Kanske en konstig och i vissa fall kontroversiell fråga. Men, om man jämför 924 2.0 sugis och 944 2.5/2.7 - vilken har egentligen bäst potential som race-motor? Kollar man på grundmotorn så är det ju i princip lika - ~63-65hk/liter.
Om man tittar på en Golf 8V motor, så är ju 100+hk/ltr fullt möjligt (ja, race motor, inte glida på stan och hämta mjukglass). Tar man en 2.5:a Porsche 4:a så är ju 250hk typ omöjligt. Så hur ser det då ut med 924 2.0? Skulle det gå att dra ur den 100hk/liter? Var sitter begränsningarna? 924 motorn är väl både lättare och mindre dessutom.
Och visst, det är lättare att hälla i en 968-motor, men det skulel också betyda att bilen i vissa reglementen måste väga en bit äver 1500kg - då räcker det inte med 100hk per liter... Så frågan är OM det går att bygga en bra motor av Porsche delar eller om man måste gå direkt på en Golf eller Volvo för att nå resultat. Så...
924 vs 944 motor - mest potential?
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
924 DP har väl runt i närheten av 200hk (eller mer?) ur 2 liter sugmotorn har jag för mig. Så visst finns det potential för racemotor av 2 liters 924 motorn. Dock blir det ju att lägga en hel del jobb och pengar på den förståss...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Med en portad turbotopp, vettigt grenrör, 12:1 i komp och en kam på 298° kom de upp i 170-195 hk/6000-7500 och platt momentkurva som toppar 200Nm/4500 . Då med kügelficher insputning eller dubbla weber. Fortfarande använde de små ventiler. De planade blocket 5mm och lättade veven 2kg. Vevstake och kolv lättade 250g styck.
För att komma över 100hk/liter måste du varva mer, jobba ordentligt med toppen (räta upp portar och i med större ventiler) och i med en vassare kam. Därmed flög mellan registrer och ekonomi all världens väg.
12:1 i komp är inte så mycket om man har en kam med 300° duration. Men det är kanske like bra att från början köra på E85 med 104 i oktan.
Begränsningen ligger helt och hållet i 8v toppen och det finns ingen 16v som ens är i närheten att passa.
(Holbert körde 14:1 i komp och racesoppa på 113 oktan.)
Födelen med 2.0 är att bottendelen är byggd för världskrig, rejäla lagerytor och smidd vev.
För att komma över 100hk/liter måste du varva mer, jobba ordentligt med toppen (räta upp portar och i med större ventiler) och i med en vassare kam. Därmed flög mellan registrer och ekonomi all världens väg.
12:1 i komp är inte så mycket om man har en kam med 300° duration. Men det är kanske like bra att från början köra på E85 med 104 i oktan.
Begränsningen ligger helt och hållet i 8v toppen och det finns ingen 16v som ens är i närheten att passa.
(Holbert körde 14:1 i komp och racesoppa på 113 oktan.)
Födelen med 2.0 är att bottendelen är byggd för världskrig, rejäla lagerytor och smidd vev.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
En 2.5l N/A-motor byggd för högre varv är en annan variant.
För att få effekt måste du upp i varv (över 8000 rpm).
Typ:
* Lättare högkompskolvar
* Bättre/lättare vevstakar
* Lättad vevaxel
* Uppstyvat block/gördel
* Borttagna balansaxlar
* Arbetad topp
* Solida lyftare + kam
* Torrsump
* Ev. elektrisk vattenpump eller liknande
* 4-1 grenrör
* Insug med separata spjäll
* Annan motorstyrning (så du får upplösning på högre varvtal)
* E85
* Nerdrevade hjul för generator och servo
osv.
En sån motor borde kunna ge fin effekt 6-9000 rpm.
Det är förmodligen inte mer grejer än du måste byta på Golf om du ska upp i 100hk/liter. Men billigt blir det inte...
För att få effekt måste du upp i varv (över 8000 rpm).
Typ:
* Lättare högkompskolvar
* Bättre/lättare vevstakar
* Lättad vevaxel
* Uppstyvat block/gördel
* Borttagna balansaxlar
* Arbetad topp
* Solida lyftare + kam
* Torrsump
* Ev. elektrisk vattenpump eller liknande
* 4-1 grenrör
* Insug med separata spjäll
* Annan motorstyrning (så du får upplösning på högre varvtal)
* E85
* Nerdrevade hjul för generator och servo
osv.
En sån motor borde kunna ge fin effekt 6-9000 rpm.
Det är förmodligen inte mer grejer än du måste byta på Golf om du ska upp i 100hk/liter. Men billigt blir det inte...
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Straffar reglerna 16v (944S) motorer?
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users