Nyheter på JERacing DynamiX

Säljes och Bytes forum för delar och bilar, 9x4/9x8
Post Reply
Message
Author
User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#121 Post by Jon80 »

jonaslarsson wrote:funkar det med en sådan bussning där har jag uniballs på min bil. blir det inte brytkraft i den där?
Jo, men vi tror det kommer fungera utmärkt.
Återstår att se :)

(Det är framförallt toe inställning som bryter där, men plasten ger med sig)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#122 Post by FSN »

jonaslarsson wrote:funkar det med en sådan bussning där har jag uniballs på min bil. blir det inte brytkraft i den där?
Vad menar du? Det är ju ett ledlager?

Jon: Ställbar i två riktingar, dvs både cambar och caster? Ser ut som om du litar på klämkraft och friktion för att låsa den, stämmer det?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#123 Post by Pehr Johnsson »

FSN wrote:
jonaslarsson wrote:funkar det med en sådan bussning där har jag uniballs på min bil. blir det inte brytkraft i den där?
Vad menar du? Det är ju ett ledlager?

Jon: Ställbar i två riktingar, dvs både cambar och caster? Ser ut som om du litar på klämkraft och friktion för att låsa den, stämmer det?
Du låter skeptisk?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#124 Post by FSN »

Pehr Johnsson wrote:
FSN wrote: Vad menar du? Det är ju ett ledlager?

Jon: Ställbar i två riktingar, dvs både cambar och caster? Ser ut som om du litar på klämkraft och friktion för att låsa den, stämmer det?
Du låter skeptisk?
Njaaa, sunt ifrågasättande vill jag kalla det. Jag fick bula till mina topplagringar med endast camber inställning för att dom släppte och dessa borde bli ännu värre då det är tvåvägs. Standard camber inställningen på fjäderbenet släpper ibland och tex Öhlins fjäderben har inget "oblong hole" utan ett system med offset brickor istället, finns säkert en bra anledning till det. Skulle dock kunna funka med nåt liknande direkt på den prototypen Jon ritat, alternativt en omarbetad övre plåt med skruv och kontramutter eller nåt sånt om man suktar efter steglös inställning. Det finns dock en liten chans att jag har helt fel så det är ju bara att prova den under riktigt hårda förhållande.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#125 Post by Jon80 »

FSN wrote:
jonaslarsson wrote:funkar det med en sådan bussning där har jag uniballs på min bil. blir det inte brytkraft i den där?
Vad menar du? Det är ju ett ledlager?

Jon: Ställbar i två riktingar, dvs både cambar och caster? Ser ut som om du litar på klämkraft och friktion för att låsa den, stämmer det?
Ni pratar nog om två olika saker. Jonas pratar om bakvagnsbussningen, och du om topplagringen?

Du har helt rätt Fredrik, det är ett klämförband, och det återstår att se om det fungerar som det är tänkt. Det har tidigare bevisat sig fungera på Subaru Impreza som har tre fastsättningskruvar istället för fyra. Anledningen till att det fungerar bättre vid topplagringen än vid fjäderbenets nedre infästning (där hag jag också haft problem att det släpper!) är att vridmomentet vid fjäderbenets infästning är ca 5ggr högre i och med att avståndet mellan spindelled och fjäderbenets del är väldigt kort.

Ska bli väldigt intressant och se hur topplagringen fungerar med slicks, självklart lämnar inget prototypstadiet utan ordentliga tester.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#126 Post by claves »

Jon80, vad blev total bredden på de innre bussningnarna till bakvagnen?

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#127 Post by Jon80 »

claves wrote:Jon80, vad blev total bredden på de innre bussningnarna till bakvagnen?

/C
Yttermåttet är, om inte minnet sviker, 60mm
Innermåttet (alltså själva bärarmens tjocklek) har jag för mig var 43mm

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#128 Post by Jon80 »

Varför ens försöka ha semester när man är sjukt glad i att cadda?

Ball joint extensionkit.. Förlängning av styrleden för att få bättre camber över fjädringsvägen på framförallt sänkta bilar, där bärarmarna pekar upp i himlen.

Information, och cadbilder finns på jerds hemsida
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#129 Post by Jon80 »

Som kuriosa, längre pinnar kommer också tillverkas, om man vill förlänga spindelleden utan extensionkittet. Kräver dock (givetvis) att man tar isär leden = lite mer jobb.

Nya "kul-bultar" tillverkas i betydligt bättre kvalite på material än orginal (som man som oftast blir förvånad över vilken dålig materialkvalite som används orginal)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#130 Post by Jon80 »

Karl Birgander wrote:Ser fint ut!
Hur mycket camber är avsikten att kunna ställa?
Var ute och provmätte lite. Om jag skjuter lite från höften, då jag inte har den digitala vinkelmätaren hemma, så har jag med MAX camber ställd, ca -4.3 grader camber.

Detta mätt med vattenpass :roll: Återkommer med mer info när jag mätt ordentligt, och även testat både minsta och högsta camber läget för att se skillnaden.

Om inte minnet sviker kunde inte jag få mer än -2.7 camber med bara excenterskruven.

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#131 Post by patand »

Jon80 wrote:Om inte minnet sviker kunde inte jag få mer än -2.7 camber med bara excenterskruven.
Jag har för mig att man kan få -3 grader original på de flesta frontmotorporschar? En del har nämnt -3,5 t.om tror jag? :?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#132 Post by Karl Birgander »

patand wrote:
Jon80 wrote:Om inte minnet sviker kunde inte jag få mer än -2.7 camber med bara excenterskruven.
Jag har för mig att man kan få -3 grader original på de flesta frontmotorporschar? En del har nämnt -3,5 t.om tror jag? :?
Jag tror mig ha sagt att man kan få strax över 3, men på min är det nog snarare 2,8-2,9 eller något sånt.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#133 Post by Spånet »

På min tidiga 44a så gick det att max få 2.3 resp 2.4 på framhjulen.

Nu går det att få mycket meeeera :wink:
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
anders44
Carrera-Poster
Posts: 374
Joined: 2007-01-09 10:17:59
Contact:

#134 Post by anders44 »

balljoint forlengern er smart, men lite usikker på om den vil holde?

en lang 17mm balljoint vil knekke, derfor de lange er 19mm, og man borrer opp spindelen 2mm for dette, men her vil den "klemmes".. så hmm.. vetta faen :) kan jo faktisk gå rett bra :) snygg idé

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#135 Post by Jon80 »

patand wrote:
Jon80 wrote:Om inte minnet sviker kunde inte jag få mer än -2.7 camber med bara excenterskruven.
Jag har för mig att man kan få -3 grader original på de flesta frontmotorporschar? En del har nämnt -3,5 t.om tror jag? :?
Ju mer som går att ställa orginal, ju bättre är det! För då ökar justermånen. Min bil gick tyvärr inte ställa mer än 2.7 på ena hjulet, och 2.5 på andra (lyckades gräva fram ge gamla pappren).
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users