jonaslarsson wrote:funkar det med en sådan bussning där har jag uniballs på min bil. blir det inte brytkraft i den där?
Jo, men vi tror det kommer fungera utmärkt.
Återstår att se
(Det är framförallt toe inställning som bryter där, men plasten ger med sig)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
Jon: Ställbar i två riktingar, dvs både cambar och caster? Ser ut som om du litar på klämkraft och friktion för att låsa den, stämmer det?
Du låter skeptisk?
Njaaa, sunt ifrågasättande vill jag kalla det. Jag fick bula till mina topplagringar med endast camber inställning för att dom släppte och dessa borde bli ännu värre då det är tvåvägs. Standard camber inställningen på fjäderbenet släpper ibland och tex Öhlins fjäderben har inget "oblong hole" utan ett system med offset brickor istället, finns säkert en bra anledning till det. Skulle dock kunna funka med nåt liknande direkt på den prototypen Jon ritat, alternativt en omarbetad övre plåt med skruv och kontramutter eller nåt sånt om man suktar efter steglös inställning. Det finns dock en liten chans att jag har helt fel så det är ju bara att prova den under riktigt hårda förhållande.
jonaslarsson wrote:funkar det med en sådan bussning där har jag uniballs på min bil. blir det inte brytkraft i den där?
Vad menar du? Det är ju ett ledlager?
Jon: Ställbar i två riktingar, dvs både cambar och caster? Ser ut som om du litar på klämkraft och friktion för att låsa den, stämmer det?
Ni pratar nog om två olika saker. Jonas pratar om bakvagnsbussningen, och du om topplagringen?
Du har helt rätt Fredrik, det är ett klämförband, och det återstår att se om det fungerar som det är tänkt. Det har tidigare bevisat sig fungera på Subaru Impreza som har tre fastsättningskruvar istället för fyra. Anledningen till att det fungerar bättre vid topplagringen än vid fjäderbenets nedre infästning (där hag jag också haft problem att det släpper!) är att vridmomentet vid fjäderbenets infästning är ca 5ggr högre i och med att avståndet mellan spindelled och fjäderbenets del är väldigt kort.
Ska bli väldigt intressant och se hur topplagringen fungerar med slicks, självklart lämnar inget prototypstadiet utan ordentliga tester.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
claves wrote:Jon80, vad blev total bredden på de innre bussningnarna till bakvagnen?
/C
Yttermåttet är, om inte minnet sviker, 60mm
Innermåttet (alltså själva bärarmens tjocklek) har jag för mig var 43mm
Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
Varför ens försöka ha semester när man är sjukt glad i att cadda?
Ball joint extensionkit.. Förlängning av styrleden för att få bättre camber över fjädringsvägen på framförallt sänkta bilar, där bärarmarna pekar upp i himlen.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
Som kuriosa, längre pinnar kommer också tillverkas, om man vill förlänga spindelleden utan extensionkittet. Kräver dock (givetvis) att man tar isär leden = lite mer jobb.
Nya "kul-bultar" tillverkas i betydligt bättre kvalite på material än orginal (som man som oftast blir förvånad över vilken dålig materialkvalite som används orginal)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
Karl Birgander wrote:Ser fint ut!
Hur mycket camber är avsikten att kunna ställa?
Var ute och provmätte lite. Om jag skjuter lite från höften, då jag inte har den digitala vinkelmätaren hemma, så har jag med MAX camber ställd, ca -4.3 grader camber.
Detta mätt med vattenpass Återkommer med mer info när jag mätt ordentligt, och även testat både minsta och högsta camber läget för att se skillnaden.
Om inte minnet sviker kunde inte jag få mer än -2.7 camber med bara excenterskruven.
Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
balljoint forlengern er smart, men lite usikker på om den vil holde?
en lang 17mm balljoint vil knekke, derfor de lange er 19mm, og man borrer opp spindelen 2mm for dette, men her vil den "klemmes".. så hmm.. vetta faen kan jo faktisk gå rett bra snygg idé
Jon80 wrote:Om inte minnet sviker kunde inte jag få mer än -2.7 camber med bara excenterskruven.
Jag har för mig att man kan få -3 grader original på de flesta frontmotorporschar? En del har nämnt -3,5 t.om tror jag?
Ju mer som går att ställa orginal, ju bättre är det! För då ökar justermånen. Min bil gick tyvärr inte ställa mer än 2.7 på ena hjulet, och 2.5 på andra (lyckades gräva fram ge gamla pappren).
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]