Nitrous express
-
- NA-Poster
- Posts: 11
- Joined: 2004-03-29 12:01:05
- Contact:
Nitrous express
Vad tror ni om ett NX eller annat likvärdigt lustgassystem som extra skjuts till en S2, Fördelarna är uppenbara men vilka nackdelar har jag missat?
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Jag hade en kompis som körde 75 hk på en N/A (163 hk) och det gick alldeles förträffligt. Tror inte det är några problem bara man dimensionerar rätt och är säker på att pump och bränsletryck etc, håller sina värden.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Man borde kunna använda det på en turbo för att bygga upp laddtryck, kopplat med en tryckvakt som slår av gasen vid ett visst laddtryck. Finns det någon risk med spikningar om man använder det på lägre varv (2-3000 rpm)?
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 11
- Joined: 2004-03-29 12:01:05
- Contact:
- Sydbom
- Turbo-Poster
- Posts: 646
- Joined: 2004-04-07 14:51:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sthlm, Österskär
- Contact:
var det en svart bil det? stötte på en svart med lustgas i upplands väsby för några år sedan nämligen. när det var öppning för någon ny bilstyling affär där.Corleone wrote:Jag hade en kompis som körde 75 hk på en N/A (163 hk) och det gick alldeles förträffligt. Tror inte det är några problem bara man dimensionerar rätt och är säker på att pump och bränsletryck etc, håller sina värden.
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176
- Peter Olesen
- S-Poster
- Posts: 188
- Joined: 2004-11-26 12:37:56
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skepplanda
- Contact:
Vet inte det, jag.newkie wrote:löjligt med lustgas, det kan man ju sätta på i princip vilken bil som hälst, det visar inte hur bra bilen går. Sen är det säkert en oumpa kick när man väl använder det, men som sagt, systemet kostar ganska bra med pengar, vill man ha bra styrning till sitt Lustgassystem så kostar det ännu mer, och slutligen som andra här påpekar, det är inte lika stor kick att tanka tuben som att tömma den
Lustgas är nog det billigaste sättet att trimma en NA motor på. Framför allt om du är rattlåsracing fantast...
Vad menar du med "...det visar inte hur bra bilen går." ??
Förstår inte tankegången...
Bara för att du inte ser något positivt med lustgas eller att det inte passar ditt sätt att köra behöver du inte klanka ner på systemet som sådant... !
Ford Focus Mk2 2.0
"Hellre en Ford på banan än en Porsche i garaget"
"Hellre en Ford på banan än en Porsche i garaget"
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Jag fattar ingenting?
Först och främst så går inte bilen bättre för att du tankar racesoppa om du inte gör något annat för att dra nytta av det.
Sedan förstår jag inte Micra liknelsen. Menar du att det inte är trim om man använder en långsam bil som utgångspunkt och gör den snabb? Om man tokmodifierade micramotorn på konventionellt sätt så skulle det inte vara trim för Micran är ju egentligen en långsam bil.
En 5 liters gjutjärns V8 på några hundra kilo är mao bättre än en 944 turbo motor med samma effekt eftersom det är löjligt att ha turbo?
Tror att du ska tänka igenom vad du skriver bättre i fortsättningen...
Först och främst så går inte bilen bättre för att du tankar racesoppa om du inte gör något annat för att dra nytta av det.
Sedan förstår jag inte Micra liknelsen. Menar du att det inte är trim om man använder en långsam bil som utgångspunkt och gör den snabb? Om man tokmodifierade micramotorn på konventionellt sätt så skulle det inte vara trim för Micran är ju egentligen en långsam bil.
En 5 liters gjutjärns V8 på några hundra kilo är mao bättre än en 944 turbo motor med samma effekt eftersom det är löjligt att ha turbo?
Tror att du ska tänka igenom vad du skriver bättre i fortsättningen...
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jag fattar inte heller vad som är fel med lustgas eller turbo som så....
Beroende på applikation så kan det ju vara ett utmärkt sätt att få mer sprutt på grejorna. Amerikansk rivstartstävling (jag gillar den benämningen!) är väl en utmärkt applikation. Däremot så antar jag att nyttan vid t.ex banåka är mer begränsad.
Hur dyr är driften igentligen, typ i kr/sekund eller annan enhet.
Såvitt jag vet så är nog inte lustgas förbjudet eller belagt med straff i t.ex roadsport. Som extratillskott vid omkörningar på raksträcka hade det kanske kunnat vara ett bra alternativ. Antagligen bör det ju räcka med några sekunders användning åt gången och förhoppningsvis bara ett fåtal gånger per race, typ som den där extra turboboost-funktionen som F1:or hade under turboeran. Genererar lustgasen mycket extra värme?
Beroende på applikation så kan det ju vara ett utmärkt sätt att få mer sprutt på grejorna. Amerikansk rivstartstävling (jag gillar den benämningen!) är väl en utmärkt applikation. Däremot så antar jag att nyttan vid t.ex banåka är mer begränsad.
Hur dyr är driften igentligen, typ i kr/sekund eller annan enhet.
Såvitt jag vet så är nog inte lustgas förbjudet eller belagt med straff i t.ex roadsport. Som extratillskott vid omkörningar på raksträcka hade det kanske kunnat vara ett bra alternativ. Antagligen bör det ju räcka med några sekunders användning åt gången och förhoppningsvis bara ett fåtal gånger per race, typ som den där extra turboboost-funktionen som F1:or hade under turboeran. Genererar lustgasen mycket extra värme?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Peter Olesen
- S-Poster
- Posts: 188
- Joined: 2004-11-26 12:37:56
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skepplanda
- Contact:
Inte trimmning ???newkie wrote:För det första skulle jag nog inte kalla det trimmning(Är det trimning att tanka racesoppa?). anlednignen att jag skrev på det viset var att man med lustgas kan få vilken bil helst att gå bra, det visar inte hur bra bilen går egentligen, med lustgas kan du ju få en nissan micra att gå som ett skollat troll, än fast den inte annars skulle ha en chans vid rödljusen. Även turbo är ju lite löjligt om man jämför med en bil som har samma prestanda utan överladd. Det är helt enkelt häftigare med en bil som går bra utan lustgas.
Det är väl bara i filmer (typ TFTF etc) som det "bara" är att slänga i ett lustgassystem och så går bilen som ett skållat troll...
Hurvida det är häftigare eller inte är rent personligt, har inget med tekniken som sådan att göra.
Jag tror helt enkelt du har svårt att acceptera att det finns dom som med relativt enkla medel kan få en prestandabil som är snabbare/bättre/(fyll i själv) än din...
Ford Focus Mk2 2.0
"Hellre en Ford på banan än en Porsche i garaget"
"Hellre en Ford på banan än en Porsche i garaget"
- Peter Olesen
- S-Poster
- Posts: 188
- Joined: 2004-11-26 12:37:56
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skepplanda
- Contact:
Vad det kostar/sek beror ju lite på hur mycket du laddar, skulle tro att kr/sekund och hk är en bättre enhet. Kan tyvärr inte ge någon siffra...Pär Hylander wrote:Jag fattar inte heller vad som är fel med lustgas eller turbo som så....
Beroende på applikation så kan det ju vara ett utmärkt sätt att få mer sprutt på grejorna. Amerikansk rivstartstävling (jag gillar den benämningen!) är väl en utmärkt applikation. Däremot så antar jag att nyttan vid t.ex banåka är mer begränsad.
Hur dyr är driften igentligen, typ i kr/sekund eller annan enhet.
Såvitt jag vet så är nog inte lustgas förbjudet eller belagt med straff i t.ex roadsport. Som extratillskott vid omkörningar på raksträcka hade det kanske kunnat vara ett bra alternativ. Antagligen bör det ju räcka med några sekunders användning åt gången och förhoppningsvis bara ett fåtal gånger per race, typ som den där extra turboboost-funktionen som F1:or hade under turboeran. Genererar lustgasen mycket extra värme?
Som extra boost hade varit kul, men då är man ju också tvungen att släpa runt på ett antal kilon extra hela tiden. Dessutom ökar ju risken vid en ev olycka, vilket skulle kunna göra att en arragör inte tillåter lustgas i bilen... Det har ju figurerat ett antal bilder på nätet där lustgasflaskor har exploderat och det är inga snygga bilder
Lustgasen kyler ju insugningsluften rätt mycket, gasen är ju flytande och håller ca -80 grader, tror det med moderat laddning inte ger så mycket på motor eller avgastemp... framför allt inte för ett par sekunder...
Ford Focus Mk2 2.0
"Hellre en Ford på banan än en Porsche i garaget"
"Hellre en Ford på banan än en Porsche i garaget"
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Nej, den var gul! Den blev sedemera helt skrotad och killen dog. Frontade med en ny Golf, flög ut genom framrutan och bröt nacken. Tjejen i Golfen dog med. Trist historia. Dock var inte flaskan med i bilen den gången.Sydbom wrote:var det en svart bil det? stötte på en svart med lustgas i upplands väsby för några år sedan nämligen. när det var öppning för någon ny bilstyling affär där.Corleone wrote:Jag hade en kompis som körde 75 hk på en N/A (163 hk) och det gick alldeles förträffligt. Tror inte det är några problem bara man dimensionerar rätt och är säker på att pump och bränsletryck etc, håller sina värden.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
Who is online
Users browsing this forum: No registered users