Tankar vid köp av 924

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
Mcqueen
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2012-09-18 16:46:44
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1989
Contact:

Tankar vid köp av 924

#1 Post by Mcqueen »

Hejsan, detta är mitt första inlägg och jag är otroligt okunnig när det kommer till bilar så jag hoppas ni ursäktar om jag skriver fel :) Borde även tillägga att jag försökt söka på information i forumet men inte hittat så om detta har tagits upp tidigare, och någon kan länka mig rätt är jag väldigt tacksam. Jag har spanat runt efter info kring 924, och tror detta kan vara bilen för mig. Vad jag har förstått så är det en lättunderhållen bil som inte kostar mycket att reparera då många delar delas med Audi 100 och VW. Jag är mest nyfiken på vad man bör titta på när det kommer till 924:an vilka saker är dyra att byta ut (förmodar att det är porschedelarna) och om det är något speciellt man ska tänka på när man testar bilen innan köp (lyssna efter ljud? och ja vad man nu mer brukar göra). Jag vill använda bilen som bruksbil men samtidigt till någon form av hobby(?) med andra ord inte i prima skick utan ge mig möjlighet att lära mig något på köpet. De flesta bilarna ute till salu är avställda, ska man hålla sig undan eller är det bara att slå till? Tänkte även detta med årsmodeller, har sett att 81+ verkar vara att föredra då jag tror att femväxlad låda med audi-motor låter som både sparar miljö och plånbok. :)

Jag hoppas någon kunnig kan ta sig tid och svara på mina frågor och tack för en mycket informationsrik sida.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Tankar vid köp av 924

#2 Post by Mattias 924 »

Kolla efter rost. Den ska starta lätt både kall och när den varit varm och stått en halvtimme. Brytarlös tändning kom -78? och är mycket bättre än den med brytare. Femväxlad har samma utväxling på femman som fyrväxlad på fyran. Årsmodell skulle jag inte bry mig så mycket om, det är skicket som räknas. Avställd spelar ingen roll men besiktad är en klar fördel.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Tankar vid köp av 924

#3 Post by patand »

Säger du en gång till att 924:an har audimotor så slänger vi ut dig från forumet! ;-)

Skämt o sido, det är trots allt en Porsche även om vissa delar kommer från VAG bilar. Tro inte annat. :-)

Du är helt rätt ute när det gäller att ha en lättmekad, rolig och billig bil.

Jag skulle som nämnt först och främst hålla mig borta från rostiga exemplar. Att fixa mekaniska fel är i mitt tycke både roligare och enklare än att fixa rost och plåtskador.

Vet inte om det finns så mycket typiska fel annat än trögstartad vid halvvarm motor, det som oftast beror på ånglås. Kan lätt fixas en billig "fusklösning" på det, ska man fixa det genom att byta originaldelar så kan det kosta några tusen om man har otur och tryckackumulatorn behöver bytas.

Men var som sagt inte rädd för lite mekaniskt fix, det mesta går att lösa och du kommer garanterat få bra hjälp via forumet. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4679
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tankar vid köp av 924

#4 Post by Cédric »

Smågrejer går att hitta hos VAG-kusinerna, men sällan det man vill ha :). Slitdelar som kamrem/spännrulle, hjullager, bromsar osv är oftast VAG-baserade och relativt trevliga priser på. En del motordelar kan bli lite klurigt eftersom dom slutat tillverkas. Men mycket går att få tag på beggat. Insprutningsgrejer kan bli dyra som patand skriver, försök hitta en bil som startar fint kallt som varmt.

Rost bör knapp finnas, om det finns lite varstans så titta på en annan bil. Kolla in i framskärmarnas bakkant samt batterihyllan. Du kan även lyfta på mattorna och kolla, om bilen stått många år ute kan där ha stått vatten. Men generellt ska inte rost finnas.

Fin inredning är inte så lätt att hitta, så det är ett stort pluspoäng enligt mig. Lack/plåtarbete är djävulskt bökigt och tidskrävande, som patand säger så håll dig undan det om du inte verkligen gillar det(se tex [Bobo]s 924tråd) ;):):)

Nu blev det mycket repetition här. Men köp en så fin du har råd med, det kommer vara många grejer att fixa och fräscha upp ändå.

Som Mattias säger så gå på skick istället för årsmodell, även om senare är att föredra rent bruksmässigt. Jag personligen skulle köpt en 5växlad, skulle också hållt mig ifrån dom allra tidigaste bilarna då det är extremt mycket som skiljer dom från övriga 924or. Allt från elsystem till insprutning till bakvagn osv. Men som sagt, ett välskött ex är det jag skulle försöka jaga efter.

En sak är säker, du kommer ha sjukt kul bakom ratten! Bilarna är robusta och kanonkul att köra, inte mycket som kan gå ordentligt fel. Skriv gärna ort i profilen så kan du säkerligen få hjälp av lokala medlemmar !

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Tankar vid köp av 924

#5 Post by QV_ »

Klädsel går sönder lätt i stolarna efter många år på fältet
Instrumentbrädan ser oftas ut som skit....
Elhärvan mellan generator och batteri blir sönderbränd av värmen från grenröret
Kupefläkten bränner ihop
Motorn kan bli svårstartad halvvarm
Grenröret spricker
Kammen tender att få dålig smörjning så byt plastknät

Det är väll standardfelen på denna mycket trevliga bil!

Det är oftas bättre ekonomi att betala överpris för en väl fungerande bil som är fixad än att göra det själv. Dock så tycker jag det är rätt kul att mecka.

/Janne

Mcqueen
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2012-09-18 16:46:44
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Tankar vid köp av 924

#6 Post by Mcqueen »

Livligt här på Forumet, stort tack för era snabba och utförliga svar det underlättar avsevärt för min del att välja rätt ex, de flesta har visat sig vara ganska rostiga så ett bra ex är inte jättelätt att hitta! Själv bor jag i Jönköpingsområdet och ska försöka hålla utkik så regelbundet jag kan och följa era råd. Detta forum kan visa sig vara en guldgruva för min del med så mycket kompetens samlat. Åter tack.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Tankar vid köp av 924

#7 Post by patand »

Mcqueen wrote:Detta forum kan visa sig vara en guldgruva för min del med så mycket kompetens samlat.
Så känner alla vi andra redan. :-D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Tankar vid köp av 924

#8 Post by Maxx »

Gissar att 924:an håller på att "fasas ut" och att de bra bilar som finns kvar och som inte behöver mängder av kärlek är rätt få (och "dyra"). En ok tidig 944 är inte så mycket dyrare och kan nog vara värd att kolla på.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Tankar vid köp av 924

#9 Post by Ragnar Joensen »

Maxx wrote:Gissar att 924:an håller på att "fasas ut" och att de bra bilar som finns kvar och som inte behöver mängder av kärlek är rätt få (och "dyra"). En ok tidig 944 är inte så mycket dyrare och kan nog vara värd att kolla på.
Det är mycket möjligt, men en 924 är mycket snyggare !
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Tankar vid köp av 924

#10 Post by Freddie_81 »

De brytatlösa systemet kom med årsm 80. Min 79:a jag hade, hade brytarspetsar och som sagts ovan är ett brytarlöst system att föredra. Med 80:an kom förövrigt 5vxl lådan och en bättre rostskyddad kaross. Och detta syns ofta då de nyare knappast ska rosta om de inte stått på gräs ett bra tag. Då brukar de ta lite på sparklådor och bakkant framskärmar.
Fynd går fortfarande att göra så du får hålla ögonen öppna. Jag hittade i somras 2st 924 till väldigt förmånligt pris varav den ena tog mig två kvällar av el koll och lampbyten för att få den att passera med blanka papper. då hade den inte varit bes sen 06 tror jag.

Med vänlig hälsning,
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Tankar vid köp av 924

#11 Post by patand »

Ragnar Joensen wrote:Det är mycket möjligt, men en 924 är mycket snyggare !
Dessutom är 924an av någon anledning roligare att köra... märkligt men sant. Iaf i mitt tycke. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Slantnose
S-Poster
Posts: 99
Joined: 2012-01-20 16:48:38
Bilmodell: 944 Coupe
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tankar vid köp av 924

#12 Post by Slantnose »

Ragnar Joensen wrote:
Maxx wrote:Gissar att 924:an håller på att "fasas ut" och att de bra bilar som finns kvar och som inte behöver mängder av kärlek är rätt få (och "dyra"). En ok tidig 944 är inte så mycket dyrare och kan nog vara värd att kolla på.
Det är mycket möjligt, men en 924 är mycket snyggare !
Icke!
PCS 12925
944 Coupe 1986
Boxster S 2003

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users