Info om 944 -84 i Malmö sökes!?
-
- S-Poster
- Posts: 82
- Joined: 2010-03-03 23:10:44
- Contact:
Info om 944 -84 i Malmö sökes!?
Vet någon något om denna bilen?
http://www.blocket.se/malmo/Porsche_944 ... =23_10&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
reg nr: LSN988
Den har tydligen gått 13 eller 23k mil, troligtvis inte 33k
Vet ej när kamremmen och vattenpumpen är bytt
17" porsche fälgar (kopior)
sänkt fram
ägaren har haft den sen september 2009
tydligan hunnit med att åka Ring Knutstorp med andra porschar förra året
tacksam för svar!
Glad Påsk
/Kalle
http://www.blocket.se/malmo/Porsche_944 ... =23_10&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
reg nr: LSN988
Den har tydligen gått 13 eller 23k mil, troligtvis inte 33k
Vet ej när kamremmen och vattenpumpen är bytt
17" porsche fälgar (kopior)
sänkt fram
ägaren har haft den sen september 2009
tydligan hunnit med att åka Ring Knutstorp med andra porschar förra året
tacksam för svar!
Glad Påsk
/Kalle
-
- S-Poster
- Posts: 82
- Joined: 2010-03-03 23:10:44
- Contact:
Re: Info om 944 -84 i Malmö sökes!?
Hej igen!
Nu är bilen provkörd!
Måste börja med att säga att 944:an är en riktigt skön bil att köra och 2,5 liters motorn på 163hk gav bilen oväntat bra kraft! Dock var det ganska trögt att ratta ut bilen från parkeringen med 225:orna fram utan servo, men det har inte avskräckt mig, visst ska det bli en 944:a, frågan är bara vilken!
Nu är jag ju ingen expert och definitivt ingen erfaren mekare, så därför är jag mycket tacksam för er hjälp!
bilen hade gått 23370mil
kamremmen var bytt senast år 2000 på 18000 mil, dags för byte va?
(dock var vattenpumpen utbytt något år efter detta efter detta)
el-antennen vänster fram fungerade inte, lätt att fixa?
tyckte att kopplingen tog lite väl högt upp och var ganska mjuk eller hur man ska förklara det, hur är era?
obligatoriska sprickor i instrumentpanelen ingick givetvis i köpet
säkerhetsbältena var ganska slitna och rullade inte in igen
alla fälgar var i bra skick även de svarta telefonfälgarna, dock undrar jag om bilen i originalutförande klarar så stora och breda fälgar 17/225 fram och 17/255 bak?
torkarbladen var kassa och hackade sig fram både fram och bak, vem/vilka är bäst och billigast till 944:an?
Bilen gick bra, bromsade bra, bra i växellådan dock tyckte jag att damasken hade lagt och korvat sig bak precis vid tvåans växel men den var svår att dra upp och den låg i vägen för 2:an.
Så tycktes jag höra ett svagt tickande (eller hur det ska beskrivas) ljud från motorn efter att ha kört i ca 10 - 15 min innan jag öppnade huven!
Vad tror ni om detta? Hur är era erfarenheter och era 944:or?
Tack på förhand!
/Kalle
Ps. Jag ska titta på en annan 944a om ca 10 dagar och det är ju bra att ha något att jämföra med! Ds.
Nu är bilen provkörd!
Måste börja med att säga att 944:an är en riktigt skön bil att köra och 2,5 liters motorn på 163hk gav bilen oväntat bra kraft! Dock var det ganska trögt att ratta ut bilen från parkeringen med 225:orna fram utan servo, men det har inte avskräckt mig, visst ska det bli en 944:a, frågan är bara vilken!
Nu är jag ju ingen expert och definitivt ingen erfaren mekare, så därför är jag mycket tacksam för er hjälp!
bilen hade gått 23370mil
kamremmen var bytt senast år 2000 på 18000 mil, dags för byte va?
(dock var vattenpumpen utbytt något år efter detta efter detta)
el-antennen vänster fram fungerade inte, lätt att fixa?
tyckte att kopplingen tog lite väl högt upp och var ganska mjuk eller hur man ska förklara det, hur är era?
obligatoriska sprickor i instrumentpanelen ingick givetvis i köpet
säkerhetsbältena var ganska slitna och rullade inte in igen
alla fälgar var i bra skick även de svarta telefonfälgarna, dock undrar jag om bilen i originalutförande klarar så stora och breda fälgar 17/225 fram och 17/255 bak?
torkarbladen var kassa och hackade sig fram både fram och bak, vem/vilka är bäst och billigast till 944:an?
Bilen gick bra, bromsade bra, bra i växellådan dock tyckte jag att damasken hade lagt och korvat sig bak precis vid tvåans växel men den var svår att dra upp och den låg i vägen för 2:an.
Så tycktes jag höra ett svagt tickande (eller hur det ska beskrivas) ljud från motorn efter att ha kört i ca 10 - 15 min innan jag öppnade huven!
Vad tror ni om detta? Hur är era erfarenheter och era 944:or?
Tack på förhand!
/Kalle
Ps. Jag ska titta på en annan 944a om ca 10 dagar och det är ju bra att ha något att jämföra med! Ds.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Info om 944 -84 i Malmö sökes!?
Ja, om inte för milen så för åldern!MrSkane wrote:kamremmen var bytt senast år 2000 på 18000 mil, dags för byte va?
Det är inte original så vitt jag vet så det är nog bara att byta den till en fungerande eftermarknads om man absolut vill ha en elantenn.MrSkane wrote:el-antennen vänster fram fungerade inte, lätt att fixa?
Min koppling (924 Turbo har likadan koppling som 944) tar också högt upp och är ganska mjuk. Tror det är ganska normalt.MrSkane wrote:tyckte att kopplingen tog lite väl högt upp och var ganska mjuk eller hur man ska förklara det, hur är era?
Grattis...MrSkane wrote:obligatoriska sprickor i instrumentpanelen ingick givetvis i köpet
Nya bälten är inte speciellt dyrt, iaf inte om man köper några universal och det borde ju gå att få till något sådant. Annars är det viktigate att de låser om man rycker i de, får man hjälpa till lite för att de ska rulla upp sig är det ingen större fara men går de inte att rulla in alls så kommer de ju att hänga löst över kroppen och det är ju inte att rekomendera.MrSkane wrote:säkerhetsbältena var ganska slitna och rullade inte in igen
Det klarar den original (även om det från fabrik inte satt fullt så breda och stora hjul).MrSkane wrote:alla fälgar var i bra skick även de svarta telefonfälgarna, dock undrar jag om bilen i originalutförande klarar så stora och breda fälgar 17/225 fram och 17/255 bak?
BiltemaMrSkane wrote:torkarbladen var kassa och hackade sig fram både fram och bak, vem/vilka är bäst och billigast till 944:an?
Troligen spridarna som tickar. Helt normalt.MrSkane wrote:Så tycktes jag höra ett svagt tickande (eller hur det ska beskrivas) ljud från motorn efter att ha kört i ca 10 - 15 min innan jag öppnade huven!
Har bara kört ett par 944or. Så jag har ingen större erfarenhet, men roliga bilar är det ju förståss.MrSkane wrote:Vad tror ni om detta? Hur är era erfarenheter och era 944:or?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 82
- Joined: 2010-03-03 23:10:44
- Contact:
Re: Info om 944 -84 i Malmö sökes!?
Tack för svaren Patand!
Fler som har råd och svar på frågorna kring den provkörda bilen?
Fler som har råd och svar på frågorna kring den provkörda bilen?
-
- S-Poster
- Posts: 82
- Joined: 2010-03-03 23:10:44
- Contact:
Re: Info om 944 -84 i Malmö sökes!?
eller har andra åsikter för den delen....jag är tacksam för all info eftersom det snart vankas köp!
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Info om 944 -84 i Malmö sökes!?
Bälten finns att köpa på närmaste Porsche Center. (Dock antagligen beställningsvara.)
Kostar nog 2-3 tusenlappar för båda sidorna, men man är nog glad om de funkar den dagen man behöver använda dem!
*påminner sig själv om att kolla bilbältena*
Torkarblad köper man på Biltema så att man kan byta oftare.
Jag gillar deras "platta" torkarblad. Kostar under hundralappen styck.
Kostar nog 2-3 tusenlappar för båda sidorna, men man är nog glad om de funkar den dagen man behöver använda dem!
*påminner sig själv om att kolla bilbältena*
Torkarblad köper man på Biltema så att man kan byta oftare.
Jag gillar deras "platta" torkarblad. Kostar under hundralappen styck.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- S-Poster
- Posts: 82
- Joined: 2010-03-03 23:10:44
- Contact:
Re: Info om 944 -84 i Malmö sökes!?
När brukar kopplingen vara slut på 944an? givetvis beroende på körning men det finns kanske ett ungefär!
Har någon bytt koppling och vid vilka miltal?
Har någon bytt koppling och vid vilka miltal?
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Info om 944 -84 i Malmö sökes!?
14.000-16.000 mil plus/minus beroende på körstil är en kvalificerad gissning? Det är i alla fall vad jag noterat att de flesta bilar verkar ha gått när frågan om "huggande koppling" ställs här på forumet. Sen finns de nog de som slitit ut kopplingen bra mycket tidigare och de som kört bra mycket mer. Köper man en 924/944/968 idag som kopplingen inte är bytt på så ska man nog inte bli överraskad om det kommer att behövas relativt snart. Om det sen är om 500 mil eller 3000 mil är ju svårt att veta.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- S-Poster
- Posts: 82
- Joined: 2010-03-03 23:10:44
- Contact:
Re: Info om 944 -84 i Malmö sökes!?
tack maxx för goda råd!
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Info om 944 -84 i Malmö sökes!?
Tjenare,
Om ett par veckor så behöver jag göra plats i garaget för en annan bil, då ska min "Goldie " säljas:
http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=18237
Det är en -86:a med utbytt motor. (Jag köpte den med rasad motor)
Allt väsentligt är gjort, kamrem, vattenpump, balansrem och en massa annat.
Finns lite småfix kvar och så behöver den nya däck. Ett bra nybörjarobjekt
Kommer att annonseras för 30.000:-
Mvh
Om ett par veckor så behöver jag göra plats i garaget för en annan bil, då ska min "Goldie " säljas:
http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=18237
Det är en -86:a med utbytt motor. (Jag köpte den med rasad motor)
Allt väsentligt är gjort, kamrem, vattenpump, balansrem och en massa annat.
Finns lite småfix kvar och så behöver den nya däck. Ett bra nybörjarobjekt
Kommer att annonseras för 30.000:-
Mvh
Fredrik Åberg
Who is online
Users browsing this forum: No registered users