Porsche 924 1983 i Malmö?

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
MrSkane
S-Poster
Posts: 82
Joined: 2010-03-03 23:10:44
Contact:

Porsche 924 1983 i Malmö?

#1 Post by MrSkane »

Hej

Är ny här och undrar lite om en porsche 924 som är ute på blocket:

http://www.blocket.se/malmo/Porsche_924 ... =23_10&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har läst in mig en del och jag anser mig själv vara händig men en nybörjare med att mecka bilar! Dock säger ni att 924an är en bra nybörjarbil!

Den ska ha gått 6600mil enligt både säljaren och vägverket, det stämmer alltid? Det låter på många som att mätaren snurrar om efter 10000mil.

Jag har läst in mig lite på vad ni har köpt era för, och med så många ägare är väl ändå priset lite högt? Jag såg många som köpt sina för runt 12000kr

Det tråkiga tycker jag är att den har haft 15 ägare på dessa få milen!


TACK PÅ FÖRHAND!

Jag fick lite bilder mailade till mig
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Porsche 924 1983 i Malmö?

#2 Post by Erol »

6000 mil är föga troligt när man ser hur motorutrymmet ser ut, personligen
skulle jag gissa på 26000 mil, vilket inte alls är ovanligt på dessa bilar.

Entusiast försäkring, som säljaren skriver om i annonsen, brukar borga för
att bilen är i rellativt gott skick då bilen ofta besiktas av försäkringsbolag
innan en sådan typ av försäkring teknas. Kraven på en sådan försäkring är
att bilen skall vara i gott skick och att den inte används som bruksbil.

Ang. bakrutetorkare så tror jag det var tillval, är det nått du verkligen vill ha
går det att eftermontera, jag kan skaffa fram 3-4 st om du behöver :wink:

De rutiga sätena är kanske inte de snyggaste, men det brukar gå att få tag på
andra säten här på forumet för rätt små pengar, så se inte detta som ett hinder.

Det du nämner på sista bilden är en låskolv som styr larmet, detta var rätt så
vanligt på80-talet, bla. BMW körde med samma lösning, innan de fjärrstyrda
larmen tog över.


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

MrSkane
S-Poster
Posts: 82
Joined: 2010-03-03 23:10:44
Contact:

Re: Porsche 924 1983 i Malmö?

#3 Post by MrSkane »

Men hur kan en svensksåld bil gå genom besiktningen i snart 30år utan att någon noterar att miltalet sjunker?

så vad tror ni, kanon eller kalkon? och till vilket pris?

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: Porsche 924 1983 i Malmö?

#4 Post by Pehr Johnsson »

MrSkane wrote:Men hur kan en svensksåld bil gå genom besiktningen i snart 30år utan att någon noterar att miltalet sjunker?

så vad tror ni, kanon eller kalkon? och till vilket pris?
Med "korta" mätare är det ju ett vanligt problem på äldre bilar så det är nog ingen som bryr sig.

Jag tycker bilen ser riktigt fräsh ut på bilderna i alla fall och skulle gladeligen betata några extra tusen för en bättre bil än 12500 för de liken som i bland ligger ute.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Porsche 924 1983 i Malmö?

#5 Post by Mattias 924 »

Kamrem och spännrullen behöver bytas. Motorn går inte sönder om remen går av men det är en bra anledning att pruta. Lite svårt att se på bilden men det ser ut som om bränslefiltret också har suttit där länge. Bränslefiltret är viktigt att byta på bilar med K-jet insprutning.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Porsche 924 1983 i Malmö?

#6 Post by Mr Dezent »

Som sagt ... Bilprovningen lägger ingen aspekt i mätarställningen.
De noterar bara vad som står, även om det strider mot uppgifter från fjolårets besiktning.
Så några 6.500-7.000 mil lär det inte röra sig om.

Hade det bara varit en/två ägare på bilen sedan 1983 så visst, då hade jag nog kunnat tro på det.
Men att 15 ägare under 27 års tid inte kört bilen längre än så? Nej, det är bara önsketänkande (mest från säljarens sida).

Det är rätt intressant detta med bilar vars distansmätare enbart är fyrsiffrig.
Varje gång de är till salu har de nästan alltid gått fantastiskt lite (alltså under 10.000 mil), åtminstone när annonsen ska författas.
Last edited by Mr Dezent on 2010-03-04 13:04:03, edited 1 time in total.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Porsche 924 1983 i Malmö?

#7 Post by gegge »

Kugghjulet i hastighetsmätaren spricker och går sönder, händer de flesta 924. Går att laga genom att köpa nytt drev. Annars ser den riktigt fin ut och så orginal man kan begära, hade inte gissat på över 20 ägare. Ny rem kostar någon hundralapp och bytes på under en timme. Startar den lätt varm som kall och känns ok att köra är det troligen ett bra köp.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

MrSkane
S-Poster
Posts: 82
Joined: 2010-03-03 23:10:44
Contact:

Re: Porsche 924 1983 i Malmö?

#8 Post by MrSkane »

Mattias 924 wrote:Kamrem och spännrullen behöver bytas. Motorn går inte sönder om remen går av men det är en bra anledning att pruta. Lite svårt att se på bilden men det ser ut som om bränslefiltret också har suttit där länge. Bränslefiltret är viktigt att byta på bilar med K-jet insprutning.

Kan verkligen en nybörjare byta kamrem? eller finns det någon i lund/malmö som kan räcka ut en hand om man köper kärran?

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Porsche 924 1983 i Malmö?

#9 Post by Mattias 924 »

Just 924 är en av de bästa bilarna för en nybörjare att lära sig att byta kamrem på. Spänn den inte för hårt bara!
"patand" skrev:
Om inget strular...

MrSkane
S-Poster
Posts: 82
Joined: 2010-03-03 23:10:44
Contact:

Re: Porsche 924 1983 i Malmö?

#10 Post by MrSkane »

Ringde säljaren, ska snart titta på bilen

vilka saker kan jag anmärka på som ni ser nu utan att ha provkört den? så man kan prua lite!

User avatar
laakso
Turbo-Poster
Posts: 441
Joined: 2009-05-12 14:25:32
Telefon: 0767677224
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1993
Location: Uppsala
Contact:

Re: Porsche 924 1983 i Malmö?

#11 Post by laakso »

Finns ju några på forumet som har haft problem med att det läcker in vatten.

Hade hela min passagerarsida full av vatten i somras. Kolla lister runt rutor (och taklucka om det finns)
På min 924 kom det in vatten genom torpedväggen. Fanns ett hål där efter larmdragningen.
Så kolla under mattor så att det ser OK ut.

Annars är 924 en kul och billig bil. Trots den lite klena motorn så är den riktigt rolig på snirkliga småvägar. I laglig hastighet naturligtvis.

Lycka till.
968 -93

MrSkane
S-Poster
Posts: 82
Joined: 2010-03-03 23:10:44
Contact:

Re: Porsche 924 1983 i Malmö?

#12 Post by MrSkane »

Nu är bilen provkörd.

Förutom att den behöver en ordentlig motorservice så lät motorn helt ok! Tempmätaren stod i mitten, nu hade bilen ifs inte kört så länge efter att ha fått startats upp så jag vågade inte slå av motorn. Bilen i sig hade sina små skavanker, lite trasig inredning, slöa backspeglar att ställa in, spricka i instrumentbrädan osv.

Däremot så var oljetrycket på tomgång 2bar och när jag körde 4-5bar, jag läste om det innan men jag hittar det inte nu oh kommer inte ihåg hur det skulle vara! vad säger ni som kan om det?

Det var en vinande/pipande ljud höger bak, under bilen, vad sitter där som kan låta på det viset när bilen står stilla. Hörde det inte när jag körde!

Växlarna var fina och lätta att få i, från ettan till femman och backen. Däremot så ryckte det lite när man hade lagt i växlarna och gasade på, märktes mest i höga hastigheter! orsak?

Till sist så var ratten sned när hjulen stod rakt fram, bilen var lite svajig i upp mot 90 km/h, provade inte motorväg, hjulinställning!?

Den hade fått en känga då däcken skulle bytas så att vänster sida framför dörren var lite utåtböjd då de hade lyft i karossen istället för balken! lätt att fixa?


Vad tror ni? Går den att få i skick till sommaren för en nybörjare som inte vill lägga allt för mycket tid!?


Tack för all hjälp hitintills!

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Porsche 924 1983 i Malmö?

#13 Post by Mattias 924 »

Oljetrycket ligger som på min.

Vinande-pipandet är bränslepumpen, hördes det inte i bilen ligger det nog inom det normala.

Ryckandet gissar jag beror på slitna bussningar i växellådsupphängningen.

Hjulinställning behövs, va. 1000.- Kanske lite bussningar i framvagnen men det är samma som golf 1 = billigt
"patand" skrev:
Om inget strular...

MrSkane
S-Poster
Posts: 82
Joined: 2010-03-03 23:10:44
Contact:

Re: Porsche 924 1983 i Malmö?

#14 Post by MrSkane »

Tror du jag kan byta bussningarna själv med hjälp av Haynes?

MrSkane
S-Poster
Posts: 82
Joined: 2010-03-03 23:10:44
Contact:

Re: Porsche 924 1983 i Malmö?

#15 Post by MrSkane »

Jag funderar på att bjuda 10000kr, med alla felen uppradade och se om säljaren trillar av stolen!

Vad tror ni?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users