944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare" -SÅLD-

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#61 Post by Jon80 »

Rikard wrote:Tror att boven i dramat kan vara att kamaxeln står fel och påverkar vacuumet så att laddtrycket blir knas.
Imorgon skall kammen justeras så då får vi se!

Rikard
håller tummarna
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#62 Post by patand »

Rikard wrote:Tror att boven i dramat kan vara att kamaxeln står fel och påverkar vacuumet så att laddtrycket blir knas.
Imorgon skall kammen justeras så då får vi se!
Står kammen fel så lär det nog vara bra mycket annat som påverkas förutom laddtrycket. Vad mer är det som känns galet? Jag skulle nog inte ens våga dra runt en motorn som jag visste att kammen stod fel på!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Tobias H
S-Poster
Posts: 116
Joined: 2006-10-25 17:19:54
Bilmodell: 944 S2 PCSR 8A, 968 CS
Årsmodell: 1993
Location: Lidköping
Contact:

#63 Post by Tobias H »

Kul att det börjar rulla igen Rikard! Såg att ssj hyrt kullen på lördag, ses vi där?
Har två tavlor som det börjar bli på tiden att du får snart känner jag:)

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#64 Post by Rikard »

Tobias H wrote:Kul att det börjar rulla igen Rikard! Såg att ssj hyrt kullen på lördag, ses vi där?
Har två tavlor som det börjar bli på tiden att du får snart känner jag:)
Då ses vi!

Jag kommer inte att köra pga oljeläckage men tittar upp i alla fall.
Tavlorna hade jag helt glömt, hur mycket är jag skyldig?

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Tobias H
S-Poster
Posts: 116
Joined: 2006-10-25 17:19:54
Bilmodell: 944 S2 PCSR 8A, 968 CS
Årsmodell: 1993
Location: Lidköping
Contact:

#65 Post by Tobias H »

Kanon!
Du har bjudit på så mycket åkande så dom är betalda för länge sen..
Hoppas det löser sig smidigt med bilen.

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#66 Post by Rikard »

Dags för en uppdatering.

Problemen med motorn har tyvärr fortsatt i år igen. Den gick väldigt konstigt och på Mantorp var det tydligt att effekt saknades, trots högt laddtryck. Dessutom började motorn trycka ur sig vatten - dags för en ny topplockspackning, IGEN!!!

Monterade en lambdamätare och upptäckte att bilen gick fett ibland och magert ibland. Efter kontakt med Civinco bestämdes att, istället för att felsöka och mappa om så skulle ett nytt stand-alonesprut monteras.

Det blev lite stressmekande för Civinco som upptäckte att dumpventilen var trasig och det spökade till vacuumet som i sin tur gjorde att både bränsletryck och laddtryck varierade. Bilen var klar 2 dagar innan slalompremiären. Bilen mappades med lågt laddtryck för att jag skulle kunna köra några veckor trots trasig topplockspackning. Med lägre effekt blev bilen betydligt mera lättkörd i slalom och jag var överlägsen i första tävlingen. Även i slalomtävlingen under Såtenästräffen gick det bra och jag hade dagens snabbaste tid!

Nu står bilen hos Jon på JE Racing dynamix för byte av topllockspackning. Sedan skall den mappas av Peter Arkblad, som är mycket duktig inom området. Min bil har visat sig vara känslig för spikar och jag funderar på att montera någon övervakningsutrustning. Någon som har några tips?

Ett stort tack till JERD och Civinco för all support!!!!!!!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#67 Post by patand »

Rikard wrote:Min bil har visat sig vara känslig för spikar och jag funderar på att montera någon övervakningsutrustning. Någon som har några tips?
Jag kör med Knock-Link finns att köpa på www.motornord.se.

Förutom Knock-Link så har jag en smalbandslambda, oljetempmätare och turbotrycksmätare som mina "varningsklockor".

Sen kan det ju vara bra att övervaka annat också som avgastemp osv. Ska man övervaka många grejer så är nog någon sorts multiinstrument det bästa alternativet där man kan ta in flera mätvärden och bläddra mellan dem.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#68 Post by Jon80 »

Rikards bil rullar igen, topplockspackningen var bränd på ettan och fyran pga spikningar då bilen gått snålt.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#69 Post by patand »

Jon80 wrote:Rikards bil rullar igen, topplockspackningen var bränd på ettan och fyran pga spikningar då bilen gått snålt.
Har det varit något problem med Civinco installationen eller har den haft något annat som orsakat att den gått snålt?

Ren nyfikenhet får mig att undra... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#70 Post by Dea »

Jon80 wrote:Rikards bil rullar igen, topplockspackningen var bränd på ettan och fyran pga spikningar då bilen gått snålt.
Kunde man se nått på kolvarna eller toppen efter spikningarna?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#71 Post by Rikard »

patand wrote:
Jon80 wrote:Rikards bil rullar igen, topplockspackningen var bränd på ettan och fyran pga spikningar då bilen gått snålt.
Har det varit något problem med Civinco installationen eller har den haft något annat som orsakat att den gått snålt?

Ren nyfikenhet får mig att undra... :)
Patrik

Det var nog en rad orsaker som fick bilen att spika:
- Antagligen fel tändkurva
- För högt laddtryck
- Trasig dumpventil
- En tändhatt var inte ordentligt påsatt
- Felmonterad bränsleregulator

m.m., m.m

Min sjukdom har tyvärr gjort att jag inte orkat ta hand om bilen i den omfattning som behövts. Skulle naturligtvis mappat om bilen efter portningen och topprenoveringen i vintras men det blev inte av.

Nu skall bilen mappas om nästa onsdag så att jag kan få upp effekten lite. Tråkigt att köra med "fegtändning" och lågt laddtryck när man blivit van vid mer effekt.

Fortsättning följer..............

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#72 Post by patand »

Rikard wrote:Patrik

Det var nog en rad orsaker som fick bilen att spika:
- Antagligen fel tändkurva
- För högt laddtryck
- Trasig dumpventil
- En tändhatt var inte ordentligt påsatt
- Felmonterad bränsleregulator

m.m., m.m

Min sjukdom har tyvärr gjort att jag inte orkat ta hand om bilen i den omfattning som behövts. Skulle naturligtvis mappat om bilen efter portningen och topprenoveringen i vintras men det blev inte av.

Nu skall bilen mappas om nästa onsdag så att jag kan få upp effekten lite. Tråkigt att köra med "fegtändning" och lågt laddtryck när man blivit van vid mer effekt.

Fortsättning följer..............

Rikard
Så där kan det ju bli ibland, man hinner/orkar inte allt man skulle vilja.

Hälsan måste självklart alltid stå i första rummet! Hoppas du mår så bra du kan nu (blir ju lite orolig nu)!

Lycka till med mappningen! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#73 Post by Jon80 »

Det överjävligaste är väl att Rikard sopade banan i slalomen med sänkt laddtryck och sänkt tändkurva :mrgreen:.. låt se, runt 250 kusar har han nog i bilen som den är nu före mappning. Vi andra borde skämmas *fniss*
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#74 Post by Rikard »

I onsdags var det dags för mappnng. Fick hjälp av Peter Arkblad (POA här på forumet) och vi började ändra tändkurvan som såg helt fel ut. Ställde upp tändningen rejält men den effektökning som vi hoppats på uteblev helt.

Enligt Peter så är det troligtvis kammen som är helt felställd, något som jag inte riktigt tror på då det är "professor" Sandén som ställt in den. Dessutom gick ju bilen betydligt bättre med Piggy-backsprutet så jag tror att det har blivit något fel vid monteringen av nya sprutet.
Jag har i alla fall beställt tid för inställning av kammen i slutet av veckan och om inte det hjälper får jag be Civinco hjälpa mig med felsökningen.

Tråkigt att jag inte kan åka på några banmöten nu så här mitt i högsäsongen. Får trösta mig med att jag vann slalomen i Vårgårda med cirka 11 sekunder!!!

Fortsättning följer..........

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#75 Post by Karl Birgander »

Rikard wrote:Får trösta mig med att jag vann slalomen i Vårgårda med cirka 11 sekunder!!!

Fortsättning följer..........

Rikard
Det är imponerande! :shock: :o
Mycket bra jobbat!

Vi håller våra tummar för din välgång!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users