951 -87 | Bewerly
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly
Stämmer att det är 968 casterblock. Om det är så som du säger Tommy, kan jag då dra fast dem med bilen på pallbockar och med obelastad fjädring?
Krängaren är inköpt på Paragon products.
Krängaren är inköpt på Paragon products.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by jockes on 2014-03-30 16:21:27, edited 1 time in total.
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly
Jag har likadana casterblock men jag kommer inte ihåg hur jag brukar göra,men det borde ju vara något bättre om man drar muttrarna när bilen står på hjulen.
Men det spelar säkert ingen större roll då vridningen blir ganska liten inne vid casterblocket.
mvh tommy
Men det spelar säkert ingen större roll då vridningen blir ganska liten inne vid casterblocket.
mvh tommy
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly
Någon som vet var man snabbt kan få tag på en "halv" M14 (jam nut/half nut)? Har hittat på Ebay, men vill inte vänta så länge. Swedol och Biltema hade inga.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by jockes on 2014-04-24 06:45:46, edited 1 time in total.
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly
Missat att läsa på ett tsg men: trevliga uppgraderingar du gör
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly
Det är ju rätt smidigt med ebay o brukar inte ta så många dagar men en stötdämparverkstad borde ha typ forza.
Men har du tur kan det kanske finnas på nån moped/cykel verkstad också.
eller hoppa in på vw/audi försäljaren o kolla, sitter säkert på nån mera vw bil
Men har du tur kan det kanske finnas på nån moped/cykel verkstad också.
eller hoppa in på vw/audi försäljaren o kolla, sitter säkert på nån mera vw bil
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly
Tack för tipsen Johan, men jag får helt enkelt nöja mig med att invänta Ebay-beställningen.
Tack, och mer blir det. Det vore ju hemskt att gå sysslolös i garagetmartenheller wrote:Missat att läsa på ett tsg men: trevliga uppgraderingar du gör
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly
Det där är piggybacken va, inte deras standalone?
Är lite sugen på deras standalone, verkar ruskigt prisvärt.
Är lite sugen på deras standalone, verkar ruskigt prisvärt.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly
Stämmer att det är deras piggyback med inbyggd 2.5 bars mapsensor; Ecumaster digital ecu tuner 3, eller DET3 som den kallas i folkmun (polskmun?).
Hur som helst, planen med detta är som följer:
1. Justera in nuvarande setup (98-oktan @ 1 bar turbotryck)
2. Styrning av mina 2 extra spridare
3. Göra iordning en grundmapp för E85 med ca 36% globalt bränsletillägg
4. Tanka E85
5. Mappa för E85 @ 1.3-1.4 bar turbotryck, inklusive cold start enrichment o.s.v.
6. Testa MAP->AFM-konvertering. Jag har egentligen inga förhoppningar om att körbarheten kommer bli bra med detta, men jag kommer ändå att prova bara för att jag kan.
7. Om MAP-konverteringen ovan inte är tillfredställande, så tänkte jag ge mig på MAF-emulering där en Ford Lightning 90mm MAF tänkt användas.
8. Testa Launch control för stripkörning.
9. Leka lite med den inbyggda laddtrycksstyrningen och se om den kan ersätta nuvarande MBC.
Sen i framtiden, om man inte går över till standalone, så får nog Joshua på Rogue Tuning göra ett custom MAF-chip för E85 med MAP-styrd tändkurva till mig som är anpassat till min setup. Men fram tills dess så vill jag pilla, tweaka, lära mig och göra mina egna lösningar. Det är ju trots allt det det handlar om när man "kör" entusiastbil
Hur som helst, planen med detta är som följer:
1. Justera in nuvarande setup (98-oktan @ 1 bar turbotryck)
2. Styrning av mina 2 extra spridare
3. Göra iordning en grundmapp för E85 med ca 36% globalt bränsletillägg
4. Tanka E85
5. Mappa för E85 @ 1.3-1.4 bar turbotryck, inklusive cold start enrichment o.s.v.
6. Testa MAP->AFM-konvertering. Jag har egentligen inga förhoppningar om att körbarheten kommer bli bra med detta, men jag kommer ändå att prova bara för att jag kan.
7. Om MAP-konverteringen ovan inte är tillfredställande, så tänkte jag ge mig på MAF-emulering där en Ford Lightning 90mm MAF tänkt användas.
8. Testa Launch control för stripkörning.
9. Leka lite med den inbyggda laddtrycksstyrningen och se om den kan ersätta nuvarande MBC.
Sen i framtiden, om man inte går över till standalone, så får nog Joshua på Rogue Tuning göra ett custom MAF-chip för E85 med MAP-styrd tändkurva till mig som är anpassat till min setup. Men fram tills dess så vill jag pilla, tweaka, lära mig och göra mina egna lösningar. Det är ju trots allt det det handlar om när man "kör" entusiastbil
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly
Idag har det hänt lite grejer i garaget
* Bråkat färdigt med höger casterblock som inte ville passa i sina infästningar, vilket ledde till att jag även fick klart höger hjulhus.
* Roterat generatorhuset för att få plats med främre krängaren.
* Monterat främre krängningshämmaren.
* Snyggat till de gamla överfallen och monterat ihop droplinks till bakre krängaren.
* Monterat bakre krängaren.
* Gett bromssköldarna lite ny färg.
* Kopplat in DME och KLR.
* Fyllt på lite ny olja.
* ...och bäst av allt: fått ner henne ifrån pallbockarna.
Kvar att göra:
* Byta oljefilter
* Byta ut toppmuttrarna till en låg variant på stötdämparna
* Hjulinställning
Sen kvällens fråga:
Någon som vet vad detta är för spridare? Finns varken nummer eller namn på dem.
* Bråkat färdigt med höger casterblock som inte ville passa i sina infästningar, vilket ledde till att jag även fick klart höger hjulhus.
* Roterat generatorhuset för att få plats med främre krängaren.
* Monterat främre krängningshämmaren.
* Snyggat till de gamla överfallen och monterat ihop droplinks till bakre krängaren.
* Monterat bakre krängaren.
* Gett bromssköldarna lite ny färg.
* Kopplat in DME och KLR.
* Fyllt på lite ny olja.
* ...och bäst av allt: fått ner henne ifrån pallbockarna.
Kvar att göra:
* Byta oljefilter
* Byta ut toppmuttrarna till en låg variant på stötdämparna
* Hjulinställning
Sen kvällens fråga:
Någon som vet vad detta är för spridare? Finns varken nummer eller namn på dem.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly
Då går bilen rakt igen
Tack joly för utlåning av excenterverktyget!
Dock ville jag ha mer camber bak, men mer än så här fick inte killen som gjorde det till det. Hans förslag var att fila upp hålen i svärden för att kunna ta ut mer camber. Har för mig att jag hört om folk som plockat ut upp emot -2,5 grader bak, men jag kanske missminner?
Tack joly för utlåning av excenterverktyget!
Dock ville jag ha mer camber bak, men mer än så här fick inte killen som gjorde det till det. Hans förslag var att fila upp hålen i svärden för att kunna ta ut mer camber. Har för mig att jag hört om folk som plockat ut upp emot -2,5 grader bak, men jag kanske missminner?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- toyrace
- Turbo-Poster
- Posts: 434
- Joined: 2012-06-17 19:37:09
- Telefon: 0708405537
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Skene
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly
Fel av hjulinställaren!
3,5grader är inga problem utan att fila något. jag kör själv med 3,2 för tillfället.
/ Stig
3,5grader är inga problem utan att fila något. jag kör själv med 3,2 för tillfället.
/ Stig
944 85b
944S2 Racebil Såld
944S2 Racebil Såld
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly
Det skulle inte förvåna mig, då jag fick tala om för honom hur man ställer caster fram när han sa att det inte gick.toyrace wrote:Fel av hjulinställaren!
3,5grader är inga problem utan att fila något. jag kör själv med 3,2 för tillfället.
/ Stig
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
951 -87 | Bewerly
Jag hade det omvända problemet förra säsongen, jag ville ha mindre camber bak, jag ville ha 2,0 grader. Hjulinställaren sa att det gick att få till (och han jobbar med Porsche så jag litar på honom) så det fick bli 2,3 grader. (Att jag sen inte blev nöjd med hur vinklarna funkade är mitt eget fel.)jockes wrote:Dock ville jag ha mer camber bak, men mer än så här fick inte killen som gjorde det till det. Hans förslag var att fila upp hålen i svärden för att kunna ta ut mer camber. Har för mig att jag hört om folk som plockat ut upp emot -2,5 grader bak, men jag kanske missminner?
Jag funderar på om det kan bero på ridehight? Min bil är relativt låg.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Erol
- Moderator
- Posts: 4343
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly
Japp, det påverkar. Ju mer du sänker bilen, desto mer camber får du.Maxx wrote:Jag funderar på om det kan bero på ridehight? Min bil är relativt låg.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
951 -87 | Bewerly
Visst måste det väl bli så?Erol wrote:Japp, det påverkar. Ju mer du sänker bilen, desto mer camber får du.Maxx wrote:Jag funderar på om det kan bero på ridehight? Min bil är relativt låg.
/ Erol
Så spannet man kan justera inom, på svärdet, beror på hur låg bilen är.
Hög bil = Svårt att få till mycket negativ camber.
Låg bil = Svårt att få till lite negativ camber.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users