924 -80 | Med personlig servicetekniker
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Brukar säga att man skall göra saker ordentligt om man nu skall göra dom men.... hade ingen större lust att hålla på bromsarna bak på bilen så det krävdes TVÅ ombesiktningar för att få handbromsen igenom besiktningen Reparationen är inte direkt seriös eftersom jag bara jukat loss vajern från höljet med en hudra rörelser eller så. Risken för att felet återkommer känns rätt stor.
Får väll blästra och måla upp bakvagnen som ligger löst och samtidigt byta vajer. Det känns trångt där vajern sitter. Dock så har jag ju två år på mig....
/Janne
Får väll blästra och måla upp bakvagnen som ligger löst och samtidigt byta vajer. Det känns trångt där vajern sitter. Dock så har jag ju två år på mig....
/Janne
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Så nu har den rullat runt ladan och blivit vinterparkerad med Cabben uppe och torrbollen på golvet.
Skulle lusten att ta en tur komma så tar det inte mera än 15 minuter att få fram den men som det ser ut just nu var det parkeringsdags. Det är trångt i conteiner där den står (rottsäkert, hoppas jag) men lite brandskydd torde det bli också.
/Janne
Skulle lusten att ta en tur komma så tar det inte mera än 15 minuter att få fram den men som det ser ut just nu var det parkeringsdags. Det är trångt i conteiner där den står (rottsäkert, hoppas jag) men lite brandskydd torde det bli också.
/Janne
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Bilen står rätt insnöad och det går inte att plocka fram den på 15 minuter just nu...
Dock så hittade jag denna Tradera auktion http://www.tradera.com/auction/auction. ... =175013544 på spridare.
Så nu behöver man inte renovera spridarna (man hoppas ju på att grejorna kommer efter betalning) utan kan byta direkt istället.
/Jan
Dock så hittade jag denna Tradera auktion http://www.tradera.com/auction/auction. ... =175013544 på spridare.
Så nu behöver man inte renovera spridarna (man hoppas ju på att grejorna kommer efter betalning) utan kan byta direkt istället.
/Jan
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Bilen är framplockad och provkörd för året.
Går inget vidare, orkar knapp varava ur på trean (motorväg ifall ni undrar).
Så det vart "akut" byte av spridare för den var rätt orkeslös samt hade en orolig gång även vid 2-3 tusen varv.
Spridarna var urmonterade med en kofot, gick utmärkt.
De är i Japansk ordning (från höger till vänster)
Något problem har jag med bränsletillförseln men jag är efter nästa provkörningn inte helt säker på om det är spridarna, det kan vara bränslehuvudet också...
/Janne
nu går den som förra året, så det vart inte akut längre.
Går inget vidare, orkar knapp varava ur på trean (motorväg ifall ni undrar).
Så det vart "akut" byte av spridare för den var rätt orkeslös samt hade en orolig gång även vid 2-3 tusen varv.
Spridarna var urmonterade med en kofot, gick utmärkt.
De är i Japansk ordning (från höger till vänster)
Något problem har jag med bränsletillförseln men jag är efter nästa provkörningn inte helt säker på om det är spridarna, det kan vara bränslehuvudet också...
/Janne
nu går den som förra året, så det vart inte akut längre.
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Så eftersom jag inte riktigt gillade gången på motorn efter att ha monterat de nya spridarna så vart det dags att se om bränslehuvudet är OK.
Nu vet jag inte riktigt hur man skall kolla ett bränslehuvud men man kan ju kolla om det är jämt i fördelningen.
Så det riggades för koll.
Modifierat relä sen förra gången
Som kan styras via en brytare som just nu hänger i huvlåset
Ett gäng syltburkar med ett borrhål i locket
Pullade in en trasa för att hålla bränslevågen uppe och sprutbilden kändes lika mellan de 4 spridarna.
Nivån är ju inte helt åt helve... så då är nog bränslehuvudet OK
Får åka till min svåger för att kolla CO och justera skruvarna runt gasspjällen
/Jan
Nu vet jag inte riktigt hur man skall kolla ett bränslehuvud men man kan ju kolla om det är jämt i fördelningen.
Så det riggades för koll.
Modifierat relä sen förra gången
Som kan styras via en brytare som just nu hänger i huvlåset
Ett gäng syltburkar med ett borrhål i locket
Pullade in en trasa för att hålla bränslevågen uppe och sprutbilden kändes lika mellan de 4 spridarna.
Nivån är ju inte helt åt helve... så då är nog bränslehuvudet OK
Får åka till min svåger för att kolla CO och justera skruvarna runt gasspjällen
/Jan
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Prova att ställa upp CO skruven. Bobos vintersläde var orkeslös tills jag justerade upp bränslemängden, sen gick den bra.
Jag brukar ställa CO genom att skruva upp tills motorn nästan dör på tomgång, sen backar man lite från det. På Bobos bil fick jag justera ner tomgången också eftersom den varvade mer när den fick rätt bränslemängd, så det kanske du får göra också eventuellt.
Jag brukar ställa CO genom att skruva upp tills motorn nästan dör på tomgång, sen backar man lite från det. På Bobos bil fick jag justera ner tomgången också eftersom den varvade mer när den fick rätt bränslemängd, så det kanske du får göra också eventuellt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Vad gör accbehållaren? Har som du hade problem med varmstarter ibland då och då. Går alltid igång men man hinner få sig en del blickar. Bensinpump och backventil är utbytt. Accbehållare nästa? M;en som sagt vad gör den? Kollade för några år sedan och då kostade den 3500kr om jag inte minns helt fel?
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Har man problem med att starta bilen "halvvarm" alltså 45 minuter efter en längre köring så fann jag många vettiga svar på en (ja vilken bil model var det nu...) sida... deloren kan det ha varit
Trycktanken behövs för att hålla trycket uppe i sytemet under de första 10 minuterna av avsvalning från varm motor. Om man har tryck på systemet så kan inte bensinen i bränslerören från bränslehuvuudet till spridarna förgasas.
Det skall tydligen finns tre saker som kan sänka bränsletrycket.
Trasig backventil
en o-ring i bränslehuvudet (inte så vanligt, lätt att byta)
Bränsle accumulator
Den billigaste "original" som jag fann var via Utzon
Det finns många varianter på många olika bilar och igentligen så passar "vilken som helst" praktiskt. Det finns några billigare typer att finna på marknaden. Dock så hoppas jag att Utzon har någon vettig kvalite på sin och inte köpt det billigaste skräpet för vidareförsäljnig.
I vårt fall så fick man köra runt motorn 15 gånger a 10 sekunder så startade den "snällt". Rött skämigt för en sportvagn och helt oaccetabelt för min bättre hälft.
/Janne
Byt slangarna runt acctanken samtidigt, Köp dock inte original för då blir du rånad.
Trycktanken behövs för att hålla trycket uppe i sytemet under de första 10 minuterna av avsvalning från varm motor. Om man har tryck på systemet så kan inte bensinen i bränslerören från bränslehuvuudet till spridarna förgasas.
Det skall tydligen finns tre saker som kan sänka bränsletrycket.
Trasig backventil
en o-ring i bränslehuvudet (inte så vanligt, lätt att byta)
Bränsle accumulator
Den billigaste "original" som jag fann var via Utzon
Det finns många varianter på många olika bilar och igentligen så passar "vilken som helst" praktiskt. Det finns några billigare typer att finna på marknaden. Dock så hoppas jag att Utzon har någon vettig kvalite på sin och inte köpt det billigaste skräpet för vidareförsäljnig.
I vårt fall så fick man köra runt motorn 15 gånger a 10 sekunder så startade den "snällt". Rött skämigt för en sportvagn och helt oaccetabelt för min bättre hälft.
/Janne
Byt slangarna runt acctanken samtidigt, Köp dock inte original för då blir du rånad.
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Ganska mycket pengar för ett problem jag inte lider av, det är mest själen som gör det. Jag får ibland köra 4-5gånger á 10sekunder ungefär. Men man får ju blickar på sig iaf (gott på ont..). Hittade denna Bosch 0 438 170 007 som är specad till 924. Runt 1500kr. Har du artikelnummer på o-ringen? Vet inte vilken det är så svårt att hitta i PET.QV_ wrote:Har man problem med att starta bilen "halvvarm" alltså 45 minuter efter en längre köring så fann jag många vettiga svar på en (ja vilken bil model var det nu...) sida... deloren kan det ha varit
Trycktanken behövs för att hålla trycket uppe i sytemet under de första 10 minuterna av avsvalning från varm motor. Om man har tryck på systemet så kan inte bensinen i bränslerören från bränslehuvuudet till spridarna förgasas.
Det skall tydligen finns tre saker som kan sänka bränsletrycket.
Trasig backventil
en o-ring i bränslehuvudet (inte så vanligt, lätt att byta)
Bränsle accumulator
Den billigaste "original" som jag fann var via Utzon
Det finns många varianter på många olika bilar och igentligen så passar "vilken som helst" praktiskt. Det finns några billigare typer att finna på marknaden. Dock så hoppas jag att Utzon har någon vettig kvalite på sin och inte köpt det billigaste skräpet för vidareförsäljnig.
I vårt fall så fick man köra runt motorn 15 gånger a 10 sekunder så startade den "snällt". Rött skämigt för en sportvagn och helt oaccetabelt för min bättre hälft.
/Janne
Byt slangarna runt acctanken samtidigt, Köp dock inte original för då blir du rånad.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Jag vet att Janne inte gillar fullösningar, men en enkel och billig fullösning för varmstartsproblemet är annars att ordna en knapp i kupén så man kan tvångsköra kallstartsventilen. Genom att tvångsköra den kan man starta även med ånglås (den öppnar ju elektriskt till skillnad mot övriga spridare som öppnar genom mekaniskt tryck). Har funkat bra i flera år för mig, och en räserbil som bluddrar igång lite ojämnt och behöver lite varvande innan den lugnar sig får ju bara uppskatttande blickar...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Fanns ju för mindre än så här t.ex: http://www.reservdelar24.se/bosch-682159.html" onclick="window.open(this.href);return false;Harpin wrote:Hittade denna Bosch 0 438 170 007 som är specad till 924.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Nej jag gillar inte fullösningar Bilar skall starta när man vrider om tändningsnyckeln, gärna ståendes utanför bilen också...
men när det gäller O-ringen så är det den enda man når utifrån på ett bränslehuvud, den bulten man lossar för att skimsa om det interna trycket. På den justerbiten sitter en O-ring.
/Janne
Förstår den ekonomiska "vinsten" med fullösningen men gällande just med denna fullösning så gillar jag inte att man sabbar elsystemet med fler kablar. Desutom så kan det ju vara dags att byta bränsleslangarna iallafall.
men när det gäller O-ringen så är det den enda man når utifrån på ett bränslehuvud, den bulten man lossar för att skimsa om det interna trycket. På den justerbiten sitter en O-ring.
/Janne
Förstår den ekonomiska "vinsten" med fullösningen men gällande just med denna fullösning så gillar jag inte att man sabbar elsystemet med fler kablar. Desutom så kan det ju vara dags att byta bränsleslangarna iallafall.
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Kola här http://www.specialtauto.com/delorean-pa ... ction.htmlHarpin wrote: Har du artikelnummer på o-ringen? Vet inte vilken det är så svårt att hitta i PET.
rätt långt ner på sidan
/Jan
sökord i google var "bosch csi hot start fuel accumulator delorean"
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Så då var årets första långtur nedcabbat avklarat.
Ett styrelsemöte i Svenljunga gav en liten tur.
Laxne
Björnlunda
Ristomta
Nyköping
Lite motorväg till Mjölby
Boxholm
Tranås
Husqvarna
Nissastigen
från nissastigen till Svenljunga var det bitvis riktig höjdarväg
Eftersom hemresan vart sen (samma dag) så vart det motorväg hem. Cabben upp vid Linköping.
en 85-90 mil vart det med minst 65 mil cabb ner. Värmeventilen som inte vill stänga helt förut stänger så fint nu efter att ha blivigt "genomvarm".
Ända "problemet" var att den tände oljetryckslampan vid hård kurvtagning och hård inbromsning. Oljenivån är på "min" så det kanske är så då.
/Janne
Att man sedan anländer till mötet i "fel" bil får de övriga stå ut med.
Ett styrelsemöte i Svenljunga gav en liten tur.
Laxne
Björnlunda
Ristomta
Nyköping
Lite motorväg till Mjölby
Boxholm
Tranås
Husqvarna
Nissastigen
från nissastigen till Svenljunga var det bitvis riktig höjdarväg
Eftersom hemresan vart sen (samma dag) så vart det motorväg hem. Cabben upp vid Linköping.
en 85-90 mil vart det med minst 65 mil cabb ner. Värmeventilen som inte vill stänga helt förut stänger så fint nu efter att ha blivigt "genomvarm".
Ända "problemet" var att den tände oljetryckslampan vid hård kurvtagning och hård inbromsning. Oljenivån är på "min" så det kanske är så då.
/Janne
Att man sedan anländer till mötet i "fel" bil får de övriga stå ut med.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Härligt med långtur!
Självklart ska du ha i mer olja än "min" nivån. Max nivån är det man ska sikta på.
Självklart ska du ha i mer olja än "min" nivån. Max nivån är det man ska sikta på.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users