Svampigt växellänkage.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
sebtho
S-Poster
Posts: 100
Joined: 2013-09-29 20:59:34
Telefon: 0705986003
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1979
Location: FARSTA STRAND
Contact:

Svampigt växellänkage.

#1 Post by sebtho »

Hallå.
Var ute och luftade 931:an lite inför besiktning.
Upptäcker till min fasa att växelläckaget är så svampigt att man får koncentrera sig för att få i växlarna, vilket är menligt när man vill köra inspirerat vilket bilen inbjuder till. : #944burn:
Så min fråga:
Hur trassligt är det att byta bussningarna och är det troligast att det är det som är felet?
I Garaget:
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618

På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09

Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Svampigt växellänkage.

#2 Post by henca »

Nu har jag inte någon erfarenhet av 924/931, men känner igen problemet från min 928 från 79 och min VW Golf från 75.

Det som du beskriver låter som dåliga bussningar i växel-länkaget. På min Golf är de lätta att byta, men på min 928 valde jag för någon månad sedan att lämna ifrån mig arbetet till Porsche Center efter att ha studerat lite youtube-videos.

Porsche Center bytte min bakre "kors-knuts-bussning" vid växellådan och det löste problemet för mig. Sen finns det dessutom lite bussningar framme vid växelspaken som de beställt hem, men valde att inte byta. För att komma åt dem skulle man behöva demontera hela transaxeln och den som de lyckades byta lösta mitt problem. På 928an började växlingen bli lite svampig, sedan gick det inte att få i ettan eller backen alls. Nu känns växlingen bra och distinkt igen och jag kan få i alla växlar.

m v h Henrik

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3329
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: Svampigt växellänkage.

#3 Post by johan944 »

Bussningarna framme vid spaken är inte direkt svåra att byta,men den bakre som sitter uppe på transaxeln är klurigare att byta.

Framme vid spaken så är det 4 små och ett vrid lager.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Svampigt växellänkage.

#4 Post by Erol »

Om problemet dök upp plötsligt, så skulle jag börja med att kolla länkaget bak på lådan, om någon skruv är lös, då kan man få detta fenomen.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
sebtho
S-Poster
Posts: 100
Joined: 2013-09-29 20:59:34
Telefon: 0705986003
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1979
Location: FARSTA STRAND
Contact:

Re: Svampigt växellänkage.

#5 Post by sebtho »

Tackar för svaren.
Det är bara att kavla upp ärmarna och börja skriva...🫡
I Garaget:
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618

På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09

Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Svampigt växellänkage.

#6 Post by Cédric »

Kolla vid växelspaken, men troligtvis är felet länge bak. Det suger hårt att få ut växelstängerna, man måste också lossa lådan från fästena och ta bort förstärkningsbalken (den lilla framför torsionsröret) för att sänka ner lådan maximalt. Annars är det svårt att komma åt. Du kommer troligtvis behöva byta bussningarna båda stängerna. Det sitter också en konisk skruv där bak, lossar den blir det rätt hemskt sladdrigt.

Såhär känns mitt länkage :)
https://www.instagram.com/p/CnXff5kvRen ... BiNWFlZA==

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 483
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

Re: Svampigt växellänkage.

#7 Post by JonasD »

Jag bytte alla bussningar och länkage både fram och bak, bak bytta jag även ut plast länkaget till uniballs där bak.

viewtopic.php?f=17&t=32786&start=135
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

taxiande
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: Svampigt växellänkage.

#8 Post by taxiande »

Jag bytte för en vecka sedan. Nytt kors och ett tvärstag från only944. Gav bra effekt. finns roligare jobb…

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Svampigt växellänkage.

#9 Post by [Bobo] »

Jag vill minnas att det sitter väldigt dumt till på 931:an...
På 924 sitter det ganska så lättillgängligt typ rakt innanför drivaxeln på försraidan, men på 931 har jag för mig att det sitter längre fram på lådan och extremt jobbigt att komma åt både att lossa och att sätta tillbaka.
Som jag minns det var allt tvunget att lossas (inklusive drivaxlar) och lådan pressas åt höger i tunneln för att det ens skulle gå att få in ett verktyg.

Ser framför mig hur jag använde ett specialanpassat verktyg med en bit silvertejp som höll i bulten då det inte fick plats två händer där inne. Bulten var också väldigt special special har jag för mig. Något konformad och gulkromaterad?
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3329
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: Svampigt växellänkage.

#10 Post by johan944 »

[Bobo] wrote: 2024-04-14 13:23:38 Jag vill minnas att det sitter väldigt dumt till på 931:an...
På 924 sitter det ganska så lättillgängligt typ rakt innanför drivaxeln på försraidan, men på 931 har jag för mig att det sitter längre fram på lådan och extremt jobbigt att komma åt både att lossa och att sätta tillbaka.
Som jag minns det var allt tvunget att lossas (inklusive drivaxlar) och lådan pressas åt höger i tunneln för att det ens skulle gå att få in ett verktyg.

Ser framför mig hur jag använde ett specialanpassat verktyg med en bit silvertejp som höll i bulten då det inte fick plats två händer där inne. Bulten var också väldigt special special har jag för mig. Något konformad och gulkromaterad?


Som Bobo säger så är det ett helt unikt länkage på 931an. När jag höll på med min så hade jag inget baksäte i bilen, alltså kapade jag helt enkelt upp ett hål för att komma åt skruven som håller länkaget mot lådan.
Skruv 1 på bilden. Bussning 15 brukar bli sliten också.

Image
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
sebtho
S-Poster
Posts: 100
Joined: 2013-09-29 20:59:34
Telefon: 0705986003
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1979
Location: FARSTA STRAND
Contact:

Re: Svampigt växellänkage.

#11 Post by sebtho »

Trots att jag inte svarar alla är jag enormt tacksam för all input.
Just nu vilar 931:an i garaget. Men rätt vad det är så ska jag ta tag i problemet.
Tack än en gång.
I Garaget:
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618

På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09

Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3329
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: Svampigt växellänkage.

#12 Post by johan944 »

Du kan ju börja med att kolla så att fjädern (nr12) sitter på plats.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]