Ska ner och kolla på en 944 i helgen. Eventuellt under nästa vecka. Har dykt upp lite frågor på vägen, som jag inte kunnat läsa mig till här som ni kanske kan ha lite reflektioner över?
Bilen är en 944 -82:a med 14000 mil på mätaren, kamrem osv bytt för 2000 mil sedan. Bilen är i MYCKET fint skick in och utvändigt (på bild). Dock har jag ju inte haft möjlighet att lyssna eller köra än och hellre en bra motor än en bra utsida.
Full dokumentation finns från dag 1, alla service, alla besiktningspapper, alla reparationer och alla ägarbyten. Dock har bilen haft 19 ägare. Detta berodde (enl säljare) på att bilen gått i samma familj under flera år och att de av försäkringsskäll flyttat ägandet av bilen inom familjen. Detta skall det finnas dokumentation på, låter lite sådär men kan ju självklart stämma, det ser man ju snabbt i papperna.
Övriga kända fel av säljaren är att hastighetsmätaren "skakar" upp till 40-50 km/h för att sedan stabiliseras. Kan detta bara vara något så enkelt som hastighetsmätarvajer eller liknande eller kan det ligga något annat bakom? Reglaget för fläkten skall även vara glapp i. Man får växla ett par gånger mellan läge 2 och 3 innan 3an går i. Detta gör mig inget... Jag räknar ju självklart inte med att få allt när man köper en så pass billig bil som ändå är 30 år gammal. Oljetrycksmätaren ligger enl säljare på max hela tiden. Detta är ju inga konstigheter om det nu inte är så att mätaren är trasig och därför ligger på max....?
Annars påstår säljaren att allt annat bara fungerar. Inga läckage i motor, dock väldigt städat och upputsat motorutrymme vilken både kan vara bra och dåligt. Inga övriga läckage vid bakruta, under batteri eller liknande.
Varför skriver jag det här? Jag har självklart läst runt massor här på forumet och sugit upp alla köpråd för denna modell jag kan hitta och vad man ska leta efter men jag vill ändå ha mer, så jag inte missar något "självklart". Jag har köpt och sålt många bilar under åren så jag har väl ganska bra koll på standardgrejerna, men alla tips är bra tips Ska ju ändå åka en bra bit för att kolla på den här, så känns bra att göra det ordentligt. Vart och kollat på ett par i närheten, som inte alls har vart till belåtelse hehe, då har de inte heller sett så bra ut innan som denna. Vem vet, kanske finns tidigare ägare eller rent av någon som vart och kollat på denna här på forumet (som känner igen min beskrivning)?
944 -82 dags att slå till?
-
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2011-07-21 09:29:00
- Bilmodell: 944
- Location: Uppsala
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4339
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 -82 dags att slå till?
Kan vara så enkelt att någon lossat på kablarna på oljetrycksgivarenpeffen wrote: Oljetrycksmätaren ligger enl säljare på max hela tiden. Detta är ju inga konstigheter om det nu inte är så att mätaren är trasig och därför ligger på max....?
och lyckats vänt på dessa vid montering, då visar oljetrycksmätaren
fullt hela tiden.
MVh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3909
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 -82 dags att slå till?
Tjena peffen.
Jag hade tidigare en 83:a, så jag kan ju jämföra lite med den.....
Vad gäller hastighetsmätaren har jag för mig att jag hade motsvarande symptom, dock inte ända uppp till 40-50, men att hastighetsmätarnålen skakar har jag sett flera gånger... Har aldrig brytt mig om att kolla upp varför dock...
Oljettrycket tycker jag att du ska kolla lite närmare på.
Oljetrycket ska stabilisera sig typ halvvägs upp på mätaren vid tomgångskörning (gäller varmkörd bil).
När du ger gas ska den upp i max.
Om den är på max hela tiden kan det ju vara fel på mätaren, men det kan ju också vara för högt oljetryck.... och det är ju inte så bra....
Kolla kablarna, som Erol redan nämnt....
Oljetrycksmätaren är i övrigt (enligt min mening) en bättre indikation på när motorn är uppe i rätt arbetstemp än tempmätaren....
Motorrummet SKA vara rent på en Porsche!
Kolla bara så det inte trycker ut olja under provkörningen.....
Lycka till med köpet!
Bobo
Jag hade tidigare en 83:a, så jag kan ju jämföra lite med den.....
Vad gäller hastighetsmätaren har jag för mig att jag hade motsvarande symptom, dock inte ända uppp till 40-50, men att hastighetsmätarnålen skakar har jag sett flera gånger... Har aldrig brytt mig om att kolla upp varför dock...
Oljettrycket tycker jag att du ska kolla lite närmare på.
Oljetrycket ska stabilisera sig typ halvvägs upp på mätaren vid tomgångskörning (gäller varmkörd bil).
När du ger gas ska den upp i max.
Om den är på max hela tiden kan det ju vara fel på mätaren, men det kan ju också vara för högt oljetryck.... och det är ju inte så bra....
Kolla kablarna, som Erol redan nämnt....
Oljetrycksmätaren är i övrigt (enligt min mening) en bättre indikation på när motorn är uppe i rätt arbetstemp än tempmätaren....
Motorrummet SKA vara rent på en Porsche!
Kolla bara så det inte trycker ut olja under provkörningen.....
Lycka till med köpet!
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2011-07-21 09:29:00
- Bilmodell: 944
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: 944 -82 dags att slå till?
Tack för svaren. Jag kollar vidare med säljaren. Ska ju åka en bit för att kolla på den, samlar på mig så mycket info jag bara kan nu innan avresa. Oljetrycket hade han inte alls skrivit att den alltid låg i max, det var fel av mig. "oftast max" stod det. Säljare kanske menar vid körning
http://www.blocket.se/vi/34489712.htm
Kanske underlättar lite kom jag på.
2 grejer som oroar mig.
1. Antalet ägare
2. Att det på alla REG/Chassinr -söksidor står 45408 vägmätarställning vid senaste besiktning.
Regnr: KTO993
Chassinr: ZZZ94ZCN401329
http://www.blocket.se/vi/34489712.htm
Kanske underlättar lite kom jag på.
2 grejer som oroar mig.
1. Antalet ägare
2. Att det på alla REG/Chassinr -söksidor står 45408 vägmätarställning vid senaste besiktning.
Regnr: KTO993
Chassinr: ZZZ94ZCN401329
Last edited by peffen on 2011-07-21 14:54:29, edited 1 time in total.
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3909
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 -82 dags att slå till?
Ser fin ut på bilderna iallafall......
Hoppas den går lika bra som den ser ut!
Bobo
Hoppas den går lika bra som den ser ut!
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Jesper von Wowern
- Turbo-Poster
- Posts: 678
- Joined: 2007-07-05 12:40:22
- Telefon: 0701751401
- Bilmodell: 912-65, 944-84
- Årsmodell: 1984
- Location: Vellinge
- Contact:
Re: 944 -82 dags att slå till?
Mätaren slår runt efter 99999km. Alltså är det rimligt med 145408km vid senaste besiktning. (Eller 245408 eller 345408... Men det finns väl annan dokumentaton hos säljaren som styrker just 145408)peffen wrote:2. Att det på alla REG/Chassinr -söksidor står 45408 vägmätarställning vid senaste besiktning.
/Jesper von Wowern
Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572
Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572
-
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2011-07-21 09:29:00
- Bilmodell: 944
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: 944 -82 dags att slå till?
Ja det var precis vad säljaren sa faktiskt och han sa även att han hade dokumentation som stödde det.
"För övrigt så visar de där 45000km = 4500mil en etta för litet. Mätaren går bara till 99999km sen slår den över till o igen. Så på riktigt ska det stå 145000km = 14500 mil."
"För övrigt så visar de där 45000km = 4500mil en etta för litet. Mätaren går bara till 99999km sen slår den över till o igen. Så på riktigt ska det stå 145000km = 14500 mil."
Who is online
Users browsing this forum: No registered users