Hejsan!
Det var ett tag sen jag var här sist men nu finns det äntligen rumm i budgeten för en ny bil.
Men till frågan. Hur är det igentligen med 944 turbo som gått över eller strax under 30k mil? Dom poppar ju upp i bland på diverse sälj siter till riktigt låga priser (runt 60k).
Vad skall man passa sig för? Växellåda, koppling, remmbyte?
Finns det någon här som har lyckats med en bra affär på en långmilare? All inut är värdefull.
Tack på förhand!
944 Turbo 30.000+ mil?
-
- NA-Poster
- Posts: 8
- Joined: 2008-02-17 15:19:18
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Tjörn
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 Turbo 30.000+ mil?
Jag tycker inte att man skall fästa allt för stor vikt på miltalet
på mätaren på våra bilar. Skicket på bilen är det viktigaste!
Det finns bilar som gått 15-20k mil med dåligt underhåll och
blir kostsamma att få ordning på, då är det bättre att köpa
en som gått 30k men som är välskött.
Koppling kan vara dax att byta vid 15-20k mil så en bil som
gått 30k har säkert bytt koppling en eller två gånger, men
visst kan det vara dax igen, men det är samma för en bil
som gått 20k mil.
Remmbyte skall göras var 7 eller 8 tusende mil, alt. vart
5:e år, vilket som kommer först. I de flesta fall är det dax
att byta pga. av ålder, det är inte ovanligt att dessa bilar
bara rullar några hundra mil per år.
Växellådorna brukar det sällan vara några större bekymmer
med, men lyssna efter oljud och se till att det går lätt att
få i växlarna.
/ Erol
på mätaren på våra bilar. Skicket på bilen är det viktigaste!
Det finns bilar som gått 15-20k mil med dåligt underhåll och
blir kostsamma att få ordning på, då är det bättre att köpa
en som gått 30k men som är välskött.
Koppling kan vara dax att byta vid 15-20k mil så en bil som
gått 30k har säkert bytt koppling en eller två gånger, men
visst kan det vara dax igen, men det är samma för en bil
som gått 20k mil.
Remmbyte skall göras var 7 eller 8 tusende mil, alt. vart
5:e år, vilket som kommer först. I de flesta fall är det dax
att byta pga. av ålder, det är inte ovanligt att dessa bilar
bara rullar några hundra mil per år.
Växellådorna brukar det sällan vara några större bekymmer
med, men lyssna efter oljud och se till att det går lätt att
få i växlarna.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- NA-Poster
- Posts: 8
- Joined: 2008-02-17 15:19:18
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Tjörn
- Contact:
Re: 944 Turbo 30.000+ mil?
Tackar för svaret precis vad jag var ute efter.
Ja då är det väl bara att åka och kolla på lite bilar då.
Ja då är det väl bara att åka och kolla på lite bilar då.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users