och grenröret av pinnbulten på toppen.
Och glädjande nog så stämmer det att motorn är nyrenoverad ( för 15 år sen och 0 mil) Alla packningar är hela och fina och ser nya ut på både insug och avgassida. Och inuti ser det väldigt rent och fint ut utan någon långstå rost på kamnockarna.
Med vänlig hälsning,
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
931 1979 Alpinvit.
Fortsatte idag och fick bort toppen som tänkt. Testade ventilerna genom att ställa toppen på bänken, sen på med rostlösarolja. Men ingen ventil verkade läcka? Borde detta betyda att jag har något fel på tändningssidan som gör att bilen eftertänder smått och går lite ojämt.? Såg instansat "Haninge motor AB" på toppen också, så den är genomgången tidigare. Men som sagts tidigare stod kamremen ca6 kugg fel när bilen köptes. Bifogar några bilder. Kom gärna med förslag på vad jag ska göra här näst och om något ser uppenbart konstigt ut. Fanns några mindre märken i toppen på förbränningsytorna men inget jag tycker kan påverka.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- Carrera-Poster
- Posts: 346
- Joined: 2006-12-13 10:28:11
- Bilmodell: Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Vagnhärad
- Contact:
Re: 931 1979 Alpinvit.
Jag tror faktiskt att du har S2 kolvar, kolvarna till S1 har större förbränningsrum. Om du har S1: ans turbo och wastegate så bör du få ut runt 200 hk.
Men jag kan inte se något konstigt på bilderna.
Men jag kan inte se något konstigt på bilderna.
Pappa till patand
Porsche 931
Porsche 931
Who is online
Users browsing this forum: No registered users