Kämpa på Joakim. Så ses vi kanske på någon bana till sommaren
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
MVH XIIIM-Jocke
Imponerande lågt mottryck, även om det säger mest om turbon och inte så mycket om grenröret.Joakim.S wrote: Du har alldeles rätt det är orginalgrenrör och det finns säkert massor att hämta men man skall vara säker på att göra något som är bättre än orginal och även få plats med turbon på orgplats.
Kan väl säga att jag började på att bygga ett rör för några år sedan men det hamnde i skroten av ovannämnda anledning.
Jag mätte mottrycket i bänken och om jag inte minns fel så hade jag 0,9bar på 1,5bar laddtryck sen så sagt säger ju inte mottrycket allt men det verkar fungera i alla fall.
Vad är ett rimligt laddtryck på en ottomotor?gegge wrote:Mottrycket är väldigt lågt, till och med 1,9 bar hade varit bra med tanke på grenrörets utformning och den förhållandevis lilla turbon vid 1,5 bars laddtryck.
En puls-split med twinentry hade varit drömmen. Men hur skall man dra det? Som ett riktigt ormbo med turbon på orginalplats eller förskjuten framåt/uppåt. Eller ska man dra rören långt som på 951 under motorn med turbon på kallsidan?
Bevisligen fungerar det till 400hk vid rimliga laddtryck. Att plocka ur mer är inte försvarbart.
den ladddar 1,9 vid 5-6000 för att sedan sjunka mot 1,5bar så jag tror inte att tempen hinner stiga så mycket, men som sagt det är mappat på gatan och jag är lite missnöjd med att det blir lite dålig kontroll då varvtalet ökar lite för fort enligt min smak.gurra wrote:Normalt brukar ett förhållande avgasmottryck/laddtryck på 1.5:1 anses som godkänt så det låter lite väl lågt?
Nackdelen med högt laddtryck är värmen, vad har du för insugstemp vid 1,9 bar?
Cédric wrote:inconel känns väldigt exotiskt på en sån här flintamotor måste jag sägaHoppas det blir tätt och bra. v-band är så hiskeligt smidigt, det är ju en del jobb att fästa i efterhand, annars skulle det vara en sjukt najs grej att ha med tanke på att det skruvas där lite då och då.
Angående servo så vet jag att det är jänkare som har gjort det på 924board.org (dom avlider ju utan servo) , du kan ju söka runt lite, vet att det finns bilder på hur det är löst.
Jag tror att den skall ligga under 5 varv mellan fulla utslaggurra wrote:Fina material gillas, så lyxbultarna får två tummar upp t![]()
Är det en annan utväxling på nya styrracket också?
Users browsing this forum: No registered users