Genomgång av motor. tips?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Henka_E »

Man ska väl först fråga sig varför man tar isär en motor som funkar tyckar jag. Tar den inge vatten, inge olja och du inte tänker uppgradera så finns det väl ingen anledning... If it ain't broke - don't fix it!

Guu vikket supertröööökigt svar men det finns annat att lägga pengar på än att skruva i saker som funkar.

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#3 Post by jerker67 »

sant Packningar är inte billigt heller.
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Erol »

Då Newkie planerar på att ta ut en hel del effekt så kan jag tycka att
det är rätt så smart att i förväg se till att ha en fräsh motor.

Lager, packningar, kolvringar, skulle jag byta. Toppen va fixad sen
tidigare va?

Sen beror det på hur blocket ser ut om man ska hona det...

Det går alltid att förbättra innehållet i motorn t.ex vikta/ballansera vevaxel
kolvar, stakar osv. om man inte köper eftermarknads stakar/kolvar och
när du ändå har motorn isär lätta svänghjul, kanske även veven.

Så frågan är vilken budget du har för det hela... har för mig att en
komplett sats med packningar, lager och kolvringar ligger på runt
8-10.000:- hos Utzon.


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#5 Post by jerker67 »

Erol wrote:Då Newkie planerar på att ta ut en hel del effekt så kan jag tycka att
det är rätt så smart att i förväg se till att ha en fräsh motor.

Lager, packningar, kolvringar, skulle jag byta. Toppen va fixad sen
tidigare va?

Sen beror det på hur blocket ser ut om man ska hona det...

Det går alltid att förbättra innehållet i motorn t.ex vikta/ballansera vevaxel
kolvar, stakar osv. om man inte köper eftermarknads stakar/kolvar och
när du ändå har motorn isär lätta svänghjul, kanske även veven.

Så frågan är vilken budget du har för det hela... har för mig att en
komplett sats med packningar, lager och kolvringar ligger på runt

,
8-10.000:- hos Utzon.


Mvh Erol
Då kommer frågan i en annan Dager :)
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

Mikjel
NA-Poster
Posts: 23
Joined: 2004-12-19 13:41:17
Contact:

#7 Post by Mikjel »

Erol wrote:..kolvringar, skulle jag byta.
Er det noe poeng å bytte disse hvis en motor har bra leakdown- og kompresjonstall?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users